Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:22

Nikki__ schreef:
Sallandval;
Jullie?? Geen idee of dat je mij ook bedoeld? Zo ja, dan zou ik graag hebben dat je gewoon op mijn berichten reageert :) Is wel zo netjes. Staan trouwens ook reactie op jouw idee van CM en de clicker... waarom daar niet even op reageren? :)

was ik nog van plan hoor, alles op zijn tijd ;)

Citaat:
Nog steeds onduidelijk waarom mensen tegen CM zijn?? En die opmerking daar achter vergeten we maar even. Andere mensen aanspreken om hun 'aanvallen', moet je het natuurlijk niet zelf ook gaan doen ;)

zou je me willen vertellen (quoten) waar ik iemand aanval dan? Ik zie het nergens, misschien mis ik iets?

[quote[Maar als je het nog altijd onduidelijk vind, zou ik even het topic door lezen, want het is verdorie pagina's langs onderbouwd en uitgelegd, en dan hier nog aan roepen dat het onduidelijk is? LEZEN![/quote]
heb het hele topic gelezen hoor. Ik zie nog steeds geen inhoudelijke reacties op mijn (onderbouwde) commentaar.

Citaat:
En ook honden met een trauma zijn príma te trainen met alleen positieve bekrachteging hoor ;) Heb hier het voorbeeld zitten.
Enem.. je móet niks he ;) Dat jij het vind, prima, maar breng het niet als een feit.

Niet iedereen met een trauma houdt er iets aan over, dus draai wat ik zeg aub niet om. Ga maar eens werken met mensen met PTSS, en vertel me dan wat je vind.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:25

Alsnog geen idee of ik me nu aangesproken moet voelen? Aangezien je het over jullie hebt?

Als je daadwerkelijk het hele topic heb doorgelezen, zie je dat er genoeg onderbouwde mening zijn gegeven, en ik heb echt geen zin om deze 300 keer te moeten herhalen. En ga hem dus ook niet nogmaals naar jouw toe uitleggen en onderbouwen. Even terug lezen (en volgens mij heb ik zelf inhoudelijk op jouw gereageerd) en je ziet meer dan genoeg onderbouwingen :)

Mensen zijn niet met honden te vergelijken, zo dus ook niet PTSS met een hond met een trauma :)

Citaat:
Neem nou een hond (of ander dier of mens) met een tramatische achtergrond. Die kún je simpelweg niet met alleen positieve bekrachtiging helpen. Dan móet je werken met exposure (wat CM dan ook vaak toepast). Om maar een voorbeeld te noemen.

Ik draai je worden niet om hoor ;) Ook die dieren zijn prima met alleen een positieve bekrachtiging te trainen. Of ga je me nu vertellen dat ik niet herken of mijn eigen hond een trauma heeft opgelopen aan haar vorige huis??

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:32

Nikki__ schreef:
En dat ging erover of dat zijn methode nou wel de juiste is... heeft er dus wel zeker mee te maken! Want ik vind zijn methode niet logisch omdat ik een ander manier van gedrag ken bij honden.

Nou volgens mij is de vraag of een methode 'de juiste' is heel makkelijk te beantwoorden. Er is geen 'juiste' methode, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Bovendien werken we allemaal (bewust of onbewust) met alle wetten van leergedrag. Een allergie hebben voor bepaalde soorten training (indien die duidelijk nuttig, werkzaam en niet pijnlijk zijn) zegt voor mij meer over een blinde vlek bij de persoon met die allergie.

Citaat:
Ik volg je niet helemaal meer sallandval, maar ik weet wel zeker dat clickeren totaal níet te vergelijken is met CM :n. Cesar corrigeert ónwijs veel... bij clickeren is dat echt niet de bedoeling. Als de hond dan niet op jouw let geef je geen ruk aan de riem, maar kijk je of je zijn aandacht op een positieve manier krijgt.

Clickertraining werkt op basis van positieve bekrachtiging, maar niet uitsluitend daarmee. Of denk je echt dat een zeeleeuw uit zijn natuurlijke habitat halen en in een bassin stoppen ook een vorm van positieve bekrachtiging is? Of dat de zeeleeuwen ook truukjes gingen doen als ze naast de training meer dan genoeg voedsel kregen? Je kunt corrigeren iets totaal anders vinden dan begrenzen, ik vind dat niet.

