Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:01

Alane schreef:
Die kat is langer gevoerd dan die ene keer dat ie gevangen is, en dat is ook bevestigd.

met andere woorden, het was dus al bekend dat de kat steeds verder en vaker van huis ging?
toen ik nog thuis woonde op de boerderij en onze kat verdween steeds langer van het erf.. dan vroegen wij het na bij de buren hoe het zat.. een van onze katers heeft ooit gekozen dat de kwekerij naast ons een mooier leven konden bieden dan wij.. ondanks het enorme oppervlakte aan kassen.. wisten wij in no time dat hij daar at en verbleef. wij hebben die keuze toen gerespecteerd.. Maar onze buren in de directe omgeving wisten dus wel dat wij graag wilde weten waar onze kat steeds vaker en langer uithing..

als TS zelf actiever was geweest en geinformeerd had of haar kat toevallig elders veel/vaker kwam.. dan had de hele buurt geweten dat die ouwe manke van haar was. hadden ze meteen de kooi kunnen openen zonder dat de dierenambulance het dier al meegenomen had.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:03

Sweetgirl1 schreef:
apart dat deze dierenasiel gesloten is, Meeste zijn zaterdags ook open tot bepaalde tijden

je kat kun je altijd halen, is mijn ervaring..
het is gesloten voor bezoek.. je kunt in het weekend geen dier gaan uitzoeken..
echter er worden wel gewoon dieren binnengebracht, er zijn immers ook mensen aanwezig om de dieren die er zitten te verzorgen.. als je netjes vraagt kun je gewoon op zaterdag je dier halen.. tenzij je dat niet op vrijdag gevraagd hebt.. want er staat wel een bandje op, telefoon wordt niet beantwoord.. alleen de mobiel van degene die dienst heeft.

je kunt dus niet op zaterdag bellen of je kat er zit, of of je hem dan kunt halen.. daarvoor is t 'gesloten'.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-01-18 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:03

Sonja_vR schreef:
Corrie. Als het asiel de kat in deze situatie zou laten in slapen
Zou het asiel zich kapot mogen schamen

Dit is wat er met niet herplaatsbare dieren gebeurt. TS zegt zelf dat hij niet herplaatsbaar is. Dat is waarom ik me daarover zorgen maak.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:05

Anoniem schreef:
Sonja_vR schreef:

Dit is wat er met niet herplaatsbare dieren gebeurt. TS zegt zelf dat hij niet herplaatsbaar is. Dat is waarom ik me daarover zorgen maak.

ben benieuwd wat ts doet als het asiel aangeeft, afhalen, afstand doen of we moeten dit dier omdat het niet plaatsbaar is in laten slapen. (ook zij hebben principes.. 'ik ga een kat redden van de dood geef maar gratis mee.. werkt niet)..

benieuwd of ze dan ook op haar handen blijft zitten en nadien het asiel de schuld blijft geven :( omdat ze 'gelijk' heeft.. wat koopt die kat voor het gelijk van z'n baasje als het hem stressvolle dagen in een quarantaine kooitje oplevert.

Sonja, TS zou zich dan ook moeten schamen.. geld en principe belangrijker dan je eigen dier?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-01-18 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:06

Anoniem schreef:
Sonja_vR schreef:

Hallo hé, natuurlijk doen ze dat niet :') Ze weten dat het beest een eigenaar heeft en sowieso geld de 14 dagen termijn. Maak je daar maar geen zorgen over :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:08

Dorine92 schreef:
Jolien87 schreef:
Maar ik lees nergens dat je de kat mist, enkel dat je er niks aan wilt uitgeven omdat het hun fout is. Klopt dit of heb ik daar overheen gelezen?

