Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:02

simone_1986 schreef:
Berdien schreef:
Maar die link heeft het over de tijd in gevangenschap tot aan overlijden. Die geeft niet aan hoe oud de orka is geworden. Er zijn ook orka's uit het wild die na enkele tot tientallen jaren in gevangenschap overlijden, maar er staat niet bij hoe oud zijn geworden.

Volgens mij is Lolita (Miami Seaquarium Florida) de oudste op dit moment in gevangenschap, geboren rond 1966

Bron: orca-ocean.nl

Dat klop Lolita (Tokitae) is de oudste orka in gevangenschap. Zij is gevangen op 8 augustus 1970 reken maar uit
http://www.youtube.com/watch?v=1FUbCcwdWPw

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:02

Urko schreef:
Er is geen paard wat het verdient om met een halve baal hooi op stal te staan snachts. Dat is net zo onnatuurlijk als een orca in een zwembad. En het is niet een paard of een orca die zo intelligent is, maar de trainingsmethode. Beide diersoorten hebben hun natuurlijke behoefstes en sociale systemen (denk maar aan de 5 vrijheden) en ik denk dat een gemiddelde orca er dan beter aan toe is dan een gemiddeld paard. Die krijgen training om er voor te zorgen om ze optimaal gezond te houden, alles gaat uit vrijwillige basis (er word NIKS afgedwongen). Nee paarden die verdoven we toch gewoon als ze niet mee werken? Of even met de zweep erop als hij weiget voor een hindernis. En achtja, op stal geen probleem, is maar 12 uur per dag!

Ik blijf erbij.. ik vind het ongelovelijk hypocriet om een orka meer status te geven dan een paard. Beide zijn levende wezens, beide intelligent en beide in staat om complexe dingen te leren. En niet geheel onbelangrijk: Beide zijn ze er voor het vermaak van de mens.

edit: een orca vermaak zich anders ook prima met een feedbal (die hij moet voorbewegen en rollen om er vis, jelly en ijs uit te krijgen) een tuinslang waar zoet water uit komt... soortgenoten, geluiden, nieuwe voorwerpen en allerlei andere soorten verrijking waar een ze zich echt uren mee kunnen vermaken!!

Ik vind paardenhouderij met wilde orcas in een badje vergelijken nog steeds een non argument maar vooruit.

Daarbij heb ik nooit een orca meer status gegeven dan een paard, daar ging mijn verhaal helemaal niet om. Waar het om gaat is dat er een groot verschil is tussen een prooidier en een roofdier. Een roofdier is veel moeilijker in zijn behoeftes te voldoen dan een prooidier, met toenemende intelligentie van het betreffende roofdier wordt dat nog moeilijker, dan komt daar nog eens een ingewikkelde sociale structuur waarbij het grootste deel van de communicatie gebaseerd is op geluid met een eigen dialect, én het feit dat deze dieren in het wild wel 100 km op een dag af kunnen leggen.

Sja het principe is hetzelfde, orca's, én paarden, hebben goed voedsel, voldoende beweging, variatie en gezelschap nodig om hen gezond en tevreden te houden, bij een paard is het echter een stuk makkelijker dan bij een orca. Het is als goudvissen vergelijken met een walvis, een parkiet met een ara, een fret met een vos, een kat met een jachtluipaard etc.

Als je niet begrijpt dat er een groot verschil is tussen een dier met een leven dat gebaseerd is op langzaam verplaatsend gras eten en een dier met een leven dat gebaseerd is op jacht met reisafstanden per dag van meer dan 100 km dan weet ik het ook niet meer...

Berdien

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:05

Goed omschreven Lepeltje :j Kan niet anders dan me er bij aan sluiten.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:09

@ Urko: je zegt dat een orca zich prima vermaakt met een bal waar eten in zit enz., dat zij zich zo uren vermaken.

Dan zal ik even vertellen dat dit helemaal niet de werkelijkheid is. Bij SeaWorld hangen de orca's tussen de shows door gewoon rond te wachten op een visje, ligt geen bal in hun bassin en krijgen totaal geen aandacht van de trainers.