Citaat:
Een ongetrainde hond kun je wel degelijk aanleren om naar de baas te komen op een veld waar honderd dingen intressanter zijn.... zo werkt een hondenschool namelijk :+ Daar sta je met zn alle op het veld, met honden die het allemaal niet kennen. Toch leren ze daar gewoon op een positieve manier bij de baas komen, negatief werkt namelijk niet ;)

Ja natuurlijk. Maar de voorwaarde is dat de hond jou al als 'familielid' ziet en/of voedselbeloning. Probeer maar eens een hond die je niet kent te clickertrainen op een veld vol lekkere hapjes.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:42

Nikki__ schreef:
Als je daadwerkelijk het hele topic heb doorgelezen, zie je dat er genoeg onderbouwde mening zijn gegeven, en ik heb echt geen zin om deze 300 keer te moeten herhalen. En ga hem dus ook niet nogmaals naar jouw toe uitleggen en onderbouwen. Even terug lezen (en volgens mij heb ik zelf inhoudelijk op jouw gereageerd) en je ziet meer dan genoeg onderbouwingen :)
ik heb volgens mij precies uitgelegd waar ik het mee oneens was, voorzover er onderbouwde meningen zijn gegeven. Dus; ja ik heb het gelezen en nee ik ben niet overtuigd.

Citaat:
Mensen zijn niet met honden te vergelijken, zo dus ook niet PTSS met een hond met een trauma :)
waarom zijn honden niet met mensen te vergelijken? Het leergedrag is precies hetzelfde hoor!

Citaat:
Ik draai je worden niet om hoor ;) Ook die dieren zijn prima met alleen een positieve bekrachtiging te trainen. Of ga je me nu vertellen dat ik niet herken of mijn eigen hond een trauma heeft opgelopen aan haar vorige huis??

Wat ik bedoel met omdraaien is; als ik zeg dat je bepaalde traumatische symptomen niet kunt behandelen met positieve bekrachtiging (tenzij je ze erger wilt maken ;) ) is jouw antwoord dat jouw hond (die, zoals je aangeeft getraumatiseerd is) wel degelijk te trainen is. Daarmee draai je het om. Ik zeg iets over een groep, en jij zegt dat dat niet waar is omdat er één tegenvoorbeeld is.

Dat is net zoiets als; persoon a zegt dat je van roken longkanker krijgt en persoon b zegt dat dat niet waar is omdat haar opa 100 is geworden zonder longkanker.

Mindfields

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:07

Vanmiddag weer de afleveringen van CM bekeken en heb geprobeerd te kijken met het oog van de tegenstanders, dus echt kritisch gekeken. Kon nog steeds niets vinden wat voor de honden negatief was...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:21

Citaat:
Nou volgens mij is de vraag of een methode 'de juiste' is heel makkelijk te beantwoorden. Er is geen 'juiste' methode, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Bovendien werken we allemaal (bewust of onbewust) met alle wetten van leergedrag. Een allergie hebben voor bepaalde soorten training (indien die duidelijk nuttig, werkzaam en niet pijnlijk zijn) zegt voor mij meer over een blinde vlek bij de persoon met die allergie.

Heb je het over mij, met de allergie? Want echt, dan heb je mijn berichten dus zeker niet goed gelezen :+ En zijn methode is niet duidelijk nuttig, werkzaam en niet pijnlijk, dat is JOUW mening. Stop toch eens om dat als feit te verkondigen.

Citaat:
Clickertraining werkt op basis van positieve bekrachtiging, maar niet uitsluitend daarmee. Of denk je echt dat een zeeleeuw uit zijn natuurlijke habitat halen en in een bassin stoppen ook een vorm van positieve bekrachtiging is? Of dat de zeeleeuwen ook truukjes gingen doen als ze naast de training meer dan genoeg voedsel kregen? Je kunt corrigeren iets totaal anders vinden dan begrenzen, ik vind dat niet.
Dat is dan jouw mening :)

Citaat:
Ja natuurlijk. Maar de voorwaarde is dat de hond jou al als 'familielid' ziet en/of voedselbeloning. Probeer maar eens een hond die je niet kent te clickertrainen op een veld vol lekkere hapjes.

Je had het over het hierkomen áánleren. Dat kan wel degelijk op een veld als onbekende hoor ;) Is iets heel anders dan een hond die je niet kent bij je te halen met clickeren, appels met peren vergelijken.