Ik wil gewoon mijn kat terug, het is een goede muizenvanger en deed prima dr dingetje. In die hoedanigheid mis ik haar, ze is een toegevoegde waarde hierdoor.
Zoals ik aangaf heb je met een schuwe erfkat verder geen vriendschappelijke emotionele band dus in die hoedanigheid mis ik haar niet want die band is er nooit geweest en zal er ook nooit komen. Dat is namelijk katjepesten. De kat zit niet op mijn gekoetsjiekoetsjie te wachten. En dat is prima, een kat heeft geen mensenvriend nodig om gelukkig te zijn. Maar dat doet er verder allemaal niet toe

Ah oké. Dit mag voor het asiel natuurlijk ook niets uitmaken maar het is meer dat ik me dan beter kan voorstellen dat je hem zo'n lange tijd kunt missen. Absoluut dus geen verwijt maar ik probeer me jouw gevoel voor te stellen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:08

Dorine92 schreef:
Cayenne het dierenasiel denkt ook niet aan de kat en ze schieten zo totaal hun doel voorbij, ze hebben een probleem veroorzaakt die er eerst niet was, en ze hebben aangegeven dit niet op te willen lossen door mijn kat gewoon terug te geven. Dus het lijkt erop dat ze ofwel geld van mij willen vangen, ofwel mijn kat willen doorverkopen zodat ze alsnog hun geld hebben. Dat is niet in het belang van mijn kat, maar alleen in het belang van hun portemonnee.
Maar ik gaf al aan dat niemand zo'n kat als die van mij wil hebben dus dat doorverkopen gaat ze niet lukken. Zulke katten zijn namelijk overal gratis te krijgen en dan zijn ze nog stukken jonger en niet mank. Dus dan zal het asiel uiteindelijk zijn verlies moeten nemen en dan zetten ze de kat gewoon weer terug waar ze hem ontvoerd hebben
Ze zijn echt in het weekend dicht, dat zeg ik niet zomaar.
En gamblerscup ik heb een tweede mail er achteraan gestuurd

Sorry, maar jij hebt zelf het dier de vrijheid gegeven om ook van jouw land af te gaan. Dus jij bent verantwoordelijk hiervoor. Niet het dierenasiel. Zij hebben geen probleem gecreëerd maar jijzelf. Geval van oorzaak = jij laat je kat vrij rondlopen, en gevolg = je hebt de pech dat je kat als 'zwerfkat' gevangen is door het asiel. Je hebt nu 2 opties betalen of niet maar dan wordt het dier herplaatst of ingeslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:09

Alane schreef:
van de site van de DB.... geen woord over binnen of buiten de bebouwde kom

Citaat:
Een vreemde kat komt steeds mijn woning of tuin in. Ik wil dit niet. Komen jullie de kat vangen?
Nee, in eerste instantie niet. Een goed doorvoede kat of poes is geen zwerfdier. Regelmatig worden wij voor een zogenaamd zwerfdier gebeld. Achteraf blijkt vaak dat het dier een paar huizen verderop woont en wordt de rechtmatige eigenaar nodeloos met kosten opgezadeld.

In Nederland mogen katten gewoon vrij rondlopen. Als je last hebt van een loslopende kat, adviseren wij je de eigenaar erop aan te spreken. Indien je niet weet wie de eigenaar is, kun je proberen het dier een (vlooien)bandje om te doen met een briefje waarin je vraagt of de eigenaar contact met je wil opnemen. Daarnaast kunt je eraan denken om je tuin minder toegankelijk te maken voor katten door bijvoorbeeld ruitplanten te planten.

Indien een kat er goed doorvoed uitziet is het raadzaam om de kat niet te voeden. Als je zwerfdieren voert, zullen ze steeds bij je terugkomen

Het is bij wet niet verboden om katten buiten te laten lopen..... Itt honden.
Een kat heeft een bepaald gebied dat hij gebruikt voor de jacht, heb je een goede jager en minder prooi te vinden gaat die aan de wandel. En je staat er versteld van hoe goed een kat kan ruiken en horen. Die weet wanneer er waar en wanneer wat lekkers te halen is, ergo... stadskatten hebben zo hun eigen rondes die ze af lopen voor snacks. De boerderij kat heeft ook nog eens zijn terrein die die af moet lopen op indringers en gaan buurten is ook leuk. (zie ik hier ook gebeuren, katten uit de stad die even komen kijken en dan weer vertrekken, vinden die hier een snack komen ze weer, daarom voeren wij binnen en niet buiten)
Die kat is langer gevoerd dan die ene keer dat ie gevangen is, en dat is ook bevestigd.
Houd een DB een vangactie... dan meld dat van te voren in de betreffende buurt/straat. Kun je vertellen wanneer je vangt en kun je iets regelen vwb onterecht gevangen dieren.

