Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:41

Haha laat mijn neus ook weer even zien.

Denk/ hoop dat ze niet bij Morgan op de neus gaan staan. Tenminste bij de shows gaat er geen mens bij ze in het bad.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:13

kimmie261 schreef:
nou ben wel blij dat ze uit dat achterlijke badje is in dolfinarium,dat heeft echt maanden te lang geduurd dat ze daar ( om centen te vangen voor het dolfinarium) in gezeten heeft....

ben benieuwd wanneer morgan "ingereden" wordt :) en wanneer ze een mens ( ter educatie) op haar neus mag voortduwen...

Ze wordt wel al goed getraind voor de show's.
http://timzimmermann.com/2012/01/18/orc ... ip-begins/

Nog steeds geen nieuws over Tilikum helaas. Ben toch wel benieuwd over hoe en wat. En blijf het raar vinden dat er verder geen nieuws over hem uitgebracht wordt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:51

tuurlijk,ze zal vast zo snel als mogelijk centen in het laatje moeten gaan brengen voor LP,plus dat de halve wereld haar nu weleens wil "zien"...dus zal ze worden klaar gestoomd voor de circusacts...

tis en blijft een gemiste kans om haar een normaal leven terug te hebben kunnen geven,daar waar zij hoort ( en ook alle andere zeezoogdieren horen,niet alleen orka's maar ook de dolfijnen lijden enorm in dolfinaria) ....

Urko

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:02

Hoe meer kunstjes ze kennen, hoe minder kans er is op verveling. Het aanleren van nieuwe gedragingen vergt veel denkvermogen en daardoor worden de dieren mentaal moe gemaakt. Het is dus niet alleen om de mens te vermaken maar ook om verveling tegen te gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:23

Urko schreef:
Hoe meer kunstjes ze kennen, hoe minder kans er is op verveling. Het aanleren van nieuwe gedragingen vergt veel denkvermogen en daardoor worden de dieren mentaal moe gemaakt. Het is dus niet alleen om de mens te vermaken maar ook om verveling tegen te gaan.

Is dat dan ook de reden dat orka's hun trainers aanvallen?

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:29

Wat ik me eigenlijk afvraag... zijn er geen regels voor het houden van Orka's in parken?
Zoals de verzorging, minimale ruimte, soortgenoten enz.
Bedoel het is toch een beschermd diersoort?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:31

Orka's zijn naar mijn weten niet beschermd? Ze vallen iig niet onder de groep bedreigde diersoorten :?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:34

Ik vind het beeld van Tilikum in dat badje zó schrijnend ;(
Het kan niet anders dan dat dat je recht in je ziel raakt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:40

simone_1986 schreef:
Wat ik me eigenlijk afvraag... zijn er geen regels voor het houden van Orka's in parken?
Zoals de verzorging, minimale ruimte, soortgenoten enz.
Bedoel het is toch een beschermd diersoort?

De orka is geen beschermde diersoort.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:19

Er zijn dus ook helemaal geen regels over het houden van deze dieren?
Vindt dat wel vreemd, zoiezo vindt ik ook dat er voor dierentuinen/dolfinariums enzo regels moeten zijn over hoe de dieren gehouden moeten worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:22

Wie zegt dat die er niet zijn dan?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:30

De AMMPA en IMATA stellen regels op. EAZA heeft ook regels. De meeste dierentuinen houden zich aan deze regels.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:33

stef schreef:
Wie zegt dat die er niet zijn dan?

Als ik kijk naar hoe Kshamenk in Mundo Marino leeft denk ik niet dat die regels er zijn, anders was er waarschijnlijk allang ingegrepen.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:53

2 filmpje gevonden op youtube van en over Morgan

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:21

assie schreef:
De AMMPA en IMATA stellen regels op. EAZA heeft ook regels. De meeste dierentuinen houden zich aan deze regels.

Ik pas mijn eigen berichtje ook nog maar even aan; deze regels zijn niet wettelijk. Er staat dus ook geen 'echte straf' op, behalve dat je uit de organisatie wordt gekicked die de regels opstelt.
Maar zoals ik al zei; de meeste dierentuinen houden zich wel aan de richtlijnen/regels van de brancheorganisaties.

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:28

zie dit artikel nu pas! 2 klasgenoten van mij gaan stage lopen bij het park waar Morgan nu is op Tenerife :)!

