Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Whis_Serada schreef:Trap lopen is zo en zo vaak eng voor honden.
Ik heb een stafford die loopt hier de trap naar boven omdat mijn man de treeen dicht heeft gemaakt.
Maak ik ze open dan wil ze echt de trap niet op.
Onze bernard liep wel trapen met brede trede en dicht op elkar, maar met wat meer ruimte er tussen deed ze het echt niet.
Ik kijk zelf met veel plezier naar cesar, wat er al eerder is gezegt in de roedel word een hond ook flink afgestraft als hij wat verkeert doet of blijft doen.
Plus elk leer iets heeft wel zijn voor en nadelen, als je van alles iets toepast, dan komt het helemaal goed tussen de mensen en de dieren.
De ene zweert bij dit en de ander bij dat.
liedje89 schreef:@sallandval: Dat jij of jou trainers iets niet kunnen, betekend niet dat iets niet kan. Als alles wat niemand die ik persoonlijk ken niet kan, niet mogelijk zou zijn, zou er niet zoveel mogelijk zijn op deze aarde
sallandval schreef:liedje89 schreef:@sallandval: Dat jij of jou trainers iets niet kunnen, betekend niet dat iets niet kan. Als alles wat niemand die ik persoonlijk ken niet kan, niet mogelijk zou zijn, zou er niet zoveel mogelijk zijn op deze aarde
Nou, mij hoor je ook niet zeggen dat wat ik niet kan niemand kan. Wat ik probeer te zeggen is dat wat CM doet niet per definitie fout is.
Soms is een hond door zijn angst heen helpen m.i. heel wat 'humaner' dan omzichtig om de angst heen werken. Als je het mij vraagt is CM heel goed in staat om in te schatten wanneer welke methode op zijn plaats is.
Maar daarover verschillen de meningen. En dat mag! Gelukkig maar.
Nikki__ schreef:Beweer je nou dat ik niks goeds zie aan CM of lees ik het verkeerd? Als ik het verkeerd lees is het misschien handig om iets duidelijker te typen, en niet zo vaag.
Ben namelijk niet de enigste die je niet helemaal volgt.
Citaat:Nogmaals, het is JOUW mening dat bepaalde trauma's niet met positieve bekrachteging te behandelen zijn. Prima dat dat jouw mening is hoor, maar het is geen waarheid.
) is dat de grens tussen positieve bekrachtiging en negatieve straf niet altijd zo makkelijk te trekken is als dat het soms lijkt. Want als je een dier zijn voedsel ontzegt om het later te kunnen geven als beloning, is het dan negatieve straf (wegnemen van iets prettigs) of positieve bekrachtiging (geven van iets prettigs)?Citaat:En wat is er mis met lang wachten? Geduld is een schone zaak, en ik denk dat het daar bij de meeste mensen ontbreekt
helemaal mee eens.Citaat:Je hoeft de poort of trap ook niet te vermijden, maar je kan wel de tijd ervoor nemen om de poort of trap leuk te maken door hem positief te stimuleren. Natuurlijk kan je hem er ook gewoon doorheen slepen, maar dat kan ook een averechts effect hebben.
Citaat:Was toevallig vanmiddag ergens op tv, een vrouw die als de doods was voor slakken. Maar in een schaal met een flink aantal slakken, lag een shoppingcard van 1000 euro bij haar favoriete winkel (grote beloning dus). Het koste de vrouw een hoop moeite en tijd, maar uiteindelijk heeft ze toch de 1000 euro uit de schaal mét slakken gepakt.
Dus zelfs de grootste angsten zijn met een positieve beloning op te lossen
liedje89 schreef:Daar kan je mening inderdaad over verschillen, maar imo werk je met positieve bekrachtiging ook niet omzichtig om de angst, trainers die ik ken doe er nu niet zo bijzonder lang over dat het omslachtig te noemen is bovendien gaat het er een stuk minder stressvol aan toe. Dus volgens mij blijf je dan nog steeds hangen in je eigen ervaring.

