Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:00

secricible schreef:
op dit moment is er een aflevering bij waarbij hij gebruik maakt van een shockcollar bij daddy, om ze te leren weg te blijven bij slangen.

Wat zou je liever hebben. Je hond dmv een shock collar leren om slangen te mijden of een dode hond? Ongetwijfeld zal er al vanalles geprobeerd zijn om de hond af te leiden, maar heeft het niet geholpen.

Babootje

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:16

Rattlesnake Aversion Training

Cesar, we live in California near the mountains where snakes, particularly rattlesnakes, are a problem. I'm not sure if I want to use an e-collar for training, but I have heard that this is an effective tool for training with a professional. I'd rather the temporary shock than lose my dogs to a snake bite. What is the best way to train my dogs to avoid snakes? One of my dogs loves to wander and roam, and I have to be honest, I don't have the best re-call with him. He tends to be very prey-driven and has killed animals like squirrels and mice before! Jeanna P., San Bernardino, CA

----

I would go to clinic without the dog first to see how people already in agreement with this kind of training do, and to see how a dog similar to my own would react. Talk to the trainer, find out how many success stories he has, how many years he’s been doing it, and meet people and dogs that have completed the training. When you see another dog going through the process, you’re not emotional. Then you can make your evaluation on how you’d like to proceed based on how many dogs learn the concept (to avoid the rattlesnakes). Ask how many owners felt they accomplished the goal – the goal is to keep the dogs alive. Other professional trainers who I’ve spoken with and worked with remind people that you don’t have to think about the e-collar as a shock or something traumatic to the dog.

Stimulation is just part of the technology behind the technique, not the entire experience. It lasts 1 to 2 seconds max, so the dog isn’t getting a stimulus for an extended amount of time. Let’s say the training lasts ten minutes. Nine minutes and 59 seconds of it is without the stimulus. The purpose of this kind of training is for the dog to understand that he should stay away from the smell, sight, and sound of a rattlesnake. Scent is loud – he’ll pick up on it and you have to learn to read his signals that a dangerous snake is near. It could be 100 feet away and you will have no idea what he’s reacting to – you need to know your dog and reward that behavior. One thing that owners have to remember – in the dog’s mind, the rattlesnake used in the training is giving the correction, not you! That’s why he doesn’t want to be near the rattlesnake. He never knows the stimulus came from the human. Most importantly, do your research.

Many people feel that this is the most effective method out there right now to teach your dogs to stay away from rattlesnakes. If you decide to go through with the training, only do so with a professional trainer. Remember, if you’re not comfortable with it, the dog won’t be either. My good friend, Jada Pinkett Smith, used this method after losing one of her dogs to a rattlesnake. You can watch her experience as a special feature in Season 3 of the Dog Whisperer.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:48

sorry hoor. ik heb niet alle 54 pagina's door gelezen maar ik zie echt het probleem niet.
ik ben absoluut fan van zijn manier van werken. ik heb verschillende filmpjes gezien en niets gezien waar ik het niet mee eens ben.

als iemand mij nog iets kan laten zien waar absoluut dierenmishandeling in voorkomt.. wil ik nog wel van mening veranderen, maar op dit moment heb ik nog niets gezien.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:21

tja, zorg dat je up to date bent met leerprincipes, en kijk goed met open visier naar zijn filmpjes.
ik ben zeer zeker niet tegen alles wat hij doet, maar kan er vaak niet achter staan wat hij doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:24

Dat met oper vizier kijken, ik heb vaak het idee dat juist dat ontbreekt. Bij fans en tegenstanders..... vaak is het alles of niets, en zo werkt het niet natuurlijk.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:21

Paintless schreef:
sorry hoor. ik heb niet alle 54 pagina's door gelezen maar ik zie echt het probleem niet.
ik ben absoluut fan van zijn manier van werken. ik heb verschillende filmpjes gezien en niets gezien waar ik het niet mee eens ben.

als iemand mij nog iets kan laten zien waar absoluut dierenmishandeling in voorkomt.. wil ik nog wel van mening veranderen, maar op dit moment heb ik nog niets gezien.

Is misschien wel een idee :) Daar komen namelijk argumenten in voor, waar het naar ons idee niet klopt.
Soms kan het helpen om de aflevering dan nog een keer te kijken, met de argumenten in je achterhoofd :) Dan kan het zo zijn dat je het misschien wel ziet, of je kan het onzin vinden.

