Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:27

Jildau schreef:
Euh ze is woensdagochtend gebelt? Dus dan nu aankomen met ja het asiel is vandaag dicht is niet relevant.

Dacht dat ze vandaag bedoelde waarom die kat vandaag niet opgehaald was.... maar even uitgebreider.

Ts heeft aangegeven dat ze overdonderd was dat ze moest betalen voor het ophalen van eigen kat. Daarop een email gestuurd heeft, antwoord afwachtte
Dat ze werkt, auto in de garage had en dat vandaag het asiel niet geopend is.
Openbaar vervoer niet te doen is, (hier hetzelfde verhaal en waar ik eerder woonde in het buitengebied je ook KM ver moest lopen voor een bushalte en dan moet gokken wanneer er een bus voorbij komt en waar die naar toe gaat.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:28

Alane schreef:
als het asiel niet geopend is, zoals ts al vertelde is dat asiel op zaterdag gesloten, dan is het moeilijk om je dier op te halen.

@Dees_daan: is het wel op het moment dat ze adviseren (tegen advies van de DB in) om te gaan voeren en zo de kat(ten) te lokken en per abuis een kat invangen die een tehuis heeft.
Kan toch niet zo zijn dat je moet betalen voor de fouten die anderen maken, en als ze niet willen investeren in beter materiaal is dat hun keuze en dragen ze dus ook de consequentie dat een niet-zwerver meenemen.

Op de site van de DB staat dat een ambulance 50 euro per dag kost (staat verder niets bij of dat met of zonder ritten is)

Samengevat: ben ik van mening dat een diereneigenaar niet op te draaien voor de keuzes die een asiel/dierenambulance/DB maakt vwb de gebruikte materialen en hulpmiddelen, en/of acties die zijn menen te moeten houden/plegen.

Je moet altijd voeren als je een vangkooi plaatst. Anders komt er namelijk geen kat de kooi in gelopen. Het advies om niet te voeren gaat over woonwijken. Als er een kat jou tuin in komt lopen dan moet je hem niet meteen een bakje brokken of vlees voor gaan zetten nee want dan blijft hij komen. Als er een kat gevangen moet worden dan gaat er altijd een bakje voer in de vangkooi, dat is namelijk de enige reden voor een kat om die kooi in te lopen. De adviezen van de DB worden hier dus verkeerd geïnterpreteerd. Een gewone huiskat kan je niet vergelijken met de katten waar een actie voor opgezet is.
Deze kat is ook niet gelokt want het eten is er neergezet omdat hij er was, niet andersom. In zo'n wijde omgeving is het onmogelijk voor een kat om het eten te ruiken als hij niet al op het terrein is.
Ze hebben dus geen fouten gemaakt en je kan niet verwachten dat een dierenambulance alle kosten gaat dragen voor de katteneigenaren die er voor kiezen om het dier naar buiten te laten.
Jou dier is jou verantoordelijkheid en die heb je ook te nemen als jij de keuze maakt hem de straat op te laten gaan. Richt hij schade bij een ander aan dan zijn die kosten voor jou, is hij op een plek waar hij niet hoort te zijn en wordt hij daar weggehaald dan zijn de kosten net zo goed voor jou.

Edit: als je nu al op gemiddeld €50 per dag zit dan zal dat dus alleen maar meer worden als álle materiaal aanwezig moet zijn omdat ze dat heel misschien eens nodig kunnen hebben en als er maandelijks loon betaald moet worden. Een dierenambulance draait 24 uur per dag, 7 dagen in de week met minimaal 2 mensen per dienst. Dat gaat lekker aantikken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-18 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:29

Jildau schreef:
Cayenne schreef:
Ik dacht trouwens dat asiels op zaterdag gewoon open waren ivm mensen die alleen in het weekeinde kunnen kijken.

Al zouden ze 24/7 open zijn.. De intentie om erheen te gaan is er geloof ik niet. Ik zou als ik in het asiel zou werken ook wel zoiets hebben van nu hoeft het niet meer.

Ik hoop wel dat de kat snel een nieuw baasje vindt overigens. In het asiel zitten is geen feestje voor het dier.

kijk en die gedachte mag je hebben maar niet uitspreken of uitvoeren als medewerker van dat asiel :P

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:29

Sommige wel die in Zwolle en Dordrecht ook.

