Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cgt

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:54

als je twijffelt, overleg dan even met je dierenarts/veearts.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:01

cgt schreef:
als je twijffelt, overleg dan even met je dierenarts/veearts.

gaat moeilijk ;) ben ik zelf :)

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:05

Wij voeren onze hond farmfood brok en dan 2 dagen in de week alleen smuldier. Wat zouden we nog meer kunnen voeren aan vleessoorten en hoeveel mag ze hiervan? Ik ben er helemaal niet in thuis maar ik zou graag iets meer vlees willen geven, ik weet alleen niet zo goed waar ik mee moet beginnen :D .

Ps. mijn vriezer is kapot dus het moet niet iets zijn wat ik in reuzeverpakking moet kopen :P

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:20

Kijk eens op www.gelukkigdier.nl
Want het is gewoon te veel om op te noemen.
Ik heb geloof ik nu in mijn vriezer liggen:
Kipfilet
Kalkoendijvlees
hertensnippers
pens
kippenmaagjes
kippennekken
eendennekken
kippenhartjes
lamsnier
eendenspiervlees

En nog veel meer wat ik zo snel niet uit mijn hoofd weet

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:57

Hier even een vraagje,

onze hond is op het moment erg ziek, hij is aan de diarree maar het is echt nodig dat hij harde poep gaat krijgen (hij moet de larven mee eruit poepen).
Nu ben ik benieuwd naar welk voer dit misschien wat versterkt. (of extra's) We hebben op het moment gewone brokken van Pedigree voor senior honden. En vandaag hebben we van bonzo van die gelei gekocht met rund en hart. (Hij wilde niet eten, dit maakte het wat lekkerder)

Als jullie iets weten.. héél graag..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:58

Chiqa schreef:
joyce83 schreef:
Heb Do sinds gisteren gevoerd met carnibest. Valt eigenlijk wel mee hoeveel duurder dit is als smuldier. Zou op maandbasis iets van 4 euro duurder zijn. Waarschijnlijk gaan we als het smuldier op is over naar carnibest.

Bijzonder wat betaal je dan voor de carnibest?

1.75 per kg (rund). ze hoeft daar maar 20 gram per kg lichaamsgewicht. Voor smuldier ben ik per dag €0.92 kwijt en voor carnibest per dag €1.05

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:59

oei sorry hitte heeft beslag van me genomen. Ik bedoel naturis..... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:05

O ik dacht al :D :D Naturis is idd een goed alternatief als je een groet vriezer heb kan je ook meer voordeel dr uithalen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:09

Ja moet even kijken hoe ik die rollen kwijt kom in de vriezer... Zijn toch flinke worsten. Nu hebben we een vriezer met 5? laden en twee dsaarvan had ik vol liggen met smuldier. Meen dat ik daar 36 pakjes kwijt van kon. Mmm toch eens gaan uitproberen hoe dat gaat lukken :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:13

ooohhhh volgens mij heeft de hitte echt beslag van me genomen!! ik net nog even op de site aan het kijken en ik keek naar de prijslijst en ik dacht????? toch maar even de mail gekeken en bleek het niet 1.75 te zijn maar 2.75 per kg. Nou dan is het geen 4 euro per maand meer maar dik 20.

Jullie zullen wel denken die is blond maar mijn haren zijn toch echt donker! al is het geverfd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:16

Geeft niets, Smuldier is heel goedkoop, kon me al niet voorstellen dat er iets was wat goedkoper was heb zelf ook ooit wat uurtjes zitten bestuderen wat het voordeligst was...dat was Smuldier, ik wil alleen geen KVV geven en al helemaal niet één smaak.
Dus nu Barf ik.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:27

Chiqa schreef:
Geeft niets, Smuldier is heel goedkoop, kon me al niet voorstellen dat er iets was wat goedkoper was heb zelf ook ooit wat uurtjes zitten bestuderen wat het voordeligst was...dat was Smuldier, ik wil alleen geen KVV geven en al helemaal niet één smaak.
Dus nu Barf ik.

smuldier heeft een rund compleet en een pens compleet, dus wel 2 smaakjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:28

Ja maar dat is voor mij niet genoeg, ik geef 7 -15 vleessoorten in een week ivm met tekortten, zo pikken ze van elk vleessoort weer een 'graantje' mee.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:32

pens = rund, dus altijd eenzelfde diersoort.... Je kunt ook verschillende merken afwisselen?

noekje schreef:
onze hond is op het moment erg ziek, hij is aan de diarree maar het is echt nodig dat hij harde poep gaat krijgen (hij moet de larven mee eruit poepen).

Sowieso stoppen met Pedigree, Bonzo en andere rommel. Overgaan op een KVV of een goede brok met een hoger % vlees zoals Orijen. Om de diarree nu te stoppen kun je gekookte rijst, eventueel met kip voeren.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:35

Dankjewel, ik ga zo even wat rijst opzetten. Ook bedankt voor de tip om over te gaan op KVV, maar het lijkt me zeker nu niet zo'n goed idee om opeens op geheel andere voeding over te gaan hij is erg ziek, ik denk dat het niet het juiste moment is voor zo'n verandering.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:43

Is het eigenlijk mogelijk om Orijen af te wisselen met runderhart, pens etc. of is het beter van niet?
Zo ja: hoe kan ik dan de hoeveelheid van het vlees bepalen voor de portie Orijen die ik dan vervang?

