Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:19

Ik ben ook een beetje in dubio. Er wordt nu zo erg op pfas in hobbyeieren gefocused maar pfas zit op veel meer plekken. We weten waarschijnlijk de helft niet van wat we allemaal binnenkrijgen. Ook vind ik er wat van dat we dan maar vinden dat we eieren van opgehokte kippen moeten eten. Aan de andere kant zag ik dat een van de 2 aanbieders van testen nu voor 99 euro aanbiedt. Dat is nu wel te overzien. Dus ik weet het niet zo goed.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:28

Bij mij hebben ze en Pfas test gedaan naast mijn kippenweide. Echt letterlijk ernaast en ik zit dus goed.
Afbeelding

Echter neem ik de overheid niet meer zo serieus ik heb het idee dat zij echt alleen maar bezig zijn met winst maken en belasting heffen. Als ze echt met de gezondheid van de mens bezig zouden zijn kunnen ze beter het roken verbieden of alcohol en niet van die idiote prijzen vragen voor energie want iedereen moest elektrisch rijden of van het gas af zodat er minder troep in de lucht komt en nu blijkt dat iedereen die van het gas af is en aan de zonnepanelen zijn meer geld kwijt zijn dor terug te leveren. Nee dit gaat niet om gezondheid, dit gaat gewoon om burgertje pesten.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:24

Ik neem het hele pfas in hobby eieren absoluut niet serieus. Als hobby eieren het hebben hebben de grote industrie stallen het ook. Zo simpel is het. Maar ze verdienen er meer aan als wij onze eitjes weg gooien en de eitjes in de winkel kopen.

Nee echt mensen trap er niet in, het is echt niks meer dan pesterijen..

pfas zit bijna overal wel in.
Veel pannen hebben pfas,
bakpapier heeft pfas,
kraanwater heeft pfas,
verpakkingsmaterialen van ons eten heeft pfas,
kleding heeft pfas,
cosmetica heeft pfas,
en zo is de lijst enorm lang nog.

Kippen eitjes is dan maar een druppel op de gloeiende plaat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:35

Straks is het eten van groenten uit eigen tuin ook gevaarlijk. :+

Lees ze missen inkomsten door belastingen. :')

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:06

Ohh dat zullen ze vast ook al her en der beweren O:) :')

Leuker nieuws, hier zijn de kuikens aan het uitkomen.
Zoals altijd (geeeeen idee waarom dat hier altijd zo is) komen ze 1 dag eerder uit dan ze zouden moeten komen.
De teller voor nu staat op 11 met zeker nog 7 aangepikt nu.
Ik hoop alleen wel dat er nog een klein beetje variatie in de kleur gaat komen want alles is weer zwart XD

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:10

Daarnet een mailtje van de kippenclub binnen gekregen met een tegen geluid. Vooral het verlagen van de toegestane waardes maakt het voor mij dat ik het wel ff prima vind zo. En de tip om juist de grond te onderzoeken ipv de eieren vond ik ook een goede. Wel in achtneming dat kim van de kippenclub ook een winstoogmerk heeft mbt het verkopen van haar supplementen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:49

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ohh dat zullen ze vast ook al her en der beweren O:) :')

Leuker nieuws, hier zijn de kuikens aan het uitkomen.
Zoals altijd (geeeeen idee waarom dat hier altijd zo is) komen ze 1 dag eerder uit dan ze zouden moeten komen.
De teller voor nu staat op 11 met zeker nog 7 aangepikt nu.
Ik hoop alleen wel dat er nog een klein beetje variatie in de kleur gaat komen want alles is weer zwart XD

Te warm.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 13:51

Nee zeker niet te warm, ik broed iets aan de koude kant zelfs.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:34

Mer1980 schreef:
Bij mij hebben ze en Pfas test gedaan naast mijn kippenweide. Echt letterlijk ernaast en ik zit dus goed.
[ Afbeelding ]

Echter neem ik de overheid niet meer zo serieus ik heb het idee dat zij echt alleen maar bezig zijn met winst maken en belasting heffen. Als ze echt met de gezondheid van de mens bezig zouden zijn kunnen ze beter het roken verbieden of alcohol en niet van die idiote prijzen vragen voor energie want iedereen moest elektrisch rijden of van het gas af zodat er minder troep in de lucht komt en nu blijkt dat iedereen die van het gas af is en aan de zonnepanelen zijn meer geld kwijt zijn dor terug te leveren. Nee dit gaat niet om gezondheid, dit gaat gewoon om burgertje pesten.