@ Lepeltje: zeer goed verwoord

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:54

@douraque. Hoe dat in seaworld gaat weet ik niet, daar ben ik zelf nooit geweest. In Loro parque is dat in ieder geval wel zo. Daar word mega veel aan verrijking gedaan om de dieren bezig te houden. Elke dag weer brainstormen om nieuwe dingen te bedenken.

@_san87_: ik corrrigeer mijn dieren nooit meer doormiddel van een tik sinds ik met zeezoogdieren heb gewerkt. Mijn paarden niet, mijn honden niet..

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:16

Urko schreef:
@douraque. Hoe dat in seaworld gaat weet ik niet, daar ben ik zelf nooit geweest. In Loro parque is dat in ieder geval wel zo. Daar word mega veel aan verrijking gedaan om de dieren bezig te houden. Elke dag weer brainstormen om nieuwe dingen te bedenken.

Ik denk eerlijk gezegt niet dat die dieren dag in dag uit constant vermaakt worden. Ze zullen ongetwijfeld uren aan het "dobberen" zijn. En met een bal spelen de je ook niet heel de dag lijkt mij.
Kan me best voorstellen dat de mensen daar in Loro Parque bezig zijn om elke keer weer wat te verzinnen. Maar ze hebben ( lijkt mij dan) meer werkzaamheden op een dag dan de orka's te vermaken en bezig te houden.

Heb je er niet toevallig foto's of zo van. Zou dat dan graag zien, zodat ik mijn mening enig sinds kan veranderen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:20

Urko schreef:

@_san87_: ik corrrigeer mijn dieren nooit meer doormiddel van een tik sinds ik met zeezoogdieren heb gewerkt. Mijn paarden niet, mijn honden niet..

Ik ben heel veel keren in SeaWorld geweest, heb het zelfs op dvd staan. Toendertijd dacht je er niet bij na (ben tussen mijn 7e en 17e daar geweest), maar als ik de beelden nu terug zie denk ik van ja dit kan niet. Ik ben zelf ook urenlang achter de schermen geweest als trainer for a day en ik zeg eerlijk: orca's zwemmen amper, ze liggen aan de zijkant te wachten totdat ze een visje krijgen en spelen zeer weinig.

Ben jij wel eens bij LP achter de schermen geweest dat je het zo zeker weet? Want SeaWorld hield eerst ook de schijn op indien er veel publiek was.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:30

Naast het feit dat OOK een roofdier je altijd uit de weg zal gaan en je niet zomaar aanvalt zonder reden, is het inderdaad appels met peren vergelijken :j
Laten we vooral de kinderen uit Afrika en Rusland niet vergeten :roll:

Máár.... dat is niet het punt waar op gewezen word. De meeste hier schieten dat punt namelijk voorbij met allerlei mogelijke informatie om vergelijkingen tussen roof- en vluchtdieren en gedomesticeerde en wilde dieren aan te halen.
Dat is niet waar aandacht voor gevraagd word!

Het gaat om het feit dat ongeacht gedomesticeerd of niet, ongeacht roof- en vluchtdier, er zijn dieren die wij houden voor ONS vermaak die ook niet (meer) tot hun recht komen!
Of komen hier enkel maar paardenhouders die hun paarden houden op de meest natuurlijke wijze, dus op zoveel hectare land, vergelijkbaar met de natuur?
Want anders schiet je met een paddock ook te kort hè?
Daar kan een dier ook niet zijn benen strekken en 24/7 eten naar behoefte, dus ook takken en boomschors?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:32

Douraque schreef:
Urko schreef:

Ik ben heel veel keren in SeaWorld geweest, heb het zelfs op dvd staan. Toendertijd dacht je er niet bij na (ben tussen mijn 7e en 17e daar geweest), maar als ik de beelden nu terug zie denk ik van ja dit kan niet. Ik ben zelf ook urenlang achter de schermen geweest als trainer for a day en ik zeg eerlijk: orca's zwemmen amper, ze liggen aan de zijkant te wachten totdat ze een visje krijgen en spelen zeer weinig.

