Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:04

Mywishmax: ghehe, lekker dat Tay zo fel is. Hoe pakken jullie dat precies aan, het laten bijten op de bijtrol? Geef je er een commando bij, hoe maak je de hond fel op de rol etc.?
Geldt niet voor alle Duitsers hoor, maar ik ken een aantal die niet zo fel zijn als een Mechelaar en daardoor ook minder zwaar bijten. (maar goed, iedere hond is verschillend uiteraard) Maar zo zie je ook maar weer wat een kracht er al achter zo'n jonge hond kan zitten he! Ik verbaas me er ook wel eens over.

Duhelo: Ik heb verder geen ervaring met dat ras. Misschien is speuren wat voor je? Waarom had je pakwerk eigenlijk in gedachten? En wat voor programma (daar zit in mijn ogen ook nogal wat verschil in)?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:05

Citaat:
Bestaat er een lijst met daarop de rassen waarmee het in Nederland niet is toegestaan aan man/pakwerk deel te nemen?
Nee, zo'n lijst bestaat niet. In het blauwe examenreglement is een lijst opgenomen van werkhondenrassen der FCI. Alle niet op deze lijst voorkomende rassen kunnen in principe niet deelnemen aan IPO-trainingen en examens, tenzij de eigenaar beschikt over een schriftelijke verklaring van geen bezwaar van de betreffende rasvereniging.
http://www.nbg-hondensport.nl/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:08

farpz schreef:
Mywishmax: ghehe, lekker dat Tay zo fel is. Hoe pakken jullie dat precies aan, het laten bijten op de bijtrol? Geef je er een commando bij, hoe maak je de hond fel op de rol etc.?
Geldt niet voor alle Duitsers hoor, maar ik ken een aantal die niet zo fel zijn als een Mechelaar en daardoor ook minder zwaar bijten. (maar goed, iedere hond is verschillend uiteraard) Maar zo zie je ook maar weer wat een kracht er al achter zo'n jonge hond kan zitten he! Ik verbaas me er ook wel eens over.

Met die lap wordt heen en weer geslingerd (zoals je voor een kat zou doen) en ik jut hem op met stem en door hem tegen te houden. Uiteindelijk kan hij die lap pakken en mag hij er een rondje mee rennen. Dat doen we een paar keer en dan mag hij hem meenemen naar de auto (de hond wint altijd)

Gisteren met de bijtrol hebben we eerst 1 keer die flap geslingerd en toen geprobeerd los te laten. Daarna de bijtrol heen en weer en hij vloog er eigenlijk vanaf moment 1 goed op. ;) Goede beet en nooit meer los laten. Dus eigenlijk eerst plagen dat ze het dolgraag willen hebben en daarna mogen ze winnen.

Bij ons trainen er soms wat mechelaars mee, maar je ziet eigenlijk weinig verschil. In het appel gedeelte wel veel meer, die mechelaars zijn sneller, geconcentreerder en wendbaarder, maar met pakwerk zijn de meeste duitsers net zo fel bij ons.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:12

Je hebt nog meer programma's dan alleen IPO en KNPV. Ik train bijvoorbeeld BHN. KNPV heeft een apart speurhond programma, bij BHN zit dat er bij in. Al deze programma's nemen inderdaad (zoals MyWishMax al zegt) heel veel tijd in beslag. Appèl is echt de basis hiervoor. Hetgeen wat ik weet over het ras, lijkt het me niet de eerste keus. Maar goed, uitzonderingen daargelaten. En als je er veel tijd aan besteed, kan het best wel wat worden hoor. Wij hebben een Engelse Bull Terrier, als je ziet wat hij kan. De meeste EBT eigenaren houden dat echt niet voor mogelijk met hun hond. Kwestie van opvoeding en training, en goed, de ene hond heeft meer aanleg dan de andere, dat is gewoon zo. Er is bij onze EBT ook wel voorgesteld om IPO te gaan doen, maar dat zien wij niet zitten.
Hier een filmpje van een stukje appel van onze EBT :

MyWishMax

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:14

Ik wist dat ik er één vergat :') Dankje voor de aanvulling farpz!

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:16

MyWishMax schreef:
Gisteren met de bijtrol hebben we eerst 1 keer die flap geslingerd en toen geprobeerd los te laten. Daarna de bijtrol heen en weer en hij vloog er eigenlijk vanaf moment 1 goed op. ;) Goede beet en nooit meer los laten. Dus eigenlijk eerst plagen dat ze het dolgraag willen hebben en daarna mogen ze winnen.

Hebben jullie hem op t tuig of op de halsband? Bewuste keus? Geef je trouwens geen commando bij het bijten?

Haha, je hebt volgens mij ook nog programma's als Schutzhund? Maar daar weet ik verder het meeste niet van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:20

farpz schreef:
MyWishMax schreef:

Hebben jullie hem op t tuig of op de halsband? Bewuste keus? Geef je trouwens geen commando bij het bijten?

