Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:27

kimmie261 schreef:
precies morgan is nu een seaworld bezit....en ach zal ook morgen niet gebeuren,maar who cares over 4 of 5 jaar...

dan is iedereen morgan allang weer vergeten ,mss hebben ze zelfs dan weer een nieuw beessie ergens gevangen die zonodig "gered" moet worden door de mens,en dan heeft iedereen het daar weer te druk mee om zich mee te bemoeien......

Helaas is dit inderdaad de harde werkelijkheid, wij zijn morgan over een paar maanden compleet vergeten en dan SeaWorld zonder problemen Morgan naar de VS verplaatsen.

CloudDancing

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:44

Nou, sorry, maar ik zal Morgan nooit vergeten!!
Ik zal haar overal blijven volgen, waar ze ook is en waar ze ook heen gaat!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:53

ja hoor, mensen waren ( over het algemeen genomen ;) ) morgan ook vergeten als ze terug in zee was uitgezet,als dat "gelukt "zou zijn en ze was daarna alsnog dood gegaan ( iets waarvoor ze eigenlijk bestemd was om te gaan,omdat ze gewoon een 'zwakkere' orka is) dan had er niemand wakker over gelegen,maar op het moment dat we met zijn allen lijken te mogen mee beslissen over het lot zo'n dier,heeft iedereen wel een mening klaar.

en tja,meeste mensen gaan nu eenmaal graag naar orka shows en zien absoluut geen kwaad in het houden van deze dieren in aquaria's,ze zien er tenslotte gelukkig uit....toch...?

het idee dat ze dan ook het mss niet zou redden in de natuur zal voor heel veel mensen meer weerstand oproepen als te plaatsen in een betonnen badkuip voor de rest van haar leven,en zo geschiedde dan ook...
( al dan niet onder druk van een multi national als seaworld)

en over een poosje is ( bijna)iedereen echt morgan vergeten,en tja...zeg het, dan is er vast wel weer ergens een nieuw beessie gevangen , waar we ons met zijn allen druk over kunnen maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:09

kimmie261 schreef:
LP is nog geen 5000m2 groot ... halve hectare..moet je nagaan hoe klein dat wel niet is in vergelijking met de ruimte die die dieren horen te hebben...

Men rekent ongeveer een halve hectare per paard om het jaar rond buiten te houden. Maar goed, 6 of 7 orca's moet kunnen :') Is toch te idioot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:12

Douraque schreef:
simone_1986 schreef:
@Kimmie: Het lijkt me niet dat ze haar zomaar mogen overplaatsen, ik denk dat daar wel afspraken over gemaakt zijn.
Het dolfinarium heeft ook zelf bekeken welk park het beste zou zijn voor Morgan dus het lijkt me niet dat Seaworld haar nu ineens in een ander park mag plaatsen waar ze het slechter zou krijgen ;)

SeaWorld verplaatst wel vaker orca's, aangezien LP onder SeaWorld valt is het wel degelijk mogelijk dat Morgan naar SeaWorld wordt overgeplaatst. De afspraken die zijn gemaakt, zijn met LP gemaakt en dan is de cirkel weer rond. Het dolfinarium heeft nu helemaal niets meer te zeggen over Morgan.

Ik weet niet waar ik het heb gelezen, maar het schijnt dat Morgan niet zomaar overgeplaatst mag worden, maar haar nakomelingen wel.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:31

Laatst bijgewerkt door CloudDancing op 20-01-12 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:33

Mindim schreef:
kimmie261 schreef:
LP is nog geen 5000m2 groot ... halve hectare..moet je nagaan hoe klein dat wel niet is in vergelijking met de ruimte die die dieren horen te hebben...

Men rekent ongeveer een halve hectare per paard om het jaar rond buiten te houden. Maar goed, 6 of 7 orca's moet kunnen :') Is toch te idioot.

Ja, vind ik ook, ze zijn veeeeeeeeeel groter dan een paard.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:50

Morgan, 20 januari 2012

Beelden zeggen meer dan woorden. Daarom zijn we blij dat we prachtige beelden kunnen tonen van Morgan terwijl zij voor het eerst samen zwemt met alle volwassen orka’s: Keto, Tekoa, Kohana en Skyla. Weer een bijzondere mijlpaal voor Morgan!

