[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:16

vind het een vreemd lijstje Lifaya, zie er eigenlijk weinig logica in: allemaal honden die niet echt op elkaar lijken. Snap niet echt hoe een Akita en een Australian Shepherd onder elkaar kunnen komen.
Hier komt overigens ook de akita er bovenaan uit, samen met de bouvier. Ken de bouvier niet echt, weet wel dat mijn fokster van onze Akita vroeger ooit is begonnen met een bouvier. Grappig..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:28

ja vond het idd ook een vreemde logica, maarjah het kwam er uit :+ mocht ik een hond nemen zal ik me sowieso eerst even wat beter gaan richten op specefieke rassen en verschillende fokkers bezoeken om te kijken hoe ze allemaal in omgang zijn enzo :) Ik zelf vind de spits/oer types het leukste, maar wie weet komt er wel iets anders op mijn pad :+

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:18

droversrun schreef:
Hallo allemaal,
kom me ook maar eens aanmelden. Wij gaan over 1,5 jaar verhuizen naar een groot stuk land midden in het bos van almere. En we zoeken natuurlijk een echte waakhond. Hij moet goed kunnen waken maar niet aggresief zijn. Goed met kinderen/dieren om kunnen gaan en toch wel een knuffel hond zijn. Liefst geen kleine hond. Het wordt een erfhond maar slaapt overdag gewoon in huis of in de stallen. Hij krijgt dus voldoende beweging en moet goed gehorzamen zodat die afentoe mee kan op buitenrit.
Wie o wie tips? :)

Misschien een leonberger? Mooie grote hond type beer :) Kan met kinderen en andere dieren maar is wel waaks en behoorlijk groot (kunnen een schofthoogte van wel 80 cm hebben) dus dat zal wel al afschrikken.
Informatie van www.leonberger.nl
:
Het was - en is nu nog - een hond die imponerend groot is zoals de Newfoundlander, met diens waaksheid en goedmoedigheid en natuurlijk ook met diens voorkeur voor water. Hij heeft een prachtige vacht met de gele kleur als van de leeuw en is even slim en intelligent als de berghonden, van welke hij afstamt.

Gedrag, karakter
Als gezinshond is de Leonberger onder de huidige woon- en leefomstandigheden een aangename partner, die zonder problemen overal naartoe kan worden meegenomen en die uitblinkt door uitgesproken kindvriendelijkheid. Hij is niet schuw of agressief. Als gezelschapshond is hij een prettige, volgzame en onbevreesde kameraad onder alle omstandigheden.

Tot de gewenste karaktervastheid behoren vooral:
zelfverzekerdheid en voorname kalmte,
een gematigd temperament (waartoe ook speelsheid behoort),
het kunnen bijbrengen van gehoorzaamheid,
het leergierig en opmerkzaam zijn,
het niet bang zijn voor geluiden en lawaai.

Verder denk ik dat veel herdershonden bij je passen (bv mechelse herder, duitse herder, tervuerense herder). Deze zul je wel nog wat van werk moeten aanbieden, maar het zijn prima waakhonden die ook zeker aan je plaatje voldoen

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:01

Hoi,

Ik heb die puppytest ook gedaan. Ben zelf gek van de Jack Russell Terrier maar ben ook zelf aan het rondkijken naar een grotere hond voor het bewaken.
Om de test te testen heb ik alles ingezet om op een Jack Russell uit te komen.
1. dwergschnauzer
2. filo brasileiro (niet mijn type hond)
3. jack russell ( *\o/* )
4. border terrier (vind ik ook leuk)
5. parson russell terrier (ook leuk)

Toen even gezocht voor een grote hond
1. Beauceron (??)
2. Australian Cattle dog
3. Filo Brasileiro (al 2 keer...Ik ben geen molossers mens)
4. Chesapeake Bay Retriever (???)
5. Australian Shepherd

Misschien is de Beauceron dan iets?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:15

wat kan je precies bieden dan apple? en wat word de thuis situatie etc vertel eens :)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:05

me_myself_i schreef:
droversrun schreef:
Hallo allemaal,
kom me ook maar eens aanmelden. Wij gaan over 1,5 jaar verhuizen naar een groot stuk land midden in het bos van almere. En we zoeken natuurlijk een echte waakhond. Hij moet goed kunnen waken maar niet aggresief zijn. Goed met kinderen/dieren om kunnen gaan en toch wel een knuffel hond zijn. Liefst geen kleine hond. Het wordt een erfhond maar slaapt overdag gewoon in huis of in de stallen. Hij krijgt dus voldoende beweging en moet goed gehorzamen zodat die afentoe mee kan op buitenrit.
Wie o wie tips? :)

Misschien een leonberger? Mooie grote hond type beer :) Kan met kinderen en andere dieren maar is wel waaks en behoorlijk groot (kunnen een schofthoogte van wel 80 cm hebben) dus dat zal wel al afschrikken.
Informatie van http://www.leonberger.nl
:
Het was - en is nu nog - een hond die imponerend groot is zoals de Newfoundlander, met diens waaksheid en goedmoedigheid en natuurlijk ook met diens voorkeur voor water. Hij heeft een prachtige vacht met de gele kleur als van de leeuw en is even slim en intelligent als de berghonden, van welke hij afstamt.

