BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 08:24

"Bij mij werkt knoflook en al dat natuurlijke spul voor geen meter trouwens, ik moet echt flink ontvlooien met pipetten, shampoo etc. Heb 4 buitenkatten en een Jack Russel op een boerderij. En ik hoef geen vlooien binnen!
En ik voer gewoon brokjes van de Boerenbond. Doen ze het prima op. Ik ga geen kapitalen per maand uitgeven aan vers voer
Als ze dat willen dan vangen ze wel muizen"

Gekopieerd uit ander topic... Waarom denken mensen dat het perse duurder moet zijn? :s
Van mij mag goed voer wat kosten maar als je minder wilt uitgeven kan je nog altijd Smuldier geven

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:34

Ik voer nu degomeat (best4dogs) versvoer huismerk, darf, tinlo en all animal. En Tessa kost qua voer zo'n 40 euro per maand. En dan heb ik dus best dure merken erbij zitten. Tay kost een stuk meer, omdat Tessa de goedkopere merken als hoofdvoer heeft en Tay darf. Maar dat is een keuze, omdat ik dat belangrijk vind voor pup.

Als ik Tessa op brokken zou hebben, of Tay, zouden ze duurder uit zijn. Of heel misschien goedkoper als ik de goedkoopste brok zou nemen.

EDIT: Oh en ik heb nog nooit vlooien gehad bij beide. Ze smaken niet lekker denk ik :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:15

just_kiki schreef:
Ik had een vraagje over barf tinlo menu kat.

Is dit ook compleet voor kittens? Ipv alleen voor de volwassen kat.

De verhoudingen voor een volwassen kat of kitten blijft hetzelfde. Het enige verschil was volgens mij dat een kitten niet te hoog fosfor : calcium verhouding moet hebben. Wat dus neer komt op zachte botten als botbron (gevogelte). Als je de Tinlo Cattery koopt dan is de botbron kip en eend dacht ik zo uit mijn hoofd. Dus dat is dan prima.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:53

Die brokken vs kvv grap is echt om te lachen. Wat voer je dan? Ja van de dierenarts bla bla bla. En dan vertel ik ze wat ik kwijt ben aan vers vlees...dan snappen ze het niet meer en gaan ze vertellen dat het slecht is. Tot je er dan achter komt dat ze denken dat je ze van dat natvoer aan het voeren bent. Omdat ze het concept vers vlees niet snappen. Ik ben gemiddeld de helft kwijt aan voer. Statements maken is prima, maar know what you are talking about!

Ik lees verder nog steeds actief mee in het topic. Kan nu helaas weinig toevoegen. Behalve dan op bovenstaande kopie, haha. Moest het gewoon even brengen.

Verder een lang verhaal, toch zou het fijn zijn als iemand wil lezen / meedenken. Ik ben nog steeds een beginnertje, en een hond met een wat ingewikkeld verhaal inmiddels. Iedereen denkt mee maar ik ben er nog niet helemaal over uit, dus hoor inmiddels graag de mening van BARF-voorstanders (en het is een statement voor kvv tegenover brok :D) DA is ook voor kvv trouwens, dus geen problemen daar. Maar zoveel meningen en mogelijkheden....