Dank; ik heb het gelijk even opgezocht. Helaas geen metingen van ons dorp zelf maar binnen een straal van enkele km. Geeft in ieder geval een idee.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:35

Hannanasjuh schreef:
Daarnet een mailtje van de kippenclub binnen gekregen met een tegen geluid. Vooral het verlagen van de toegestane waardes maakt het voor mij dat ik het wel ff prima vind zo. En de tip om juist de grond te onderzoeken ipv de eieren vond ik ook een goede. Wel in achtneming dat kim van de kippenclub ook een winstoogmerk heeft mbt het verkopen van haar supplementen.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ja da's ook een manier inderdaad om de waardes aan te passen |o

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:36

Gaabje schreef:
Ik ben ook een beetje in dubio. Er wordt nu zo erg op pfas in hobbyeieren gefocused maar pfas zit op veel meer plekken. We weten waarschijnlijk de helft niet van wat we allemaal binnenkrijgen. Ook vind ik er wat van dat we dan maar vinden dat we eieren van opgehokte kippen moeten eten. Aan de andere kant zag ik dat een van de 2 aanbieders van testen nu voor 99 euro aanbiedt. Dat is nu wel te overzien. Dus ik weet het niet zo goed.

Dat ook inderdaad, het is gewoon promoten van de bio industrie

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:20

Persoonlijk vertrouw ik die test ook helemaal niet eigenlijk.. O:)

Pff, het moest er eens van komen, maar wat baal ik :( Vorige week is Tinkerbel zich broeds gaan verstoppen en kon ik haar met geen mogelijkheid vinden in de avond en vond de ochtend erna enkel haar kop nog, dus dat wat een marter en bye bye tink :(
Net stond ik in de keuken, kijk naar buiten en zie wat door de wei schieten wat geen kip/kat/paard was. Dus al loeiend als een sirene naar buiten gestormd, maar helaas net te laat. De vos is er vandoor gegaan met mijn dorking :( Ik heb het spoor nog een goede km gevolgd maar kon uiteindelijk niet meer verder door een dikke haag heen.
In 1 week tijd mijn beide blauw/groen leggende hennen kwijt :( :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:27

Dat wordt fort knox bouwen en je kippen opsluiten, nu de roofdieren jouw toom gevonden hebben als mcsnack. Want zeker die vos komt terug en ook overdag.

Qua pfas zijn de grenswaarden bijgesteld naar pittig gestamp van wetenschappers, etc., want onze overheid laat de oren veel te veel hangen naar bedrijven. En geen bedrijf is gebaad bij meer kosten wegens moeten filteren en correct afvoeren afval ipv ladieda mogen lozen in riool/rivier. En bedrijven is waar het geld zit, niet bij de overheid die de gezondheidszorg moet betalen, meer medicijnen is farmacie bij gebaad, niet onze overheid.
Smerig spelletje ten koste van gewone burgers kan heel goed, maar dat is ten gunste van aandeelhouders bedrijven, niet onze overheid. Ja wantrouwen, nee verkeerde doelwit.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:41

Ze zitten nu weer in de tuin achter stroomdraden enz. Ik hoop voor nu dat dit genoeg is en anders ga ik mijn vriend maar zo gek krijgen dat we een erf hond nemen. Ik baal wel echt super erg. Ik heb altijd veel geluk gehad, eens moest dat geluk op zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:54

Hier lopen 4 honden los, maar dat weerhield helaas vos niet van slachtpartijen overdag. Laatste keer had hij pech, zat hij in het kippenhok en heb ik hem opgesloten. Is uiteindelijk dood eruit gegaan zeg maar.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:07

Oh wat balen Liesjuh.
Hier laat ik ze ook echt niet meer loslopen na de 2 aanvallen van vorig jaar (direct naast huis, 1 m om precies te zijn).

De aanvallen zijn hier nu inderdaad gestopt, soms toch nog wel een roofvogel die ineens naar beneden komt vallen maar die komt dan een net tegen. Klaar.

Wel hadden wij laatst een voerdief die alleen 's nachts kwam snacken. Iets groter dan een muis of rat, namelijk 2 flinke dassen. Die hebben netjes geleerd hoe de trapbak werkt :D
Nu staat de trapbak 's nachts binnen en blijven de dassen ook weg.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:46

tamary schreef:
Qua pfas zijn de grenswaarden bijgesteld naar pittig gestamp van wetenschappers, etc., want onze overheid laat de oren veel te veel hangen naar bedrijven. En geen bedrijf is gebaad bij meer kosten wegens moeten filteren en correct afvoeren afval ipv ladieda mogen lozen in riool/rivier. En bedrijven is waar het geld zit, niet bij de overheid die de gezondheidszorg moet betalen, meer medicijnen is farmacie bij gebaad, niet onze overheid.
Smerig spelletje ten koste van gewone burgers kan heel goed, maar dat is ten gunste van aandeelhouders bedrijven, niet onze overheid. Ja wantrouwen, nee verkeerde doelwit.

Ja eigenlijk heel goed natuurlijk dat het is aangepast en dat er nu hopelijk minder geloosd mag worden.
Voor mij neemt deze verklaring wel zorgen weg omtrent mijn eitjes.

