BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:31

Een schouder is een dragend deel, niet voeren dus! Het vlees en de pees kun je wel geven. Althans: als het niet van een varken is!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:33

Bedankt voor je snelle antwoord!
Wat wil een dragend deel zeggen voor het bot? Lees hier wel veel over karkassen.

Het is wel varkensvlees. Waarom mag dat specifiek niet?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:35

Varkensvlees kan drager zijn van de ziekte van auzjenski , je mag dat niet rauw voeren, verder hebben botten van dragende delen van zware dieren een groot risico op splinteren, dacht dat dat de reden was.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:40

Oke bedankt! Als ik de vlees en pees stukjes zou bakken zou het dus wel mogen? Bedankt. Blij dat ik het nirt gewoon gevoerd heb.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:47

Botten van dragende delen (van grote dieren) zijn te hard. Krijgen ze dus slecht gekauwd, maar ook slecht verteerd. Zeker een 14 weken oude pup. Door die combinatie is het dus inderdaad mogelijk dat er splinters in de maag komen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:08

Gebakken vlees valt zeker niet onder BARF, dus ook bakken en dan voeren zou ik niet doen...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:15

Nee het valt niet onder BARF dan, maar lekker zal hij het wel vinden als extratje ;)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:12

Haha hoeft niet persee barf te zijn maar wel veilig voor mijn hond. Weggooien is zonde als ik het op een veilige manier kan geven als lekkers. Bedankt voor de tips! Ik ga het vlees er zo goed mogelijk van af halen en bakken als extratje voor hem!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 08:30

ik kom even lekker spammen :P
Bisou had vandaag voor het eerst een zalmkop, ze heeft hem niet helemaal op maar wel een groot deel :)

mama jolie
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Bisoutje
Afbeelding

samen ontbijten :P
Afbeelding

knappies <3 <3
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:23

Prachtige, stoere honden met een lekkere zalmkop, leuk! <3

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:41

Eyck snapt zalmkoppen niet :+ onze stoere jagurt is stiekem best een mietje ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:05

Wat blijven de beaucerons toch leuk <3 Mocht ik ooit nog een 2e hond nemen zou dat best eens een beauceron kunnen worden!

Bisoutje ook echt geweldig: foto's maken mag, maar dit is MIJN zalmkop hoor! Wat is ze ook alweer groot geworden!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:14

Even een vraagje mijn 3 beaucerons en 1 jackrussel krijgen ook vers vlees en barf maar ik wordt gek van alle vliegen die om mijn honden heen hangen, hoe ervaren jullie dat ?
We hebben het vlees al in een afgesloten bak maar sinds ik vers voer zitten mijn honden ook onder de vliegen. We wonen op een boerderij en mijn honden zijn veel buiten of op stal.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 23:23

Hoi letsdunit, ik woon ook op een boerderij met mijn Beaucjes maar die hebben echt zelden een vlieg. Uiteraard komen ze wel op t vlees af dus ik maak meteen de bakken en messen aanrecht enz schoon. Verder voer ik 2 x per week een teentje knoflook.
Heb nu wel meer vliegen binnen hoor, denk dat t bijna einde vliegen is want ze worden ook luier

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 00:04

Hier hebben we ook heel veel vliegen gehad, maar die lieten de hond gewoon met rust. Bij mij zit er ook knoflook in het menu 2x per week.
Mijn kat eet kvv, maar ook die werd met rust gelaten door de vliegen. Maakte van de kat het bakje wel na elke maaltijd schoon (gewoon even omspoelen met water).

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:41

Okay dan ga ik knoflook proberen, het is echt niet normaal hoeveel vliegen op mijn honden af komen, vooral hun oren zijn favoriet. Nu moet ik wel zeggen dat ik viespeuken heb hoor, moddersloten, kippenmest alles is prettig om jezelf in te verhullen :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 09:47

goh het lijken wel echte beaucerons :+ hihi
zou idd eerst even de knoflook proberen en alles goed schoon houden

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:00

Toch inhakend, ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

De website klinkt ook een beetje als een advertentie voor hun eigen producten. Al zit er een goede grondslag aan.

http://www.holistischdierenarts.nl/knof ... arden.html
Het zou dus giftig zijn voor paarden, maar ook voor honden.