Persoonlijk denk ik echt TS dat het beter face to face had kunnen regelen. Ik denk dat het nu te laat is om er nog zonder kosten vanaf te komen :)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:31

Als ze die mail negeren zegt dat veel over de professionaliteit (of beter gezegd, het gebrek aan - ) van dat asiel.

Of ze negeren het bewust omdat ze gewoon niet zwart op wit willen zetten dat ze persé geld willen vangen voor een kat die ze in de eerste plaats zelfs al niet hadden mogen meenemen uit haar eigen straat als de dierenambulance hun werk naar behoren had uitgevoerd.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 20:33

Cayenne het dierenasiel denkt ook niet aan de kat en ze schieten zo totaal hun doel voorbij, ze hebben een probleem veroorzaakt die er eerst niet was, en ze hebben aangegeven dit niet op te willen lossen door mijn kat gewoon terug te geven. Dus het lijkt erop dat ze ofwel geld van mij willen vangen, ofwel mijn kat willen doorverkopen zodat ze alsnog hun geld hebben. Dat is niet in het belang van mijn kat, maar alleen in het belang van hun portemonnee.
Maar ik gaf al aan dat niemand zo'n kat als die van mij wil hebben dus dat doorverkopen gaat ze niet lukken. Zulke katten zijn namelijk overal gratis te krijgen en dan zijn ze nog stukken jonger en niet mank. Dus dan zal het asiel uiteindelijk zijn verlies moeten nemen en dan zetten ze de kat gewoon weer terug waar ze hem ontvoerd hebben
Ze zijn echt in het weekend dicht, dat zeg ik niet zomaar.
En gamblerscup ik heb een tweede mail er achteraan gestuurd

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:35

Dees-daan denk je echt dat een erfkat met een terrein van een paar hectare rekening gaat houden met de erfgrens en nooit even bij de buren op het terrein komt?
De kat en zijn eigenaar zijn om die reden nog niet fout bezig.

De buren hebben nogal sentimenteel of naïef gedacht dat de kat wel een zwerfkat zou zijn. Er is blijkbaar niet zoveel sociale controle in de buurt dat zij eerst even rondvragen van wie de kat is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:36

Maar ik lees nergens dat je de kat mist, enkel dat je er niks aan wilt uitgeven omdat het hun fout is. Klopt dit of heb ik daar overheen gelezen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:37

Ik lees dit topic nu al de hele tijd stil mee. En in eerste instantie was ik het absoluut eens met TS. Ik zou ook niet betalen.

Mawr nu ik de laatste post lees van TS denk ik, wil je dan die kat in het hokje laten zitten totdat het asiel beseft dat hij niet herplaatst wordt en hem weer vrij laat? Dat kan weet ik hoe lang duren....

Waarom ga je niet naar het asiel maandag of er iig face to face over te praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:39

Dorine92 schreef:
Cayenne het dierenasiel denkt ook niet aan de kat en ze schieten zo totaal hun doel voorbij, ze hebben een probleem veroorzaakt die er eerst niet was, en ze hebben aangegeven dit niet op te willen lossen door mijn kat gewoon terug te geven. Dus het lijkt erop dat ze ofwel geld van mij willen vangen, ofwel mijn kat willen doorverkopen zodat ze alsnog hun geld hebben. Dat is niet in het belang van mijn kat, maar alleen in het belang van hun portemonnee.
Maar ik gaf al aan dat niemand zo'n kat als die van mij wil hebben dus dat doorverkopen gaat ze niet lukken. Zulke katten zijn namelijk overal gratis te krijgen en dan zijn ze nog stukken jonger en niet mank. Dus dan zal het asiel uiteindelijk zijn verlies moeten nemen en dan zetten ze de kat gewoon weer terug waar ze hem ontvoerd hebben
Ze zijn echt in het weekend dicht, dat zeg ik niet zomaar.
En gamblerscup ik heb een tweede mail er achteraan gestuurd

Heb je ook aan het feit gedacht dat kat ook ingeslapen kan worden ?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 20:43

Evi84 schreef:
Als ze die mail negeren zegt dat veel over de professionaliteit (of beter gezegd, het gebrek aan - ) van dat asiel.

Of ze negeren het bewust omdat ze gewoon niet zwart op wit willen zetten dat ze persé geld willen vangen voor een kat die ze in de eerste plaats zelfs al niet hadden mogen meenemen uit haar eigen straat als de dierenambulance hun werk naar behoren had uitgevoerd.

