BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VillaNeusjes

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:05

mijn chi heeft ondanks dat ik kvv voer nog wel eens last van anaalklieren (wel minder dan met brok) en tandsteen heeft ze ook , ik mag dan ook om de dag tandjes poetsen, waarschijnlijk toch omdat ze zo'n klein bekje heeft. Verder doet ze het heel goed op vlees , hoewel ze gisteravond naar werd en het weer uitkotste... denk dat ze toch wat last van de warmte had...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 10:07

kvv geeft minder tandsteen omdat er geen zetmeel etc in zit maar het "poetst" natuurlijk niet de tanden dat doen alleen de rauwe botten uit een barf menu. fijn dat je tandjes mag poetsen :D
hoeveel % bot zit er in je kvv? het kan zijn dat je iets meer bot mag geven waardoor ze minder last heeft vd anaalklieren

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:58

Ze krijgt Carnibest , weet niet precies hoeveel erin zit ( heb geen verpakte meer liggen, moet nog bijhalen vanmiddag haha) Maar naast Carnibest krijgt ze ook regelmatig kippennekken en heeft ze kauwbotten en hertengewei liggen waar ze veel gebruik van maakt.
Haar ontlasting is gewoon goed hard dus theoretisch zou ze geen last moeten hebben van haar anaalklieren , maar ze schuift toch nog regelmatig door de kamer. Het is wel duidelijk minder dan wanneer ze brokvoer krijgt ( vorig jaar ging ze uit logeren bij paps en die kan geen vers vlees voeren dus kreeg ze brok , dan is het verschil toch echt duidelijk te merken , bah)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:50

Carnibest heeft ook nog rijst in de kvv zitten. Je zou eens kunnen kijken naar een graanvrije kvv?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:57

Helaas niet veel te vinden hier in zwolle dat ik makkelijk kan halen , er wordt wel kvv bezorgd maar dan moet ik minimaal voor 100 euro bestellen en dat geld heb ik niet in 1 klap plus dat ik ook niet zoveel vriezer ruimte heb...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:16

jilleroo schreef:
Helaas niet veel te vinden hier in zwolle dat ik makkelijk kan halen , er wordt wel kvv bezorgd maar dan moet ik minimaal voor 100 euro bestellen en dat geld heb ik niet in 1 klap plus dat ik ook niet zoveel vriezer ruimte heb...

Dan zou je eens Carnibest Diabetes kunnen proberen (als het goed is te bestellen bij je Carnibest leverancier). Zelfde samenstelling, maar dan zonder de rijst.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:32

Waaromnzit er dan toch rijst in de gewone carnibest vraag ik me af.. enig idee? Ze hebben best veel soorten carnibest dus zal er eens naar kijken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:33

Rijst is heel goedkoop ;) Nutritionele toevoeging van waarom het er in zit kan ik niet bedenken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:24

Wat leuk dat het topic nog steeds loopt! :D

Hier niet veel te melden, vandaag voor het eerst bosduifkarkas geportioneerd... Ik hoop dat Yuko het lust, want het schijnt dat veel honden er niet van houden? Het ziet er wel erg mooi uit!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:54

Klopt. (bos)duif is niet de meest favoriete smaak. Mijn kat lust het ook alleen maar door allerlei andere smaken gemalen :+

Morgenmiddag komt er weer vlees binnen voor ong. 6 weken dus dan ben ik weer even druk.
Probeer ook nog steeds HET systeem te vinden voor portioneren en verdelen in de vries, maar blijf een chaoot.

Dus ervaringen/tips&trics over hoe nou het vlees handig te portioneren en in de vries te verdelen hoor ik graag! (Ik heb 5 lege lades tot m'n beschikking).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:23

Hier ook nog steeds geklungel af en toe hoor, de gouden tip kan ik je niet geven...

