BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:43

essiesilly schreef:
een kennis van mij heeft ook een beauceron, deze heeft helaas al heel lang heel veel jeuk :( ze zijn inmiddels een beetje einde raad, ze staan al dik een jaar onder behandeling in utrecht waar ze gedesensibiliseerd word.. ze blijkt allergisch voor 12 grassoorten en mijten. heb al vaker gezegd over gaan op vers maar daar staat utrecht abosluut niet achter.. zij zo goed als ze zijn, gaan dan op hun advies af
inmiddels zijn ze dus al dik een jaar verder en het beestje stikt nogsteeds van de jeuk :( ze maken deze kuur af (per maand geloof ik?) en dan willen ze toch graag op mijn advies in gaan. heb ze hier doorverwezen en naar tannetje. ik hoop dat we zo samen deze hond verder kunnen helpen zonder al die troep in haar lijf en .. ook niet onbelangrijk het kost ze iedere maand klauwen vol met geld :-\
graag zou ik haar ook ervaringen laten zien van mensen met het zelfde probleem en die na vers veeeel minder of soms zelf geen jeuk meer hebben! dus die ga ik even zoeken
verder nog belangrijke tips?
uiteraard elimineren..

(kopie van bp)

Ach arme hond zeg, dat lijkt me echt heel naar.
Niet helemaal mbt de vacht maar ik ben ook vanwege een hond in slechte conditie uiteindelijk overgestapt op barf. Baruch was altijd mager, zat slecht in de vacht en was vaak aan de dunne, al vanaf pup af aan. We hebben een stuk of 6 verschillende brokken geprobeerd, sommigen leek het eerst 2 weken beter te worden en ging dan toch weer achteruit. Ik was al info aan het zoeken over barf voeren en het leek me wel wat maar zoveel gedoe en waar haal je al je adresjes? Uiteindelijk eens een paar pakken smuldier gehaald omdat ik er toevallig tegenaan liep en min of meer verveeld dacht 'waarom niet'.
Daar knapte hij al heel erg vanop, na verhuizing en geen smuldier meer te krijgen in de buurt weer overgestapt op brok en ja daar gingen we weer.
Ondertussen was ik me serieus aan het inlezen en heb ik de andere dag een enorme vriezer gekocht, in de schuur gezet en via barfplaats wat adresjes in de buurt gevonden.
Al binnen 2 weken was hij duidelijk dikker en zat hij beter in de vacht, hij begon te glimmen, kreeg energie, werd verdraagzamer richting andere honden en hij is 10 kilo aangekomen.
Dus voor mij nooit meer wat anders, BARF FTW!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:48

Kun je niet jouw kennisje gewoon vlees geven? Woont ze een beetje in de buurt?
Dan zou je toch om de dag wat kunnen brengen, of de hond zelf wat geven ofzo.
Zo doe ik het met vrienden van mij ook, die zijn 'tegen' barf want daar zou hij maar enorm groot van worden en vals en weet ik wat.
Maar ze is hier wel heel vaak en als ik bezig ben met vlees gooi ik hem ook weleens wat toe, vind ze ook niet erg en de hond vind het geweldig.
Als ze hier is geweest en de hond heeft zich flink uitgeleefd is hij vaak 's avonds vervelend, kwestie van opvoeding maar goed. Paar dagen terug had ik haar een wervel meegegeven 'geef hem die straks maar, zit je ook niet de hele avond in het gejank en kan hij lekker knagen'.
Belt ze me de volgende dag of ik er nog meer heb, want hij vond het zóó geweldig.
Nuja, het gaat langzaam en met kleine stapjes, maar ze gaan vast nog wel een keer helemaal om. :P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 11:14

Ik ga niet zomaar ongevraagd wat geven nee vind dat ze er zelf helemaal achter moeten staan en dan ook absoluut geen brok meer geven anders helpt het bij zo n geval toch niet genoeg..
Maar ze willen het wel proberen hoor, als deze kuur af is

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:36

Misschien kan je bij degomeat bestellen? Die hebben als het goed is ook rollen met 100% geit en een stuk betaalbaarder als Haaksbarf. Wat betreft verkrijgbaarheid is konijn wel een stuk makkelijker en ik ken ook eerlijk gezegd geen honden die niet tegen konijn kunnen. Punt is dat je met kvv nooit de garantie krijgt dat er geen maalresten van andere dieren in zijn geraakt.. Niet bij kivo maarook niet bij de hoger aangeschreven Haaksbarf. Degomeat maalt alles zelf, ja kan vragen of hij de geit maalt gelijk na het schoonmaken, maar dan nog geen garantie..