Ik vind het niet leuk maar ik heb zelf ook het vermoeden dat ze de mail bewust negeren. Dit omdat de mail al woensdag verstuurd is
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 13-01-18 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:44

Corrie. Als het asiel de kat in deze situatie zou laten in slapen
Zou het asiel zich kapot mogen schamen
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 13-01-18 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:44

Nikass schreef:
Dees-[naam] denk je echt dat een erfkat met een terrein van een paar hectare rekening gaat houden met de erfgrens en nooit even bij de buren op het terrein komt?
De kat en zijn eigenaar zijn om die reden nog niet fout bezig.

De buren hebben nogal sentimenteel of naïef gedacht dat de kat wel een zwerfkat zou zijn. Er is blijkbaar niet zoveel sociale controle in de buurt dat zij eerst even rondvragen van wie de kat is.

Nee dat denk ik niet. Ik denk ook niet dat TS fout is, ik vind alleen niet dat je kan zeggen dat de rest wel fout zit.
Dit is per ongeluk gebeurd. De buren dachten dat het een zwerver was, begrijpelijk aangezien zij daar al meerdere van gehad hebben, het asiel kon van te voren niet weten dat deze kat een eigenaar had, de dierenambulance ook niet. TS heeft er voor gekozen een boerderijkat te hebben die bij de buren op het terrein komt en de vangkooi in loopt.. oliebol happens.. maar om dan meteen te gaan stellen dat de kat ontvoerd en gelokt is vind ik dikke onzin.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:45

WinSel schreef:
Waarom ga je niet naar het asiel maandag of er iig face to face over te praten.
Misschien gaat ts dat ook wel doen?
Er worden het hele topic al zoveel aannames gedaan...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:45

Dorine92 schreef:
Evi84 schreef:

Ik vind het niet leuk maar ik heb zelf ook het vermoeden dat ze de mail bewust negeren. Dit omdat de mail al woensdag verstuurd is

Waarom bel je dan niet of ga je langs? Ik weet dat je het het zwart op wit wil maar als ze niet terug mailen lost het sowieso niet op

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:48

Geen idee of het al eens gezegd is, ik raak een beetje de tel kwijt in het topic. Wat ik mij afvraag is of ze jou (ts) niet gewoon alsnog een rekening NA kunnen sturen zodra de 2 weken om zijn, met als reden: je bent je dier niet op komen halen, je hebt dus afstand gedaan (ter waarde van x bedrag), en wij hebben er 2 weken lang voor gezorgd (nog meer geld). Hier is de factuur :list:

Ipv emailen zou ik dan gewoon bellen, zeker omdat ze de mail niet beantwoorden. Máár dan wel ook het telefoongesprek opnemen (daar heb je apps voor). Dan heb je meteen antwoorden, en meteen je bewijs.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:49

apart dat deze dierenasiel gesloten is, Meeste zijn zaterdags ook open tot bepaalde tijden

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:50

Sonja_vR schreef:
Corrie. Als het asiel de kat in deze situatie zou laten in slapen
Zou het asiel zich kapot mogen schamen

Dat ook. En het feit dat de eigenaar bekend is. Dan mag je al helemaal niet een dier laten inslapen totdat je zelf de eigenaar bent (tenzij het dier ondragelijk lijdt).

Ze mogen de kat ook niet zomaar herplaatsen, dat mag pas na een maand in dit geval.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:51

Ik had al eerder gereageerd ,maar helaas doet de dieren ambulance ook in de woonwijken overdreven w.b.t dieren meenemen

Mijn kat is 2x meegenomen en beide keren ,terwijl hij hooguit 3 uur buiten was.
Lekker. . .
Het is een weldoorvoede kat die best aanhankelijk is.

Ook is hij zeker 5x door mensen gevangen ,want hij vroeg aandacht en ze vonden mijn nr met adres in zijn koker.

Dan bellen ze. . . wonen ze aan de overkant of om de hoek

Toen de dierenasiels mijn kat hadden vroeg ik waarom! Nemen jullie mijn kat mee
Waar is hij gevonden
Tot 2x toe op de hoek!