ze verwijzen door naar het licg, die toch altijd weer redelijke informatie heeft staan. Die geeft weer aan dat honden minder gevoelig zijn voor knoflook, en paarden pas verschijnnselen tonen vanaf 0,2 gr. per kilo lichaamsgewicht. Bij een paard van 500 kilo komt dat neer op 100 gram, das best veel toch Toch als je dat zou verhouden naar een hond kom je met 1 teentje best hoog uit?
http://www.licg.nl/xx/praktisch/gezondh ... ieren.html

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:15

Als je goed leest staat er ook dat honden minder gevoelig zijn voor vergiftiging van knoflook dan paarden. Hoeveel gevoeliger ze dan zijn staat nergens.
Mijn hond weegt 25kg. Als we zouden zeggen dat hij 0,4g per kg lichaamsgewicht mag hebben, kom je uit op 10g knoflook.
Mijn hond krijgt bijvoorbeeld 2 teentjes knoflook PER WEEK. Verdeelt over 2 dagen. Meer word ook niet aangeraden.

Dat knoflook bloedarmoede veroorzaakt is bekend. Dat katten oha slechter tegen bepaalde dingen kunnen dan honden, is ook bekend. (Denk hierbij ook aan etherische olie, bepaalde ontvlooiingsmiddelen etc.)

Vaak zijn het de hoge dosis icm lang geven die uiteindelijk voor bloedarmoedezorgen als gevolg van knoflook. Zou ik mijn hond 2 teentjes knoflook per dag geven, is dat dus een heel ander verhaal.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:17

@Sassol, dat stond ook al in mijn post, dat honden minder gevoelig zijn. Maar inderdaad wat is minder gevoelig?

Ik vraag me af hoe schadelijk het is. Dat het tot zo hoog moet voor je effecten ziet, wil niet zeggen dat er bij 1 teentje geen effecten zijn. Er is dus afbraak van rode bloedcellen.
Nu zullen bij die hoeveelheden een gezonde jonge hond de cellen snel weer kunnen aanvullen.
Maar kapotte bloedcellen vallen niet altijd zomaar netjes zonder problemen uiteen.

En hoe zit dat met oudere honden? Zieke honden? En hoe lang blijven die stoffen aanwezig? Bouwt het zich op als een soort spiegel? Of gooit het zijn stofjes los en zijn ze dan na aanraking met een rode bloedccel ook foetsie?
Zolang ik dat nog niet weet blijf ik er liever van weg denk ik :Y)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:20

Er zijn verschillende sites die beter uitleggen wat knoflook precies doet en hoeveel je het mag geven:
http://barf-natuurlijk.nl/kruiden/kruiden_knoflook.html
http://www.knoflooksite.nl/nederlands/knoflook_medicinaal.htm (Link voor mensen)
http://www.hoorhond.nl/giftige_stoffen_voor_de_hond.html

(Even de samenvatting van onderzoeken die er naar gedaan zijn, die allemaal op hetzelfde uitkomen)
Knoflook werkt niet 100% tegen vlooien en wormen. En bij belachelijk hoge dosis (of elke dag redelijk wat) kan er bloedarmoede ontstaan.
Er is geen ongewenst effect gevonden bij hondenvoer die kleine hoeveelheden knoflook bevatten.

Mijn conclusie daarbij is dus dat kleine hoeveelheden niet schadelijk zijn en je het beter niet elke dag kan voeren. Ook jonge puppies beter niet (tot 8 weken) omdat zij dan zelf nog geen/niet goed rode bloedcellen aanmaken. En uiteraard niet aan dieren geven die al bloedarmoede hebben.
Oude honden die bijvoorbeeld last hebben van de nieren (die hormonen produceren die de aanmaak van rode bloedcellen stimuleert) zou ik het dus ook niet geven.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 12:36

een kennis van mij heeft ook een beauceron, deze heeft helaas al heel lang heel veel jeuk :( ze zijn inmiddels een beetje einde raad, ze staan al dik een jaar onder behandeling in utrecht waar ze gedesensibiliseerd word.. ze blijkt allergisch voor 12 grassoorten en mijten. heb al vaker gezegd over gaan op vers maar daar staat utrecht abosluut niet achter.. zij zo goed als ze zijn, gaan dan op hun advies af
inmiddels zijn ze dus al dik een jaar verder en het beestje stikt nogsteeds van de jeuk :( ze maken deze kuur af (per maand geloof ik?) en dan willen ze toch graag op mijn advies in gaan. heb ze hier doorverwezen en naar tannetje. ik hoop dat we zo samen deze hond verder kunnen helpen zonder al die troep in haar lijf en .. ook niet onbelangrijk het kost ze iedere maand klauwen vol met geld :-\
graag zou ik haar ook ervaringen laten zien van mensen met het zelfde probleem en die na vers veeeel minder of soms zelf geen jeuk meer hebben! dus die ga ik even zoeken
verder nog belangrijke tips?
uiteraard elimineren..