Yamcha, het is inderdaad niet zwart wit, het is een beetje van het ene en een beetje van het andere mee nemen :j

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:28

Ik denk ook niet dat Pat Parelli mee zou werken met hem als hij een dierenmishandelaar zou zijn.
Voor wie die aflevering niet heeft gezien, volgens mij staat ie op youtube. En laat Pat Parelli dan ook nog eens de king of natural horsemanship zijn voor velen. Hij doet gewoon een hond binnen een roedel honden na, als leidende hond en handelt zoals honden onder elkaar doen. Vind m helemaal top en snap het probleem echt niet. Nergens gebruikt hij middelen die pijn doen (die shock collars laat hij de eigenaren ook eerst voelen) en hij doet nooit in zijn handelen een hond pijn. Het gaat allemaal om de state of mind en hij werkt dan ook voornamelijk psychologisch. Zouden meer mensen mogen doen :j

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:39

Sylva; en dat klopt dus niet :) Honden in een roedel gaan niet zo met elkaar om.
En daarnaast zijn er wel degelijk momenten dat hij het dier pijn doet.

Niemand zegt dat hij een dierenmishandelaar is. Waar komt dat toch steeds vandaan :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:15

Afgelopen week stond er een artikel over Cesar Millan in de trouw! Schijnbaar was hij als klein mexicaans jochie al de hele dag in touw met honden. Die man diet niets anders dan honden trainen. Dus ik vind het best knap dat mensen die zich een paar jaar met hondentraining bezig houden zo hard roepen dat hij zijn werk niet goed doet.

Maar de meeste hondentrainers die ik ken hebben zelf maar een paar honden. Maar zodra ik een trainer zie met een roedel van ex-probleemhonden waaronder pitbulls etc. die zo braaf en rustig zijn (maar ook speels en blij) dan neem ik die persoon graag serieus.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:48

ik heb diep respect voor sommige dingen die hij doet, maar dat maakt hem voor mij niet als een geweldige trainer.
De dingen die gezegd worden als, hij doet dingen met de honden die in een roedel ook gebeuren, vind ik echt onzin, wij mensen kunnen nooit precies hetzelfde doen als een hond!!!
Zelf leef ik al jaren met een roedel honden, zeer zeker niet de makkelijkste, en nog dagelijks leer ik van ze!
Dat Cesar bepaalde handigheden heeft ontwikkeld doordat hij dag en nacht in touw is met honden, dat is een feit.
Ik blijf bij mijn mening dat hij mijns inzien, te vaak voor een correctie gerichte manier kiest, een keuze waar ik vaak niet achter kan staan, en nogmaals, nee ik ben niet iemand die tegen corrigeren is!! En ook wat ik al vaker heb gezegd, goed corrigeren is heel moeilijk, datzelfde geld voor belonen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:48

Mijn hemel, lezen is écht heel moeilijk voor je he, of niet?
NIEMAND zegt dat hij zijn werk niet goed doet. Er wordt alleen gezegd dat niet álles wat hij doet imo door de beugel kan, en hondengedrag is.
Als nederlands meissie was mijn moeder de hele dag in de touw met honden, wil dat dan maar zeggen dat zij altijd honden aan het trainen was? :+ En dat je het geluk niet hebt dat het met dat paplepen wordt ingegoten, wil niet zeggen dat de mensen die zich maar een aantal jaar met hondentraining bezig houden, nergens vanaf weten. Zo breng je het namelijk wel.

Ken zat mensen met een roedel ex-probleem honden. Dan wel is waar geen pitbulls, maar dat wil niet zeggen dat het probleem er minder door wordt ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:14

Ik denk dat het gewoon de "kift" is. Ik vind dat door Cesar Millan een hoop mensen (sommigen met grote problemen, sommigen met misschien niet al te grote problemen of problemen die ze op dat moment zelf niet zien) toch anders naar hun hond zijn gaan kijken. En dat vind ik de grote meerwaarde. Martin Gaus heeft dat niet bereikt en dat steekt hem. En ook een heleboel andere hondentrainers. Geloof me, niemand doet altijd alles goed en soms zou je achteraf ook willen dat je het anders had aangepakt. Geld ook voor het opvoeden van kinderen. Zijn boodschap is feitelijk eenvoudig. Wees consequent en zorg ervoor dat je hond vertrouwen in jou kan hebben door jouw overwicht en het feit dat jij de besluiten voor hem neemt. Maar dat is voor sommigen al te moeilijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:47

Babootje schreef:
secricible schreef:
op dit moment is er een aflevering bij waarbij hij gebruik maakt van een shockcollar bij daddy, om ze te leren weg te blijven bij slangen.

