Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:52

Ik heb wel het idee dat mijn paarden happy zijn. (alhoewel eentje nu boxrust heeft vanwege een peesblessure :') ) Ze galloperen, grazen, knagen, hebben vrienden en vertonen geen gestoord gedrag, vallen me niet aan en zijn niet gefrustreerd, willen zelfs graag bij me zijn. Als ik zou merken dat een van mijn paarden of welk ander beest ik ook heb, gefrustreerd raakt of niet happy is, dan doe ik wat aan de situatie. Een van mijn paarden heeft idd op een box gestaan, hel vond ie het, voor hem geen box meer, hij moet lopen, hij wil kijken. Prima, dan zorg ik daarvoor. Ik zou alles doen om dat te bewerkstelligen, zelfs weg doen als hij het anders een stuk beter kan krijgen.

Deze orka's vertonen allemaal geen natuurlijk gedrag, zijn gefrusteerd, verwonden zich zelf en anderen, dobberen de helft van de tijd apatisch in hun bak. Hun echolocatie is hen afgenomen in die betonnen tanks, dat is iig nooit zoals buiten, hun behoefte tot vormen van een groep is ernstig verstoord, want die dieren worden nogal wat verplaatst. Moeders krijgen amper kans hun jongen wat bij te brengen, want ze worden veel te vroeg bij hen weg gehaald om vervolgens zelf veel te vroeg drachtig te raken. Als die dieren enorm happy zouden zijn in een tank had ik er minder moeite mee, maar dat zijn ze niet. Ook hun medische conditie laat te wensen over. Ze zijn sociaal en qua intelligentie veel verder dan paarden.
Om over paarden te spreken, zou je zo'n dier in een paard vertalen, was hij bij de slacht beland of een probleempaard geworden of bestempeld als gevaarlijk. Als ik een paard op bokt zou zetten met dezelfde gedragingen, dan werd ik voor mishandelaar of niet goed snik uit gemaakt.
Hun gedrag geeft aan dat ze niet gelukkig zijn zo. Waarom dan koste wat kost tentoon blijven stellen in een weinig educatieve show, door het educatieve gedeelte praat het publiek met elkaar en kijkt eigenlijk alleen als er fysiek wat actie komt.

Eigenlijk maakt het niet uit gedomesticeerd of niet, een feit blijft hetzelfde, ze gedijen niet in gevangenschap en zijn unhappy. Waarom moet de mens toch alles willen, waarom overal zijn stempel op drukken, ten koste van deze prachtige wezens, waar ze zeggen een hart voor te hebben.
En nee, het is vreselijk als andere diersoorten een vreselijk leven hebben, maar is het daarom voor de orka's minder erg? Als ik mijn paard tot bloedens toe met sporen bewerk, zijn bek openrag, kan ik toch ook niet zeggen, niet zeuren want er zijn dieren die het erger hebben. Dat maakt het leed voor eht paard toch niet minder?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-12 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CloudDancing

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:09

@ Mindim heel mooi gesproken en je hebt absoluut gelijk!!
Nu zijn we bij paarden zo ver dat we aan de hand van het gedrag kunnen bepalen of het dier wel of niet happy is. Ik vind dat de wetenschap bij orka's dit te wensen over laat.
Hoewel ik wel denk dat een orka die in een park is geboren, het niet in het wild zal redden. Die dieren hebben de gewoontes en manieren niet die orkafamilies kennen. Dus deze orka's hebben gewoon geen enkele kans. Om op Tilikum terug te komen, is hij wel in het wild geboren en als Keiko vrij gelaten kan worden, waarom Tilikum dan niet?? En laten we het over Morgan dan niet eens hebben??

Als je paard niet gelukkig is, kun je een andere plek voor het dier zoeken of hem of haar zelf verkopen. Om voor een orka een nieuwe plek te zoeken in een ander park haalt toch niks uit?? Dan komt het dier in een nieuwe betonnen bak, met andere orka's die helemaal niet op een nieuw lid zitten te wachten!!