Citaat:
ik heb volgens mij precies uitgelegd waar ik het mee oneens was, voorzover er onderbouwde meningen zijn gegeven. Dus; ja ik heb het gelezen en nee ik ben niet overtuigd.

Mijn doel is niet om jouw te overtuigen hoor :)

Citaat:
waarom zijn honden niet met mensen te vergelijken? Het leergedrag is precies hetzelfde hoor!

Haha ja hoor :D Een hond kan je inderdaad met een mens vergelijken, want ze leren precies op dezelfde manier.... :+ Een hond leert niet van correcties die hij achter krijgt. Een mens wel... is nogal een wereld van verschil. Kan serieus nog duizende voorbeelden benken, maar daar ga ik echt m'n tijd niet aan verspillen.
Zolang jij denkt dat een mens hetzelfde is als een hond, worden wij het toch nooit eens!

Als je inderdaad dit :
Citaat:
als ik zeg dat je bepaalde traumatische symptomen niet kunt behandelen met positieve bekrachtiging (tenzij je ze erger wilt maken ) is jouw antwoord dat jouw hond (die, zoals je aangeeft getraumatiseerd is) wel degelijk te trainen is. Daarmee draai je het om. Ik zeg iets over een groep, en jij zegt dat dat niet waar is omdat er één tegenvoorbeeld is.

zou zeggen, tja dan draai ik je worden om.

beetje jammer alleen dat je:
Citaat:
Neem nou een hond (of ander dier of mens) met een tramatische achtergrond. Die kún je simpelweg niet met alleen positieve bekrachtiging helpen. Dan móet je werken met exposure (wat CM dan ook vaak toepast). Om maar een voorbeeld te noemen.

dat zij. Geen groep (een hond), symptomen? Daar spreek je niet eens over... Jij zegt dat je met positieve bekrachtiging dat gedrag blijkbaar niet kunt veranderen, tenzij je het erger wil maken? Ga toch weg!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:22

Mindfields schreef:
Vanmiddag weer de afleveringen van CM bekeken en heb geprobeerd te kijken met het oog van de tegenstanders, dus echt kritisch gekeken. Kon nog steeds niets vinden wat voor de honden negatief was...

Welke aflevering heb je gezien? Hij heeft er inmiddels nogal wat :D Misschien kan ik je dan uitleggen waar ik het niet mee eens ben.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:34

Maakt niet zoveel uit, er was gewoon NIETS dieronvriendelijks te zien. Waren o.a. een flinke rottweiler(Titan) en een klein keffertje van een of andere MTV presentatrette.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:38

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:07

Nikki__ schreef:
Heb je het over mij, met de allergie? Want echt, dan heb je mijn berichten dus zeker niet goed gelezen :+ En zijn methode is niet duidelijk nuttig, werkzaam en niet pijnlijk, dat is JOUW mening. Stop toch eens om dat als feit te verkondigen.

Geef mij één voorbeeld van een keer dat CM iets heeft gedaan dat niet nuttig danwel werkzaam was; of iets dat pijn deed.

Citaat:
Je had het over het hierkomen áánleren. Dat kan wel degelijk op een veld als onbekende hoor ;) Is iets heel anders dan een hond die je niet kent bij je te halen met clickeren, appels met peren vergelijken.
waarom maakt het binnen jouw mening dan verschil of je een hond wel of niet kent?

Citaat:
Haha ja hoor :D Een hond kan je inderdaad met een mens vergelijken, want ze leren precies op dezelfde manier.... :+ Een hond leert niet van correcties die hij achter krijgt. Een mens wel... is nogal een wereld van verschil. Kan serieus nog duizende voorbeelden benken, maar daar ga ik echt m'n tijd niet aan verspillen.
Zolang jij denkt dat een mens hetzelfde is als een hond, worden wij het toch nooit eens!

als je denkt dat het aan- of afleren van gedrag voor mensen fundamenteel anders is heb je je schijnbaar nog nooit verdiept in het concept. Misschien een idee als je erin verder wilt?

Dat je in mijn woorden leest dat ik denk dat honden en mensen gelijk zíjn, daar ga ik maar niet op in.

