Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nikki__ schreef:Honden die niets leuk vinden is zeker lastig. Zo vond mijn Labrador spelen niet leuk, tja, hoe 'ontspan' je dan na een lange oefening? Ik ben opzoek gegaan naar alternatieve, en kwam erachter dat ik haar blij kon maken met even languit op het gras buikjekroelen. Nou, prima, dan doe ik dat.
Ik ga haar alleen niet dwingen om te spelen. Zo zal ik nooit mijn honden dwingen om trap te lopen als hij dat niet leuk vind.

Mindfields schreef:Nikki__ schreef:Honden die niets leuk vinden is zeker lastig. Zo vond mijn Labrador spelen niet leuk, tja, hoe 'ontspan' je dan na een lange oefening? Ik ben opzoek gegaan naar alternatieve, en kwam erachter dat ik haar blij kon maken met even languit op het gras buikjekroelen. Nou, prima, dan doe ik dat.
Ik ga haar alleen niet dwingen om te spelen. Zo zal ik nooit mijn honden dwingen om trap te lopen als hij dat niet leuk vind.
Ik heb hier een JR die jarenlang de trap niet op of af wilde/durfde, kon hem elke keer sjouwen en het is een flinke vent. Uiteindelijk heb ik hem ala CM gewoon tree voor tree steeds een beetje geduwd en ineens kreeg hij door dat hij dat gewoon KAN en dat er niks engs gebeurt. Sindsdien loopt ie als een tierelier de trap op en af.
CM is er nu op trouwens
En ik zie hem regelmatig iets proberen, en dan toch ietsanders bedenken omdat de hond er niet goed op reageert, dus dat hij niet 1 systeem hanteert lijkt me wel duidelijk. Ook hij beloont heel veel overigens.
Mindfields schreef:En of ik het op allerlei manieren heb geprobeerd, met zijn favo speeltjes, voedselbeloningen, noem echt alles maar op, maar hij ging echt niet. En nu moet je hem eens zien, als het moet drie keer achter elkaar als een malle! Zelfde geval met zijn nagels knippen, heb ik in dit topic al uitgelegd, ging ECHT niet bij hem zonder dat hij je beet, of muilkorf en vier mensen die hem vasthielden en dan nog 1 die hem knipte. Is me dus voor het eerst gelukt dankzij CM, in mijn eentje terwijl hij rustig naast me lag.
Nikki__ schreef:En dat is dus een beetje het probleem MindFields.
Je gaf aan dat je het op de CM methode hebt gedaan. En dat is wel degelijk de hond omhoog trekken en mee naar boven slepen.
Wat jij hebt gedaan is niks mis mee, de hond laten zien dat het niet eng is, hem ondersteunen door zachte aanraking, maar heb niet forceren dingen te doen.
Neem aan dat je ook bij elke tray die hij zetten, met je stem hebt beloond?
Ik vind persoonlijk het risico met CM, dat mensen thuis zijn methode gaan toepassen, bij honden waarbij dat gewoon echt niet kan. Als je dat bij de hond van Liedje had gedaan, had je het arme beest een nog groter trauma bezorgd denk ik zo maar eens.
Mindfields schreef:Na onze PB wisseling vindt ik dit een heel nare reactie. Fijn dat er zo aanvallend gedaan wordt. Ik ben blij dat ik zelf zo niet reageer ook niet als iemand het hier niet met me eens is, maargoed, om op je reactie in te gaan:
Was je er zelf bij? Omdat je er maar vanuit gaat dat ik hem gesleurd heb, aan zijn riem heb getrokken?
Ik heb hem slechts met zijn voorpoten op een tree gezet, en vervolgens zijn achterhand 'geholpen'. Als je hier nu weer van maakt dat ik hem geschopt heb of een klap gegeven, kan ik daar niks aan doen, maar dat was zeker niet het geval. Uiteraard heb ik hem uitvoerig beloond als hij zelf initiatief nam en binnen een kwartier ging hij zelfstandig de trap op en af.
Je weet helemaal niet hoe en wat ik gedaan heb qua beloningen en je maakt dus aannames die eigenlijk kant noch wal raken. Hij is echt stapelgek op een aantal dingen qua voer en die kon ik dan op de 2e tree leggen van de trap, maar er naartoe gaan deed hij niet. Worst, hamburgers, kaas, waar ie normaal een moord voor doet, maakte niks uit hij ging echt niet.
En geloof mij nou dat ik altijd uitvoerig beloon. Echter had hij een nare associatie met de trap opgedaan bij zijn vorige baasjes en hij moest gewoon leren dat je ook de trap op en af kan zonder dat iemand je eraf gooit. Toen hij dat eenmaal snapte was het goed en is het nooit meer een probleem geweest.
D

Een goede GT zal altijd eerst naar de eigenaar kijken, dan pas naar de hond.Nikki__ schreef:Nou, vind dat nou niet kenmerkend aan CM hoorEen goede GT zal altijd eerst naar de eigenaar kijken, dan pas naar de hond.