Gedrag, karakter
Als gezinshond is de Leonberger onder de huidige woon- en leefomstandigheden een aangename partner, die zonder problemen overal naartoe kan worden meegenomen en die uitblinkt door uitgesproken kindvriendelijkheid. Hij is niet schuw of agressief. Als gezelschapshond is hij een prettige, volgzame en onbevreesde kameraad onder alle omstandigheden.

Tot de gewenste karaktervastheid behoren vooral:
zelfverzekerdheid en voorname kalmte,
een gematigd temperament (waartoe ook speelsheid behoort),
het kunnen bijbrengen van gehoorzaamheid,
het leergierig en opmerkzaam zijn,
het niet bang zijn voor geluiden en lawaai.

Verder denk ik dat veel herdershonden bij je passen (bv mechelse herder, duitse herder, tervuerense herder). Deze zul je wel nog wat van werk moeten aanbieden, maar het zijn prima waakhonden die ook zeker aan je plaatje voldoen

Helaas heb ik hele andere ervaringen gehad met een Leonberger, waardoor ik nooit meer in de buurt van zo'n hond durf. Dankzij mijn vorige hond ben ik heb ik mijn angst overwonnen, maar durf een Leonberger niet meer te aaien

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:40

@essiesilly

Ik bied:
-veel ruimte
-veel wandelen/fietsen
-1 keer in de week hondentraining
eventueel shows
-ruim 2 uur per dag uitgelaten worden in het weekend meer

Ik zoek
-geen glad haar (allergie van mijn zusje alles is voor de rest oke)
-groot
-waaks
-sterk, allert, actief, intelligente tikje eigenwijze hond.
-eentje die veel buiten is/kan zijn.
-als ie kan zwemmen dan vind ik dat ook wel leuk.

Ik zoek geen:
-hond met meer dan 1 keer per week een kambeurt. Dus geen moeilijke lange haren.
-hond die kwijlt (dus een zonder hanglippen) ZEER BELANGRIJK :+ Voor de rest accepteer ik alles.

Ik heb zelf nu een heleboel jack russells en die vind ik geweldig.
Als de hond een jacht instickt heeft vindt ik dat geen probleem
Als die mij maar bewaakt. *D

Ik zoek dus gewoon een TARZAN hond!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:45

nou dan is er idd maar 1 oplossing....! ;) hahahaha welkom in de boosjes wereld ;) ;)
maar geen glad haar? als in mogen niet verharen??
is dat trouwens op kortere termijn dat je dat zoekt? mocht je info willen of geholpen willen worden kan je me pben..

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:54

Waarom zoeken naar een ras. In de dierenasielen zitten zoveel honden die compleet kunnen voldoen aan jullie plaatje. Láát de dierenverzorgers van een asiel eens een hond aan je adviseren op basis van wensen. Vooral in de grotere asielen vind je vast wat je vind. En nog iets.. er zitten ook voor 80% rashonden. Er zijn zoveel honden. Ik val altijd op de oudjes dus we hebben er al een paar gehad. De laatste asielhond was zo perfect dat ik er toch een pup bij heb genomen zodat die opgevoed kon worden door deze oude hond. Alle goede eigenschappen van deze prachtige perfecte oude hond heeft onze jonge hond inderdaad overgenomen. En omdat wij ook best altijd veel eisen hebben aan een hond vonden we dit (een pup als uitzondering) ook een hele goede oplossing. Overigens, in asiels zitten ook veel jonge honden. Trek er eens een middagje voor uit. Je hebt zelf altijd nog de keus.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:55

essiesilly schreef:
nou dan is er idd maar 1 oplossing....! ;) hahahaha welkom in de boosjes wereld ;) ;)
maar geen glad haar? als in mogen niet verharen??
is dat trouwens op kortere termijn dat je dat zoekt? mocht je info willen of geholpen willen worden kan je me pben..