Sinds haar aankomst in Loro Parque heeft Morgan stapsgewijs kennis gemaakt met de andere orka’s. Morgan verblijft afwisselend met de verschillende dieren. De orka’s zwemmen met elkaar waarbij ze elkaar leren kennen en aftasten. Morgan doet daarnaast goed mee tijdens de sessies met haar verzorgers.

Wegen is een van de eerste onderdelen die Morgan heeft geleerd. Om een orka te kunnen wegen is het nodig dat die op de kant glijdt. Als dat is gelukt, kan het dier op de speciale orkaweegschaal glijden. Morgan heeft de afgelopen weken laten zien dat ze niet onder doet voor de andere orka’s. Ze heeft nu, met aanwijzingen van de trainers en door af te kijken bij de andere dieren, in de gaten hoe het werkt. Inmiddels wordt ze wekelijks gewogen.
Bij haar vertrek uit Harderwijk woog ze rond de 1075 kilo. In Loro Parque heeft ze meer bewegingsruimte waardoor de verwachting was dat ze gewicht zou verliezen. Maar Morgan eet prima, zo’n 40 kilo per dag, beweegt goed én weegt nu 1113 kilo!

Het gedrag van alle orka’s in Orca Ocean wordt nauwkeurig in de gaten gehouden. Niet alleen door de verzorgers, maar ook door onderzoekers en studenten die in Orca Ocen intensief werken aan onderzoek. In de bassins zijn op verschillende plaatsen hydrofoons geïnstalleerd. Continue worden geluiden van de dieren opgenomen. Deze geluiden worden later geanalyseerd en voor verschillende onderzoeken gebruikt.

Maar, het is lastig om geluiden te analyseren als er meerdere orka’s zwemmen die allemaal geluiden maken. Daarom maken de studenten ethogrammen. Dit zijn objectieve detailverslagen van gedrag en de locatie van individuele dieren. Op deze manier is duidelijk van welke dieren de geluiden afkomstig zijn. In de natuur blijkt dit erg moeilijk. Daar wordt door middel van fotografie bepaald welke dieren aanwezig zijn bij een opname, maar zelfs met de foto’s is het lastig te concluderen welk dier bepaalde geluiden maakt.
In Orca Ocean zijn de dieren altijd goed zichtbaar waardoor dit onderzoek prima uitgevoerd kan worden, uiteraard worden de geluiden van Morgan ook opgenomen. Een waardevol onderzoek dat steeds meer inzicht geeft in de akoestische wereld van orka’s.

Bron: http://www.dolfinarium.nl/nl/dolfinariu ... organ.html / Hier staat ook een filmpje van Morgan met de andere orka's

Afbeelding

Afbeelding

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:53

Toch lijkt het me dat ze het dan wel naar haar zin heeft, anders doet ze dit echt niet!!
Leuk verhaaltje en leuke foto's. Heb ze al even gepikt voor bij mijn verzameling Morgan picts ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:20

Indy29 schreef:
Toch lijkt het me dat ze het dan wel naar haar zin heeft, anders doet ze dit echt niet!!

Dat denk ik dus niet. Als je de godganse dag in een te klein betonnen bakje kleine rondjes peddelen kan en meer niet, dan pak je alles aan als afleiding vermoed ik.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:21

GamblersCup schreef:
Indy29 schreef:

Dat denk ik dus niet. Als je de godganse dag in een te klein betonnen bakje kleine rondjes peddelen kan en meer niet, dan pak je alles aan als afleiding vermoed ik.

Zeker als er een visje voor je neus wordt gehouden.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:25

Idd dan vind je alles leuk!

Als mijn paarden naar mij hinneken als ik aan kom en zelfs naar het hek toe lopen weet ik gelijk dat ze zich vervelen. Als ze ergens anders druk mee bezig zijn zien ze me wel en kijken ze ook, maar zijn ze ook weer niet zó blij dat ik er ben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:34

Iemand zou ook eens iets positiefs suggereren... Foei!!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:37

stef schreef:
Iemand zou ook eens iets positiefs suggereren... Foei!!