Dan: DB zegt over zwerfkatten (kat ts is geen zwerfkat) dat die eerst ter controle worden aangeboden aan de DA... die zou dan al de chip moeten hebben gevonden.... of DA heeft steek laten vallen of ambulance/asiel.

had het dier ergens gewond gelegen, ambulance was gekomen, dier was meegenomen, onderzocht etc heb je een geheel ander verhaal.

Lees de tips even.. De kat een bandje omdoen, onmogelijk..
Je tuin minder toegankelijk maken, onmogelijk. De tips gaan over een woning of een tuin. Een boerenerf is totaal iets anders.
Daarnaast kan een kat echt niet ruiken dat er een bakje blikvlees staat als beide erfen zover van elkaar af liggen dat je elkaar niet ziet.

Er zijn gewoon protocollen voor dit soort acties en dan kan je een paar tips voor mensen die alle zielige katjes uit de woonwijk gaan voeren of de mensen die alle katten die hun tuin in durven komen weg willen hebben niet gebruiken om aan te willen tonen dat ze fout zaten.
De katten worden ook niet eerst naar een dierenarts gebracht als het geen spoed is want dan krijgt elke eigenaar daar ook nog de rekening van.. Het asiel heeft een eigen dierenarts die de dieren nakijkt en waar ze terecht kunnen als het niet nodig is met spoed naar een andere DA te gaan. De kat van TS zag er ook niet uit als een topfitte huiskat, dat heeft ze zelf al aangegeven.
In dit geval hebben ze alle redenen gehad om aan te nemen dat ook deze kat een zwerver was. Uiterlijk van de kat (stoffig en mank) gedrag van de kat (niet benaderbaar) en plek van de kat (plek waar al vaker zwervers gevangen zijn).
Ik heb nergens gezegd dat het verboden is je kat rond te laten lopen, ik zeg wel dat daar risico's aan verbonden zitten en dat jij verantwoordelijk bent voor je eigen kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:13

Anoniem schreef:
Sonja_vR schreef:

Hoe kom jij er bij dat dit gebeurd? Katten die vanwege hun schuwheid niet geplaatst kunnen worden maken ze echt niet af. Dat doen ze alleen om medische redenen. Schuwe katten zijn vaak gratis op te halen als boerderijkat of worden terug gezet waar ze vandaan komen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 21:15

Anoniem schreef:
Sonja_vR schreef:

De kat kan gewoon naar zijn baas terug. Dat wetende en dan inslapen? Phoeh dan denk ik zomaar dat Hart van Nederland of iets wel getipt wordt door iemand uit dit topic haha. Dat zou namelijk echt echt écht niet kunnen. Maar ik weet ook zeker dat het asiel dat niet doet. Want hoewel ze momenteel nog niet handelen in het belang van de kat, zullen het heus dierenliefhebbers moeten zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:23

Ik heb me weer eens niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Ik bedoel natuurlijk niet binnen nu en een maand. Maar zover ik altijd wist ( maar kan ook zijn omdat dit vroeger wel gebeurde en nu dan niet meer ) werd een niet herplaatsbaar dier na verloop van tijd ingeslapen.
Mijn zorg was dus voor het geval kat totaal niet meer opgehaald wordt omdat asiel en eigenaar het niet eens worden, dat dit uiteindelijk het lot van kat zou worden.
Misschien zo duidelijker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-18 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:24

En sorry dat die poedersuikerquote weet mislukt is ik snap er echt niets van
Edit heb die quotes maar weggehaald blijft het misschien duidelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:29