Geen commando nee, ja ik mag stellen zeggen. Dat moet je later ook zeggen, maar het kromme is dat de hond reageert op de pakwerker en niet op dat commando. (bij de meeste) Maar daar hebben andere meer verstand van (Bertina? Angela?)

Hij heeft een halsband om, maar we hebben hem aan het tuig. Bewuste keuze. Ik denk dat Bertina ergens wel filmpjes heeft van het begin van het pakwerk bij haar hond. Sommige zetten de hond ook vast aan een paal, ik moet hem zelf vasthouden. Waarom? Geen idee eigk, ik luister braaf haha

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:23

kwestie van het pakwerkscenario ben ik volledig leek.
Wat ik wel zie is dat de pakwerkhonden altijd perfect onder appél staan, en dat is ook eigenlijk ons doel met de Tsjech. Simpelweg omdat ze al zo "moeilijk" zijn van karakter, willen we zeker geen ongelukken. Achterliggende gedachte is dus een beetje, als hij kan bijten op commando kan hij ook altijd loslaten op commando.
Welke richtingen oid je hebt in het pakwerk heb ik werkelijk geen idee van. Speuren trekt mij persoonlijk niet zo ...

Pas op, daar we ook geen ervaring hebben in pakwerk is het ook niet de bedoeling om dat op eigen houtje aan te leren, zowiezo beginnen we eerst met de normale hondenschool, en zien van daaruit wel verder hoe dat gaat. we hebben ook geen competitiedrang, dus zou specifiek voor erbij zijn en om haar beter onder appél te hebben ... (maar het wel leuk en fijn houden voor de hond ook)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:28

Oh en nog iets. Tay kent het commando los. Met de bal en met flostouw en alle andere dingen laat hij keurig los, met de bijtrol was hij zo opgewonden dat het commando spontaan vergeten was. Hij zat me aan te kijken in de auto, alle radartjes gingen te keer en toen liet hij los. Wilde wel meteen weer bijten, maargoed. Hij vindt het leuk.

Ik liep ook naar het veld en hij liep rustig naast me, beetje snuffelen. Tot hij de pakwerker hoorde, hij werd ineens nog groter en opgepompt.

@ Duhelo; dat bijten op commando / loslaten op commando wil nog wel lastiger zijn dan dat je nu denkt. Die honden staan zo goed onder appel omdat het appel gedeelte de basis is. Als het alleen gaat om het onder appel staan, zou ik sowieso geen pakwerk gaan doen. En zoals ik al zei, het is een onderdeel,het ligt er aan welke richting, maar vaak zit er wel speuren bij.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:31

@MyWishMax:
Oké, interessant. :) Ik vroeg het me af, omdat wij wel een commando geven ("vast"). Afgelopen zaterdag heeft Donja voor het eerst op t been gebeten. Ze hebben in het begin vaak niet echt door wat de bedoeling is. Doordat ik het commando vast geef, weet ze dat ze bijten mag. (en een volle beet joh :P Pakwerker was buiten adem na een rondje lopen haha)

Wij hebben de honden wel gewoon allemaal op de halsband, maar ik zie zeker wel voordelen van het tuig. Ik denk dat het minder belastend is voor de hond. Haha, wij hebben Donja ook wel eens voor de zekerheid aan de paal, omdat ze gewoon zo sterk is, dat het nog even een extra backup is. ;) Ik begeleid haar dan dus wel zelf, maar uiteindelijk zit ze nog wel aan de paal.

Ik ben benieuwd naar een filmpje van Bertina. :)

Ghehe, ja het commando los lijken ze dan ineens spontaan te vergeten zijn he. :P Donja laat wel goed los nadat een duidelijk commando is gegeven. Maar goed. ik heb altijd liever een hond die graag bijt en minder loslaat dan andersom. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:34

Precies en Tay was zo opgewonden en blij. Komt vanzelf wel.

Ik zal even wat filmpjes zoeken, zowel beginnende honden, als het examen/wedstrijdprogramma.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:45

Met IPO pakwerk geef je eigenlijk maar 3 of 4 echte commando's

Los, revier, voet en stellen, al zijn de honden vaak al eerder weg dan dat jij de S van stellen kan zeggen :D

Voor het plagen kan je het beste de hond aan een tuig hebben, beter voor de ademhaling.
Je maakt de hond gek op dat lapje en geeft geen commando's, alleen beloningen van goed zo, hou vast.

De hond "wint" het lapje en mag er een rond mee lopen.
Dan zet je ze stil en gaat ze instellen, dus proberen de hond al dragend stil te laten staan.
Dan til je de hond op aan zijn ketting zodat hij het lapje loslaat, en schop je het lapje naar de pakwerker :)
en dan begint het weer opnieuw :D
dat is eigenlijk het eerste begin stadium.

