Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:30

_San87_ schreef:
Dat je wanneer je met een (wild) roofdier traint je je leven nooit zeker bent omdat deze vanuit instinct zomaar kan aanvallen en je, in het geval van een orka, met alle gemak kan doden, terwijl die kans met een vluchtdier vele malen kleiner is.

Denk ik.

Dank

MamboBeach

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:31

En dus?

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:17

Ik snap de hele vraagstelling geloof ik niet!!
Wat heeft een orka nou met een vluchtdier te maken en alsof een vluchtdier niet dodelijk kan zijn.
Als er een bison over je heen denderd voelt ook niet prettig, maar als er een kudde bisons over je heen rent, vraag ik me af of je dat na verteld en dan vraag ik me nog het meest af wat dat met een orka te maken heeft!!!
Trouwens als mijn kleine shetlander echt kwaad wil, kan ie je met gemak ook dooddrukken!!
Maar ik zie de link niet met een orka. sorry!

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:34

NathalietjeB schreef:
:= dat dit park nog serieus open is...dit kun je toch niet menen? die orca springt nog net niet dat basen uit of met ze hoofd tegen een rand en wat een vieze kleine verblijven dit kan en mag gewoon echt niet

Deze zwarte zwaardwalvis (false killerwhale) doet dat wel
http://www.youtube.com/watch?v=iFCjxWspkYA

Mindim schreef:
Oja, nog even over de vergelijking paard/ orka. Een heel groot verschil in instinct en handelen volgens dat instinct en dan vooral met betrekking tot de mens, is dat een orca een roofdier is en een paard een vluchtdier.

MamboBeach schreef:
Wat maakt dat verschil uit dan?

Als je dat niet weet moet je het even op Google zoeken en dan weer terug komen, om weer gezellig verder mee te discussieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:39

Indy29 schreef:
Wat heeft een orka nou met een vluchtdier te maken en alsof een vluchtdier niet dodelijk kan zijn.
Als er een bison over je heen denderd voelt ook niet prettig, maar als er een kudde bisons over je heen rent, vraag ik me af of je dat na verteld en dan vraag ik me nog het meest af wat dat met een orka te maken heeft!!!
Trouwens als mijn kleine shetlander echt kwaad wil, kan ie je met gemak ook dooddrukken!!

Nee, een orka heeft idd niets met een paard te maken, mijn punt. Tuurlijk kan een paard je dood trappen, maar een paard is instinctief geneigd te vluchten en een orka om aan te vallen.
Aangezien men paarden met het houden van orca's vergelijkt, vind ik dit een essentieel verschil. Aangezien er met beide dieren getraind wordt, verder zijn de 'wilde' kanten er bij ons huis tuin en keuken paard er wel af en bij een orka niet. Heb iig nog nooit van een huis tuin en keuken orka gehoord. Dus een orka zal sneller uit 'wild' instinct reageren dan een paard.
De trainingen met de orka of die met een paard, lijkt me dan ook een dusdanig verschil.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:49

_San87_ schreef:
MamboBeach schreef:
Joh! :')

Ik bedoel wat Mindim er mee bedoelt. :)

Ik denk dat wat ik zeg. Een roofdier zal de mens aanvallen, het vluchtdier zal vluchten. Vanuit instinct.

Ben ik het niet mee eens. Een dier, ongeacht of het een roofdier of een vluchtdier is , zal de weg kiezen van de minste weerstand. Als dat wegrennen is is dat wegrennen en als dat aanvallen is is dat zo. Ook uit basis van opgedane ervaringen. Dat is afhankelijk van de situatie en de motivatie.

Waarom hebben die zeezoogdieren in de cove die mensen dan niet aangevallen? Dat hadden die orca's makkelijk kunnen doen namelijk.

Ik train mijn eigen dieren op exact dezelfde manier waarop orca's en dolfijnen getraint worden. (honden, paarden, konijnen, papegaaien) En ik vind het super, leerprincipes zijn voor elke diersoort hetzelfde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:16

Urko schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk dat wat ik zeg. Een roofdier zal de mens aanvallen, het vluchtdier zal vluchten. Vanuit instinct.

Ben ik het niet mee eens. Een dier, ongeacht of het een roofdier of een vluchtdier is , zal de weg kiezen van de minste weerstand. Als dat wegrennen is is dat wegrennen en als dat aanvallen is is dat zo. Ook uit basis van opgedane ervaringen. Dat is afhankelijk van de situatie en de motivatie.

Waarom hebben die zeezoogdieren in de cove die mensen dan niet aangevallen? Dat hadden die orca's makkelijk kunnen doen namelijk.

Ik train mijn eigen dieren op exact dezelfde manier waarop orca's en dolfijnen getraint worden. (honden, paarden, konijnen, papegaaien) En ik vind het super, leerprincipes zijn voor elke diersoort hetzelfde.

Niemand heeft het over leerprincipes, het gaat over instinct volgen en het instinct van een paard is rennen om te overleven, dat van een roofdier is moorden om te overleven. En ik leg alleen maar uit wat ik denk dat Mindim bedoelt.

Toch denk ik dat een vluchtdier veel minder snel aanvalt (en enkel verdedigt, dus niet for the kill gaat) dan een roofdier dat doet en daarbij meteen ook een stuk minder dodelijk is dan wanneer een roofdier (gebouwd om te doden) je aanvalt :). Een paard zal je een knal verkopen en dan wegrennen, een tijger doodt je gewoon, bij wijze van.

