Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:37

Wat een gave hond zeg! Speuren lijkt mij ook echt heeel leuk!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:54

Een aantal weekenden weer heel fijn getraind met de hondjes...
Als de progressie zo doorgaat zijn we van de zomer wel klaar voor klasse 1 :)

Heb gisteren de stoute schoenen dus maar aangetrokken en 3 honden aangemeld voor een trial einde mei. (beginnersklasses).
Tegen die tijd hoop ik met Jacky en Easy zover te zijn dat de drive lukt, met Easy deze week begonnen het shedden te trainen, die hond verbaasd me keer op keer positief!

Met mijn epilepsie hondje (Mika) toch ook maar weer heel rustig aan de training weer opgepakt, als die zo blijft gaan kan die misschien terug een klasse 1 starten, mits hij niet weer aanvallen krijgt.
Hij loopt momenteel wel nog geen goeie outruns, de 200/250 meter van een klasse 2 haalt ie momenteel niet echt meer, maar de drive is redelijk, ook op grotere afstand, de flanken begint ie weer terug te snappen lijkt het, ik hoop zo dat ik hem op dit level kan houden of wellicht weer terug kan opbouwen.

Er zou in mei nog ergens in Hasselt het belgisch kampioenschap praktijk schapendrijven zijn, heel anders dus als het gewone engelse parcours, als ik de kans krijg wil ik daar ook wel enkele van de hondjes inschrijven, dat is al echt meer iets voor ons Tedje.
Vaak hoeft je drive dan niet perfekt te zijn, als de flanken en stops maar goed genoeg zijn (voor het precisiewerk) en als je hond maar genoeg power heeft om bijv. schapen op een trailer te "drukken" of door een nauwe hindernis, ook als ze niet meer vooruit willen.
Ik persoonlijk vind dat heel leuk om te doen, veel training is daar ook niet bij, dat zijn juist de dingen die je thuis meestal nodig hebt bij het verweiden, stal in of uit, trailerladen, dat soort dingen, just fun dus :)

Kuggur

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:02

Klinkt goed Sassy. Beetje jalours; het is hier winterstop. Korte dagen en de weilanden onder sneeuw en ijs tot voor kort (er is net over de kerstdagen een ongewoon lange dooiperiode geweest met vééél regen).

Ook zijn de rammen net in de schapen geweest, en het duurt nog een klein maandje voor we de 11 jaarlingen kunnen scannen, Ik vermoed dat het grootste deel deel niet zwanger is (opzettelijk) zodat we die als nieuwe oefengroep kunnen inzetten

Dus ik houd me nu een beetje bezig met het opvoeden van Max de nieuweling, nu net 5 maanden oud.
Die gaat niet eerder trainen voordat de nieuwe groep een beetje gedogd is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:04

Doet Max het goed, Kuggur? En heb je nog recente foto's van hem? (Of deed je nu niet aan foto's?)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:25

Kuggur, echt niks om jaloers op te zijn, na dat elledige rotjaar wat we hadden (een hond met epi, een met een nood-op na een ongeval, en eentje met een spierscheur)
Wij hebben de ooien bewust niet laten dekken om door te kunnen trainen, ik heb ook wel verschillende adressen waar ik heen kan gaan om te trainen, dat scheelt wel.
Het mag nu hier ook wel eens gedaan zijn met alle pech...

Foto van je jongste telg wil ook wel graag zien :)
Afstamming??

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:36

Hij "doet" het prima, eten, slapen, en de oudere honden terroriseren!

Maar gezien hij nog niet gestart is en ik hem dus nog niet op de schapen heb losgelaten is daar nog weinig van te zeggen.

Hij is heeft het één keer voor elkaar gekregen in een onbewaakt moment de schapen in de stal heen en weer te drijven (er was door storm een deur open gewaaid), grootste lol, en erg zelfverzekerd, dus ik hoop dat goeds belooft.

@Sassy, nee, dat was ook niet waar ik op doelde..Hoop van harte op een beter jaar voor jullie in 2014.
Ik ben in eerste plaats schapenhouder, en ben zo in deze bc liefhebberij beland. Dus de ooien niet laten dekken voor de hondentraining zou voor ons de omgekeerde wereld zijn (ik vermoed dat we er ook een paar meer hebben dan jullie ;) ).
De lammeren van vorig jaar ((gemakshalve jaarlingen genoemd, hoewel ze nu zo´n acht maanden oud zijn) dusdanig te laten dekken dat ze niet allemaal zwanger worden is een acceptabel compromis.
Goede oefenschapen ook; Ongedogd, snel en vluchtig.
Wat betreft afstamming, kan je wel wat laten zien via pb, maar ik vermoed dat het niet zó interessant voor je al zijn.