Baris zijn 1e keer in Juli.

Daarna ga je opbouwen, en later bijt je op de jonge honden mouw ( een wat zachtere mouw ) en in de meeste gevallen word er dan vanaf de paal gejut ( bij ons weet niet hoe andere Kg's dat doen)

Dit was Baris 1,5 maand later in augustus, met mijn instructrice, ik moest me er die dag even afzijdig van houden omdat hij te veel aan mij ging hangen met pakwerk.

Daarna bouw je verder uit naar de harde mouw, en wordt rustig aan het revieren geleerd.
Baris zit nu op het punt dat hij 1 verstek aan reviert en aanblaft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:47

Dankje Bertina :D

Het revieren doen wij al tijdens het appel een beetje spelenderwijs. Tay kan nu één verstek revieren, hoewel ik nog wel op 10 meter sta.

EDIT: Dat bedoelde ik idd, dat je vaak stellen niet eens uit kan spreken voordat ze weg zijn :')

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:51

Het rond de verstekken revieren leren wij ook vaak tijdens appel aan met een balletje :)

Baris snapt het al aardig maar heb het pas 3 keer gedaan ofzo :)

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:55

Nou Bertina, als ik Baris zo zie voor de eerste keer! Dat is wel even wat anders dan sommige Duitsers die ik wel eens aan het werk heb gezien. Leuk om te zien!

Qua opbouw van training hebben wij het wel hetzelfde. Alleen zitten wij nu op een volledig pak. (maar dat is een programma verschil). Ik heb ook wel op een punt gezeten waarbij Donja steeds bevestiging vroeg van mij. Juist toen ik me afzijdig hield, werd ze zelfstandiger. Toen hij veel aan jou ging hangen, is dat een kwestie van niet zelfverzekerd genoeg zijn of?

Haha, bij het WK IPO Bouviers heb ik inderdaad wel gezien dat de honden al weg zijn voordat het commando is uitgesproken. Is dat gewenst trouwens? Bij BHN zou je daar wel serieus aftrek voor krijgen.

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:08

Hallo allemaal, ik zou hier graag mee willen praten/lezen. Ik zie heel veel IPO ed voorbij komen lijkt me erg gaaf. Wij hebben zelf 2 Border Collies en helemaal verslaafd geraakt aan schapendrijven.
Mijn vriend doet dit nu met de oudste (1 1/2) en de jongste is 6 maanden, daar wil ik graag mee gaan trainen als ze wat ouder is.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:33

Welkom Nicky :)

Ja farpz hij moest inderdaad meer zelf verzekerder worden :)
Maar dat is nu helemaal goed gekomen :D

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:52

Dank je :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:27

Tay is gisteren voorgerontgend en was helemaal goed, zowel ellebogen, als heupen, als rug! *\o/*

Afbeelding

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:31

Gefeliciteerd! Super nieuws! Leuk kaartje :)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:36

MyWishMax schreef:
Tay is gisteren voorgerontgend en was helemaal goed, zowel ellebogen, als heupen, als rug! *\o/*

[ Afbeelding ]

top !

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:41

I_Nicky_I schreef:
Hallo allemaal, ik zou hier graag mee willen praten/lezen. Ik zie heel veel IPO ed voorbij komen lijkt me erg gaaf. Wij hebben zelf 2 Border Collies en helemaal verslaafd geraakt aan schapendrijven.
Mijn vriend doet dit nu met de oudste (1 1/2) en de jongste is 6 maanden, daar wil ik graag mee gaan trainen als ze wat ouder is.

Leuk, nog een schapendrijver :D
Bij wie gaan jullie trainen, en waar vandaan komen je honden?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:56

Kuggur schreef:
Sassy schreef:
@Kuggur: hoe was het nou gegaan?

Hm, voor een eerste keer, met de eerste hond die ik getraind heb, niet onredelijk.
"Beter dan ik vreesde, slechter dan ik hoopte" :') .

De omstandigheden waren niet optimaal, stormachtig weer, vrieskou, en zowel de fetch als de cross drive min of meer tegen de wind.

Gláma liet een mooie outrun zien, wijd, en stopte prima achter de schapen, daarna sloeg wat pech toe; aan de linkerzijde van het veld waren wat lage zandduintjes (trial was aan zee), en hond &schapen verdwenen daarachter. Het liften, en drijven op grote afstand van handler is niet Gláma´s sterkste punt (zelfvertrouwen probleem waar we aan werken), laat staan uit zicht! Achteraf hoorde ik van mijn vrouw dat ze bezig was de mist in te gaan; cirkelen, onzin dus.

