Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:30

Probleem zit erin dat het kleinwerk (zo noemt het in België) veel oefeningen inhoudt zoals springen (4x), apporteren, vooruit lopen tot hij niet verder kan en hierbij ook hindernissen, posities, houten blokje met geur zoeken.. Bijna al deze oefeningen zorgen ervoor dat hij van stilstand onmiddellijk begint te rennen.. En dat moeten we nu juist vermijden.. Dus alleen het kleinwerk kan ik thuis ook oefenen.. Verder is het inderdaad pakwerk en alle oefeningen die hierbij horen.. Uiteraard ook allemaal van stilstand naar rennen.. wat niet ideaal is..

Speuren lijkt me daarom wel interessant(er). Dit zou ik graag combineren met 1 of 2x/maand zwemmen en wanneer het weer het toelaat, mee naar de paarden..

Hond is 4jaar en half, goede conditie, goede bespiering.
HD is momenteel nog in beginnende maten, en aan 1 zijde meer dan aan de andere.. Zijn heupkoppen zijn wat afgevlakt waardoor deze niet goed in de heupkom past..
Weinig kraakbeenletsel.

Momenteel krijgt hij op aanrade van de dierenarts NAF 5star poeder (voor paarden) en omega-olie..

Sonja_vR

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:02

speuren is zeker interessant, wij speuren 1 keer per week op de club en vaak ook nog wel thuis minstens 1 keer (in de zomer meer dan in de winter) speuren is lichamelijk veel minder belastend (ze lopen gewoon vrij beheerst) maar ze moeten wel met het koppie er bij blijven, dus kost het nog best wat energie.

zodra je echt met opeens weg sprinten ook al moet uitkijken, word alle manwerk denk al snel te veel voor hem?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:24

Daar ga ik inderdaad vanuit.. Ik vind het momenteel erg moeilijk om een evenwicht te zoeken tussen goede belasting om zijn spieren te behouden en overbelasting.. De DA had me ook al aangeraden hem niet helemaal stil te leggen omwille van die reden. Ik moest het nu even wat rustiger aan doen zodat zijn medicatie en supplementen de tijd krijgen om hun werk te doen en daarna zou ik terug moeten opbouwen.. Weliswaar door rekening te houden met zijn beperkingen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:39

ik zou ook alvast gaan uitzoeken wat je eventueel met hem kan doen om spieren etc goed op te bouwen ,om de heupen zoveel mogelijk te ondersteunen zodat hij toch nog zo veel mogelijk wel kan blijven doen straks.
iets van laag tempo bewegen
ik weet dat zwemmen een goeie is , bewegen, maar minder belastend op de gewrichten , maar weet zo uit mijn hoofd even niet wat nog meer goed is om echt specifiek die achterkant te trainen wat betreft spieren , bij HD

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:41

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:10

Is er iemand die nog een betrouwbare DH zoekt? Kennis van me heeft er eentje liggen die niet geschikt is voor KNPV (wel gediplomeerd). Hond is recent op de foto gezet, 4 jaar en alles goed. Heel sociaal. Geloof alleen dat hij geen stamboom heeft.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:55

hier gaat ie best lekker MWM,
appél tijdens manwerk is echt schokkend netjes al , zeker als je ziet hoeveel pret die hond er mee heeft :D tijdens het gewone appélwerk kan hij wel eens te blij worden en dan moet je even heel hard je best doen om er weer contact mee te krijgen en de focus weer de juiste kant op
wel grappig dat je juist met standaard appélwerk die drift laag moet zien te houden bij Eyck :+
en dat tijdens het manwerk hij de focus prima van de mouw naar de geleider kan verleggen , beessie.
vanavond weer uit trainen bij de club een dorp verderop , pas in hoogeloon uit trainen geweest ...
als het meezit staat er van het voorjaar VZH op, dan is het kijken of we hem voor het eind van het jaar IPO 1 klaar kunnen hebben. op zich zou dat prima moeten kunnen...
en hopelijk vanavond meer nieuws op het puppefront,
of de combi die ik heel graag zou willen door gaat, duurt het nog wel even (waarschijnlijk eind van het jaar dekken en dan januari bevallen zeg maar ), maar met die combi wil ik daar wel geduld voor kweken :P (poging tot ;) )
en anders verder kijken naar wat er aan pupsels geboren gaat worden dit jaar (nog wel wat andere opties die me leuk lijken, maar heb 1 hele grote voorkeur :) )
maar dan krijgen we op termijn dus ene teefje bij waar ik dan mee ga trainen en tot die tijd maar kijken of ik dan in het pak kan of zo, anders word het nog wel een hele lange periode beetje "groep" spelen en op zondag snacks bakken :+
ben een beetje de kantinemuts geworden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:04

