[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samir

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:47

Hallo iedereen!

Mijn vriend en ik willen in de toekomst graag een hond maar we weten nog niet echt welke! Het probleem is namelijk dat we op 3 hoog wonen zonder lift...
Mochten we op de begane grond hadden gewoond wilden we graag een Berner sennen.

Ik vind het belangrijk dat het een ras is die niet teveel blaft, ivm appartement. Verder willen we wel graag een hónd, geen chihuahua oid dus. Verder zou ik graag een hond hebben die kan loslopen en aanhankelijk en leergierig is. Ook ben ik niet erg fan van terriërs...

Blijft er nog iets voor ons over..??

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:49

Wat heb je een hond zelf te bieden? Qua leefruimte, wandelen, training/werk.. En qua tijd?

Ik woon zelf ook op een appartement (dan wel 1 hoog) en imo is een hond op een appartement geen probleem, mits je wel genoeg tijd in het dier steekt :) Maar een berner is (ook ivm HD) niet echt handig op 3 hoog nee, dat ben ik wel met je eens ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:11

je zal een hond moeten hebben die je in geval van nood een aantal keer per dag de trap op moet kunnen tillen. Dus alles boven een kilootje of 20 valt dan al af, zeg mar knie hoogte.

Verder zal je iets meer info moeten geven over de rest van je leefsituatie. Elk ras heeft verschillende behoeften.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:16

ik denk dat een klein boomertje iets voor je is ;)
ik heb er zelf ook een en hij is heel schattig

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:17

Ohja, sorry!

Mijn vriend studeert diergeneeskunde en ik marketing dus we zijn redelijk veel thuis. Mijn vriend is elke week 1 dag vrij en ik ook, een kwartaal ben ik zelfs 2 dagen vrij. De hond zal ongeveer 3x op een dag worden echt worden uitgelaten en dan ongeveer nog 3x voor zijn behoefte, hangt ook van de hond af eigenlijk. Ik vind het wel lekker om te wandelen, normaal zal dit per keer 20 minuten zijn maar ik wil graag een paar keer in de week lekker een uurtje kunnen wandelen. We wonen op 90m2 met een klein balkonnetje en verder hebben we nog 2 katten en gekko´s.
Het liefst til ik de hond elke keer op om blessures te voorkomen, dit hebben wij met onze vorige hond ook gedaan (kruising dwergkees/golden van ongeveer 16kg)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:21

En hoe wil je dat in de toekomst doen als er fulltime gewerkt gaat worden waarschijnlijk?
Wellicht iets om over na te denken.

En wil je verder nog met de hond op cursus of gaan sporten?

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:28

Mijn vriend zit net in het 1e, en studeert nog minstens 6 jaar dus. Daarnaast zal ik niet fulltime werken maar parttime.

Cursus wil ik zeker gaan doen. Echt sporten niet, misschien samen gaan hardlopen maar met de kleinere rassen zal dit niet echt vaak gebeuren denk ik. Jachttraining zou ik ook leuk vinden, maar alleen de training en niet het ´beroepenveld´.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:51

Een Poedel, Schnauzer, Pumi, kruisinkje uit het asiel?

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:57

Hallo iedereen.

Thuis willen we een hond, maar er zijn nogal wat meningsverschillen en we komen er niet uit. We weten niet welke hond bij ons thuis past. Ik zal even wat vertellen over de woonsituatie.

We hebben voldoende ruimte voor een grote hond en we hebben een grote tuin met gras, waar de hond lekker kan spelen. Mijn vader is pas overleden en het is nu heel stil in huis, dus vandaar dat we een maatje zoeken. Mijn moeder werkt niet, dus zij heeft heel de dag de tijd. Ik houd zelf van grote honden en zou zelf een bordeaux dog willen, maar mijn moeder wil dat niet. Zij wil een kleine hond. Dus misschien een middelmaat?? Hij kan lekker met mij mee naar stal en daar heel de dag rond banjeren. Ik studeer wel, maar ik ben eigenlijk altijd vroeg uit of ik moet laat beginnen. Ook ga ik nog lang het huis niet uit. Ik zou een echte hond willen die je lekker kan knuffelen. Ik hoop dat jullie advies hebben.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:09

@Desire__ slim, lief, best aanhankelijk, iets groter dan klein, en kan mee naar stal...-> markies

Maar wat zie je van uiterlijk? En hoe actief ben je? En moet ie waken?

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:24

ik wil graag een grote hond, korthaar. ik ben zeer actief. Houd van wandelen, spelen en lekker bezig zijn met de hond. Ook houd ik van knuffelen en wil gewoon een lieve knuffelhond. Heb een soepel rooster op school. Mijn moeder werkt niet. Hij hoeft niet perse te waken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:58

Misschien is een labrador dan wel wat? Dat is een tussenmaatje en gladharig, bovendien is dat ook een heel actieve hond :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:17

Mijn mannetje en ik zijn ons aan het orienteren op een hond, een waakhond wel te verstaan.

De hond zal inprincipe voornamelijk buiten leven op ons omheinde erf/ terrein (waar ook de paarden (paddock/ weide) en katten lopen) waar hij dus vrij kan rondlopen, het word dus geen hond die hele dagen in huis in een mandje bij de kachel komt te liggen. Hooguit met echt extreem koud weer naar binnen.

Verder willen we een werkhond waar we dus actief mee bezig kunnen zijn, maar ook lekker mee naar het strand/ bos of mee naast het paard of kar de polder in.

Welke hond is nu echt geschikt met paarden, katten en kinderen? Is wel goed waaks en schrikt af, maar vreet welkome gasten (postbode) niet gelijk op.
Onze interesse gaat in de eerste instantie uit naar een Boerboel of Bordeauxdog. We hebben voldoende hondenervaring, maar nog geen ervaring met dit ras.

