Deze orka's vertonen allemaal geen natuurlijk gedrag, zijn gefrusteerd, verwonden zich zelf en anderen, dobberen de helft van de tijd apatisch in hun bak. Hun echolocatie is hen afgenomen in die betonnen tanks, dat is iig nooit zoals buiten, hun behoefte tot vormen van een groep is ernstig verstoord, want die dieren worden nogal wat verplaatst. Moeders krijgen amper kans hun jongen wat bij te brengen, want ze worden veel te vroeg bij hen weg gehaald om vervolgens zelf veel te vroeg drachtig te raken. Als die dieren enorm happy zouden zijn in een tank had ik er minder moeite mee, maar dat zijn ze niet. Ook hun medische conditie laat te wensen over. Ze zijn sociaal en qua intelligentie veel verder dan paarden.
Om over paarden te spreken, zou je zo'n dier in een paard vertalen, was hij bij de slacht beland of een probleempaard geworden of bestempeld als gevaarlijk. Als ik een paard op bokt zou zetten met dezelfde gedragingen, dan werd ik voor mishandelaar of niet goed snik uit gemaakt.
Hun gedrag geeft aan dat ze niet gelukkig zijn zo. Waarom dan koste wat kost tentoon blijven stellen in een weinig educatieve show, door het educatieve gedeelte praat het publiek met elkaar en kijkt eigenlijk alleen als er fysiek wat actie komt.
Eigenlijk maakt het niet uit gedomesticeerd of niet, een feit blijft hetzelfde, ze gedijen niet in gevangenschap en zijn unhappy. Waarom moet de mens toch alles willen, waarom overal zijn stempel op drukken, ten koste van deze prachtige wezens, waar ze zeggen een hart voor te hebben.
En nee, het is vreselijk als andere diersoorten een vreselijk leven hebben, maar is het daarom voor de orka's minder erg? Als ik mijn paard tot bloedens toe met sporen bewerk, zijn bek openrag, kan ik toch ook niet zeggen, niet zeuren want er zijn dieren die het erger hebben. Dat maakt het leed voor eht paard toch niet minder?