Onze herplaatser heeft al sinds ze bij ons is (nu een maand of 3/4) last van uitslag, vlekken, kapotte huid. En soms ook rotgedrag, niet weten wat ze moet, overactief, nergens naar luisteren...beetje in het overdreven doorgetrokken, neigend naar neurotisch. Had ze in haar vorige huis ook, maar daar is er anders mee omgegaan. We zijn inmiddels 6x bij de DA gewest. Ze blijkt nu ook een flinke ontstoken vulva te hebben gehad (AB en zalf voor gekregen). Kapotte neus/ogen, vlekjes op de buik. Vieze liezen en oksels. Allemaal terugkerend, in golven van ernstigheid.
Er zijn toen na een paar weken aaneikelen toen het echt uitbrak meteen onder volledige narocose meerdere diepe biopten genomen waar toch wel vrij duidelijk een flinke chronische ontsteking uitkwam. Tijd dus om uit te zoeken waar deze vandaan komt, vermoeden is een allergie. Als alle allergieën zijn uitgesloten blijft er de mogelijkheid tot een bijzondere vorm van lupus over. Maar dat zou raar zijn.
Ze heeft toen aan de prednison en AB gezeten. AB voor haar vulva, prednison 1 pil per dag, een erg lage dosis om te zien wat dat toevoegt. Ik ben er zelf niet voor een hond vol te stoppen met medicatie, maar allejezus..een volledig andere hond kwam daar uit! Een leuke, rustige, grappige rustige hond! Blijkt hoeveel last ze had/heeft.
Ze is nu klaar met de medicatie, en het vervelende gedrag is ook weer terug.

Stap voor stap uitsluiten nu, te beginnen met voer (diersoorten) omdat dat het goedkoopste is. Om nu een eiwitten allergie uit te sluiten hebben we na overleg besloten haar 6 weken uitsluitend op brok te zetten. Kapotgekookte eiwitten dus. Zelf alles gaan koken zag ik niet zitten, ik heb er ook de vriezerruimte niet voor momenteel. En ze heeft al erg veel diersoorten gehad hier (ik experimenteer graag :+ ). Dus ik zou haar op een of ander duur stuk wild moeten zetten voor 6 weken om te testen. Zelf had ik het ook erg druk, en vriendlief ook met veel uren werken, dus toch voor de makkelijke optie gekozen.
DOEN WE NOOIT MEER....we maken het af, want ik ga nu niet stopzetten..maar gadsiedarrie.

Daarnaast, ik hoor altijd over de veranderingen tussen brok en versvlees. Zoë is zodra ze bij ons was over gezet op kvv, dus ik heb het verschil niet meegemaakt.
Maar nu....mijn god. Een doffe hond, ze word weer vies dik, in een maand tijd van 34 naar 28 naar 32 kg gegaan (op de verkeerde manier) haar vacht ziet er slecht uit, haar hoofd is een heel andere hond. Ze schijt minstens!! 4x wat ze er met kvv uitgooide. Drinkt bijna 3 liter water op een dag (tegenover een litertje..)
Ik moet, wil ik het huis schoonhouden, 2x op een dag stofzuigen. Hiervoor kon ik af met om de 3 dagen.

Ik ben echt verbaasd over het verschil, moest het even kwijt. Had ik dit geweten had ik misschien toch gekozen voor het harde werk.
Zodra we er doorheen zijn gaan we ook meteen terug naar kvv.

Toch..niet al haar klachten zijn weg, haar neus ziet er goed uit, maar nu breken haar wenkbrauwen weer uit. Haar vulva baart me nog steeds zorgen. Liezen en oksels zijn nog steeds vies, maar geen korstjes meer op de buik.
Uiteraard ga ik bij echte twijfel meteen naar de DA, geen kosten worden gespaard. Maar steeds voor niks zint onze bankrekening ook niet.

Wie heeft er tips, suggesties, ideeën? Wat voor soort diersoort zouden jullie aanraden? Welke diersooten lokken dit uit? Wat bijvoeren, toevoegen? Wat mijden? Wat zou dit kunnen uitlokken?
Ik vermoed nu zelf dat heen combinatie is van allergieeen, aangezien ze op het eiwitten dieet wel reageert, maar niet volledig.
Ik wil gewoon weer die leuke, mooie superstrakke knappe hond terug die ik een weekje heb mogen zien -O-

Mocht je het uitgelezen hebben _/-\o_

Edit: @sassol, ik las jou over een voedingsdeskundige praten. Heb jij een goede tip aan iemand aan wie ik dit kan voorleggen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:27

MyWishMax schreef:
Ah, das mooi, dan kan hij dus de laatste nekjes eten, konijnkarkas en kwartelkarkasjes. Ik wil binnenkort ook een stuk pens geven, maar op BP roept iedereen dat ze een pup elke dag compleet voeren. Maar ik geef kvv, dus dat kan toch wel? (Weinig tot geen pens in een aantal merken)

hier krijgt ie al van 8 weken oud 1 maal per week penslap,
toen hij klein was verving ik 1 maal door pens, inmiddels krijgt ie 1 keer per week gewoon een krappe kilo pens als maaltje van die dag.