Tsjaaa, die foto´s, had bokt ons niet een upload functie beloofd?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:53

Ik weet wel heel zeker dat jij meer schapen hebt als wij hier :)
Het is hier niet kostendekkend om schapen te houden, en als je alles naast je gewone job erbij moet doen is de keuze gauw gemaakt, zeker met wat pech in de lammertijd is het dan erg druk.

Afstamming ben ik toch wel benieuwd naar, mag je me graag sturen als je wil.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:39

HoiHoi,,

het is een hele tijd geleden sinds ik me hier laatst heb gemeld, maar we hebben een hele tijd stil geleden..
Sparky had een hele poos geleden zijn spier zwaar verrokken en mocht een maand niet trainen.. Daarna zat ik met mijn eindexamen, en laatste stages waardoor ik het trainen even heb stilgelegd.. Ondertussen ging hij wel zo goed als dagelijks mee naar de paarden om op de weide toch goed te kunnen lopen/spelen en "werken".. Hier laat ik hem dan allerlei zaken dragen en worden een groot deel van de commando's toch onderhouden en geoefend.
Nu is hij sinds vorige week opnieuw mank.. Dus weer naar de dierenarts en dit keer zou hij zijn heup zijn.. Ontstekingsremmers voor een week meegegeven, wanneer deze op zijn moeten we terug komen om platen te laten nemen om HD uit te sluiten.. Die dag is morgen.. Ik ben zo vreselijk zenuwachtig en bang.. :=

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:00

De training van afgelopen zaterdag: 2 mechel pups van 15 weken, 2 mechels van 7 maand, 1 mechel van een jaar of vijf en 2 boeven (1 jaar en ongeveer 6 jaar).

Puppieeeeeees!

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:05

wat leuk dit topic wil ik wel even volgen!
waar trainen jullie precies?
Wij hebben een dobberman van 3 jaar oud, wel eens mee geoefend qua dingen, maar nooit officieel aangezien ik nooit wat heb kunnen vinden.
Bij het 'oefenen' kreeg ik hulp van een man die zelf ook politiehonden traint.
Helaas heeft dit niet erg handig uitgepakt, hond is een keer ontsnapt en 2 uur lang weggebleven.
ook kan hij ons niet helpen aan zn concentratie.. vind dat erg jammer want gabber vind het enorm leuk om te werken, maar snapt er weinig van.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:09

Leuk een dobermann heb zelf ook een dober super fijne hond in het werk.

Wat ik lees bij jou komt bij veel dobers voor te veel druk dan neemt de stress het over en zeggen dobers doei. Jammer want dat is niet de manier.

Leuk een filmpje, zitten leuke stukken tussen hoewel het kistje niet mijn manier zou zijn

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:56

Ben het met je eens Seven wbt kistje. Verder wel leuk om te zien :D

Gisteren weer hele dag getraind, gaat echt goed op het moment. Al klein stukje afstand stellen gedaan :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:02

Wat fijn dat het zo goed gaat mwm :j
Hier gaat het ook heel fijn, moet met de mechelaar uitkijken dat we niet te snel gaan die leert zo ontzettend snel die moet ik ergens wat remmen.

Wel staat het pakwerk op een zeer laag eigenlijk niet bestaand pitje, we hebben geen pakwerker meer en zijn opzoek maar dat is nog niet makkelijk

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:06

Moet ik ook voor uitkijken :j Vooral met appel alles kort houden en optijd stoppen. Best moeilijk als het lekker gaat.

Bij ons hebben we 1 vaste pw, 1 die 1 keer per week komt en dan zijn er 2 in opleiding, waaronder mijn vriend. Zodat we straks gewoon door kunnen gaan als er 1 niet kan. Lijkt me heel vervelend. Wij zijn nu denk 7 keer bezig geweest?

Hij is trouwens gisteren gemeten op 61cm, hij wordt toch echt groot := En ik vind het nog zo klein haha

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:11

Het is zeker lastig wij hebben maar een kleine club, waar hond vriendelijk word getraind en vooral op beloning wat je weinig ziet in de IPO meestal zijn deze meer op correcties en af en toe een beloning. Wij werken met zogezegd druk er op druk eraf manier. Korte stukken druk oftewel presteren korte stukken spel-voer beloning.

Pakwerker hadden we maar die is gestopt

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:26

Hier helaas HD vastgesteld.. Trainingen zullen dus aangepast moeten worden (pakwerk).. Ook zou ik met speuren willen beginnen.. Dit is fysiek minder belastend, maar mentaal des te meer.