Mocht je ooit professioneel met getraumatiseerde mensen of dieren gaan werken kom je er vanzelf wel achter dat je niet alles kunt oplossen met positieve bekrachtiging.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:43

@Lianne; Goed verwoord. :j Cesar kan zijn deelnemers goed duidelijk maken dat er met de hond weinig mankeert (wat ook geregeld zo is!) maar dat het voornamelijk aan de eigenaren zelf ligt. Hij kan het uitleggen, zonder daarbij vervelend over te komen. Ook leert hij z'n deelnemers zelfvertrouwen te krijgen. Die dingen vind ik sterk aan hem.
Om je voorbeeld even aan te houden, die chihuahua die iedereen in zn vingers bijt op de bank, steeds terug trekken ipv direct op de grond te zetten. Mensen durven het vaak niet meer, waardoor ze gaan twijfelen en de hond heeft dat nautuurlijk erg snel door!

Ik ben (zoals sommige dus denken??) echt niet 100% tegen CM hoor, heb dat ook al vaker gezegd. Er zijn echter dingen die ik niet vindt kunnen, en daardoor zal ik zijn methode niet volgen. Dat mijn moeder dat bijvoorbeeld wel doet, is volledig haar eigen keus. Ze is een stuk zelfverzekerder, wat op de honden een positief effect heeft. Prima dan toch?

@Sallandval; ik ben een beetje klaar met je... Sorry hoor. Een ding, léés het topic... Daarin heb aangekaard waar ik vond dat hij te ver ging en waar hij, imo de hond pijn deed.
En jemig, ik hoef je toch niet uit te leggen dat een onbekende hond niet zomaar naar Jan en alleman toekomt of wel? Dan zou Beans in een ander topic al lang zijn gevangen...

De laatste quote ga ik maar niet eens meer op in :n
Nogmaals, en echt, voor de laatste keer, ik heb gewerkt met getraumatiseerde honden met positieve bekrachteging en het werkte.

Misschien een tip voor jou als je je in discussie wil blijven mengen, leer lezen!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:22

@sallandval: Als je wat terug bladert in dit topic leg ik presies uit wat het verschil is tussen Cesars-way en clickertraining. Beide methode's werken, maar het is de manier waarop het werkt.
Ik ga het hier niet nogmaals typen, moet zo meteen naar een klant toe.
Ik denk dat ik hier meer onderbouw dat de meeste, maar ik voel me behoorlijk op mijn tenen getrapt als je me gaat vertellen dat beide methode's hetzelfde zijn, want als je praktijk én theorie ervaring hebt met beide methode's weet je gewoon dat het niet zo is.

enne... die Kathy Sdao heeft wilde dolfijnen getraind om zeemijnen op te sporen. Daar kun je op het internet genoeg over vinden. Als je kijkt bij de marine van America, daaar stond een paar maanden geleden een artikel op hun site over.
En zeeleeuwen (imo net als alle andere zeezoogdieren) in gevangenschap word helemaal geen voer onthouden voordat ze gaan werken. Sinpelweg omdat ze dan uit zullen drogen, ze halen hun zoet water namelijk uit die vis, hun eetlust zullen verliezen en dan dood zullen gaan. Ze krijgen gewoon hun voeding, en kunnen extra verdienen bij de trainingen. En ja ik heb met die dieren gewerkt, we onthouden voedsel voor 30 sec hooguit en proberen het dan op nieuw. (bijvoorbeeld als een moeder de vis van haar jong af wil pakken) Maar dat is niet hetzelfde als uithongeren. UIthongeren is voedsel meer dan een halve dag of dagen te onthouden en dat kan gewoon niet. Dan gaan ze gewoon dood. Ze krijgen zelfs zoetwater bij als drinken, vinden ze heerlijk!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:29

Nikki, wat ik echt niet begrijp is dat je zo fel bent op CM omdat die dieronvriendelijk zou werken, maar in het Beans topic zeg je dat ze Beans maar het beste kunnen doodschieten. Dat vind ik heel erg tegenstrijdig. Ik ben het ook niet eens met de keuze om geen actie te ondernemen maar de hond doodschieten vind ik geen oplossing.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:37

Mindfields schreef:
Nikki, wat ik echt niet begrijp is dat je zo fel bent op CM omdat die dieronvriendelijk zou werken, maar in het Beans topic zeg je dat ze Beans maar het beste kunnen doodschieten. Dat vind ik heel erg tegenstrijdig. Ik ben het ook niet eens met de keuze om geen actie te ondernemen maar de hond doodschieten vind ik geen oplossing.

Schieten met een verdovingspijltje lijkt me anders nog niet zo'n hele stomme oplossing, maar dan moeten ze haar wel eerst vinden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:38

sallandval schreef:
Mocht je ooit professioneel met getraumatiseerde mensen of dieren gaan werken kom je er vanzelf wel achter dat je niet alles kunt oplossen met positieve bekrachtiging.