Ben jij wel eens bij LP achter de schermen geweest dat je het zo zeker weet? Want SeaWorld hield eerst ook de schijn op indien er veel publiek was.

Ik heb er maanden aan een stuk, verschillende jaren, stage gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:58

Urko schreef:
Ben ik het niet mee eens. Een dier, ongeacht of het een roofdier of een vluchtdier is , zal de weg kiezen van de minste weerstand. Als dat wegrennen is is dat wegrennen en als dat aanvallen is is dat zo. Ook uit basis van opgedane ervaringen. Dat is afhankelijk van de situatie en de motivatie.

Waarom hebben die zeezoogdieren in de cove die mensen dan niet aangevallen? Dat hadden die orca's makkelijk kunnen doen namelijk.

Ik train mijn eigen dieren op exact dezelfde manier waarop orca's en dolfijnen getraint worden. (honden, paarden, konijnen, papegaaien) En ik vind het super, leerprincipes zijn voor elke diersoort hetzelfde.

Nou dan zal het komen omdat ze in die kleine bakkies niet kunnen vluchten en dus de weg van de minste weerstand niet kunnen kiezen en dus vallen ze aan! Dank je wel, opgelost! Ze worden gewoon te klein gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:06

Urko schreef:
Ik heb er maanden aan een stuk, verschillende jaren, stage gelopen.

Nogmaals wat heb jij daar dan precies gedaan? Ik lees dat je in een park hebt stage gelopen met 3 dolfijnen, antibiotica in vis hebt gestopt en onder het bad in LP bent gelopen. Wat deed je daar dan eigenlijk?

Jammer vind ik het ook dat je niet reageert op de link over Tilikum en Keto, door voormalig trainers van Seaworld. Jammer dat bijne niet reageert op feiten en misstanden en alleen prat gaat op je ervaring aldaar. Dus bij deze nogmaals de vraag, wat is je ervaring aldaar en dan specifiek met orka's??

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:10

Wat sneu eigenlijk dat dergelijke grote sociale roofdieren nog steeds zo gehouden worden :\

Ik heb alle links over tilikum (en filmpjes) bekeken en vraag me af of voor hem ook niet zoiets mogelijk is als voor Keiko? Langzame uitzetting in het wild?

Overigens vind ik paarden en orka's niet met elkaar te vergelijken. Een paard is een gedomesticeerd dier, een Orca niet.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:18

hij heeft praktisch geen tanden meer over dus voor tilikum zal dat lastiger gaan

dan is morgan een veel grotere kanshebber voor zo'n project

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:21

Mindim schreef:
Urko schreef:
Ben ik het niet mee eens. Een dier, ongeacht of het een roofdier of een vluchtdier is , zal de weg kiezen van de minste weerstand. Als dat wegrennen is is dat wegrennen en als dat aanvallen is is dat zo. Ook uit basis van opgedane ervaringen. Dat is afhankelijk van de situatie en de motivatie.

Waarom hebben die zeezoogdieren in de cove die mensen dan niet aangevallen? Dat hadden die orca's makkelijk kunnen doen namelijk.

Ik train mijn eigen dieren op exact dezelfde manier waarop orca's en dolfijnen getraint worden. (honden, paarden, konijnen, papegaaien) En ik vind het super, leerprincipes zijn voor elke diersoort hetzelfde.

Nou dan zal het komen omdat ze in die kleine bakkies niet kunnen vluchten en dus de weg van de minste weerstand niet kunnen kiezen en dus vallen ze aan! Dank je wel, opgelost! Ze worden gewoon te klein gehouden.

OF de weg van de minste weerstand is aanvallen voor een orca (wordt niet voor niets killer whale genoemd en zoals velen al zeggen een roofdier).