Bij ons is het net andersom Sonja ;) Vriend staat in het pak en voor de rest een beetje klussen op de club, groep spelen enzovoorts. Wij zijn ook rustig aan het kijken voor een pup erbij, hoewel het bij ons langer duurt :P

Het trainen klinkt wel heerlijk! Wij hebben 2 gasten op de club die vroeger met rottweilers gelopen hebben en die verhalen zijn geweldig om te horen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:30

ik vind onze club helemaal fijn :j trainer traint al dik 30 jaar rottjes, we zijn op 1 hond na ook allemaal met rottweilers bezig, de vreemde eend in de bijt is een witte herder, heel wat anders, maar ook die gaat er wel komen. we willen allemaal vooruit, maar we zijn niet bloedfanatiek of wedstrijd gericht (trainer heeft wel meermaals NK gelopen met zijn hond) lekker met de clicker over het veld en gaan :j
ook heel erg gericht op Appél , ook tijdens het manwerk , moet zeggen dat je van het kijken ook heel veel leert, maar goed, ik wil ook weer aan de slag :P

maar jullie hebben nu toch een vrij jong hondje nog? dan snap ik goed dat het nog even gaat duren :j
Eyck is nu 2 jaar en 4 maanden en tegen de tijd dat er een pup komt is ie denk wel drie geweest inmiddels.
tis dat we vrij laat zijn begonnen met trainen in deze richting, eind juni hebben we deze club gevonden en inmiddels zijn ze bijna klaar voor VZH en gaat het manwerk echt heel leuk de goede kant op.. speuren vind ie ook prachtig, hij blijft er alleen wat chaotisch bij (adhd , ik zweer het je, dat beest is zo snel afgeleid en zo "all over the place" ) maar hij heeft ook wel een gruwelijke drive dat beest

afgelopen zondag zij vriend nog dat hij zo bleef verbijten en momenteel pakt ie wat te ver richting de hand zeg maar , zegt clubgenoot heel droog "zeg, heb jij wel door hoe goed dat die kleine het doet?" dan moet ik toch wel lachen ...en ben natuurlijk hartstikke trots op mijn ventjes ;)

maar goed....ikke wil ook :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:36

Klinkt goed! Je moet het eens filmen, ook het speuren. :P Ik ben wel benieuwd!

Haha, ja Tay is pas 9 maanden. :+ Ik wil eigenlijk wachten tot Tay 3 is, maar vriend wil al eerder.... Even kijken hoe het loopt maar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:33

zal zondag eens proberen te filmen , maar tis echt een ras chaoot dat beest :roll:
gisteren heeft ie nog vliegende hollander gespeeld bij de schutting...,vliegt omhoog , neemt een sprong
"ja eikel, das 1.80 naar beneden...debiel " echt tegen de tijd dat ie 6 is heeft ie rondom nieuwe poten nodig, we zijn vooral bezig met rust en afremmen bij een hoop zaken, als je dan ziet hoe goed dat het appel nog blijft bij het manwerk, hij blijft ons verbazen.

hier heb ik vanaf het begin gezegd, hij moet eerst drie voor de tweede er komt, tussendoor echt een hele periode gehad dat ik dacht, "een tweede?? echt niet dus he, 1 zo een mafkees is meer dan voldoende " maar inmiddels is Eck zover dat ik een tweede weer helemaal zie zitten :P , zo iets voor zijn derde al mogen, maar nog steeds een mooie leeftijd hoor, die drie jaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:56

Wij hebben er al 2 lopen en af en toe vraag ik me wel af waar ik aan begonnen ben :') Wel heerlijk dat hij blijft verbazen, dat vind ik toch wel heel leuk aan het sporten, ze verrassen je altijd wel! Positief of negatief ;)

Ik had gisteren geluk, heerlijk droog getraind! Jammer genoeg weer dezelfde knie geblesseerd, nu omdat Tay een balletje probeerde te pakken en daar mijn knie bij pakte. Nu enorm dik en pijnlijk, terwijl er maar 1 tandje instaat.
Daarna met het meelopen met anderen alsnog zeiknat geregend :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:51

Pff ik ben aan het brainstormen over de kennels in de tuin. Er staan er 2, maar dat is nu meer een fietsenstalling. Ik loop even vast hoe we het het handigst kunnen doen zodat het er ook nog een beetje toonbaar uitziet. Wie heeft er ook kennels hier?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:58

Ik heb geen echte kennel heb wel een afgezet stuk op tegels waar ze altijd kunnen lopen met een flap in de deur naar de bijkeuken

Dan kan ik veilig weggaan en toch kunnen ze buiten als ze willen

Gewone kennels komen er hier nooit veel te klein :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:05

Hij zit nu in een bench als we weg zijn en 's nachts vanwege het slopen := Dus een kennel zal voor hem wel fijner zijn. Hij is altijd liever buiten als binnen, want binnen is het te warm. En ik zit ook nog met scheiden tijdens loopsheid.