Ja dat was ik bijna weer vergeten.Ook in mijn Pb. Gladharige geven meer schilfers af en meer haren en daar is mijn zusje soms alergisch voor. Het wordt wel beter want ze wordt ouder. Ze groeit erover heen. Mensen die last hebben van deze alergie hebben ook last van sommige kleurstoffen (ze heeft ene keer limonade gedronken van een goedkoop merk op school en 's avonds zat ze helemaal vol met rode vlekken en die jeuken heel erg. met honden is het beter maar je moet toch opletten)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:47

Een poedel Apple! Die zijn reuze leuk en hoef je echt niet in een show model te trimmen. Hartstikke sportief en super slim! Ook ivm met de allergie een goede keuze, en ze zijn er in een paar 'formaten' zodat je zelf kan kijken welke grootte het beste bij je past.
Waaks zijn ze ook.

Ze zijn echt harstikke stoer, en als de roedel hier allemaal de pijp uit is (over een jaar of 10, al moeten ze nog minstens 20 jaar mee!) komt er hier ook een dwergje of middenslagje.
Ik wil de mijne in koorden houden, dus zoals een Puli!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:34

Afbeelding maar deze is niet bepaald glad harig apple, anders zou je gewoon is ergens langs moeten gaan die beaucerons fokken :) (of hebben)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:23

misschien is een beauceron wel iets voor mij...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:24

Dat ga je met allergie niet halen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:47

het ligt eraan wat voor allergie je hebt, heb al met apple gepbt, en stel voor om eens ergens te gaan kijken, dan weet je het snel genoeg!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:41

Apple heb je een optie om je hond buiten te laten wonen ? Ik heb 3 beaucerons die nooit binnen komen, ze wonen bij de paarden op stal. Ik moet wel zeggen dat wij op een boerderij wonen dus ruimte genoeg. Maar dat zou misschien een oplossing voor je zusje zijn, hond lekker buiten.
Beaucerons zijn geweldig leuke honden, toch moet je het wel treffen kwa karakter. Ik heb 2 halfbroertjes waarvan er 1 de hele dag staat te kwispelen, die kan je echt met een klein kind op stap sturen. Maar zijn halfbroer is altijd wat afstandig en durf ik niet volledig te vertrouwen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:46

Letsdunit schreef:
Apple heb je een optie om je hond buiten te laten wonen ? Ik heb 3 beaucerons die nooit binnen komen, ze wonen bij de paarden op stal. Ik moet wel zeggen dat wij op een boerderij wonen dus ruimte genoeg. Maar dat zou misschien een oplossing voor je zusje zijn, hond lekker buiten.
Beaucerons zijn geweldig leuke honden, toch moet je het wel treffen kwa karakter. Ik heb 2 halfbroertjes waarvan er 1 de hele dag staat te kwispelen, die kan je echt met een klein kind op stap sturen. Maar zijn halfbroer is altijd wat afstandig en durf ik niet volledig te vertrouwen.

Ja dat kan, ruimte genoeg.
Ik zou dan het liefste de gulden-middenweg kiezen. Als dat zou kunnen. Niet te blij en niet te afstandelijk.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:56

Vraagje:

Mijn vriend en ik zouden ook graag een hond willen. Maar nou vragen wij ons af of wij het dier wel een ideale thuissituatie kunnen bieden. We werken beiden fulltime en kunnen tussen de middag niet naar huis om het beestje uit te laten. Zelf hadden we hier als oplossing voor bedacht om een grote ren in de tuin te maken. We hebben een grote tuin tot onze beschikking, 1200m2. 's Nachts en overdag als we thuis zijn mag hij/zij uiteraard gewoon naar binnen. We wonen in een zeer bosrijke omgeving waar je uren kunt wandelen.

Gezien de situatie is het mij wel duidelijk dat een pup geen optie is omdat we domweg de tijd niet hebben om hem/haar op te voeden. Een volwassenhond zou dan ook geweldig zijn. Maar voordat wij tot aanschaf van een hond over willen gaan, willen we wel eerst zeker weten of dit verstandig is. We willen geen hond aanschaffen om er een paar maand later achter te komen dat het niet haalbaar is. Dus ik hoor graag jullie mening.