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:22

JPTinkers schreef:
hij heeft praktisch geen tanden meer over dus voor tilikum zal dat lastiger gaan

Zeker! maar op het moment dat ze uit de zee gered werd was het nog een baby, ik vraag me af hoe goed ze voor zichzelf zou kunnen zorgen en of ze dit al allemaal geleerd heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:34

Kaja schreef:
Naast het feit dat OOK een roofdier je altijd uit de weg zal gaan en je niet zomaar aanvalt zonder reden, is het inderdaad appels met peren vergelijken :j
Laten we vooral de kinderen uit Afrika en Rusland niet vergeten :roll:

Máár.... dat is niet het punt waar op gewezen word. De meeste hier schieten dat punt namelijk voorbij met allerlei mogelijke informatie om vergelijkingen tussen roof- en vluchtdieren en gedomesticeerde en wilde dieren aan te halen.
Dat is niet waar aandacht voor gevraagd word!

Het gaat om het feit dat ongeacht gedomesticeerd of niet, ongeacht roof- en vluchtdier, er zijn dieren die wij houden voor ONS vermaak die ook niet (meer) tot hun recht komen!
Of komen hier enkel maar paardenhouders die hun paarden houden op de meest natuurlijke wijze, dus op zoveel hectare land, vergelijkbaar met de natuur?
Want anders schiet je met een paddock ook te kort hè?
Daar kan een dier ook niet zijn benen strekken en 24/7 eten naar behoefte, dus ook takken en boomschors?

Nee, een roofdier zal niet aanvallen zonder reden, misschien is idd de gebrek aan ruimte en de frustraties de reden dat de dieren aanvallen. De minste weerstand kunnen ze namelijk niet kiezen, ze vallen elkaar ook onderling aan en anders de muur.

Heel veel dieren worden beneden hun waardigheid gehouden, ben ik helemaal met je eens en als dit topic niet over orka's ging had ik ook nog een heel ander blik die ik kon opentrekken inderdaad :D
Ook gedomesticeerde dieren en wilde dieren worden in erbarmelijke omstandigheden gehouden, verschrikkelijk, kijk maar naar het wspa, Brooke en noem het maar.

Maar het gaat hier over orka's en naar mijn idee, kun je die dieren zo verschrikkelijk weinig bieden wat ook nog maar enigszins met hun natuur te maken heeft, dat ik dit wel een uitvergroting vind van diersoorten die je niet in gevangenschap moet willen houden. Opvangen voor uitzet oke, maar ook nog fokken met deze dieren vind ik een no go, zekers niet als je naar de levensverwachting kijkt van deze dieren in gevangenschap en van die in het wild.

Onze paarden krijgen wel takken en boomschors :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-12 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:36

Suuskipje schreef:
OF de weg van de minste weerstand is aanvallen voor een orca (wordt niet voor niets killer whale genoemd en zoals velen al zeggen een roofdier).

Misschien even mijn laatste posts doorlezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:38

JPTinkers schreef:

Semi gevangenschap in een baai of fjord zou wat dat betreft mijn ideaal beeld zijn. Is dat voor orka's wel eens geprobeerd? Zoiets als met Keiko, maar dan permanent met trainers. Dus niet perse uitzetten, maar toch een stuk meer ruimte en een natuurlijke habitat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:40

Beetje het 'safaripark' idee ipv in zo'n klein zwembadje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:42

Apple schreef:
Beetje het 'safaripark' idee ipv in zo'n klein zwembadje.

Inderdaad een beetje dat idee, veel dieren hebben inderdaad geen tanden meer met alle gevolgen vandien en zijn vatbaar voor infecties, dus dan zou dat mooi zijn. Zo de oude garde laten afvloeien. Sowieso vind ik dat het fokken van deze dieren moet stoppen en zo toe werken naar het niet meer houden van orka's in gevangenschap.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:50

En dan weet ik ook wel een locatie waar dat zou kunnen. Hoog in Noorwegen in een fjord.