Reden. . .
Hij miauwde en vroeg aandacht volgens mensen .
Leuk duur grapje
De 2e x was ik hem kwijt
net 1 dag voor mijn vakantie
Mijn zusje woont aan de overkant,waar hij regelmatig een nachtje doorbracht dus maakte me niet druk.
Hij was wel vaker een dag weg.
Zij zou hem verzorgen rtwijl ik weg was en uiteraard mijn vriend die niet meeging.

Mocht ik zusje lief aan de overkant vragen het bedrag voor te schieten en hem op te halen. . .

Was zo kwaad ,kwam ook pas 4 dagen later achter waar hij was ,want toen pas kwam per toeval de buuf van mijn zusje hem tegen op hun site
Ik hield elke dag amivedi in de gaten en stond ie erop ?
nee tuurlijk niet

Mooie was dat ik alles mocht regelen op vakantie en die dag ging t asiel bijna dicht
Als ik m vandaag niet liet ophalen kwamen er vaccinatie kosten bij.
.
.

Uhhhh pardon hij is net ingeënt, ze wisten nu dat hij van iemand was (sowieso al door de koker)maar nee nu ophalen anders Vaccineren we m (ingeacht dat gezond is voor t beest of niet)
.pff was zo kwaad maar toch betaald , want ja je laat je beestje niet daar achter .

Sorry lang verhaal
Laatst bijgewerkt door LibertyLucky op 13-01-18 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 20:54

Jolien87 schreef:
Maar ik lees nergens dat je de kat mist, enkel dat je er niks aan wilt uitgeven omdat het hun fout is. Klopt dit of heb ik daar overheen gelezen?

Ik wil gewoon mijn kat terug, het is een goede muizenvanger en deed prima dr dingetje. In die hoedanigheid mis ik haar, ze is een toegevoegde waarde hierdoor.
Zoals ik aangaf heb je met een schuwe erfkat verder geen vriendschappelijke emotionele band dus in die hoedanigheid mis ik haar niet want die band is er nooit geweest en zal er ook nooit komen. Dat is namelijk katjepesten. De kat zit niet op mijn gekoetsjiekoetsjie te wachten. En dat is prima, een kat heeft geen mensenvriend nodig om gelukkig te zijn. Maar dat doet er verder allemaal niet toe

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:56

dees_daan schreef:
Je moet altijd voeren als je een vangkooi plaatst. Anders komt er namelijk geen kat de kooi in gelopen. Het advies om niet te voeren gaat over woonwijken. Als er een kat jou tuin in komt lopen dan moet je hem niet meteen een bakje brokken of vlees voor gaan zetten nee want dan blijft hij komen. Als er een kat gevangen moet worden dan gaat er altijd een bakje voer in de vangkooi, dat is namelijk de enige reden voor een kat om die kooi in te lopen. De adviezen van de DB worden hier dus verkeerd geïnterpreteerd. Een gewone huiskat kan je niet vergelijken met de katten waar een actie voor opgezet is.
Deze kat is ook niet gelokt want het eten is er neergezet omdat hij er was, niet andersom. In zo'n wijde omgeving is het onmogelijk voor een kat om het eten te ruiken als hij niet al op het terrein is.
Ze hebben dus geen fouten gemaakt en je kan niet verwachten dat een dierenambulance alle kosten gaat dragen voor de katteneigenaren die er voor kiezen om het dier naar buiten te laten.
Jou dier is jou verantoordelijkheid en die heb je ook te nemen als jij de keuze maakt hem de straat op te laten gaan. Richt hij schade bij een ander aan dan zijn die kosten voor jou, is hij op een plek waar hij niet hoort te zijn en wordt hij daar weggehaald dan zijn de kosten net zo goed voor jou.

van de site van de DB.... geen woord over binnen of buiten de bebouwde kom

Citaat:
Een vreemde kat komt steeds mijn woning of tuin in. Ik wil dit niet. Komen jullie de kat vangen?
Nee, in eerste instantie niet. Een goed doorvoede kat of poes is geen zwerfdier. Regelmatig worden wij voor een zogenaamd zwerfdier gebeld. Achteraf blijkt vaak dat het dier een paar huizen verderop woont en wordt de rechtmatige eigenaar nodeloos met kosten opgezadeld.