Wat zou je liever hebben. Je hond dmv een shock collar leren om slangen te mijden of een dode hond? Ongetwijfeld zal er al vanalles geprobeerd zijn om de hond af te leiden, maar heeft het niet geholpen.

Ik ben niet tegen Cesar Millan, ik weet alleen dat dit een vaak terugkomend onderwerp is, die shock collar. In deze aflevering geeft hij een duidelijke reden voor zijn beweegredenen enzo, dus wilde mensen er op wijzen :) Je hoeft hem tegenover mij niet te verdedigen hoor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:11

Van de shockcollar is overgens wel gewoon bewezen dat hij veel stress veroorzaakt bij honden. (In vergelijking met andere hardhandige methodes, prikbanden en verhanging hoorden bij de gemeten straffen in de controle groep) Ik snap hem in het geval van de ratelslang en die hond die maar tractor banden aan bleef vallen (ook als was hij al 3 keer aangereden) ook wel. Als last resort omdat je bang bent dat je hond anders geen lang leven beschoren is. Maar hij gebruikte hem laatst ook op een bulldog met voedernijd, dat zijn meer de gevallen waarin ik het niet eens ben met zijn aanpak.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:52

ik wel. voederneid is een hardnekkig iets.. en als hij die halsband linkt aan zijn foute gedrag, zal het foute gedrag snel verminderen.

honden bijten elkaar ook in een roedel, ook in de nek en hals.. zo'n collar test ie op mensen en is ongevaarlijk. ik denk dat een hond meer stress heeft als ie steeds voor elke wissewas zijn eten moet beschermen dan die 2 of 3 keer dat ie iets voelt wat voelt als een stroomstoot..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:59

Paintless schreef:
ik wel. voederneid is een hardnekkig iets.. en als hij die halsband linkt aan zijn foute gedrag, zal het foute gedrag snel verminderen.

honden bijten elkaar ook in een roedel, ook in de nek en hals.. zo'n collar test ie op mensen en is ongevaarlijk. ik denk dat een hond meer stress heeft als ie steeds voor elke wissewas zijn eten moet beschermen dan die 2 of 3 keer dat ie iets voelt wat voelt als een stroomstoot..

Honden bijten elkaar niet vaak in roedels, al helemaal niet zo gauw in de nek en al helemaal niet om het verdedigen van eten (het verdedigen van eten is ook hardstikke natuurlijk gedrag ook voor een hond die laag in rang staat). Hij test heb bij de mens op zijn arm en doet het bij een hond op het strottehoofd, dat is toch totaal niet te vergelijken :Y). Voedernijd is prima af te leren met positieve beloningen. Zolang je hond het niet doet met giftige dingen die die van de straat pakt is het ook alleen maar gevaarlijk voor degene die zo stom is zijn vingers in de bak van een vreemde hond te steken. Dus kan je dat best met geduld oplossen}:0 .

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:52

Paintless schreef:

Het kan het gedrag ook verergen :) De hond ziet eigenaar, gromt naar de bak en krijgt een stroomstoot. Denk je dan echt dat de hond de eigenaar aan gezeligheid linkt ? :D
En zoals Liedje al zegt, honden bijten elkaar in een roedel niet. Niet in de nek, zeker niet in de hals.

En geloof me, een shockband voelt echt niet fijn hoor ;)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:52

liedje89 schreef:
Paintless schreef:

Honden bijten elkaar niet vaak in roedels, al helemaal niet zo gauw in de nek en al helemaal niet om het verdedigen van eten (het verdedigen van eten is ook hardstikke natuurlijk gedrag ook voor een hond die laag in rang staat). Hij test heb bij de mens op zijn arm en doet het bij een hond op het strottehoofd, dat is toch totaal niet te vergelijken :Y). Voedernijd is prima af te leren met positieve beloningen. Zolang je hond het niet doet met giftige dingen die die van de straat pakt is het ook alleen maar gevaarlijk voor degene die zo stom is zijn vingers in de bak van een vreemde hond te steken. Dus kan je dat best met geduld oplossen}:0 .