http://www.tysfjord-turistsenter.no/safari/english/

Daar komen altijd al veel Orka's op jacht naar scholen haring. Daar is ook een heel onderzoekscentrum naar Orka's (in het wild).
Kan me zo voorstellen dat het met wat aanpassingen mogelijk zou zijn om een deel van de fjord geschikt te maken voor de oudere orka's die hun hele leven in gevangenschap hebben doorgebracht. Wel op zo'n manier dat ze niet in contact komen met de wilde groepen.
Prima omgeving, in de winter kunnen ze proberen zelf haring te vangen en voldoende kennis over de diersoort vlakbij.
(en voor de toeristen: als er eens geen wilde orka's zijn om te bekijken dan kunnen de toeristen altijd nog de 'tamme' orka's zien. Hoewel ik denk dat het programma onderdeel 'zwemmen met orka's' niet zo verstandig is om te doen bij de 'tamme' exemplaren :))

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:16

Mindim schreef:
Nee, een roofdier zal niet aanvallen zonder reden, misschien is idd de gebrek aan ruimte en de frustraties de reden dat de dieren aanvallen.

Inderdaad! Maar dat geldt ook voor gedomesticeerde dieren.
Houd ze op een te kleine ruimte en het kan ook mis gaan!
Mindim schreef:
Heel veel dieren worden beneden hun waardigheid gehouden, ben ik helemaal met je eens en als dit topic niet over orka's ging had ik ook nog een heel ander blik die ik kon opentrekken inderdaad :D
Ook gedomesticeerde dieren en wilde dieren worden in erbarmelijke omstandigheden gehouden, verschrikkelijk, kijk maar naar het wspa, Brooke en noem het maar. )

De insteek is dan ook meer -> Een beter "milieu" begint bij jezelf....
Inderdaad het gaat hier over orca's, maar toch 'vreet' het bij mij dat sommige hier zonder na te denken vreselijk afgeven op organisaties terwijl hun eigen pony/paard twee uurtjes in de paddock komt, omdat het winter is :?

Mindim schreef:
Maar het gaat hier over orka's en naar mijn idee, kun je die dieren zo verschrikkelijk weinig bieden wat ook nog maar enigszins met hun natuur te maken heeft, dat ik dit wel een uitvergroting vind van diersoorten die je niet in gevangenschap moet willen houden. Opvangen voor uitzet oke, maar ook nog fokken met deze dieren vind ik een no go, zekers niet als je naar de levensverwachting kijkt van deze dieren in gevangenschap en van die in het wild.

Ik ben het hier 100% mee eens! Echter om die levensverwachting maak ik mij niet zo druk... Het gaat mij om de kwaliteit van het leven van deze dieren...
Liever een jaar in hun eigen habitat, dan tien jaar in een onnatuurlijke omgeving!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:41

kaja waarom vergelijk jij een paard zoals deze ten dagen gefokt is met een dier die wilde behoeftes heeft?

nogmaals dat is een hond met een wolf vergelijken,en honden hebben heel andere behoeftes als een wolf,het zijn gewoon niet dezelde beesten met dezelfde behoeftes..

wij hebben paarden over de afgelopen duizenden jaren zo gefokt en naar ons hand gezet ( genetisch) dat daar maar zo weinig wild instinct inzit dat je deze ook geen "wild dier" status moet geven,maar een leven naar waar een dier als een 'paard' zich goed bij voelt.

en zo blijkt dat paarden heel gelukkig kunnen zijn in een paddock met een berg kuil of hooi ,t zijn geen zebra's die wij als dier houden ( althans,de mijne niet hoor) net zo goed als dat mijn honden geen wolven instinct en behoeftes hebben,dus deze verzorg ik als zijnde "hond"en niet als "wolf".

een orka is en blijft een wild dier,net als een olifant, giraffe of tijger,deze dieren horen gewoon ( naar mijn idee) niet gebruikt te worden voor kunstjes en circussen,en daarmee te leven in omstandigheden wat werkelijk kan nog wal raakt zoals deze dieren in de natuur leven.