Dorine, ik snap jou echt wel maar waarom zie jij het zo zwart/wit?
Ik had er persoonlijk ook van gebaald als mij dat had overkomen maar je maakt er nu een behoorlijk principezaak van met je kat als onderpand. Dat begrijp ik niet.
Ik had naar het asiel gegaan en netjes gevraagd of we tot een oplossing kunnen komen. Ze hebben kosten moeten maken doordat ze met de dierenambulance hebben gereden. Dan kun je toch zelf het voorstel doen die kosten te willen betalen? En niet het volledige bedrag maar de werkelijk gemaakte kosten.
Het is van het asiel niet netjes dat ze je mail niet beantwoorden maar ik begrijp het wel een beetje. Jij drijft ze op de spits.
Het is misschien van het asiel niet helemaal handig geweest om de kat meteen mee te nemen. Ze hadden toen ze de kat gelokt hadden hem gelijk kunnen natrekken en hem bij je thuis kunnen brengen. Dus dat is jammer maar ik begrijp werkelijk niet waarom je de kat in het asiel laat zitten. Zeker niet als het een kat is die normaal in vrijheid leeft.
De kat is de dupe omdat jij nogal koppig bent en je gelijk wilt hebben.

Onlangs heb ik een hond gevonden die nogal in paniek over de weg liep en ik niet gevangen kreeg. Daarop heb ik de politie gebeld die er binnen 2 minuten was. De hond werd meegenomen naar het buro en daar kwam vervolgens de dierenambulance hem ophalen. Toen zijn de chip nakeken heeft de medewerker van de dierenambulance de hond meteen netjes naar huis gebracht. Dus niet meegenomen naar het asiel. Ik ga er vanuit dat de eigenaar wel wat heeft moeten betalen voor de ambulance maar dat vind ik in dit geval normaal.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 21:33

Monique schreef:

Dat is mijn karakter en dat is voor sommige mensen moeilijk te begrijpen maar hierdoor leid ik een heel ontspannen leven (en mijn dieren normaal gesproken ook)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:35

dees_daan schreef:
maar om dan meteen te gaan stellen dat de kat ontvoerd en gelokt is vind ik dikke onzin.

Als ze eerst dagen aan een stuk voeren om die kat naar die plek te lokken en als die kat van schrik zich daarna toevallig op een nauwe plaats verstopt waar geen andere uitgang is dan de vangkooi die ze voor de uitgang hebben gezet en daarna die kat de kooi injagen - dan vind ik dat de termen ontvoerd en gelokt wel degelijk op hun plaats zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:51

Dorine92 schreef:
Monique schreef:

Dat is mijn karakter en dat is voor sommige mensen moeilijk te begrijpen maar hierdoor leid ik een heel ontspannen leven (en mijn dieren normaal gesproken ook)

Ik ben in de basis ook zwart/wit van denkwijze maar ook een stukje ouder dan jij.
En in al die jaren heb ik wel geleerd dat het leven niet zo zwart/wit is en je je ook best eens aan kunt passen aan anderen en zeker wanneer het ten koste gaat van een dier.
Je komt op mij over als iemand die persé haar zin wilt hebben. Dat staat je niet chic.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 21:59

Monique schreef:
Dorine92 schreef:

Ik ben in de basis ook zwart/wit van denkwijze maar ook een stukje ouder dan jij.
En in al die jaren heb ik wel geleerd dat het leven niet zo zwart/wit is en je je ook best eens aan kunt passen aan anderen en zeker wanneer het ten koste gaat van een dier.
Je komt op mij over als iemand die persé haar zin wilt hebben. Dat staat je niet chic.

Gelukkig heb ik daar dus zelf geen last van want wat andere mensen vinden is voor mij uiteindelijk niet belangrijk :)
En ja dat ik mijn zin wil hebben... dat is meestal zo als twee partijen het niet eens zijn. Dan willen ze allebei hun zin hebben. Anders waren ze het wel met elkaar eens

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:08

Als ik het dus goed heb begrepen, is dat laatste status dat jouw kat nog in het asiel zit en dat er een discussie is over evt gemaakte kosten, welke niet door TS toedoen zijn gemaakt?