Probeer dat maar eens een kind van 2 uit te leggen die met zn handjes bij de bak gaat als de ouders het voor een minuutje niet in de gaten hebben. :+ Ik zie daarnaast ook echt nergens in zn afleveringen dat ie een hond pijn doet hoor? Vind ik mensen die een hond een mep verkopen of bij de nekvel pakken als het stout is erger :+

En wat betreft de shock collars, in de aflevering die over ratelslangen ging heeft hij toch wel zn dienst en effectiviteit bewezen denk ik. Hoe verklaar je trouwens dat als hij niet zou handelen zoals in een roedel op zn honds gehandeld wordt dat hij 40 honden bij elkaar op dezelfde plek zonder enige vorm van geweld en op afstand "de baas" kan zijn? Gewoon ter nieuwsgierigheid hoor, en niet ter aanval :j

Vind sommige uitgesproken visies van mensen erg intrigerend en vraag me dan ook oprecht af waar die op gebaseerd zijn, vandaar :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:56

Hond appart eten geven met een deur met een kinderslot :D Is voor de hond ook fijner dat hij gewoon rustig kan eten.
Hij 'kickt' de honden ook tegen de achterpoten hoor :D En trekt de riem erg strak aan waardoor je een tekort aan zuurstof creeërd.

Zodra er in zijn groep ergens de rel losbreekt (er gaat er bijvoorbeeld een ergens aan de knok), gaat heel de groep met elkaar op de vuist. Overal onstaan vechtpartijen en ze zijn niet uit elkaar te sshtt'en. Hebben dan een schop tegen hun donder nodig, en soms meerdere.
Zo goed leeft deze roedel dus niet met elkaar. Ze gedragen zich, imo omdat hij zijn respect afdwingt in angst. Tuurlijk kwisspelen de honden nog en zijn ze gek op hem, maar daarnaast staan ze wel continu onder druk en zijn ze op op hun hoeden. Dat is niet hoe het in een normale roedel werkt :)

Zolang er dus geen gesodemieter in zijn groep is, kan hij de honden op afstand de baas. Zodra de hel losbreekt, kan hij niks.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:03

Zal goed kijken, maar wat je nu net beschrijft heb ik werkelijk waar nog nooit gezien in de afleveringen.
Heb je tevens materiaal waarop dat te zien is wat je net beschrijft? :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:05

Welk deel bedoel je? Dat de hel losbreekt of de kick en strakke lijn?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:11

Nikki__ schreef:
Hond appart eten geven met een deur met een kinderslot :D Is voor de hond ook fijner dat hij gewoon rustig kan eten.
Hij 'kickt' de honden ook tegen de achterpoten hoor :D En trekt de riem erg strak aan waardoor je een tekort aan zuurstof creeërd.

Zodra er in zijn groep ergens de rel losbreekt (er gaat er bijvoorbeeld een ergens aan de knok), gaat heel de groep met elkaar op de vuist. Overal onstaan vechtpartijen en ze zijn niet uit elkaar te sshtt'en. Hebben dan een schop tegen hun donder nodig, en soms meerdere.
Zo goed leeft deze roedel dus niet met elkaar. Ze gedragen zich, imo omdat hij zijn respect afdwingt in angst. Tuurlijk kwisspelen de honden nog en zijn ze gek op hem, maar daarnaast staan ze wel continu onder druk en zijn ze op op hun hoeden. Dat is niet hoe het in een normale roedel werkt :)

Zolang er dus geen gesodemieter in zijn groep is, kan hij de honden op afstand de baas. Zodra de hel losbreekt, kan hij niks.

:') dit is gewoon zwaar overtroffen... een hond een duwtje geven met je voet is ineens een kick? En de riem nog geen seconde aanhalen wordt de hond wurgen? Al eens van een 'strohond' gehoord?

En dat van die vechtpartijen is gewoon onzin, dat komt helemaal niet voor in een calm en submissive roedel. That's his whole point :Y)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:40

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:21

sallandval schreef:
Nikki__ schreef:

:') dit is gewoon zwaar overtroffen... een hond een duwtje geven met je voet is ineens een kick? En de riem nog geen seconde aanhalen wordt de hond wurgen? Al eens van een 'strohond' gehoord?