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:35

assie schreef:
assie schreef:

Ik pas mijn eigen berichtje ook nog maar even aan; deze regels zijn niet wettelijk. Er staat dus ook geen 'echte straf' op, behalve dat je uit de organisatie wordt gekicked die de regels opstelt.
Maar zoals ik al zei; de meeste dierentuinen houden zich wel aan de richtlijnen/regels van de brancheorganisaties.

Vindt het heel jammer dat dit niet wettelijk is, vindt dat als je als park Orka's en andere dieren wilt houden dat deze wel een goede verzorging moeten krijgen door meer ruimte, soortgenoten enz.
Denk wel dat Morgan geluk heeft gehad dat ze naar het Loro Parque is gegaan en niet naar Seaworld, vindt het ook wel jammer dat ze niet naar het Marine park in Frankrijk is gegaan, daar hebben ze het grootste orka bassin...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:39

simone_1986 schreef:
Vindt het heel jammer dat dit niet wettelijk is, vindt dat als je als park Orka's en andere dieren wilt houden dat deze wel een goede verzorging moeten krijgen door meer ruimte, soortgenoten enz.
Denk wel dat Morgan geluk heeft gehad dat ze naar het Loro Parque is gegaan en niet naar Seaworld, vindt het ook wel jammer dat ze niet naar het Marine park in Frankrijk is gegaan, daar hebben ze het grootste orka bassin...

Loro Parque is een dependence van SeaWorld, SeaWorld heeft wel degelijk een insteek in het reilen en zeilen van LP. Dit is soms niet alleen heel duidelijk voor de buitenwereld. Waarom denk dat SeaWorld zo betrokken was met het welzijn van Morgen, zo konden ze Morgan goed overplaatsen naar LP

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:41

Ik bedoel eerder dat ze bij het LP een groter bassin hebben dan in de meeste Seaworld parken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:43

aangezien ze graag leuren met dit soort dieren vermoed ik niet dat morgan haar leven lang in LP zal blijven,mss kan ze straks tillikum vervangen in amerika...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:46

simone_1986 schreef:
Ik bedoel eerder dat ze bij het LP een groter bassin hebben dan in de meeste Seaworld parken.

Weet je dat zeker, van wat ik heb kunnen zien vind ik het bassin van LP aardig klein. Seaworld heeft voor best een groot stuk water, maar helaas nog niet groot genoeg voor het aantal orca's dat ze hebben

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:50

deze lagune is 50.000 hectare groot (wateroppervlakte) ,als je die zee ernaast ziet zou je zeggen,wat een klein badje:
Afbeelding

LP is nog geen 5000m2 groot ... halve hectare..moet je nagaan hoe klein dat wel niet is in vergelijking met de ruimte die die dieren horen te hebben...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:52

@Kimmie: Het lijkt me niet dat ze haar zomaar mogen overplaatsen, ik denk dat daar wel afspraken over gemaakt zijn.
Het dolfinarium heeft ook zelf bekeken welk park het beste zou zijn voor Morgan dus het lijkt me niet dat Seaworld haar nu ineens in een ander park mag plaatsen waar ze het slechter zou krijgen ;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:00

simone_1986 schreef:
@Kimmie: Het lijkt me niet dat ze haar zomaar mogen overplaatsen, ik denk dat daar wel afspraken over gemaakt zijn.
Het dolfinarium heeft ook zelf bekeken welk park het beste zou zijn voor Morgan dus het lijkt me niet dat Seaworld haar nu ineens in een ander park mag plaatsen waar ze het slechter zou krijgen ;)

SeaWorld verplaatst wel vaker orca's, aangezien LP onder SeaWorld valt is het wel degelijk mogelijk dat Morgan naar SeaWorld wordt overgeplaatst. De afspraken die zijn gemaakt, zijn met LP gemaakt en dan is de cirkel weer rond. Het dolfinarium heeft nu helemaal niets meer te zeggen over Morgan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:26

precies morgan is nu een seaworld bezit....en ach zal ook morgen niet gebeuren,maar who cares over 4 of 5 jaar...

dan is iedereen morgan allang weer vergeten ,mss hebben ze zelfs dan weer een nieuw beessie ergens gevangen die zonodig "gered" moet worden door de mens,en dan heeft iedereen het daar weer te druk mee om zich mee te bemoeien......