(kopie van bp)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:07

Als ze al naar Tannetje gaan zal die ze wel goed informeren denk ik.

Het enige wat ik erbij kan bedenken is om ervoor te zorgen dat je de huid en vacht zo gezond mogelijk houdt. Want zelfs als ze niet kapot krabben, veel likken zorgt voor een droge huid = een jeukende huid.
Ik heb zelf goede ervaring met Lupoderm (10tje voor 250ml, je geeft zo'n 5ml per dag) door het voer en eventuele wondjes/droge plekken insmeren met olijfolie. (Doe dit voor je gaat wandelen zodat de hond het niet eraf likt)
Als je Lupoderm geeft, hoef je geen zalmolie/vis oid meer te geven.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:26

Vreselijk vervelend wel als je hond inderdaad zo allergisch is voor van alles wat je niet uit de omgeving weg kan houden. Lijkt me zwaar en moeilijk. En dan inderdaad ook nog naar Utrecht waar ze niet voor zijn, dan is dat moeilijk uitleggen.

Toch, vaak wordt de frustratie van zelf zo hoog dat er andere dingen geprobeerd gaan worden, dus hopelijk kan Tannetje er wat mee.
Niet makkelijk zo iets...maar vaak moeten ze dan toch zelf inzien dat er meer is dan de medische molen. Die is goed, maar niet altijd de uitkomst.
En inderdaad zacht houden en zorgen dat het niet droog is, allergische reacties zijn heftig en pijnlijk. En dat is vaak weer de vicieuze cirkel.
Heb zelf goede ervaring met sudocreme, dat likken ze er niet zo snel af, en calendulan.
Dat is erg fijn spul. Maar als ze naar Tannetje gaan zou ik dat afwachten.

Hier zijn we ook weer een stap verder, hond terug op kvv gezet (kip/rund) en ze brak heftiger uit dan ooit tevoren. Voor nu waarschijnlijk vooral kip die dus de boosdoener is.
Hond toch weer aan de medicatie, na een dag of 4 kvv was er erg veel kapot, vulva, wondjes. Vreselijk om aan te zien, dus z.s.m. naar de DA gegaan, en dan vind ik bij mens & dier enige hulp toch wel aan de orde.
DA is erg meegaand, heb nu zalf voor verzachting, shampoo en toch prednison.
Ze had net haar entingen etc. gekregen (buitenland he..) en dan AB erin sloopt dat weer. Dan zou ze die ook voor een 2e keer moeten, dus kiezen uit kwaden.
Prednison reageerde ze de vorige keer ook verbijsterend goed op, dus daar na overleg toch weer voor gekozen. Rondlopen zoals ze er nu uitzag kon gewoon niet. Zit nu aan dag 4 en hondewaf trekt super bij, ook direct weer qua gedrag...... Dus vanaf vandaag 1 pil en dan overmorgen om de dag.
Mag naar eigen inzicht geven, al ga ik naar een kwart pil om de dag, als het maar helpt, en ik er wat bij voel =hond dus vooruit zie gaan. Erg fijn dus en geen hoge dosering.

Voor nu over op konijn of geit, ben er nog niet uit. DA gaf aan geit wel een mooie te vinden, aangezien die muts al konijnen vangt bij het leven :o De tweede vriezer is er ook nog niet..en laat de andere vol liggen met kvv voor die ouwe tor die hier uit logeren is. Dus wordt sowieso proppen :+

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:19

Toch een post achter mezelf aan..

Ik ben nu al ruim een week aan het twijfelen welke kvv ga ik geven.
Moet voor alles behalve de kivo kvv ruim tijd rijden. Ben niet tegen de kivo. Maar ze hebben daar wel een beetje last van het "In dit bedrijf worden ook ....... verwerkt" en dus geen 100% garantie dat er dus een kipresten ofzo in mijn rolletje geit zitten.

Haaksbarf is leuk, maar financieel gezien is de kilo prijs daarvan gewoon te veel. bijna 7 euro voor een kilo, dan laat maar.
Verder, voor alles moet ik ver reizen, enige wat ik dichtij kan vinden is energique, en dan maar 1 smaak (heeft die uberhaupt meer smaken?)

Lotgering, tammenga?
Te veel bomen en geen bos hier...