Mag ik vragen hoe je dat bedoeld? Als je het bedoeld in trant van dat niemand hier iets positiefs mag zeggen, geef ik je ongelijk. Iedereen mag hier zijn mening geven. Maar kijk eens naar hoe orca's worden gehouden in vergelijking met hoe ze in het wild leven, kijk eens wat ze moeten doen om te overleven in de parken (kunstjes voor eten) en onder welke voorwendselen Morgan uit zee is gered. Dan reageer je niet meer positief.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:44

Je zal toch eens je mening geven... Foei!!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:52

En enkel negatief is goed lijkt t wel hier.....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:59

Dat lijkt zo, omdat het vreselijk negatief is hoe die arme dieren worden gehouden en wat voor leven ze in gevangenschap hebben. Daar is niets positiefs aan te vinden. Als je dat toch denkt, denk je niet in het belang van de dieren.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:12

GamblersCup schreef:
Dat lijkt zo, omdat het vreselijk negatief is hoe die arme dieren worden gehouden en wat voor leven ze in gevangenschap hebben. Daar is niets positiefs aan te vinden. Als je dat toch denkt, denk je niet in het belang van de dieren.

Goed gezegd, kon het zelf niet beter verwoorden _/-\o_

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:49

ach ja..

deze olifant lijkt het ook best naar zijn zin te hebben zo...
Afbeelding

of het enigsinds normaal is dat een olifant er zo bij staat is ten tweede...

tuurlijk als je zo de foto's ziet denk je die orka's hebben het best naar hun zin zo,als je daarna bedenkt hoe ze normaal in het wild leven en wat er achter deze foto's schuilt aan leven dat de dieren hebben...tja,dan kan ik ook niet met een glimlach naar deze circus acts kijken :n

heb gister wel genoten overigens van een documentaire op NG over orca's in het wild..en daar was te zien hoe ze een grijze walvis jong doodde,en echt,ze doen dat op de manier zoals je ze op die trainers ziet springen als deze aangevallen worden,dat is niets spelen aan hoor,zoals mensen dit gedrag vergoeilijken hier ...dat is gewoon verzuipen van de prooi...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:28

die docu van ng heb ik pas op youtube gezien, hoe ze dat kalf doodde was exact hoe een trainer wordt aangevallen. Moole docu, echt een aanrader voor de mensen die vinden dat morgan het goed heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:41

Kido schreef:
En enkel negatief is goed lijkt t wel hier.....

Misschien eerst je eigen mening over het onderwerp neerzetten, eer je iets over die van een ander zegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:42

Douraque schreef:
die docu van ng heb ik pas op youtube gezien, hoe ze dat kalf doodde was exact hoe een trainer wordt aangevallen. Moole docu, echt een aanrader voor de mensen die vinden dat morgan het goed heeft

Ik heb het ook gezien, maar joh, ik weet het, het is de natuur, maar vond het moeilijk om naar te kijken hoor.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 06:23

Tja, ik vind dat iedereen zijn mening mag neerzetten!! Ik vind alleen dat ook een ieder zijn mening gerespecteerd moet worden en dan gebeurd hier niet!
Beetje jammer voor zo'n groot forum als bokt!

En eerst worden orka's vergeleken met paarden en nu weer met olifanten!! Olifanten leven in dierentuinen vaak op een kleinere ruimte als die de orka's in het park waar Morgan nu is hebben!!

En hou eens op met vergelijken, een paard is een paard, een olifant is een olifant en laten we de orka bij de orka's houden.

En belangrijk om elkaar ook eens te respecteren. Dank U

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 07:53

Als je goed had gelezen weet je ook dat vooral de voorstanders van het op deze manier houden van orka's paarden erbij haalden en die vergelijking maakten :).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:41

nee...als je nu eens inziet dat de orka's waar morgan is net zo weinig ruimte hebben als de olifanten in een dierentuin al dan niet in een circus dan zijn we al een heel eind :)

deze 6 grote orka's hebben een badje ter grote van nog geen halve hectare daar,vind je dat écht genoeg ruimte voor 6 van die grote beesten??

voor dieren die in de natuur 100derden kilometers per dag afleggen?is dan 5000m2 genoeg om er 6 dag en nacht in te houden?