Super balen liesjuh! Toch jammer dat je nu geen blauw groene eieren meer hebt. Naast dat het natuurlijk rot is dat je kippen er ook niet meer zijn.

Wel leuk JudithO! Ik ben blij dat we ze niet hebben maar het lijkt mij tof om ze eens in het echt te zien.

Mijn kippen hadden de laatste tijd allemaal een infectie op de darmen. Ze hadden allemaal vieze billen en waren erg sneu. Gelukkig gaat het nu weer goed, maar ze zijn echt heel erg mager. Iemand tips om ze wat sneller en goed aan te laten komen?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:45

Hee hallo! Wij zijn (of waren?) hier thuis druk met een mooi stukje zwarte grond te preppen voor kippen. We wilden kuikentjes in huis en dan lekker tzt met mooi weer naar buiten. Maar daar was de krant deze week…

Hoe zit Bokt erin? Ik weet niet goed wat ik nu moet. Advies is om de bodem te verharden met bijv tegels, maar dat vind ik dan weer sneu…. Hoe moeten ze dan lekker graven en scharrelen??

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:58

Tsja wat zal ik zeggen. Op dit moment hebben ze de eitjes gemeten, maar de waardes wijken niet af van bijvoorbeeld 30 jaar terug, rivm heeft alleen de toegestane waardes scherper gesteld waardoor de eieren opeens niet meer voldoen. Houdt er rekening mee dat ze de waardes op groenten nog niet hebben aangepast. Ik zit dan toevallig in een guests gebied met heel weinig pfas, dus voor mij is het makkelijk praten, maar anders had ik het ook gewoon gegeten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:59

Zak bodembedekking er op en wat strooivoer geven. Tegels (als in 40x60 of 50x50) beschermen ook tegen ondergraven en mee-eten door ratten. Voor zandbad kan je kijken naar een lage bak waar je zand in doet, mooi plekje in de zon dat het lekker warm wordt.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:08

poosje, Wat voor honden had je toen los lopen? Als ik hier een hond zou nemen nog word het er eentje die zeker wel wat met een vos zou doen O:)

Judith, Gelukkig hier geen last van roofvogels, maar het maakt het soms allemaal wel wat lastiger ja :(
OMG dassen :O Dat is wel een paar maatjes groter dan wat je zou verwachten haha

Hannanasje, Zeker jammer en rot :(
Balen dat jouw kippen ziek waren! Wat ik hier wel eens doe om ze wat sneller aan te laten zetten is een paar keer per weer gekookte aardappel of pasta/rijst voeren en ook hun gewone voer meer geven (hier krijgen ze geen onbeperkt voer)

LieveLoes, Ik zit er heel nuchter in. Het is overal in, ook in onze kleding, leiding water enz enz enz enz. Alleen nu is er voor eieren een maximale toegestane waarde gezet waardoor daar nu iedereen over valt. Verder denk ik dat het allemaal heel erg mee valt, de test bedrijven niet te vertrouwen zijn en de overheid vooral wilt dat we eitjes uit de winkel kopen omdat zij daar het meeste aan hebben.

Pfoe, mijn eitjes zijn wel heel erg goed uit gekomen deze ronde... Ik heb 37 van de 38 eitjes uitgekomen. Dit had ik niet durven dromen dus ook niet helemaal verwacht. Dat word her en der de aankomende tijd nog wat zoeken naar oplossingen en ruimte voor alle kuikens (met de grote samen heb ik nu 51 kuikens :oo :oo ) Ik heb wel nog 1 kuiken wat het denk ik niet gaat redden. Het is uit gekomen met een kruisbek en mist 1 oog. Maar het is compleet zelf uit gekomen dus het krijgt een kans, lukt het niet is het ook snel klaar voor de kleine.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 11:33

6 Australian Shepperds en die reageerden behoorlijk heftig op de vos, maar dat deerde hem dus gewoon niets....

Hier zit er een hen op de eieren maar als ik er naar wijs word ik praktisch vermoord, dus ik wacht maar gewoon rustig af :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:00

Ik dacht gisteren dat ik een dode hen had. >;)

Maar nee broeds. _O-

En dat is niet fijn op een wegrol nest. _O-

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:17

tamary schreef:
Zak bodembedekking er op en wat strooivoer geven. Tegels (als in 40x60 of 50x50) beschermen ook tegen ondergraven en mee-eten door ratten. Voor zandbad kan je kijken naar een lage bak waar je zand in doet, mooi plekje in de zon dat het lekker warm wordt.

En wat voor noden beddekking raad je dan aan? Ik dacht zelf misschien iets fabriceren als een heel grote bak met opsluit bandjes en die dan vullen met speel zand bijvoorbeeld…

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:43

Wat je vinden kan, ook afhankelijk van prijs en of er een dak op je ren zit of niet.