Honden als een boxer, snautzer, rottweiler en dobermann hebben niet onze voorkeur.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:20

@Kasper Boerboel is eigenlijk redelijk vergelijkbaar met Rottweiler... Misschien is een herder iets voor jullie? En wat dacht je van een Bouvier? Vriendelijk met kinderen maar wel heel waaks. Dat lijkt me wel iets voor jullie.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:49

@ apple01 - Rottweiler vinden we geen mooie honden, ze spreken ons niet echt aan zeg maar.
Herders vind ik zelf helemaal geweldig, vooral een mechelse. Maar helaas vind manlief herders niet zo leuk. Bouvier heeft te lang haar om als buitenhond te leven.
Het is voor ons ook een must dat het een kortharige hond is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:51

Ik vind een boerboel zelf ook helemaal fantastisch <3 Onwijs mooi. Een kennis van me heeft een boerboelxrotweiller en een boerboelpup, ik vind beiden erg gaaf. Ik vraag me alleen af of zulke honden in staat zijn de gewenste bezoekers te onderscheiden van de ongewenste, zoals jij beschrijft..? Denk wel dat dat het type hond is dat je zoekt. Of anders misschien een Mastifftype?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:59

Een boef is juist de ultieme erfhond. Gewoon met enige regelmaat een tondeuse er overheen halen.
Is heel goed met andere dieren en kinderen. Boerboel is juist weer een hond met een gecompliceerd karakter. Ontzettend leuk ras, maar wel een die je erg goed op moet voeden.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:00

Kaspar schreef:
Mijn mannetje en ik zijn ons aan het orienteren op een hond, een waakhond wel te verstaan.

De hond zal inprincipe voornamelijk buiten leven op ons omheinde erf/ terrein (waar ook de paarden (paddock/ weide) en katten lopen) waar hij dus vrij kan rondlopen, het word dus geen hond die hele dagen in huis in een mandje bij de kachel komt te liggen. Hooguit met echt extreem koud weer naar binnen.

Verder willen we een werkhond waar we dus actief mee bezig kunnen zijn, maar ook lekker mee naar het strand/ bos of mee naast het paard of kar de polder in.

Welke hond is nu echt geschikt met paarden, katten en kinderen? Is wel goed waaks en schrikt af, maar vreet welkome gasten (postbode) niet gelijk op.
Onze interesse gaat in de eerste instantie uit naar een Boerboel of Bordeauxdog. We hebben voldoende hondenervaring, maar nog geen ervaring met dit ras.

Honden als een boxer, snautzer, rottweiler en dobermann hebben niet onze voorkeur.

De Amerikaanse Bulldog?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:01

Ik ken trouwens ook mensen die drie bouviers hebben lopen als waakhond, die doen het erg goed :) En zijn ook lief in het gezin. Ik kan echter wel begrijpen dat je voorkeur uitgaat naar een korthaar, ik houd ook niet van honden met een wat langere vacht.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:07

Met als aanvulling: de bordeaux dogs die ik ken zijn allemaal absoluut niet geschikt als erfhonden maar liggen liever lui te zijn bij de kachel.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:15

Waarom geen Amerikaanse Bulldog?
Wij hebben nu een pup vaan 5 maanden die al aardig zijn best doet met waken, slaat aan e.d.
Het is een hond die afschrikt maar niet uit zichzelf aan zal vallen als het niet nodig is.
Voor het gezin zijn ze ontzettend lief en trouw.
Ook gaat hij bij ons een aantal x per week mee naar het bos, naar stal en laatst mee naar het strand.
Buiten zijn vinden ze heerlijk (uit eigen ervaring)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:39

Mijn dochter heeft een Rodesian Ridgeback en dat is een enórme knuffelkont maar wordt nu ook waaks, hij is nu ruim 2 jaar.
Houdt enorm van rennen maar vindt het ook heerlijk om tegen je aan te kruipen!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:58

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Heel fijn om ervaringen en meningen van anderen te lezen.

@ VogeltjeM: we hebben inmiddels contact gehad met een goed bekendstaande fokker. Hij is van mening dat boerboels heel goed het verschil kunnen herkennen tussen gewenste en ongewenste bezoekers. Verder is het een questie van heel goed opvoeden, de hond duidelijk zijn plaats laten weten en ook de visite enigzins opvoeden ;-) . Volgend weekend gaan we bij een boerboel kijken om eens nader kennis te maken met het ras.
Masstiff types hebben we liever niet, daar deze niet worden aangeraden met paarden en kinderen.

@ Iris82: persoonlijk trekt een bouvier mij niet zo (mijn buren hebben er 1 en ik vind het echt niks). Gewoon het hele type hond niet en daarnaast hebben ze ook echt te lang haar en zit ik er niet zo op te wachten om een hond regelmatig te moeten scheren, daar het toch een 'buiten' hond word. Een van nature kortharige hond is voor ons praktischer.

@ Meissieline: American Bulldog vinden we ook allebei erg leuk, en dan vooral het wat slankere Scott-type.
Dit is ook zeker een hondenras waar we nog bij willen gaan kijken om verder kennis te maken met het ras en of het de hond voor ons is.

@ Chanicha: Rodian Ridgebacks zijn idd hele leuke honden. Een vriendin van me heeft er ook 2. Ik denk alleen dat deze als echte waakhond niet geschikt zijn. het is tenslotte van nature een jachthond.

We willen bij enkele goede fokkers gaan kijken om kennis te maken met bepaalde rassen om te kijken of dat type hond bij ons en onze wensen past. Van daaruit word de definitieve keus gemaakt, het moet tenslotte een hond voor het leven worden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:02

Leuk, veel plezier met het hele proces :)

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:41

Heel veel succes..! :D