Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:44

Ok ik snap waarom maar zou niet mijn manier zijn hij is gewoon nog niet zo zeker en heeft jou daarin dus nodig ook wel logisch als roedelleider :j

Dat is dus eerst iets waaraan gewerkt moet worden, terug naar de basis wat jutten wat klein bijtwerk aan de langere lijn met de baas dragen van de mouw en terug brengen naar de pakwerker.

Ik heb dat met een vorige hond ook gehad die leek zo dapper en vol zelfvertrouwen maar leunde eigenlijk erg op de geleider 2 stappen terug heeft bij haar heel goed geholpen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:51

Eens met Seven. Denk dat even terug gaan ook goed kan helpen en heb je in het latere traject alleen maar profijt van.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:06

Inderdaad anders kom je je zelf straks tegen op bijv examens als je zelf niet 100% je zelf bent. Dan gaat een onzekere hond ook steken laten vallen je ziet daardoor bijv veel in bijt gedrag of ineens duiken voor de stok das jammer want dat krijg je er erg moeilijk weer uit op dat niveau :)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:28

Zal het eens met de instructeurs bespreken :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:31

Tay vandaag weer gemeten en hij is 56,4cm :D En vreselijk aan het draken vandaag :+

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:10

Haha boef :)

Baris is vandaag 65 cm gemeten :)

Ingeschreven voor de kerstclubmatch :)
Dus 1 december mag hij er tegenaan :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:30

Wel misschien gaan Gláma en ik volgend weekend deelnemen aan onze eerste wedstrijd;schapendrijven, standaard trial parcours, outrun, fetch, cross drive eindigend met pennen, in mijn klasse nog geen shed/split.
De onzekerheid zit hem in het onvoorspelbare ijslandse weer, en de lange termijnsvoorspellingen zijn niet gunstig, dus helpen jullie mee duimen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:05

ik duim voor geschikt weer :j

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:28

Kuggur schreef:
Wel misschien gaan Gláma en ik volgend weekend deelnemen aan onze eerste wedstrijd;schapendrijven, standaard trial parcours, outrun, fetch, cross drive eindigend met pennen, in mijn klasse nog geen shed/split.
De onzekerheid zit hem in het onvoorspelbare ijslandse weer, en de lange termijnsvoorspellingen zijn niet gunstig, dus helpen jullie mee duimen?

Ik druk uiteraard ook de duimen!! Succes alvast...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:28

Ik duim ook!

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:08

Zal duimen :) succes !!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:47

Wel, het duimen heeft geholpen; na een week van bizar wisselvallig weer, strenge vorst afgewisseld met dooi, maar gelukkig weinig neerslag, wordt er voor morgen prima weer voorspeld, en de trial gaat door!
Maak me nu dus al zenuwachtiger dan ik van plan was...We zullen zien hoe het gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:10

Succes Kuggur! Ik ben heel benieuwd! Hoe gaat het met de pup?

Hij wordt al breed, die kleine pup van mij...

4 maanden oud
Afbeelding

Afbeelding

Bijna 7 maanden oud
Afbeelding

Afbeelding

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:08

Kuggur schreef:
Wel, het duimen heeft geholpen; na een week van bizar wisselvallig weer, strenge vorst afgewisseld met dooi, maar gelukkig weinig neerslag, wordt er voor morgen prima weer voorspeld, en de trial gaat door!
Maak me nu dus al zenuwachtiger dan ik van plan was...We zullen zien hoe het gaat.

Hier ook de duimen gedrukt, we horen graag een verslag van hoe het gegaan is :D

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:15

Tay wordt mooi !!!

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:03

Wauw, leukerd is Tay! :)
Hier foto's van Donja haar training:
Afbeelding
Afbeelding

Bij de anderen kijken. Een serieuze zaak haha. :P
Afbeelding

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:51

Leuke foto's farpz :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:59

@Kuggur: hoe was het nou gegaan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:57

Sassy schreef:
@Kuggur: hoe was het nou gegaan?

Hm, voor een eerste keer, met de eerste hond die ik getraind heb, niet onredelijk.
"Beter dan ik vreesde, slechter dan ik hoopte" :') .

De omstandigheden waren niet optimaal, stormachtig weer, vrieskou, en zowel de fetch als de cross drive min of meer tegen de wind.

Gláma liet een mooie outrun zien, wijd, en stopte prima achter de schapen, daarna sloeg wat pech toe; aan de linkerzijde van het veld waren wat lage zandduintjes (trial was aan zee), en hond &schapen verdwenen daarachter. Het liften, en drijven op grote afstand van handler is niet Gláma´s sterkste punt (zelfvertrouwen probleem waar we aan werken), laat staan uit zicht! Achteraf hoorde ik van mijn vrouw dat ze bezig was de mist in te gaan; cirkelen, onzin dus.

Maar wonder boven wonder op mijn blinde "op goed geluk" commando´s (ik hoopte "heeee idioot ik ben hier , kom met die schapen deze kant op!!!" te communiceren, kwam ze met de schapen achter het duintje vandaan. Uiteraard niet door de fetchpoort maar alla. Goed om de post gekregen, maar tijdens de crossdrive viel de zaak langzaam uit elkaar; de schapen hadden inmiddels doorgekregen dat Gláma een nogal zachte hond is, en besloten haar te negeren/uit te dagen. Alles geprobeerd, maar kreeg de zaak niet meer in beweging, en besloot de handdoek in de ring te gooien. Jammer genoeg dus niet aan pennen toegekomen, daar is ze op zich niet slecht in (maar in deze situatie wslk toch hopeloos geweest).