In Nederland mogen katten gewoon vrij rondlopen. Als je last hebt van een loslopende kat, adviseren wij je de eigenaar erop aan te spreken. Indien je niet weet wie de eigenaar is, kun je proberen het dier een (vlooien)bandje om te doen met een briefje waarin je vraagt of de eigenaar contact met je wil opnemen. Daarnaast kunt je eraan denken om je tuin minder toegankelijk te maken voor katten door bijvoorbeeld ruitplanten te planten.

Indien een kat er goed doorvoed uitziet is het raadzaam om de kat niet te voeden. Als je zwerfdieren voert, zullen ze steeds bij je terugkomen

Het is bij wet niet verboden om katten buiten te laten lopen..... Itt honden.
Een kat heeft een bepaald gebied dat hij gebruikt voor de jacht, heb je een goede jager en minder prooi te vinden gaat die aan de wandel. En je staat er versteld van hoe goed een kat kan ruiken en horen. Die weet wanneer er waar en wanneer wat lekkers te halen is, ergo... stadskatten hebben zo hun eigen rondes die ze af lopen voor snacks. De boerderij kat heeft ook nog eens zijn terrein die die af moet lopen op indringers en gaan buurten is ook leuk. (zie ik hier ook gebeuren, katten uit de stad die even komen kijken en dan weer vertrekken, vinden die hier een snack komen ze weer, daarom voeren wij binnen en niet buiten)
Die kat is langer gevoerd dan die ene keer dat ie gevangen is, en dat is ook bevestigd.
Houd een DB een vangactie... dan meld dat van te voren in de betreffende buurt/straat. Kun je vertellen wanneer je vangt en kun je iets regelen vwb onterecht gevangen dieren.

Dan: DB zegt over zwerfkatten (kat ts is geen zwerfkat) dat die eerst ter controle worden aangeboden aan de DA... die zou dan al de chip moeten hebben gevonden.... of DA heeft steek laten vallen of ambulance/asiel.

had het dier ergens gewond gelegen, ambulance was gekomen, dier was meegenomen, onderzocht etc heb je een geheel ander verhaal.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:57

TS waarom bel je niet of ga je heen? Op mail wordt duidelijk niet gereageerd

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:58

Nikass schreef:
Dat maakt helemaal niet uit; je betaalt ook hondenbelasting voor honden die nooit het erf afkomen.

over het algemeen wordt iedere hond uitgelaten (erfhonden daargelaten).. alleen buitenkatten komen buiten.. degene die binnenblijven komen uberhaupt niet op straat.. is toch wel een verschil ;)

geen verschil.. dan tegen kattenbelasting.. anders moet je ook parkietjesbelasting, konijnenbelasting en hamsterbelasting gaan betalen. honden worden uitgelaten, katten kunnen net als hamsters binnen hun behoefte doen en doen dat ook voor een deel.. steeds groter deel van katteneigenaren houden hun dieren op eigen terrein of helemaal binnen.

steeds kleiner deel van de honden is ook echt pure erfhond.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:58

Hmm.. In het begin begreep ik TS wel, maar ik moet eerlijk zeggen dat haar acties om het opgelost te krijgen wel minimaal zijn. Woensdag is er gebeld. Ze heeft de hoorn zelf opgehangen en daarna wel een mail gestuurd, maar nog geen reactie terug. Omwille van de kat bel je dan zelf toch even heen om het te gaan bespreken ipv de boel de boel te laten. Ja, ik snap dat ze niet wil betalen en heb er begrip voor, maar ik heb eerlijk gezegd weinig begrip dat ze zelf niet in actie komt. De DB doet het blijkbaar niet, dus wil je iets bespreken en iets gedaan krijgen, moet je er toch achteraan gaan. Beetje dagenlang afwachten zonder enige weet, is ook niets. Je had op zijn minst vrijdag zelf even kunnen bellen dat je had gemaild en geen antwoord had en hoe nu verder in plaats van zonder informatie het weekend in te gaan... Nee, dat vind ik toch echt wel schandalig eigenlijk. Als je die kat terug wilt en niet wilt betalen, prima, snap ik, maar doe er dan wat meer voor dan het absolute minimale.. Zo kom je ook nergens.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 20:59

WinSel schreef:
Dorine92 schreef:

Waarom bel je dan niet of ga je langs? Ik weet dat je het het zwart op wit wil maar als ze niet terug mailen lost het sowieso niet op

Omdat ik ze wel even de tijd wil geven om te reageren. Vandaar de tweede mail met het verzoek om te reageren.