Edit: had een hele pagina over het hoofd gezien, maar dit is voor Lolleke bedoeld :)

Sonja_vR

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:43

Lolleke : hier voeren we lotgering, Eyck mag geen kip (allergisch) en heeft met de de kipvrije varianten nergens last van, dus ik ga er van uit dat ze ook echt kip vrij zijn.
ik voer momenteel de wildmix (wild met rund) vis, lam, paard , eend etc ...
maar als je echt een eliminatiedieet wil doen hebben ze de keuze uit lam, paard en rund (enkelvoudig)

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:05

Thanks beide!
Ik ben dus inderdaad bang voor restjes, waarop het lijkt dat ze toch reageert, maar er dus helemaal geen lat van hoort te hebben.
En natuurlijk zal er wat vlees geen probleem zijn, maarja je zult maar net weer die eerste rol hebben achter een ander soort aan.

Daarnaast, een ontstoken doos/ogen/kop en wondjes zijn ook niet alle pret. Dus laten we daar nooit meer naar terug hoeven.

Lotgering stond al op de lijst, dus ga daar denk ik maar gewoon eens naartoe.

Ik vermoed dat het bij haar ook kip is. Eigenlijk..het zal sowieso kip zijn en misschien ook rund. Dus in die zin fijn om te horen dat daar een goede ervaring mee is.

Wil nu gewoon goed starten 6 weken, en dan kan ik daarna altijd weer wisselen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:22

er is mij verteld dat ze voordat ze de 100% enkelvoudige mixen de apparatuur schoongemaakt word, of dat ze bijvoorbeeld eerste werk van de dag een enkelvoudige doen als de apparatuur sowieso schoon is
nu is dat altijd maar afwachten natuurlijk , tis mensenwerk dus worden er wel eens foutjes gemaakt.
(ik dacht ook dat ze meerdere productielijnen hadden trouwens)
maar tot nu toe heeft Eyck nog geen last gehad van de kipvrije mixen , dus ik ga er van uit dat ze er aardig correct mee om gaan :?
(als mijn schoonmoeder hem wat toestopt wat uit kip bestaat heeft hij de dag er na jeuk en slechte ontlasting, dus ik merk het over het algemeen wel. )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:52

essiesilly schreef:
Ik ga niet zomaar ongevraagd wat geven nee vind dat ze er zelf helemaal achter moeten staan en dan ook absoluut geen brok meer geven anders helpt het bij zo n geval toch niet genoeg..
Maar ze willen het wel proberen hoor, als deze kuur af is

Ik bedoel ook niet dat je 't stiekem moet doen ofzo :?
Maar als je het makkelijk maakt voor ze, misschien zijn ze dan eerder geneigd het te proberen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:57

Vraagje aan de kenners :D
Mijn honden krijgen in de ochtend KVV en in de middag geef ik ze iets van karkas, of nekken.
Ik vroeg me af of dat eigenlijk wel zomaar kan, of dat ze teveel bot binnenkrijgen?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:51

Dat hangt een beetje van het merk KVV af. De meeste merken hebben een vrij hoog percentage spiervlees, dus dan is het geen probleem om er wat karkas bij te geven. Zo lang de ontlasting goed is (niet keihard, wit of korrelig), zou ik me er geen zorgen om maken!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 12:18

Ontlasting is verder goed, bedankt :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:22

Hangt een beetje af van je merk inderdaad. Als je KVV bot bevat en geen calciumsupplement kan er eigenlijk niks fout gaan. Ik doe het bij de kat ook: eet kvv en krijgt per dag 1 biologische kippennek voor de tandjes :)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:32