Nu wil ik die 2 kennels zo maken dat hij in allebei kan lopen als er maar één hond in hoeft. Dan zou het 3 bij 7 zijn gok ik. En enkel als we er niet zijn en 's nachts.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:07

gewone kennels te klein?
dat heb je toch zelf in de hand? die panelen kun je gewoon koppelen , dus de beperking qua ruimte is puur de hoeveelheid panelen die je aan elkaar koppelt.
zodra wij nog eens ene huis vinden gaat de tuin door midden , een deel voor ons en een deel voor de honden om te vernaggelen :+ en dan kan ik indien nodig de honden van het bezoek scheiden zonder dat ze daarbij de hele tuin verzieken, of in de bench moeten

edit: en tegen die tijd denk ik niet dat het allemaal kennelpaneel word, maar er gaat we degelijk een soort van kennel komen :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:10

Ik heb tika normaal ook in de bench en anders loopt ze met 3 anderen op 12 bij 5 dat wil net :)

Ze moet loops worden dus ze zit nu meer in de bench en het weer vinden ze toch niets aan dus dat komt goed uit :)

Als jij het idee hebt dat jou honden dat prettig vinden moet je het gewoon doen ken genoeg die graag in een kennel zitten

Dat is inderdaad aan je zelf hoe groot je deze maakt maar de meeste kennels die mensen hebben staan vind ik te klein dat is mijn mening :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:12

Het is hier de bedoeling om alleen aan de voorkant kennel panelen te gebruiken. De rest zelf bouwen (vriend is timmerman gelukkig).

Die tuin in delen opsplitsen hebben wij nu al, Sonja :') Heel makkelijk.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:14

Heb ik inderdaad ook de ''kennel'' is ook een terras daarnaast heb ik 25 x 50 m tuin met gras bosjes etc.
Door de grote lopen ze dat nuet kapot.

Als wij bbqen etc lopen de honden in de tuin kunnen wij in de kennel

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:18

Seven, Eyck zit gewoon in huis en de volgende gaat daar gewoon bij, kennels en een deel afzetten in de tuin is voor ons puur om als we bepaald bezoek over de vloer hebben , ze gewoon hun eigen plek hebben...Als ik heel onzekere mensen, of mensen die bang zijn voor honden over de vloer hebt, zit Eyck in de bench momenteel, die etterbak spiegelt als een gek en dat werkt dus niet met angstige mensen in huis,
en dan heb je nog familieleden die het gewoon niet willen snappen dat Eyck niet de labrador van mijn schoonouders is en je dus niet met hem kan spelen op die manier , pure bescherming van mijn beestje dus eigenlijk, want mensen zijn gewoon stronteigenwijs.
maar standaard in een kennel :n ik heb ze als huisdier, niet als hokdier.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:26

Ik dus ook ze zitten hier gewoon in huis en als ik weg ben kunnen ze kiezen in huis of buiten.

Ik heb hier 1 zitten die graag mensen die bang pest door te grommen etc nou doet hij niets maar hij vind de reacties leuk. Omdat sommige mensen echt bang zijn laat ik ze achter.

Maar omdat ik gedragstherapeut ben en soms mensen help is de verdeling van tuin ook ideaal bange honden kunnen wennen en ook bange mensen worden niet overspoeld. Daarnaast is het vooral met agressie erg handig

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:31

Het blijft ook gewoon mijn huishondje hoor. Alleen ik doe hem liever in een kennel als in een bench als ik er niet bij ben. Hij vreet jammer genoeg mijn tafel, de gipsplaten, het behang, het kleed en noem maar op op als ik er niet bij ben. (Ik was het namelijk aan het proberen) Speeltjes kunnen ook niet blijven liggen, want die worden ook opgevreten.

Daarbij kan Tessa absoluut niet in een kennel of een bench en om Tay nu inde bench te stoppen als er een loopse teef voor hem heen en weer drentelt, liever niet :=

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:36

Hihihi arme tay,
Ik heb tika daarom in de bench voor de loopsheid hoop dat dr heupen rug nek goed zijn dan wil ik graag eens een nest met dr fokken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:00

Eyck die heeft de neiging om te claimen, die kruipt als ie kans ziet bij je op schoot := handig met 45 kg hond :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:22

Dat doen die van mij niet ik heb 3 grommers en 1 die je het liefst dood knuffelt

Maar ze weten dat ze niets mogen doen maar laten mensen ze niet met rust grommen ze wel