Ik vind dat orka's niet goed begrepen worden en er ook zeer zeker niet naar de levensbehoefte word gekeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:37

Men heeft pas een beginnetje gemaakt bij het begrijpen van orka's. Relatief zijn ze nog maar kort in gevangenschap. Maar aangezien ze in gevangenschap geen natuurlijk gedrag vertonen, leer je er ook niet meer van.

Ik weet niet hoe het met Keiko zijn tanden gesteld was. Vele oudere dieren hebben geen of slechte tanden, opengeboord tot de wortel. Dit moet met ab worden behandeld en gespoeld, gans hun leven. Het is zelfs zo dat er orka's zijn die resistent zijn geworden voor AB.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:14

Volgens mij was de algehele conditie van Keiko helemaal niet zo goed. Vandaar dat er toen ook besloten is om hem vrij te laten.
Maar dit zullen ze met Tilikum nooit doen, want die gebruiken ze liever als dekhengst, fokstier!! Hoe het dier zich daarbij voelt is alles behalve interesant voor dat park

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:39

Iemand nog iets gevonden over de conditie van Tilikum?

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:11

nopes geen updates kunnen vinden,
zal zo nog eens kijken

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:11

Volgens orca ocean.nl zou zijn toestand stabiel zijn. Maar zij kwamen met het nieuws nadat ik had aangegeven dat ze helemaal niks over Tilikum hadden bericht.
Ben ook wel benieuwd hoe het met hem gaat. Maar mijn engels laat te wensen over, dus als iemand iets vind....ben erg benieuwd.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:12

Niemand iets nieuws gevonden verder??

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:43

Ik heb er ook niet meer over gehoord. Jammer ben wel benieuwd hoe het met tilikum is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:36

Indy29 schreef:
Niemand iets nieuws gevonden verder??

Ik zal es gaan zoeken.

Weinig te vinden, alleen een bericht van 28 december, waar SW aangeeft dat ie aan de beterende hand is, maar goed dat zegt SW. Er wordt door tegenpartijen beweerd, dat ze zijn dood zitten af te wachten, hij zit in een bad waar hij amper in kan bewegen,.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:43

SW geloof ik allang niet meer, met hun alleen maar positieve berichten. Het gaat ze om geld en goede naam, meer niet.
Kunnen ze niet aangeklaagd worden voor dierenmishandeling?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:31

kimmie261 schreef:
ja hoor assie...dat gebeurd dus wél ,een paar jaar geleden ben ik eens voor mijn opleiding in de dierentuin geweest ( ga zelf niet vrijwillig naar dierentuinen maar dit was met opdracht) en daar stond het zelf op de infobordjes dat ze dat deden...

bij deze heb ik mijn info dus van de ( nederlandse ) dierentuin zelf...

oww en dat ding waar die dolfijnen in zwemmen is en (VEEL) te klein en (VEEL) te ondiep...hoezo natuurlijk dan??

dit klopt vooral leeuwen er zijn er veel van.... dus ja die worden ingeslapen.

(ik heb ook vroeger opleiding dierentuin gedaan en stages gelopen in dierentuinen)

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:35

Wat er werkelijk achter de schermen gebeurd bij SW zullen we nooit weten. Als Tilikum al die tijd al in een kleine bak zit, is dat al niet dier waardig!!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:52

GamblersCup schreef:
SW geloof ik allang niet meer, met hun alleen maar positieve berichten. Het gaat ze om geld en goede naam, meer niet.
Kunnen ze niet aangeklaagd worden voor dierenmishandeling?

Ze worden al aangeklaagd voor slavernij :roll:

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:10

Ik vind ook dat ze aangeklaagd moeten worden voor dierenmishandeling!!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:22

Ze worden alleen niet aangeklaagd, niemand durft de stap naar de rechter te maken. En grote kans dat de personen die eventueel een rechtszaak starten in het ongelijk worden gesteld. SeaWorld claimt namelijk onder het mom van educatie, fokprogramma en research bij te dragen aan de algemene ontwikkeling rondom dit soort dieren. En SeaWorld wordt voor hun educatie en research programma gestimuleerd/gesubsidieerd door de overheid.

