Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Bestaat er een lijst met daarop de rassen waarmee het in Nederland niet is toegestaan aan man/pakwerk deel te nemen?
Nee, zo'n lijst bestaat niet. In het blauwe examenreglement is een lijst opgenomen van werkhondenrassen der FCI. Alle niet op deze lijst voorkomende rassen kunnen in principe niet deelnemen aan IPO-trainingen en examens, tenzij de eigenaar beschikt over een schriftelijke verklaring van geen bezwaar van de betreffende rasvereniging.
http://www.nbg-hondensport.nl/
farpz schreef:Mywishmax: ghehe, lekker dat Tay zo fel is. Hoe pakken jullie dat precies aan, het laten bijten op de bijtrol? Geef je er een commando bij, hoe maak je de hond fel op de rol etc.?
Geldt niet voor alle Duitsers hoor, maar ik ken een aantal die niet zo fel zijn als een Mechelaar en daardoor ook minder zwaar bijten. (maar goed, iedere hond is verschillend uiteraard) Maar zo zie je ook maar weer wat een kracht er al achter zo'n jonge hond kan zitten he! Ik verbaas me er ook wel eens over.
MyWishMax schreef:Gisteren met de bijtrol hebben we eerst 1 keer die flap geslingerd en toen geprobeerd los te laten. Daarna de bijtrol heen en weer en hij vloog er eigenlijk vanaf moment 1 goed op.Goede beet en nooit meer los laten. Dus eigenlijk eerst plagen dat ze het dolgraag willen hebben en daarna mogen ze winnen.
farpz schreef:MyWishMax schreef:Gisteren met de bijtrol hebben we eerst 1 keer die flap geslingerd en toen geprobeerd los te laten. Daarna de bijtrol heen en weer en hij vloog er eigenlijk vanaf moment 1 goed op.Goede beet en nooit meer los laten. Dus eigenlijk eerst plagen dat ze het dolgraag willen hebben en daarna mogen ze winnen.
Hebben jullie hem op t tuig of op de halsband? Bewuste keus? Geef je trouwens geen commando bij het bijten?
MyWishMax schreef:Tay is gisteren voorgerontgend en was helemaal goed, zowel ellebogen, als heupen, als rug!![]()
[ Afbeelding ]
I_Nicky_I schreef:Hallo allemaal, ik zou hier graag mee willen praten/lezen. Ik zie heel veel IPO ed voorbij komen lijkt me erg gaaf. Wij hebben zelf 2 Border Collies en helemaal verslaafd geraakt aan schapendrijven.
Mijn vriend doet dit nu met de oudste (1 1/2) en de jongste is 6 maanden, daar wil ik graag mee gaan trainen als ze wat ouder is.
Kuggur schreef:Sassy schreef:@Kuggur: hoe was het nou gegaan?
Hm, voor een eerste keer, met de eerste hond die ik getraind heb, niet onredelijk.
"Beter dan ik vreesde, slechter dan ik hoopte".
De omstandigheden waren niet optimaal, stormachtig weer, vrieskou, en zowel de fetch als de cross drive min of meer tegen de wind.
Gláma liet een mooie outrun zien, wijd, en stopte prima achter de schapen, daarna sloeg wat pech toe; aan de linkerzijde van het veld waren wat lage zandduintjes (trial was aan zee), en hond &schapen verdwenen daarachter. Het liften, en drijven op grote afstand van handler is niet Gláma´s sterkste punt (zelfvertrouwen probleem waar we aan werken), laat staan uit zicht! Achteraf hoorde ik van mijn vrouw dat ze bezig was de mist in te gaan; cirkelen, onzin dus.
Maar wonder boven wonder op mijn blinde "op goed geluk" commando´s (ik hoopte "heeee idioot ik ben hier , kom met die schapen deze kant op!!!" te communiceren, kwam ze met de schapen achter het duintje vandaan. Uiteraard niet door de fetchpoort maar alla. Goed om de post gekregen, maar tijdens de crossdrive viel de zaak langzaam uit elkaar; de schapen hadden inmiddels doorgekregen dat Gláma een nogal zachte hond is, en besloten haar te negeren/uit te dagen. Alles geprobeerd, maar kreeg de zaak niet meer in beweging, en besloot de handdoek in de ring te gooien. Jammer genoeg dus niet aan pennen toegekomen, daar is ze op zich niet slecht in (maar in deze situatie wslk toch hopeloos geweest).
Al met al was ik niet ontevreden met haar, deze trial werd slechts een week van te voren aangekondigd, en sinds de göngur hebben we niet kunnen trainen (slechte weer, ijzige velden), ze was dus niet in zo´n goede vorm.
De kwaliteit van de andere honden was hoog, erg interessant de andere deelnemers te zien.
De grote grap kwam echter bij de prijsuitreiking; We bleken een beker gewonnen te hebben! Derde plaats in de B klasse! Ehm, er waren uiteraard slechts drie deelnemers in de B klasse...
Mijn kinderen waren erg trots op pappa...