IK denk dat je er slechts achter komt of JIJ die probolemen op kan lossen met alleen positieve bekrachtiging. Mijn trainer werkte namelijk ook met getraumatiseerde honden met slecht positieve bekractiging en dat werkte in de gevallen die hij tegen kwam echt heel goed. Een paar jaar terug is het ook de eerste gelukt om in een dierentuin verder ongetrainde cheeta's te leren stillzitten om bloed te laten prikken met clickertraining daarvoor was dat niemand gelukt dus 'kon het niet'. Ken je eigen beperkingen dat mensen die jij ken of jij zelf het niet kan betekend niet direct dat het niet mogelijk is!!!

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:07

Ik kijk ook wel vaak een aflevering, en ik moet zeggen dat ik het niet dieronvriendelijk vind.

Hij gebruikt wel slipkettingen en (soms) met die stekels eraan, maar als dat nodig is..

Bij een paard gebruik je ook hulpteugels om te corrigeren denk ik altijd maar.

En hij doet de honden iig geen pijn. In het wild en honden onder elkaar bijten namelijk in elkaars zij om te corrigeren of te laten zien wie de sterkste is. Hij doet dat met een kneepje.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:41

Mindfields schreef:

Grappig dat je het aanhaalt, maar wil je dan volgende keer wel even heel m'n bericht mee nemen :) Klinkt nogal makkelijk zoals je het nu zegt, en doodschieten is echt niet per definitie onvriendelijk hoor.
Zal mezelf even quoten, maakt het voor andere ook wat duidelijk
Citaat:
natuurlijk hoopt iedereen dat Beans veilig thuis komt, maar we kennen inmiddels ook de feiten.
Hij is al 4 weken weg, niet benaderbaar, reageert nergens op, is misschien wel gewond, weet niet hoe t overleven, slaapt in deze barre weeromstandigheden...
Waarom is afschieten dan toch zo'n gek idee? Beestje heeft dan eindelijk zn rust, hoeft niet meer bang te zijn voor alles en iedereen, niet meer te speuren naar zn eten en misschien ook wel geen pijn meer te lijden.

Heel sneu voor de eigenaresse, maar kijk eens in het belang van de hond...!

Nah, volgens mij denk ik dan toch echt aan de hond, en is doodschieten zeker niet onvriendelijk :n Daar in tegen een hond half ophangen en daarna roepen dat hij zich over geeft, tja, dat is wel dieronvriendelijk.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 03:48

Je zou bijvoorbeeld eens uit je luie stoel kunnen komen en wat tijd investeren in een dier, in plaats van dit soort onzin in te typen. Hup! Ga iets doen wat zinniger is, dan dit soort suggesties te opperen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:25

heb je het tegen mij? Zo ja, doe dat dan via PB! Dit topic gaat over CM, niet over Beans. En oordeel niet over mijn situatie, zoalg je me niet kent, wil je? Met je 'uit je luie stoel komen'. En 'tijd investeren in een dier'.
En dan zeggen dat ik wat zinnigs moet gaan doen :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:53

alesha schreef:
Ik kijk ook wel vaak een aflevering, en ik moet zeggen dat ik het niet dieronvriendelijk vind.

Hij gebruikt wel slipkettingen en (soms) met die stekels eraan, maar als dat nodig is..

Bij een paard gebruik je ook hulpteugels om te corrigeren denk ik altijd maar.

En hij doet de honden iig geen pijn. In het wild en honden onder elkaar bijten namelijk in elkaars zij om te corrigeren of te laten zien wie de sterkste is. Hij doet dat met een kneepje.

