Citaat:
Nou volgens mij is de vraag of een methode 'de juiste' is heel makkelijk te beantwoorden. Er is geen 'juiste' methode, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Bovendien werken we allemaal (bewust of onbewust) met alle wetten van leergedrag. Een allergie hebben voor bepaalde soorten training (indien die duidelijk nuttig, werkzaam en niet pijnlijk zijn) zegt voor mij meer over een blinde vlek bij de persoon met die allergie.
Heb je het over mij, met de allergie? Want echt, dan heb je mijn berichten dus zeker niet goed gelezen
En zijn methode is niet duidelijk nuttig, werkzaam en niet pijnlijk, dat is JOUW mening. Stop toch eens om dat als feit te verkondigen.
Citaat:
Clickertraining werkt op basis van positieve bekrachtiging, maar niet uitsluitend daarmee. Of denk je echt dat een zeeleeuw uit zijn natuurlijke habitat halen en in een bassin stoppen ook een vorm van positieve bekrachtiging is? Of dat de zeeleeuwen ook truukjes gingen doen als ze naast de training meer dan genoeg voedsel kregen? Je kunt corrigeren iets totaal anders vinden dan begrenzen, ik vind dat niet.
Dat is dan jouw mening
Citaat:
Ja natuurlijk. Maar de voorwaarde is dat de hond jou al als 'familielid' ziet en/of voedselbeloning. Probeer maar eens een hond die je niet kent te clickertrainen op een veld vol lekkere hapjes.
Je had het over het hierkomen áánleren. Dat kan wel degelijk op een veld als onbekende hoor
Is iets heel anders dan een hond die je niet kent bij je te halen met clickeren, appels met peren vergelijken.
Citaat:
ik heb volgens mij precies uitgelegd waar ik het mee oneens was, voorzover er onderbouwde meningen zijn gegeven. Dus; ja ik heb het gelezen en nee ik ben niet overtuigd.
Mijn doel is niet om jouw te overtuigen hoor 
Citaat:
waarom zijn honden niet met mensen te vergelijken? Het leergedrag is precies hetzelfde hoor!
Haha ja hoor
Een hond kan je inderdaad met een mens vergelijken, want ze leren precies op dezelfde manier....
Een hond leert niet van correcties die hij achter krijgt. Een mens wel... is nogal een wereld van verschil. Kan serieus nog duizende voorbeelden benken, maar daar ga ik echt m'n tijd niet aan verspillen.
Zolang jij denkt dat een mens hetzelfde is als een hond, worden wij het toch nooit eens!
Als je inderdaad dit :
Citaat:
als ik zeg dat je bepaalde traumatische symptomen niet kunt behandelen met positieve bekrachtiging (tenzij je ze erger wilt maken ) is jouw antwoord dat jouw hond (die, zoals je aangeeft getraumatiseerd is) wel degelijk te trainen is. Daarmee draai je het om. Ik zeg iets over een groep, en jij zegt dat dat niet waar is omdat er één tegenvoorbeeld is.
zou zeggen, tja dan draai ik je worden om.
beetje jammer alleen dat je:
Citaat:
Neem nou een hond (of ander dier of mens) met een tramatische achtergrond. Die kún je simpelweg niet met alleen positieve bekrachtiging helpen. Dan móet je werken met exposure (wat CM dan ook vaak toepast). Om maar een voorbeeld te noemen.
dat zij. Geen groep (een hond), symptomen? Daar spreek je niet eens over... Jij zegt dat je met positieve bekrachtiging dat gedrag blijkbaar niet kunt veranderen, tenzij je het erger wil maken? Ga toch weg!