Citaat:Nou nee, dat er een voorbeeld is van een angst die schijnbaar minder erg is dan dat deze specifieke beloning. Zegt nu juist bepaald níets over welke andere angst dan ook. Het zegt alleen iets over deze specifieke mevrouw. Iemand anders, die wellicht banger is voor slakken, of die toevallig meer geld heeft, had misschien een andere keuze gemaakt. Bovendien is haar angst voor slakken waarschijnlijk niet minder omdat hier niet eens sprake is van positieve bekrachtiging maar van omkoping. Zoals je waarschijnlijk wel weet een totale no-go area binnen de clickertraining.
een hond die bang is voor de trap, maar er toch overheen gesleurd wordt, kan de volgende keer niet eens meer in de buurt willen komen van die trap.
Nikki__ schreef:Maar als het voor die vrouw naar haar grootste angst is, wil dan toch zeggen dat voor haar de positieve beloning werkt?
Het gaat ook niet over welke andere angsten die vrouw heeft, het gaat over die ene specifieke angst.
Citaat:Jij zegt dat trauma's niet met positieve bekrachteging zijn op te lossen. Dat is simpelweg niet waar.
Nikki__ schreef:Nee de angst is niet direct opgelost, maar ze heeft wel ervaren dat het niet zo eng is om haar hand tussen de slakken te steken.
De angst kan wel degelijk groter worden Yamchaeen hond die bang is voor de trap, maar er toch overheen gesleurd wordt, kan de volgende keer niet eens meer in de buurt willen komen van die trap.
Nikki__ schreef:Omkopen kan in principe wel, als ik jou op de goede manier begrijp tenminste.
Ik train behendigheid, waarbij de honden door de meest rare toestellen moeten natuurlijk.
Neem bijvoorbeeld de kattenloop. Er wordt op een elke deel een stukje beloning gelegd en daar gaat de hond naar toe. Op dat moment koop ik hem eigenlijk om. Maar als hij erop staat, eet hij de beloning op, wat weer een beloning is.
Snap je?
sallandval schreef:deze omkoping (wat niets met positieve bekrachtiging te maken heeft overigens) heeft geleid tot het aanraken van slakken. Het zegt niets over de werking van positieve bekrachtiging whatsoever. Het is zelfs zeer de vraag of ze hierdoor van haar angst af is (als er al sprake was van een echte angst, want ook dat weten we niet). Of ze voortaan slakken durft aan te raken zonder de 1000 euro weten we niet.

sallandval schreef:Ik zeg niet dat geen enkel trauma met positieve bekrachtiging zijn op te lossen. Jij beweert dat als er één trauma op te lossen is met positieve bekrachtiging, dat dit dus geldt voor elk trauma. Het zou wel heel overzichtelijk zijn als elk trauma gelijk was aan elkaar; van ongelukken tot dode familieleden tot verkrachtingen en oorlog. Helaas is dat niet zo, en zijn ook niet alle mensen of dieren gelijk waardoor iets wat bij de een werkt best eens niet zou kunnen werken voor de ander.

Nikki__ schreef:Jij zegt wel zeker dat trauma's niet op te lossen zijn met positieve bekrachting. Je verkondigd zelfs nog dat je het er alleen maar erger door maakt. Even je eigen berichten terug lezen dus
Citaat:En daarnaast, ik zeg nergens dat als 1 trauma met positieve bekrachting op te lossen is, gelijk álle trauma's zijn op te lossen. Ik gaf enkel een voorbeeld
Citaat:En natuurlijk kan het zo zijn dat hond A reageert op iets wat hond B totaal niet boeiend vind, maar geloof dat dat algemeen bekend is?
En dan zeg jij dat ik niet moet deelnemen zonder de juiste voorkennis over logica...
Je beantwoord zelf de berichten niet, bent alleen bezig om uit te pluizen waar je met je 'wijze' woorden op kan reageren, om de persoon vervolgens op jouw manier belachelijk te maken
. Daar houd ik me niet mee bezig.
Nikki__ schreef:Zolang jij nederlandse en engelse termen door elkaar haalt is het niet zo gek dat ik niet helemaal meer volg![]()
Wat heeft mijn beargumentering te maken met de dingen die jij zegt? Jij zegt dat je met positieve bekrachting je een trauma nog erger maakt? Wat heeft dat in hemelsnaam te maken met over argumenatie en logica?En dan zeg jij dat ik niet moet deelnemen zonder de juiste voorkennis over logica...
Al generaliseer ik de hele wereld rond, waar is dat jouw probleem?
Citaat:En ik schrijf nergens 'ik ken één voorbeeld dus kan het'
Citaat:Maar Sallandval, ik ga m'n tijd verder niet meer in jouw stekenJe beantwoord zelf de berichten niet, bent alleen bezig om uit te pluizen waar je met je 'wijze' woorden op kan reageren, om de persoon vervolgens op jouw manier belachelijk te maken
. Daar houd ik me niet mee bezig.
Als je wat over CM te melden hebt, wil ik best op je reageren hoor, maar ik blijf mezelf niet quoten en verdedigen tegen een persoon met een gigantisch bord voor d'r hoofd
daarnaast spreek ik je aan op de dingen die je eerder hebt verteld. Dat is een kwestie van terug lezen, dat kan iedereen 
alleen jij beweerd dat het gewoon helemaal niet kan en je het alleen nog maar erger maakt. Dat is niet waar, kijk maar naar de voorbeelden.
sallandval schreef:liedje89 schreef:@sallandval: Dat jij of jou trainers iets niet kunnen, betekend niet dat iets niet kan. Als alles wat niemand die ik persoonlijk ken niet kan, niet mogelijk zou zijn, zou er niet zoveel mogelijk zijn op deze aarde
Nou, mij hoor je ook niet zeggen dat wat ik niet kan niemand kan. Wat ik probeer te zeggen is dat wat CM doet niet per definitie fout is.
Soms is een hond door zijn angst heen helpen m.i. heel wat 'humaner' dan omzichtig om de angst heen werken. Als je het mij vraagt is CM heel goed in staat om in te schatten wanneer welke methode op zijn plaats is.
Maar daarover verschillen de meningen. En dat mag! Gelukkig maar.