Sonja_vR

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:32

wat heeft ze tot nu toe kwa diersoorten gehad?
misschien toch kijken naar een soort die niet bekend staat om overgevoeligheden, ook al heeft ze die eerder gegeten .
hier ben ik er met 1 diersoort schrappen gelukkig uitgekomen.
geen kip = blije hond
wel kip = jeuk, slechte eetlust, slechte ontlasting etc

lekker makkelijk. maar ook kwa andere diersoorten, hij heeft al best wat soorten gehad, dus als ik wil elimineren moet ik aan de kangoeroe of zoiets denk ik :=
denk dat ik dna eerder voor paard of lam zou gaan, die staan niet direct als grote veroorzakers van, bekend. volgens mij...
of haas, volgens mij heb ik die nog niet gehad

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:05

Lolleke, in een algehele eiwitallergie geloof ik niet, in mijn beleving kan het nooit zo zijn dat een hond tegen geen enkel(e) eiwit (diersoort) kan. En ik weet zeker dat je dit zo ook niet gaat oplossen, maar zo te lezen ben je daar zelf ook achter. Waarom dan doorgaan hiermee? Verwachten jullie dat de klachten toch gaan verdwijnen, terwijl de algehele conditie achteruitgaat?

Verder had jouw verhaal het mijne kunnen zijn, mijn asielhond had voor een groot deel dezelfde klachten (incl. de gedragsproblemen) én heeft dezelfde 'oplossing' gekregen: langdurige AB en prednison, om de dag. Die prednison is slopend, kan ik je nu al vertellen! Het vele drinken komt door de prednison, net als het aankomen. Overigens heb ik een allergietest laten doen en is Xerox allergisch bevonden voor 3 soorten mijt. Ondanks dat kan hij op zijn huidige dieet geheel zonder medicijnen! Alleen in het zomerseizoen was ik hem eens per maand met een mijtdodende shampoo.

Wat ik heb gedaan -en ja, het kost veel vriezerruimte, tijd, bloed, zweet en tranen!- is een eliminatiedieet op basis van BARF, geen kvv dus. Xerox heeft ruim 4 maanden(!) alleen konijn gegeten: konijnkarkas, konijnenvlees en konijnorgaan. Nu had ik het 'geluk' dat hij altijd op brok had gestaan, maar ik ken geen enkele allergiehond die reageert op konijn. Een redelijk veilige soort dus, ook als je al verschillende dingen gevoerd hebt. Zoals Sonja zegt, haas is ook een optie (maar hazennieren zijn dan weer niet verkrijgbaar). Zaken als kangaroe. e.d. zijn geen mogelijkheid, omdat je een diersoort moet hebben waarvan je altijd aan alle onderdelen kunt komen (bot, vlees en orgaan). Onderschat ook het verschil tussen KVV en BARF niet, bij kvv kun je nooit ofte nimmer met zekerheid zeggen of er geen kruimeltjes van andere diersoorten in zitten, of nog erger: granen/rijst.

Verder heb ik niets toegevoegd en dan bedoel ik ook echt niets: geen supplement, geen poeders, pilletjes, geen antibiotica, niets. Met de prednison mag je eigenlijk nooit van de ene op de andere dag stoppen: hoe gering de dosering ook is, die moet afgebouwd worden! Je onderdrukt namelijk het afweersysteem en dat moet geleidelijk aan zelf zijn werk weer gaan doen. Xerox kreeg om de dag 1,5 tablet (3 mg) en ik heb er 4(!!!) maanden over gedaan om dit af te bouwen naar 0. Ik bouwde om de 2-3 weken af met 0,25.