@TS vraag: wanneer ben je voornemens om jouw kat op te halen? * sorry, niet elke reactie gelezen, wel begin en de eerste 5 pagina's gevolgd...50+ pagina's inmiddels verder :o Succces met oplossing vinden, ergens zwart of wit }:0 :D :j Hopelijk is je maatje weer snel thuis *\o/*

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:09

Anoniem schreef:
Sonja_vR schreef:

Gelukkig worden dieren in Nederland niet zomaar geeuthaniseerd. Deze kat zal niet ineens een spuitje krijgen, zoals in de films in Amerika gebeurt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:19

dees_daan schreef:
Nikass schreef:
Dees-daan denk je echt dat een erfkat met een terrein van een paar hectare rekening gaat houden met de erfgrens en nooit even bij de buren op het terrein komt?
De kat en zijn eigenaar zijn om die reden nog niet fout bezig.

De buren hebben nogal sentimenteel of naïef gedacht dat de kat wel een zwerfkat zou zijn. Er is blijkbaar niet zoveel sociale controle in de buurt dat zij eerst even rondvragen van wie de kat is.

Nee dat denk ik niet. Ik denk ook niet dat TS fout is, ik vind alleen niet dat je kan zeggen dat de rest wel fout zit.
Dit is per ongeluk gebeurd. De buren dachten dat het een zwerver was, begrijpelijk aangezien zij daar al meerdere van gehad hebben, het asiel kon van te voren niet weten dat deze kat een eigenaar had, de dierenambulance ook niet. TS heeft er voor gekozen een boerderijkat te hebben die bij de buren op het terrein komt en de vangkooi in loopt.. oliebol happens.. maar om dan meteen te gaan stellen dat de kat ontvoerd en gelokt is vind ik dikke onzin.

Oh maar dat zeg ik ook niet.
En natuurlijk is het niet opzettelijk gebeurt, maar dan is degene die de vergissing begaat toch ook degene die dit weer recht zet?

Elena ja erfhonden inderdaad. Duh...
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-01-18 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 22:24

Willekes schreef:
Als ik het dus goed heb begrepen, is dat laatste status dat jouw kat nog in het asiel zit en dat er een discussie is over evt gemaakte kosten, welke niet door TS toedoen zijn gemaakt?

@TS vraag: wanneer ben je voornemens om jouw kat op te halen? * sorry, niet elke reactie gelezen, wel begin en de eerste 5 pagina's gevolgd...50+ pagina's inmiddels verder :o Succces met oplossing vinden, ergens zwart of wit }:0 :D :j Hopelijk is je maatje weer snel thuis *\o/*

Ik hoop het ook! Ik hoop snel van het asiel te horen. Wellicht na mijn tweede mail?

Sweetgirl1

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:26

Ze zeggen niet voor niets bellen is sneller, En ze zullen morgen best wel tijden hebben want er moeten mensen lijkt me aanwezig zijn om de dieren te verzorgen.

Maar een echte dierenliefhebber laat haar dier niet zolang zitten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 22:28

Sweetgirl1 schreef:
Ze zeggen niet voor niets bellen is sneller, En ze zullen morgen best wel tijden hebben want er moeten mensen lijkt me aanwezig zijn om de dieren te verzorgen.

Wel dus. Omdat de andere echte dierenliefhebbers niet instemden om mijn kat terug te geven

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:29

Dorine92 schreef:
Sweetgirl1 schreef:

Wel dus. Omdat de andere echte dierenliefhebbers niet instemden om mijn kat terug te geven

Betaal het gewoon jij je kat terug Nu worden de kosten alleen maar hoger en hoger omdat ze ook het dier eten geven en dergelijke. Dat komt schijnbaar niet naar boven bij je

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 22:38

Sweetgirl1 schreef:
Dorine92 schreef:

Betaal het gewoon jij je kat terug Nu worden de kosten alleen maar hoger en hoger omdat ze ook het dier eten geven en dergelijke. Dat komt schijnbaar niet naar boven bij je

Jawel maar dat is niet mijn schuld, ik had haar diezelfde dag al willen halen. Zonder te betalen voor deze actie uiteraard