Kan er iemand mij misschien vertellen waar ik tijdens pakwerk op moet letten? Ik weet dat ik al geen spring-/klimoefeningen meer mag doen.. Ook geen oefeningen waar hij van "stilstand" naar "voluit rennen" gaat,.. Maar wat blijft er dan nog over?

Ik heb het dan over pakwerk 1x/week.. Zou het vreselijk vinden om hier helemaal mee te moeten stoppen vermits hij hier zelf zo ontzettend veel plezier in heeft..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:07

Seven, dat doen wij ook en ik ken al meer vdh clubs die dat ook doen ;)

Ik zou sowieso oppassen met manwerk, denk ik. Kellykeuhh

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:10

hier is het ook heul veul belonen, clickeren en heppiedepeppie :D nbg club trouwens, allemaal rottjes en 1 witte herder :)

ik ben ook even hard aan het nadenken over waar op letten met manwerk, maar ik denk dat het sowieso lastig is , het is nu eenmaal iets waar ze vaal heel enthousiast/fanatiek van worden..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:34

Vdh's zie je het al meer inderdaad, in onze omgeving zie je het verder nog niet echt.

Corrigeren vind ik trouwens ook niet erg mits juist en op de juiste manier en zwaarte aangepast aan de hond. Honden ophangen aan de band etc houd ik helemaal niet van helaas zie je dat nog veel te veel bij niet lossende honden terwijl dat er enkel voor zorgt dat de hond nog slechter gaat lossen.

Pakwerk zou ik met een hd hond helemaal niet meer doen ze doen veel te snel te veel doordat de drift de pijn overschrijdt. Ook met speuren zal ik opletten want ook daarin kunnen honden te veel gaan driften en dan te veel de heupen gebruiken.
Ik heb mijn hond toen laten gaan die kon niet zonder zn taak was vreselijk ongelukkig en bleek al snel veel meer pijn te hebben dan eerst verwacht

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:36

Jammer, want ik vind het wel fijn trainen :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:40

Ja ik ook :)
Ik was sowieso altijd al 1 van de weinige die zo trainde op andere clubs. Nu zie je het wel meer maar bij 1 club werd het weer dwangmatig kwa druk er op en druk eraf dat je alsnog nuet fijn kon trainen, die lopen enkel achter een hype aan zonder er zelf eigenlijk achter te staan.

Daar werd ook veel geroddeld veel jaloersie etc heel frustrerend dat heb ik op onze kleine club totaal niet.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:15

Dan zou het eventueel nog een optie zijn om hem af en toe op mij te laten bijten. Hier is hij in het algemeen veel rustiger bij en wat minder "fanatiek".. hem helemaal stilleggen is voor hem ook geen optie.. Daar wordt hij doodongelukkig van.. HD is ook nog niet ontzettend erg, eerder beginnend. Momenteel gaat hij ook gewoon mee naar de paarden en doet hij zijn kilometers aan de lijn.. Maar je merkt dat dit voor hem niet voldoende uitdagend is.

Als er iemand nog andere opties heeft? Shoot!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:18

Waarom niet enkel het appèl, speuren etc ik zou geen risico willen lopen pakwerk is altijd hoe weinig of kort ook een aanslag op het lijf daarom moeten ze lichamelijk 100% zijn.

Of zoek een andere tak van sport zonder springen ea, je hebt in speuren ook allerlij andere takken dan enkel op een veld etc.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:20

Baileysdream schreef:
wat leuk dit topic wil ik wel even volgen!
waar trainen jullie precies?
Wij hebben een dobberman van 3 jaar oud, wel eens mee geoefend qua dingen, maar nooit officieel aangezien ik nooit wat heb kunnen vinden.
Bij het 'oefenen' kreeg ik hulp van een man die zelf ook politiehonden traint.
Helaas heeft dit niet erg handig uitgepakt, hond is een keer ontsnapt en 2 uur lang weggebleven.
ook kan hij ons niet helpen aan zn concentratie.. vind dat erg jammer want gabber vind het enorm leuk om te werken, maar snapt er weinig van.

Ik train BHN in Fochteloo. Een heel leuk programma. Ik weet niet waar je woont, maar misschien zit er een club bij je in de buurt. ( www.bhn.nu )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:22

Kellykeuh :sowieso trainen op spieren, alles om de heup heen sterker maken waardoor de heup het zelf wat minder te verduren heeft?
en sowieso , hoe oud is de hond, in welke mate is het HD en hoe is het HD, is het een stukje aansluiting wat minder is, of is de kom erg ondiep of?
allemaal zaken om mee te nemen in het hele verhaal . )