Mochten onze ideeën geen probleem zijn, wat voor een ras raden jullie ons dan aan?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:04

Een hond de hele dag alleen in een ren - nee. Je zal hoe dan ook een aantal weken vrij moeten maken om de hond te laten wennen.
Plus je moet bedenken hoevaak je 's avonds weg bent en geen tijd aan de hond kan besteden.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 14-04-11 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:07

apple01 schreef:
Letsdunit schreef:

Ja dat kan, ruimte genoeg.
Ik zou dan het liefste de gulden-middenweg kiezen. Als dat zou kunnen. Niet te blij en niet te afstandelijk.

je moet gewoon goede lijnen en goede fokkers uitkiezen, daar kan ik je wel bij helpen, ik heb 2 fantastische beaucerons, heel stabiel en nooit geen last mee.
maar ik denk dat het niet bepaald honden zijn om echt buiten te laten slapen, het kan wel maar ze houden heeelll erg van contact met de baas dus mits je er ECHT genoeg mee doet kan dat wel. maar door zoiets kunnen ze wel snel "verpest" raken

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:12

Tja.... Ik heb ook alle tijd! Ik hoef vandaag/morgen/overmorgen/volgende maand geen hond. Ik kijk gewoon rond naar de verschillende rassen....Valt niet mee.
Hebben ze eigenlijk een jacht instinkt? Of nouja...jagen ze graag dingen na?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:16

de meesten niet, mijn teefje doet het wel maar daar zitten in de lijn heel veel schapendrijvers maar mijn reu boeit het absoluuut niet.
je moet er natuurlijk wel van uitgaan dat ze gefokt zijn om te drijven, dus met paarden buiten zetten ja, dan lopen mijn honden ernaast of eromheen te drentelen.. schapendrijven hoef je ze ook niet te leren dat kennen ze..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:51

EvaC schreef:
Vraagje:

Mijn vriend en ik zouden ook graag een hond willen. Maar nou vragen wij ons af of wij het dier wel een ideale thuissituatie kunnen bieden. We werken beiden fulltime en kunnen tussen de middag niet naar huis om het beestje uit te laten. Zelf hadden we hier als oplossing voor bedacht om een grote ren in de tuin te maken. We hebben een grote tuin tot onze beschikking, 1200m2. 's Nachts en overdag als we thuis zijn mag hij/zij uiteraard gewoon naar binnen. We wonen in een zeer bosrijke omgeving waar je uren kunt wandelen.

Gezien de situatie is het mij wel duidelijk dat een pup geen optie is omdat we domweg de tijd niet hebben om hem/haar op te voeden. Een volwassenhond zou dan ook geweldig zijn. Maar voordat wij tot aanschaf van een hond over willen gaan, willen we wel eerst zeker weten of dit verstandig is. We willen geen hond aanschaffen om er een paar maand later achter te komen dat het niet haalbaar is. Dus ik hoor graag jullie mening.

Mochten onze ideeën geen probleem zijn, wat voor een ras raden jullie ons dan aan?

Is een oppas voor overdag, of een hondenuitlaatservice, geen optie?

Wij hebben ook sinds kort een herplaatsertje en die gaat naar mijn ouders als wij allebei weg zijn. Ze kán wel alleen zijn, maar ik zou ze dat echt niet aan willen doen, omdat ze (vooral emotioneel) zo totaal afhankelijk is van de aanwezigheid van (haar) mensen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:42

Dat is een beetje het punt, ik wil liever anderen niet belasten met het feit dat ik zo graag een huisdier wil. De ouders van mijn vriend zullen het waarschijnlijk niet zo'n punt vinden, maar mijn ouders wel. Maar dan zit je weer met het probleem dat "de oppas" ook elke dag voor jouw hond moet zorgen en ik vind niet dat ik dat kan vragen van mijn schoonouders of mijn eigen ouders. Een uitlaatservice is dan wel een optie.

Dus ruwweg gezegd is het eigenlijk geen goed idee omdat het niet eerlijk is tegenover het dier?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:12

EvaC schreef:
Dat is een beetje het punt, ik wil liever anderen niet belasten met het feit dat ik zo graag een huisdier wil. De ouders van mijn vriend zullen het waarschijnlijk niet zo'n punt vinden, maar mijn ouders wel. Maar dan zit je weer met het probleem dat "de oppas" ook elke dag voor jouw hond moet zorgen en ik vind niet dat ik dat kan vragen van mijn schoonouders of mijn eigen ouders. Een uitlaatservice is dan wel een optie.

Dus ruwweg gezegd is het eigenlijk geen goed idee omdat het niet eerlijk is tegenover het dier?

Ik kan niet goed oordelen over of het eerlijk zou zijn naar het dier. :)
Er zijn namelijk wel honden die zoveel alleen zitten (al dan niet met een andere hond erbij) en het scheelt vast ook wel per ras. Ik weet alleen dat ik het persoonlijk echt niet zou doen.
Er is trouwens ergens hier op BB ook een topic over een hond hebben en 40 uur werken. Misschien kan je daar nog wat nuttige informatie uithalen. :)