En dat van die vechtpartijen is gewoon onzin, dat komt helemaal niet voor in een calm en submissive roedel. That's his whole point :Y)

Het blijft toch zo appart dat jij zo selectief antwoord. Zodra mensen met berichten komen waarin dingen worden gezecht die jouw worden ontkrachten, of aangeven dat het niet klopt wat je zegt, reageer je niet meer. Om vervolgens dan maar wel weer op een bericht te reageren waarin je iemands mening belachelijk vind :') En dan tegen mij zeggen dat ik me niet in discussies moet voegen :')
Maar goed hij noemt het zelf een kick hoor :D Dus zo zwaar overtroffen is het niet. Een de riem wordt geen seconde opgetrokken hoor, maar zeker wel langer (heb je die aflevering gezien van die Huskey X? Hond stond naar adem te happen :) ). En nee, nog nooit gehoord van een strohond. Leg uit?
En dat van die vechtpartij is geen onzin. En nee, in een stabiele roedel komt een vechtpartij niet voor. Zo stabiel is zijn roedel dus niet ;)

@Lianne; o.a. die aflevering. Er zijn echter nog 2 afleveringen geweest waarin het escaleerde.
Het gevecht tussen de 2 pitt's kwam inderdaad door de eigenaar zelf, helemaal mee eens. Echter wat zich daarachter afspeelde had niks met de eigenaar te maken. Die honden staan daar los van. Je ziet vaker dat roedels, die onder een bepaalde druk leven, zich op een hond storten en dat je her en der knokpartijen krijgt. Agressie die er al langer zit, maar niet kan worden geuit omdat ze onder druk staan. Niet omdat ze in harmonie samen leven :D

Wat ik daarmee wilde aangeven is dat hij dus ook zijn roedel niet op afstand kan 'besturen'. Op zo'n moment heeft het geen zin om alleen kalm en assertief te zijn. Daar moest ook worden ingegrepen, en flink ook. Dit mede omdat er versprijd vechterpartijen ontstonden.
In een stabiele roedel gebeurd dit niet.

edit; heeeel veel edit's. Geloof dat het bedtijd is :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:03

sylva schreef:
liedje89 schreef:

Probeer dat maar eens een kind van 2 uit te leggen die met zn handjes bij de bak gaat als de ouders het voor een minuutje niet in de gaten hebben. :+ Ik zie daarnaast ook echt nergens in zn afleveringen dat ie een hond pijn doet hoor? Vind ik mensen die een hond een mep verkopen of bij de nekvel pakken als het stout is erger :+

En wat betreft de shock collars, in de aflevering die over ratelslangen ging heeft hij toch wel zn dienst en effectiviteit bewezen denk ik. Hoe verklaar je trouwens dat als hij niet zou handelen zoals in een roedel op zn honds gehandeld wordt dat hij 40 honden bij elkaar op dezelfde plek zonder enige vorm van geweld en op afstand "de baas" kan zijn? Gewoon ter nieuwsgierigheid hoor, en niet ter aanval :j

Vind sommige uitgesproken visies van mensen erg intrigerend en vraag me dan ook oprecht af waar die op gebaseerd zijn, vandaar :)

Je kan je hond ook apart van je kinderen voeren, ik zou dat met onze hond ook niet doen en die heeft (tegenover mensen) helemaal geen voedernijd omdat het goed je hond het ook gewent is gewoon niet fijn is als je hem lastig valt met eten. Als je weet dat je hond voedernijd heeft let je daar toch op, ik vind het sowieso onverantwoord om een hond met aggressie problemen in huis te hebben in combinatie met een peuter/kleuter.

Als je mijn eerdere post had gelezen had je ook gezien dat ik shock collar best snap in als je een hond ergens een sterke aversie tegen iets wil geven. (zoals ratelslangen en tractor banden) maar ik vind de shock collar als straf in geval van voedernijd (of gewoon ongehoorzaamheid) een veel te aggresieve tool. Het is ook bewezen dat ze in zo'n geval veel stress ervaren en dat de hond de onprettige ervaring dan meestal aan de trainer koppeld niet aan de actie van ongehoorzaamheid!

EDIT: dat de hond de onprettige ervaring aan de trainer koppeld maakt het trouwens niet perce een ineffectieve tool, het kan best zijn dat je hond er beter van gaat luisteren maar imo moet je gewoon niet willen dat je hond jou als een bedreiging gaat ervaren.

Over die roedel, ik denk dat zijn houding en assertiviteit erg belangrijk is. Ik vind dat ook juist een van zijn sterke punten hij blijft ook echt rustig en hij is enorm consequent. Ik denk alleen ook dat dat kan zonder terug te vallen op zoveel correcties.