Zodra Xerox van de pred af was, heb ik een diersoort toegevoegd en uiteindelijk zijn menu uitgebouwd.

Even ter vergelijking, let vooral ook op de uitstraling:

Afbeelding Afbeelding
December 2011 - juli 2013

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:15

Sonja_vR schreef:
MyWishMax schreef:
Ah, das mooi, dan kan hij dus de laatste nekjes eten, konijnkarkas en kwartelkarkasjes. Ik wil binnenkort ook een stuk pens geven, maar op BP roept iedereen dat ze een pup elke dag compleet voeren. Maar ik geef kvv, dus dat kan toch wel? (Weinig tot geen pens in een aantal merken)

hier krijgt ie al van 8 weken oud 1 maal per week penslap,
toen hij klein was verving ik 1 maal door pens, inmiddels krijgt ie 1 keer per week gewoon een krappe kilo pens als maaltje van die dag.

Super, dat gaan wij dus ook doen. :D Met Tessa doen we dat ook,1 keer per week een kilo.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:41

Bedankt voor jullie verhalen! Ik probeer zo veel mogelijk op te slaan, samen te voegen en te vormen tot een beeld wat mij fijn lijkt.

@sonja, bedankt voor je duidelijke verhaal! En jeetje wat een verschil ook zeg... Voor de duidelijkheid, ze is al van de prednison af gelukkig! Dit was een korte kuur om te zien of dat überhaupt verschil bracht. DA wilde haar ook niet lang op de prednison. Maar aangezien ze zo veel onstekingsfactoren had en er slecht uitzag wilde hij haar die kickstart wel geven, en ik ook.
DA is daarin erg nuchter gelukkig, niet volstoppen met troep, maar haar het noodzakelijke ook niet laten missen. Die AB kuur had ze overduidelijk nodig voor haar vulva, die was heftig ontstoken.
De brok gaf hij aan als alternatief voor barfen, hij wist dat ik kvv voerde en gaf BARF aan, kvv vertrouwde hij ook niet als waterdichte uitsluiting, want, wat jij al zei, dat is niet waterdicht met granen/rijst diersoorten e.d.
BARF werd het niet want daar heb ik nog steeds helaas de vriezerruimte niet voor. We zijn op zoek naar een leuk tweedehandsje, maar die liggen hier niet voor het oprapen.
Toen gaf DA de brok als alternatief. Dat 6 weken volhouden, en daarna evalueren en mocht er wel vooruitgang zijn dus diersoorten gaan utisluiten.
Dit is dus ook niet om een algehele eiwitallergie uit te sluiten, maar om uit te sluiten of er uberhaupt een eiwitallergie is.
Sorry als ik het misschien wat onduidelijk heb gebracht, het verhaal lopt al een tijdje en krijg overal adviezen...

Ze gaat inmiddels (zonder prednison en AB dus :P ) wel vooruit. Maar het is gewoon niet 'goed genoeg'. Dus dat ze voor een bepaald eiwit allergisch is durf ik inmiddels wel aan.
Maar dan wat. Kip is inderdaad een goede kanshebber, dat kreeg ze best rijkelijk. Naast rund.
Haas heft ze al gehad, eend ook, en nog een lijstje aan dieren.. Ik denk dat ik toch met Barfen moet gaan elimineren :P

Gezien ze op de brokken wel degelijk vooruit gaat, ondanks dat ze de standaard achteruitgang voor brok heeft (uiterlijk / vacht / schijten als een beer) Maar minder plekjes en ontstekingen wil ik niet zomaar terug op de kvv. Ik ben bang dat alles dan ineens weer opspeelt omdat ze dan weer wat binnen krijgt wat ze niet wil. Die vulva was echt hels...rood..pijnlijk, niet durven plassen. Daar wil ik onder geen beding terug naartoe.
Over 3 weken staat sowieso een afspraak bij de DA ter evaluatie. Dan kunnen we eventueel ook nog kiezen voor een aanvullende allergietest. Maar zou dat wat uitmaken?