Ik kom weeë even binnen vallen.. weet t f niet meer met m. Vijf mn oude border collie teefje. Ze had veel dunne poep, toen meer bot gaan geven, maar ze heeft regelmatig diarree. Ik gaf voorheen orgaan, bot en spier verdeeld door de week. Nu krijgt ze elke dag orgaan, spier en bot. Ze krijgt 550 gram. Uit mn hoofd geloof k 330 gr bot, 80 gr orgaan en 120 gr spier. Bot is vnl kippennek, eendennek, etc. T makkelijke barf iig. Iemand tips ? Of klopt t menu toch niet ?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:45

Hmm vreemd, je botpercentage is al aan de hoge kant. Wat voor soort spiervlees en orgaan geef je?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:55

Even tussendoor afgezien van het voer aspect, heb je haar laten testen bij de DA op bijv Giardia? Daar hoeft je hond niet eens ziek voor te uiten anders dan dunne poep. Met een snaptest kun je dat uitsluiten, ik vind het echt vreemd met zoveel bot dat je voert.

(Misschien had je dat al gedaan en heb ik erover heen gelezen)

Even van mezelf een vraag, ik krijg over 2 maand waarschijnlijk een pup erbij. Heb nu een chihuahua en er komt een sheltie bij. Momenteel voer ik kvv carnibest, er was voorheen geen ander kvv in zwolle te verkrijgen in kleine hoeveelheden zonder gelijk voor 100 euro te moeten bestellen (en dat is veelste veel voor alleen een chi)
Nu kan ik blijkbaar sinds kort tinlo barfmenu krijgen hier in de buurt en nu twijfel ik, blijf ik op carnibest (waar chi het goed op doet) of over op barfmenu. Wat is jullie ervaring met beide voor pups ?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 20:06

ik voer mijn kitten tinlo en wel eens aan m n honden gevoerd en ook carnibest, je moet gewoon kijken wat voor jou makkelijk is en waar je hondjes het het beste op doen. tinlo is wat meer drapperig carnibest steviger

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 20:07

en ik zou idd even bloedje laten trekken / ontlasting onderzoek doen smurfie

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:08

Zijn er meer mensen die de kwaliteit van Tinlo slechter vinden dan eerst? Had laatst wat rollen omdat een van onze honden hechtingen had in de mond, maar viel me tegen!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 20:21

weet niet heb t alleen voor de kat nu
verder ligt m n vriezer vol met ribben, koppen, hart, pens, vleesssch :P

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:22

Ja hier is de Tinlo er nu ook weer uit, was voor 2 weken... Yuko heeft nu in ieder geval weer veel betere ontlasting op de barfhap!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:27

Hmm als ik dat zo hoor kan ik het beter op carnibest houden dan. Begreep van de site ook dat tinlo geen rijst of zetmeel en geen groenten erdoor heeft. Wel een aparte groentemix omdat mensen daar het niet overeens zijn of dat wel of niet nodig is...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:35

Nee nog niet gedaan. Ze had vandaag echt diarree, at is af en toe een keertje, niet continu. Vandaar nog niet op getest. Als t blijft aanhouden doe ik dat uiteraard wel.

Ze krijgt runder, paarden, kippen spiervlees. Orgaan, hart, long, Uuh.. wat heb k nog meer.. ze eet niet alles,ben nog aan t zoeken wat ze wel eet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:46

Geen rijst en zetmeel vind ik juist een voordeel!

Hmmm... vreemd SuperSmurf. Kan het niet 'gewoon' een virusje zijn? Zou wel even in de gaten houden dat het niet te lang aanhoudt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 20:49

als je alvast wat wilt geven om van de diarree af te komen: okugest van vsm gewoon voor mensen.. werkt top is homeopathisch

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:23

Mijn hondje had het ook niet continue maar wel over langere tijd last van en had dus giardia, dat kan elke hond oplopen, en met kuurtje panacur zo opgelost, je hoeftmenkel wat verse poep naar je da te brengen ervoor.

Sonja jij zegt dat je het een voordeel vind, maar waarom dan? Dat er voor en tegen zetmeel etc is snap ik nu maar niet waarom.