als we nu naar de natuurlijke behoeftes van een paard zouden kijken,dan zou er geen paard hier in een land als nederland verblijven in de winter ,maar verkassen naar een land waar eten is,waar die droog kan liggen en waar die ten alle tijden eten kan vinden ( net zoals de zebraatjes die kilometers lopen en een rivier met krokodillen oversteken om bij een land te komen waar eten is,die blijven ook niet op een zeiknat verregend en modderig stuk land staan :n ) ,maw een paard zou migreren naar gebieden waar genoeg te eten is als het in nederland niet genoeg voedsel kan vinden,dus zelfs het opsluiten op een weiland is eigenlijk geheel tegen natuurlijk,aan de andere kant ook weer niet want ons gedomestiseerde huis tuin en keukenpaard doet het er prima op,en heeft zich in die duizenden jaren prima aangepast.

een orka past zich niet aan,kan dat ook niet maar wordt gedwongen te leven in een gecreerde omgeving door mensen die echt werkelijk geheel tegen natuurlijk is,van de dooie vis eten tot de shows met knetterharde muziek en mensen op hun neus dragend en op hun rug dragend aan toe,dan nog maar niet te spreken over de veel te kleine omgeving waar ze in gehouden worden...

dat is toch echt orka onwaardig ....en gewoon geen leven voor dit soort dieren :\

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:10

Kimmie, op deze wijze is het eender als praten tegen een muur....

kimmie261 schreef:
dat is toch echt orka onwaardig ....en gewoon geen leven voor dit soort dieren :\

Wat maakt het paardwaardig dan? En wie beslist of het hedendaagse paardenleven wel een leven is voor paarden?

De orca's die leven in gevangenschap hebben zich wel degelijk aangepast. Een ander verhaal is of ze gelukkig zijn. Kunnen dieren onderscheid maken? Is het niet zo dat ze op een gegeven moment niet beter weten?

Geloof me, ik ben het met je eens, je ziet mij ook niet in een circus! Toch ben ik een dressuuramazone, maar ik zal altijd blijven kijken naar mijn paarden en ze zien voor wie ze zijn. Echter, wie ben ik dan om dergelijke beslissingen voor mijn paarden te maken? Wat is dan paardwaardig? En dan komen de meningen om de hoek kijken..... Want niemand anders dan een dier zelf kan aangeven of deze tevreden is of niet en jammer genoeg kunnen ze niet praten...

Daarbij 'doen' de orca's het nog altijd! Of ze echt gelukkig zijn, dat weet niemand en daar komen de meningen weer om de hoek kijken....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:28

een paard is een grazer,is geen dier wat een jacht instinct heeft of wat ook,dus geef een paard een ruimte waarin deze kan bewegen in een kudde kan staan en kan vreten en je voldoet al een hoop aan een basis behoefte..

feit alleen al dat een orka een jager is,zich in de oceaan bezig houdt met voer vangen,een heel groepsproces wat daar mee gepaard gaat,de mega ruimte die deze dieren nodig hebben, en nu bezig gehouden moet worden met kunstjes leren en balletjes voer geven omdat ze anders nog gestoorder worden in hun gedrag,vind ik het dieronwaardig...

het leven en behoeftes van een paard zijn zoveel minder complex als van een wild dier als een orka ( overigens kunnen we als mens amper aan behoeftes voldoen van welk wild dier ook)

zo ben ik eens in egypte geweest waar in de brandende zon een ijsbeer in een stalen kooi zat,wel met straaltje water,als er mensen kwamen kreeg ie wat te eten zodat ie onder dat straaltje water vandaan kwam,een ijsberen leven , nee...maar hij doet het ws nu nog,betekend dat dus maar dat we wilde dieren naar onze behoefte zo kunnen huisvestigen,ook al is zo'n dier dan diep ongelukkig,en slaat het werkelijk nergens op hóe we zo'n dier houden?

heb ik het niet over tamme dieren,want nogmaals,echte wilde kwpn-ers komen er volgens mij niet voor,en als jij ze wel weet kan je me dan vertellen hoe en wat deze dieren zoal doen om gelukkig te zijn in basis behoeftes??