Ik denk dat het toch wat harder zoeken naar een vrieskist word en dan elimineren.
Iemand bekend met de lupa? Die zit hier in de buurt, zou daar prima mijn vlees kunnen halen.

Nog ter illustratie:
Brok & vlak voor komst (kapot gekrabd oog daar ook)
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 4315_n.jpg
KVV vlak voor haar echt goede weekje, ze zit hier gewoon echt strak in haar pak voor haar doen.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 5033_n.jpg
Terug naar brok (je ziet haar hier doffer zijn, dikkere oogjes..maar haar ogen zijn ook ineens gaan opspelen nu)
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 0698_n.jpg

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:48

Op de foto's is er niet veel aan te zien, maar dat heeft te maken met haar dikke vacht.

Denk dat een vriezer aanschaffen en gaan elimineren de enige en beste optie is. Dan haal je het optimale resultaat, anders niet.

Een allergietest zou nu niet veel uitmaken, maar kan wel verklaren waarom de jeuk het ene seizoen bijv. altijd erger blijft dan het andere (ik noem maar wat). Ook weet je dan of je er in je huishouden rekening mee moet/kunt houden, bijv. als huissstofmijt een rol speelt.

Maar als ik jou was, zou ik eerst gaan elimineren en over een jaartje eens kijken hoe het ervoor staat. Een dagboek houden is in dit geval héél handig!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:49

verschil tussen foto 1 en 2 is toch wel groot wat betreft uitstraling...op foto 1 zie ik een vadsige herder liggen en op 2 springt er een energieke hond in beeld ;)
wat betreft elimineren, ik heb ook de ruimte niet om het via barf te doen indien eliminatie dieet noodzakelijk is , gelukkig was het niet nodig.
er zijn wel fabrikanten van KVV die eliminatie opties hebben met 100% lam, eend, of paard etc
maar ja, is die productiemethode echt sluitend , dat durf ik ook niet te zeggen, want bij een echte allergie moet je voor de productie van een allergie product toch zorgen dat de productielijn 100% gezuiverd is van resten van de vorige diersoorten die er op gedraaid zijn.
hopelijk heb je snel een extra vriezer zodat je de optie elimineren via barf in ieder geval hebt zeg maar.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:16

Je zou smaak Paard of Konijn van Haaksbarf kunnen pakken. Kost wel veel (dure KVV) maar zij zijn juist ook gericht op eliminatiedieten, meer kans dus dat ze de diersoorten ook echt gescheiden houden.

Smaken die vaak wel een reactie uit lokken:
Kip
Rund
Eend (omdat dit qua eiwitstructuur veel op kip lijkt)
Schaap/Lam
Geit

Daarnaast zou het inderdaad kunnen dat je hond een allergie voor de omgeving heeft, daar zou je een allergietest voor aan moeten vragen.

Tannetje Koning is heel bekend en hoor alleen goede verhalen over haar. Zij is een dierenarts die voorstander is van vlees en zich ook de homeopatische kant op richt. Zeker een bezoekje waard!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:03

Oei wat een verhaal lolleke, het is dus duidelijk wat de brok in combi met de ontstekingen doet voor jou hond :(
Ik zou absoluut meteen zorgen dat je via barf kan elimineren, maak er een goed menu van en laat het beoordelen.
Tonnetje kan je zeer zeker goed op weg helpen! Anders Erwin van g.ijtenbeek

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:45

Thanks voor alle tips dames!