*Noekje, ik heb bij aanhoudende diaree van mijn vorige honden ook wel eens een potje babyvoeding over hun normale brokken gegeven :+ .
Er zijn van die potjes (meestal pure worteltjes) die voor de eerste keer geschikt zijn; op het ene staat dat het een vaste stoelgang bevorderd en op andere dat ze er dunnere stoelgang van krijgen.
Werkte prima :) .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 29-06-10 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:44

Op zich is overgaan als een dier ziek is ook niet goed, dat wordt zelfs afgeraden. In jou situatie zou ik kiezen wel voor een brok, maar dan granen vrij (Zoals er in dit topic genoeg voorbeelden van worden gegeven) om de overgang te groot te maken, maar die Bonzo dr uit, grote kans dat hem dat juist zo ziek heeft gemaakt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:45

joyce83 schreef:
1.75 per kg (rund). ze hoeft daar maar 20 gram per kg lichaamsgewicht. Voor smuldier ben ik per dag €0.92 kwijt en voor carnibest per dag €1.05

Heb je wel een complete versie?? op de site van naturis staat namelijk dat de rundversie geen complete voeding is.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:46

Oké ik ga even kijken welke merken dan wel geschikt zijn!
Ze is niet ziek door de Bonzo, dit krijgt ze al haar hele leven (11 jaar) ze is ziek doordat we een paar dagen geleden met haar hebben gezwommen en door haar dikke vacht is ze lang nat gebleven. Vervolgens hebben vliegen eitjes in haar vacht gelegd en zat ze onder de larven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:53

Sterre schreef:
Is het eigenlijk mogelijk om Orijen af te wisselen met runderhart, pens etc. of is het beter van niet?
Zo ja: hoe kan ik dan de hoeveelheid van het vlees bepalen voor de portie Orijen die ik dan vervang?

Pens en hart geef je als extra, is niet compleet dus kan geen portie Orijen vervangen. Je kan het wel als extra geven.

noekje schreef:
Ze is niet ziek door de Bonzo, dit krijgt ze al haar hele leven (11 jaar) ze is ziek doordat we een paar dagen geleden met haar hebben gezwommen en door haar dikke vacht is ze lang nat gebleven. Vervolgens hebben vliegen eitjes in haar vacht gelegd en zat ze onder de larven..

Dan begrijp ik even niet wat voor positieve bijdrage die Bonzo nu levert aan die laren die uitgepoept moeten worden :\

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:56

Maar krijgt ze dan niet teveel voer als ik pens en/of hart erbij geef?
Als ik een portie Orijen wil vervangen door vlees, wat kan ik dan het beste geven?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:57

De Bonzo zorgde ervoor dat ze tenminste íets at, op aanraden van de DA. Ze moet toch iets binnen krijgen om aan te sterken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:14

Sterre schreef:
Maar krijgt ze dan niet teveel voer als ik pens en/of hart erbij geef?
Als ik een portie Orijen wil vervangen door vlees, wat kan ik dan het beste geven?

Als jou hond goed op gewicht zit kan het geen kwaad een maaltijd weg te laten eens eens of twee maal in de week te vervangen voor pens of hart, maar vergeet niet dat het dus niet volledig is.

Als je volledig vers wil gaan voeren kan je naar compleet maaltijden zoeken als carnibest, naturis, smuldier, rodi etc etc, als er maar compleet op staat.

Je kan ook beter (Voor de stoelgang) een hele dag vers geven iv een halve vers/brok, mijn ervarign is dat die combie nog wel eens diarree kan geven op een dag.
(Zelfs nu nog en mijn hond barft sinds januari) daarvoor gaf ik 4 dagen brok, 2 dagen vlees.
Maar dat is wat je zelf het fijnste vind en waar je hond het het beste op doet.

Je zult wel verrast zijn, wat het effect van vers zal zijn op bv de stoelgang....echt je zult versteld staan en meestal is er dan geen weg meer terug :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:17

Ik zou nu niet gaan wisselen van voer, maar als het goed is, is je hond binnen enkele dagen opgeknapt en dan kun je zonder problemen overstappen. Slechte dierenarts die Bonzo en Pedigree aanraadt :=

Je kunt brokken en vers vlees afwisselen. Je moet dan wel het grootste deel van je menu compleet geven, dus ofwel meeste brokken, ofwel meeste KVV. Niet 3 dagen spier- en orgaanvlees en 4 dagen brokken, dan ga je volledig uit verhouding. Je kunt geen botvlees geven aan een brokkenhond, dus als je op zoek bent naar een volledig vers menu, dan geef je minimaal 4 dagen vleesmenu en maximaal 3 dagen brok.

Je kunt uiteraard wel een brokkenhond als lekkernij een maaltje rauwe kipfilet geven, of een moot vis zonder graat, of een lekker lamshart. Het ligt een beetje aan het formaat hond (zowel qua grootte als qua vetpercentage) of je dan minder brok geeft of gewoon dat vlees als extraatje.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:20

Ze heeft niet die merken aangeraden, maar gezegd dat het erg belangrijk was dat hij ging eten. Heb de DA later ook nog gesproken en vertelt dat ik wat extra's had gegeven, dat vond ze niet erg.

Dankjewel voor alle tips. Het is trouwens een herder van ongeveer 34 kilo. maar weet helaas niet zeker of je tips kan gaan gebruiken.. Ze heeft namelijk nu al een tijd niet meer gedronken en wil dat ook echt niet.. Ik denk dat ze rond 6 uur voor het laatst heeft gedronken. Verder zijn alle tips nog welkom..