Hij gebruikt over het algemeen een kennellead, een jachtriem. Alle andere halsbanden komen bij de eigenaars zelf vandaan. Daar is een prong-collar veel gebruikelijker dan in nederland.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:32

Die Amerikanen zijn daarin gewoon raar volk. Het is daar inderdaad bijna normaal op de penneband te gebruiken en de hond nooit uit te laten :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:50

ik gooi het even in de groep, dus me aub niet afrantselen...
Misschien is er wat om over te denken dat geen enkele methode het perfect aan het rechte einde heeft omdat het nou eenmaal een situatie is die je moet interpreteren. Ieder zijn interpretatie is anders en dus ziet iedereen het ander. Geen enkele hond is zoals een ander en persoonlijk denk ik dus ook dat elke hond net iets anders zal reageren op dingen. In grote lijnen hetzelfde, maar in de detail allemaal net iets anders, want we hebben het nou eenmaal over individuen.
Dus Cesar zal het vast en zeker ook wel eens bij het verkeerde eind hebben en achteraf denken dat hij het beter had kunnen aanpakken. Het is nou eenmaal een leerproces en wat we vandaag leren daar leren we morgen weer wat anders van.
Grote lijnen zijn in veel trainingen hetzelfde, maar het gaat om de fijnere lijnen en er zal geen echte goede of slechte manier in zitten, want elke training heeft op zijn minst 1x goed gewerkt op een hond om die theorie te bevestigen.
Het zijn nou eenmaal mensen die dieren trainen en dus kan je er wel eens naast zitten.
Mijn beagle is allemaal rare trekjes aan het ontwikkelen. Heel langzaam en heel ontschuldig en ik weet niet wat ik doe om hem de aanleiding te geven om dat te doen. Ik heb niets veranderd, maar merk het wel. Het is denk ik nou eenmaal de dinamiek in de roedel die van dag tot dag veranderd en ik dus ook. Genoeg reden voor hem om zich steeds wat anders te gedragen en dus de teopassing van vandaag zou morgen al niet meer hoeven te werken.
Misschien zouden we niet moeten zoeken naar de dingen die anders zijn in alle trainingen, maar naar de overeenkomsten, want dat zijn de dingen die dus de lijnen zijn waar trainingen op gebaseerd zijn en mogelijk dat je merkt dat jou hond wel net anders reageerd op bepaalde dingen uit een andere training terwijl je over het algemeen de ene volgt.
Ik zie het een beetje als een lopend buffet, pak alleen wat ik lekker vind ( waar ik echt achter sta) de rest laat is staan voor de volgende in de rij.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:04

@lecytinker: Jahoor, je hebt gelijk. Natuurlijk moet je mee werken wat jou het beste aanstaat en waar je zelf in gelooft, anders werkt het zeker niet. De manier waarop Cesar ongewenst gedrag *hervormt* in gewenst gedrag staat me 9/10 keer niet aan en daarom ben ik een tegenstander van hem.

Ik ben het eigenlijk alleen met hem eens dat alle problemen ontstaan de de eigenaar (en soms fokker) zelf. En verder overeenkomsten met clickertraining en zijn methode... umm... die heb ik nog niet gevonden.

Ik geloof niet in *leiderschap*, ik wil mijn hond niet domineren om hem wat te laten doen voor me. Ik heb liever een hond die iets doet voor me omdat hij het leuk vind.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:43

Urko, uiteraard, dat wil iedereen, ik ook. Echter zie je bij CM ook regelmatig ECHT probleemgevallen die niets meer leuk vinden, die soms niet eens meer weten dat ze hond zijn en het soms ook niet meer WILLEN weten. Daarbij werkt beloning niet direct. Die vliegen direct in de red zone en zijn dan niet meer te bereiken, ook niet met iets leuks. Dan zijn er al tig deskundigen bij geweest, vaak ook clickertrainers etc. Die geven het ook op met zo'n hond, en dan? Moeten die mensen dan de hond maar afspuiten? Of mag CM het dan proberen(en oplossen).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:15

LecyTinker; absoluut. Iedereen moet doen waar hij of zij zelf achter staat. Zoals Urko al aangeeft, anders werkt het ook niet.
Als ik kijk naar CM afl 1 en CM nu, zie je wel verberering, dat zeker. Ook hij zal moeten leren. En wie weet, traint hij over een jaar of wat ook met meer positieve beloningen.
Mensen leren elke dag, en zolang ze openstaan voor nieuwe ideeën en methodes zal dat ook blijven veranderen. Rome is ook niet in een dag gebouwd.

Honden die niets leuk vinden is zeker lastig. Zo vond mijn Labrador spelen niet leuk, tja, hoe 'ontspan' je dan na een lange oefening? Ik ben opzoek gegaan naar alternatieve, en kwam erachter dat ik haar blij kon maken met even languit op het gras buikjekroelen. Nou, prima, dan doe ik dat.
Ik ga haar alleen niet dwingen om te spelen. Zo zal ik nooit mijn honden dwingen om trap te lopen als hij dat niet leuk vind.