Daar komt bij, dat wanneer je paard je aanvalt, je het dier een tik geeft en terecht wijst. Een orka geef je niet zomaar een tik als het je aanvalt, die wijs je niet terecht en daarmee is de kous af, dat werkt gewoonweg niet. Een orka laat zich niet dwingen, of dit nu met beloning is of niet.

Ik weet niet waarom de zeezoogdieren in the Cove niet aanvallen, misschien staan ze wel helemaal stijf van de stress en zijn ze gedesoriënteerd, wie zal het zeggen?

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:28

Mindim schreef:
Indy29 schreef:

"Een huis tuin en keuken orka".

Moet zeggen dat ik het wel geweldig grappig vind klinken :D :D
Maar je hebt inderdaad gelijk. De kans dat een paard je doodtrapt ( en zeker de mijne, want das zo'n sukkel :+ ) is erg klein!!
Het zou ook wel weer het toppunt zijn als de mensen een orka als huisdier zouden gaan houden. Een paard in je achtertuin, kan ik me voorstellen, maar een orka in je achtertuin is alleen leuk als je een oceaan als achtertuin hebt..........

Maar goed, een hoop slap gelul even tussendoor, maar je hebt gelijk. Rtl komt trouwens weer met onzin nieuws dat Morgan het geweldig heeft op haar nieuwe plek en vervolgens een artiekel vol leugens....

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/01_januari/08/binnenland/morgan-voelt-zich-thuis.xml

zucht....................... :n

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:46

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:14

kikia schreef:
NathalietjeB schreef:
:= dat dit park nog serieus open is...dit kun je toch niet menen? die orca springt nog net niet dat basen uit of met ze hoofd tegen een rand en wat een vieze kleine verblijven dit kan en mag gewoon echt niet

Deze zwarte zwaardwalvis (false killerwhale) doet dat wel
http://www.youtube.com/watch?v=iFCjxWspkYA

Mindim schreef:
Oja, nog even over de vergelijking paard/ orka. Een heel groot verschil in instinct en handelen volgens dat instinct en dan vooral met betrekking tot de mens, is dat een orca een roofdier is en een paard een vluchtdier.

MamboBeach schreef:
Wat maakt dat verschil uit dan?

Als je dat niet weet moet je het even op Google zoeken en dan weer terug komen, om weer gezellig verder mee te discussieren.

Ik begrijp het heel goed, ik denk dat jij het niet helemaal begrijpt.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:22

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:23

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:24

_San87_ schreef:
simone_1986 schreef:
Aangezien het topic ooit is begonnen over Morgen en er ook mensen zijn die ontopic berichten willen lezen over Morgan!!!
http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen ... 220788.ece

Spuit elf, much :'). Dat bericht is al lang gepost.

Die link werkt niet hoor wijsneus :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:26

simone_1986 schreef:
_San87_ schreef:

Spuit elf, much :'). Dat bericht is al lang gepost.

Die link werkt niet hoor wijsneus :+

Niet als je kopiëren en plakken lastig vindt, nee :').

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:27

_San87_ schreef:
Niet als je kopiëren en plakken lastig vindt, nee :').

:O :evaw:

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:33

In dat artikel staat dat orka's in gevangenschap wel 50 jaar oud kunnen worden *\o/*
Is er eigenlijk een orka ooit zo oud geworden in gevangenschap?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:34

Berdien schreef:
In dat artikel staat dat orka's in gevangenschap wel 50 jaar oud kunnen worden *\o/*
Is er eigenlijk een orka ooit zo oud geworden in gevangenschap?

Nee :P.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:38

Nee er is nog geen 1 orka 50jaar geworden in een tank. Zie de link die ik laatst poste met de orka's en hun leeftijd van overlijden in aquaria's

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:40

Waar halen ze dat dan vandaan? Wat een onzinnig artikel.

Heb de link wel voorbij zien komen kikia, maar heb helaas niet de tijd om elke link of elk filmpje uitgebreid door te lezen/ te bekijken.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:40

Laatst bijgewerkt door kikia op 08-01-12 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:41

Berdien schreef:
Waar halen ze dat dan vandaan? Wat een onzinnig artikel.

Heb de link wel voorbij zien komen kikia, maar heb helaas niet de tijd om elke link of elk filmpje uitgebreid door te lezen/ te bekijken.

Uit de dikke duim, denk ik.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:42

Dat moet dan wel een heel erg dikke duim geweest zijn (dacht aan een MEGA DUIM :o )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:43

Maar die link heeft het over de tijd in gevangenschap tot aan overlijden. Die geeft niet aan hoe oud de orka is geworden. Er zijn ook orka's uit het wild die na enkele tot tientallen jaren in gevangenschap overlijden, maar er staat niet bij hoe oud zijn geworden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:48

Berdien schreef:
Maar die link heeft het over de tijd in gevangenschap tot aan overlijden. Die geeft niet aan hoe oud de orka is geworden. Er zijn ook orka's uit het wild die na enkele tot tientallen jaren in gevangenschap overlijden, maar er staat niet bij hoe oud zijn geworden.

Om aan de leeftijd van 50 te komen, moeten ze de oudste overleden orka met 20 jaar uit het water hebben gevist... Lijkt me niet heel erg waarschijnlijk, maar het zou kunnen. Dan nog, orka's kunnen vele jaren ouder worden dan 50 :).

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:52

Berdien schreef:

Volgens mij is Lolita (Miami Seaquarium Florida) de oudste op dit moment in gevangenschap, geboren rond 1966

Bron: orca-ocean.nl