Al met al was ik niet ontevreden met haar, deze trial werd slechts een week van te voren aangekondigd, en sinds de göngur hebben we niet kunnen trainen (slechte weer, ijzige velden), ze was dus niet in zo´n goede vorm.

De kwaliteit van de andere honden was hoog, erg interessant de andere deelnemers te zien.

De grote grap kwam echter bij de prijsuitreiking; We bleken een beker gewonnen te hebben! Derde plaats in de B klasse! Ehm, er waren uiteraard slechts drie deelnemers in de B klasse...
Mijn kinderen waren erg trots op pappa... _O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:15

Toch goed gedaan Kuggur!

Tay heeft vandaag voor het eerst gebeten. Beetje plagen om te kijken wat hij deed. Nou, meteen bijten dus en niet meer loslaten. Hij vond het geweldig :+:

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:12

Go Tay !

Wij hebben vandaag een SG1 van de 1 ;) gelopen op de kerstclubmatch :)
Mooie beoordeling meegekregen
Trots op Baris

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:33

Heeft Tay voor t eerst gebeten op de mouw, of bijtrol?

Hier een filmpje van het kist revieren (vorige week zaterdag):

Samenvatting van afgelopen zaterdag: Speuren ging keigoed. We hadden een nieuwe pakwerker op de club: voor Donja was het de tweede keer inbijten op een pakwerker in t algemeen en de eerste keer inbijten op t been. Wat een beet heeft ze! Ze zat echt vol op t been! Allemaal filmpjes gemaakt, compilatie volgt nog.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:41

Op een lap aan een touwtje. Gisteren overgaan op bijtrol ;) Hij wordt wel enorm fel en ik heb er spierpijn van :') En vriend heeft spierpijn van het pakwerk. Hij wordt getraind om pakwerker te worden op de club en vorige 2 keer had hij geen spierpijn van 2 flinke Duitse Herders. Gisteren een mechel teefje en spierpijn. Die schijnt een stuk 'zwaarder' aan de mouw te zijn, haha

Ik ga even op mijn gemak de filmpjes kijken als de zon weg is (midden in verbouwing en ik zit echt op een rotplek nu, zon vol in scherm....)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:49

ik meld me hier misschien ook wel eventjes, heb niet het gehele topic doorlezen, maargoed.
Vlak voor nieuwjaar krijgen we onze tsjechslowaakse wolfhond. Geen typisch en gemakkelijk ras, maar wel een leuke uitdaging.
Nu hadden we ook wel al uitgevogeld dat de hond niet echt tevreden zal zijn met gewoon een wandelingetje, dus de bedoeling is wel dat we er actief mee bezig zijn.
ikzelf ben op maandag en dinsdag altijd vrij, en spendeer dan mijn dagen vooral bij de paarden. Bedoeling is dat ze op die dagen gewoon de hele dag mee de hort op gaat, naar de paarden, en dan met tijd ook gewoon mee kan op buitenritten. Op die manier zal ik toch al een groot deel kunnen voorzien in de "vluggere" lichaamsbeweging (wat ikzelf minder kan want ik ben absoluut niet sportief aangelegd. Vriendlief meer).
Donderdagavond zou ze ook mee kunnen naar de les (kan ze lekker op stal rondsstruien, moet ze enkel tijdens de les een uurtje in de auto wachten ,en kan ze daarna ook lekker weer rondcrossen/spelen)
Weg aan ook zowiezo 2 X per week naar de hondenschool; beginnen met gehoorzaamheid (ik op dinsdag, vriend op zondag), en met tijd, mits de heupen goed zijn, wss ook naar agility.

Ik had ook al zitten nadenken om ze mee te nemen voor pakwerk, maar daar dit ras al niet zo heel leuk reageerd naar vreemden (ze zijn erg aangelegd naar eigen mensen, maar vreemden hebben ze het meestal niet zo op) en het toch vrij sterke karakters zijn, weet ik niet zo goed of dat dan wel een goed idee is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:58

Er zijn maar heel weinig verenigingen waar je alleen pakwerk kan doen. Het is een onderdeel van IPO of van KNPV. Bij beide moeten ze goed onder appel staan en moet je dus ook het appel gedeelte meedoen. Bij IPO ook speuren. (KNPV weet ik niet, volgens mij niet toch?) En daarnaast, IPO/KNPV is iets heel anders als een gewone cursus. Je bent er echt dagen mee bezig, vaak een hele avond en één hele dag in het weekend. Daarnaast nog thuis oefenen. Het is de bedoeling dat ze wel betrouwbaar blijven, bij IPO zijn de honden echt gericht op de mouw, bij KNPV op de pakwerker. Dat laatste weet ik niet of je dat moet willen bij jouw hond.

Ik heb mijn bedenkingen of een Tsjech er geschikt voor is. Ik zou eerder uitwijken naar praktijkspeuren als je iets anders wil.