De vriezer zijn we nu serieus hard naar op zoek! Maar heb nu 1 lade waar ik wat in kwijt kan, en dat is totaal niet volstaand voor BARF helaas. Voor de kvv was het genoeg voor ong. 20 rollen van 500gr. Tot die tijd ga ik even op zoek naar een eventuele kvv waar ik genoeg vertrouwen bij heb. (En anders eens bij de lupa gaan kijken)
Ik moet wel zeggen dat ik pas overstap als ik wat vind waar ik me veilig bij voel. Want die ontstekingen hiervoor...brr...daar gaan we niet meer heen. Brok is niet tof, maar ik moet er bij zeggen dat het daarmee zeker niet zo slecht was als met de kvv. Alleen alle andere bijkomende dingen zijn alleen ook weer naar...

Daarnaast ga ik even kijken of ik bij bovenstaande heer/dame wat kan bereiken, allebei een stukje rijden. Maar als Zoë daar beter van word dan is dat het zeker wel waard.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:27

Bij Tannetje zou ik pas langsgaan als je over bent op kvv/barf. Dat is namelijk het eerste wat zij zal zeggen en dan kun je over een paar maanden terugkomen... Succes ermee!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:42

Ik ben door anneliesdj erop gewezen om hier even een oproepje te plaatsen :)

Ik voer mijn katten en hondjes Carnibest en eendagskuikens. Meer is hier in de buurt niet te verkrijgen. Als ik ergens op internet wat wil bestellen moet ik meteen vrachtwagens vol ofzo bestellen :') Ik wil maar een klein beetje, zoveel zullen de katten er neit van eten en de hondjes zijn maar 2,5-3 kilo dus die eten ook niet zoveel.

Ik ben opzoek naar iets van kippenmaagjes, kippenhartjes, kippennekjes etc.
Weet iemand iets in de buurt van Smilde (Drenthe) hoe ik daar aan kan komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:43

Vaak op de markt of bij turkse slagers

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:43

Ook dat kan ik hier in de buurt niet vinden..

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:45

Misschien dat iemand bij mij in de buurt iets heeft waar ik een klein beetje van kan overnemen (tegen betaling uiteraard)?
Één van mijn hondjes kan op dit moment orgaanvlees goed gebruiken voor herstel.. ([BB] Traumatisch: Sally gegrepen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:51

Je zou ook bij supermarkten evt naar smuldier pens kijken. In het vriesvak.

Ik voer zelf bijna geen kippen orgaanvlees, omdat kippen vaak zo vreselijk veel antibiotica krijgen dat oa in de lever achter blijft.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:55

Maar dat is bij alle diersoorten dan toch zo? Ik ben niet zo kapot van smuldier, de hondjes ook niet. Heb het al eens geprobeerd, maar ze vinden het niet zo.

Toen ik eens wilde bestellen heb ik eigenlijk alleen naar biologische dingen, dan heb je dat als het goed is niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:49

bij de ah in de koeling, gewoon bij het vlees ligt hier wel altijd kippenlevertjes, koeienhart en nog wat ander spul.

kijk anders eens op barfplaats.nl of je daar mensen bij jou in de buurt kunt vinden Limoen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 16:08

Limoen ik haal dat gewoon bii de poelier bij ons in de buurt :)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:20

Ik haal het van de kippenslager op de markt, hartjes en levertjes.
Nekken neemt hij de volgende week mee als ik erom vraag.

Mijn geografie is slecht, ik weet niet hoe ver je van zwolle af zit... Wil met alle liefde vrijdag of zaterdag wat voor je halen, moet je het enkel voor zondag weer ophalen want ik ga een weekje weg...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:28

Limoen schreef:
Misschien dat iemand bij mij in de buurt iets heeft waar ik een klein beetje van kan overnemen (tegen betaling uiteraard)?
Één van mijn hondjes kan op dit moment orgaanvlees goed gebruiken voor herstel.. ([BB] Traumatisch: Sally gegrepen...)

Zit er bij jou in de buurt of op de markt geen poelier? Die kunnen je wel aan kippenorgaan helpen, moet je gewoon even vragen.