Maar wonder boven wonder op mijn blinde "op goed geluk" commando´s (ik hoopte "heeee idioot ik ben hier , kom met die schapen deze kant op!!!" te communiceren, kwam ze met de schapen achter het duintje vandaan. Uiteraard niet door de fetchpoort maar alla. Goed om de post gekregen, maar tijdens de crossdrive viel de zaak langzaam uit elkaar; de schapen hadden inmiddels doorgekregen dat Gláma een nogal zachte hond is, en besloten haar te negeren/uit te dagen. Alles geprobeerd, maar kreeg de zaak niet meer in beweging, en besloot de handdoek in de ring te gooien. Jammer genoeg dus niet aan pennen toegekomen, daar is ze op zich niet slecht in (maar in deze situatie wslk toch hopeloos geweest).

Al met al was ik niet ontevreden met haar, deze trial werd slechts een week van te voren aangekondigd, en sinds de göngur hebben we niet kunnen trainen (slechte weer, ijzige velden), ze was dus niet in zo´n goede vorm.

De kwaliteit van de andere honden was hoog, erg interessant de andere deelnemers te zien.

De grote grap kwam echter bij de prijsuitreiking; We bleken een beker gewonnen te hebben! Derde plaats in de B klasse! Ehm, er waren uiteraard slechts drie deelnemers in de B klasse...
Mijn kinderen waren erg trots op pappa... _O-

Weet je, als je hond de schapen al gaat halen is dat voor een eerste trial al goed genoeg vind ik!
Ik heb al mensen gezien, die stuurden hun hond uit, hond ging ipv te liften om de schapen en opzetters heen cirkelen en was daar met geen enkel commando weer uit te krijgen.
Diegene is zijn hond dan moeten gaan vangen bij de opzetters.
Zelfvertrouwen is iets waar je aan moet werken, dat kan alleen maar beter worden.
Desnoods geef je een paar korte flanken, vaak door de beweging van de hond beginnen de schapen dan weer te lopen. Mijn Mika is bijvoorbeeld wel snel, maar was als jonge hond ook af en toe onzeker.
Echte plakschapen kreeg ie dan niet van mijn voeten weggedrukt, achteraf gezien heb ik het hem in de training ook niet altijd gemakkelijk gemaakt.
Nu zijn we van dat soort problemen af.
Dat is wel de reden dat Derek bijv. het vooruit gaan in verschillende "versnellingen" traint, en daar ook verschillende commando's op plakt, dan weet je hond wat ie moet doen en hoe snel of met hoeveel druk hij of zij voorwaarts mag.

Zeker in het begin zou ik niet voor de punten gaan, fetchpoort gemist? Nou en...veel belangrijker dat ze wel de schapen naar je toe brengt.
Je wil bovendien niet weten hoeveel mensen/honden alleen al geen goeie outrun voor elkaar krijgen.
En dat is toch de basis, eerst je OLF goed voor elkaar, en de rest groei je vanzelf in mee...

Laten drijven achter een grote kudde op een rustig tempo doet btw ook vaak veel voor een hondje met wat weinig zelfvertrouwen, daarmee leren ze wel meer druk zetten is mijn idee.
Kan gerust ook met een 2e hond erbij, als ze maar het idee krijgen dat ze het zelf doen :+

Kuggur: op naar de volgende trial :D

Ik hoop hier mijn youngster volgend voorjaar (als ik haar heel kan houden en we kunnen trainen!) klaar te hebben voor een trial, zullen we wel nog heel wat aan het wegdrijven moeten trainen ook.
Zelfde verhaal voor onze herplaatser, als ik die hond kan leren wegdrijven is die ook goed genoeg om een keer te starten, geweldig fijne hond om mee te werken :)

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:32

Wij trainen in Blitterswijck bij Take Time. Onze oudste komt uit half show half werklijn wel met stamboom maar geen kennel. Onze jongste uit werklijnen van kennel flagincios.

Leuk die verhalen over schapendrijven! Mijn vriend en Blue hebben dit weekend hun eerste wedstrijd gelopen. Niet zo'n succes maar ze hebben weer een nieuwe ervaring opgedaan en weten nu weer waar ze op moeten trainen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:59

Ik vind het schapendrijven echt geweldig om te zien!

Hier gisteren weer training gehad na 2 weken vakantie. Speuren ging echt super, tempo wordt rustiger en hij gaat keurig voetstap voor voetstap. Appel ging iets beter, even moeilijke periode. Maar het manwerk is wel erg gaaf, gisteren de 5e keer en die donder is fel en schijnt heel goed te bijten. Waar hij vorige keren als een gek naar de auto wilde met de bijtrol zodra we klaar waren, wilde hij gisteren steeds terug naar de pakwerker. We zijn ook weer een stukje verder, erg gaaf om te zien hoe hij springt naar het bijtkussen.

Alweer 8 maanden
[BB-ITP] Spetter, spieter, spater, lekker in het water