Pas op het moment dat het wereldwijd algemeen aanvaard wordt dat het houden van wilde dieren onder dit soort omstandigheden niet meer geaccepteerd dient te worden zal SeaWorld en aanverwante parken pas veranderen. Tot die tijd kunnen wij alleen maar lijdzaam toekijken en hopen op verbetering.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 01:38

Ehm; ze worden wel degelijk aangeklaagd, niet voor diermishandeling, wel voor de slavernij zoals ik zei.
linkje

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:33

maar dat heeft geen zin zoals ik al zei vanwege hun educatie, research en fokprogramma. En kom op slavernij, nee dat gaat het helaas niet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:21

Douraque schreef:
maar dat heeft geen zin zoals ik al zei vanwege hun educatie, research en fokprogramma. En kom op slavernij, nee dat gaat het helaas niet worden.

Er is geen nood voor een fokprogramma voor orka's, educatie is amper aanwezig en verder wordt er amper naar geluisterd en meerdere wetenschappers zijn er van overtuigd dat je van een dier in gevangenschap , maar zoveel kunt leren van een dier in gevangenschap. En van een dier dat zo onnatuurlijk gehouden wordt, zowel psychisch als lichamelijk , kan maar weinig worden opgestoken en anders is dat al een gepasseerd station.
Sw argumenten zijn dus zo onderuit gehaald.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:04

Ik zei ook niets over het effect natuurlijk. Ik weet vrij zeker dat ze niet gaan winnen, want SeaWorld heeft zijn zaakjes legaal gezien gewoon goed voor elkaar. Plus veel kracht met goede advocaten (en veel geld). Ik zei wel dat ze nu zijn aangeklaagd. Ik denk zelf dat dit niet de laatste zaak gaat zijn, maar dat dit de weg vrijmaakt voor meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:04

Als SeaWorld zoveel geld heeft, waarom zorgen ze in godesnaam niet voor veel grotere bassins voor hun orka's en waarom beginnen ze geen terugzet actie... Dat zou pas educatief zijn!

Er moet in de wet heel veel worden aangepast. Dit soort dieren houden zou streng verboden moeten worden!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:26

Mindim schreef:
Douraque schreef:

Er is geen nood voor een fokprogramma voor orka's, educatie is amper aanwezig en verder wordt er amper naar geluisterd en meerdere wetenschappers zijn er van overtuigd dat je van een dier in gevangenschap , maar zoveel kunt leren van een dier in gevangenschap. En van een dier dat zo onnatuurlijk gehouden wordt, zowel psychisch als lichamelijk , kan maar weinig worden opgestoken en anders is dat al een gepasseerd station.
Sw argumenten zijn dus zo onderuit gehaald.

Het gaat niet alleen om fok en educatie van orca, maar van de andere zeezoogdieren die ze hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:31

assie schreef:
Ik zei ook niets over het effect natuurlijk. Ik weet vrij zeker dat ze niet gaan winnen, want SeaWorld heeft zijn zaakjes legaal gezien gewoon goed voor elkaar. Plus veel kracht met goede advocaten (en veel geld). Ik zei wel dat ze nu zijn aangeklaagd. Ik denk zelf dat dit niet de laatste zaak gaat zijn, maar dat dit de weg vrijmaakt voor meer.

En voor de dingetjes die niet binnen de USA grenzen mogen, heeft men nu een fijne dependance op Tenerife, waar de regels wat soepeler zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:32

Douraque schreef:
Het gaat niet alleen om fok en educatie van orca, maar van de andere zeezoogdieren die ze hebben.

Daar had ik het wel over, ze kunnen toch ook niet alle dieren onder 1 noemer scharen? En trouwens de rechtszaak gaat over orca's en niet over de andere zeezoogdieren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-12 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:36

Afbeelding
Kun je zien hoe klein die dieren behuisd zijn. Tilikum zit in het rode cirkeltje. Dank voor de link Assie.