Hmmm gelukkig dan maar dat ik maar 1 kg bosduif besteld had :P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 08:23

Ohh die tip kan Nadia je vast wel geven! ;) die vriezer ziet er echt perfect uit en alles past
Ik gooi altijd alles er in maak geen porties van te voren vind ik te veel werk hahaha

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:18

Ik heb 22,5 kilo bestelt, dat past gelukkig prima in m'n vriezer. Ik zit alleen altijd weer te klooien met m'n menu aan te houden. Ga het nu zo proberen:
Alles al geportioneerd in zakjes en daar maandag-dinsdag-woensdag etc. op schrijven.
Dan kan ik het toch een beetje chaotisch in de vriezer leggen en hoef ik niet na te denken wat ik nu al wel of niet gegeven heb.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:10

Nou heb voor een maand geportioneerd en de rest ligt in de vries. Moet zeggen dat ik dit een best fijne methode vond van portioneren. Heb eerst op alle zakjes de dagen geschreven voor een maand, helaas geen goeie stift dus bij sommige zakjes staat het er niet heel duidelijk op maar gelukkig kan ik het aan de inhoud ook goed zien en ligt het gescheiden in de vriezer. (Hij krijgt ma, do en zo hetzelfde en woensdag-zaterdag en dinsdag-vrijdag)

Heb wel een vraagje:
Ik heb gemalen boekmaag gekocht. Nu is dit pens en voorverteerd gras, alleen weet ik dus niet precies hoeveel pens en hoeveel gras dit is. Heb wel een keer ongemalen boekmaag gekocht en dat was op een kilo ongeveer 350pens-650gras.
Nu heb ik daar yoghurt, knoflook, sardientjes, zalm, tonijn en een ei aan toegevoegd. 1 kilo boekmaag en 400gram overig.
Dit heb ik nu dus berekend als pens + groente/overig, in totaal 20% van het menu (10% pens en 10% overig).
Af en toe krijgt hij een smuldier Pens compleet, maar niet elke week.

Zou dit voor problemen zorgen denken jullie of kan ik dit zo voortzetten? (Vind het namelijk wel heel fijn)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:18

Sassol, zo ingewikkeld maak ik het niet eens! Boekmaag tel ik hier gewoon als pens en dat gaat goed, lekker makkelijk dus :P Maar jouw methode klinkt perfect!

Die methode van Nadia ziet er inderdaad strak uit, jammer dat ik niet genoeg discipline (en vriezerruimte, i.v.m. de dienbladen) heb om zo te werken...

Ik maak ook kant-en-klare maaltijden en in de keuken hangt een briefje met het weekmenu (al ken ik dat onderhand uit mijn hoofd). Dan heb ik alle konijnmaaltijden in een tas zitten, alle haasmaaltijden enz. Op de zak een sticker met bijvoorbeeld 'konijn' (dag van de week zou ook kunnen) en klaar!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 21:21

Haha zo precies werk ik ook niet hoor sassol!

Ik ben heel makkelijk, weet de percentages en ik gooi er vlees orgaan en bot uit, hak er van af wat ik voor 1 a 2 dagen nodig heb, de rest gooi ik terug in de vriezer.. Welke er dus Okk niet zo geordend uit ziet als die van Nadia :p haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:19

Ik mieter gewoon alles in de vriezer (heb een 450L kist), portioneer alleen wat lastig te verdelen is, zoals orgaan ed. Meeste botwerk kun je bevroren wel van elkaar wrikken dus dat laat ik gewoon zo.
Stickeren doe ik bijna niet, ik herken het normaal wel, alleen lever, nier en dergelijk orgaan doe ik een sticker op of leg ik apart zodat ik het kan herkennen.
En dan graai ik er dagelijks uit wat ik nodig heb, niet op gewicht maar gewoon op de gok. Ik weet nu wel zo'n beetje wat alles weegt en hoeveel hij ervan moet hebben, orgaan is op gewicht gepotioneerd. Als hij een dag wat meer heeft gehad voer ik de volgende dag wat minder.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:19

Ik heb ook zo'n grote kist, maar als ik alles willekeurig in de vriezer mieter, past het nooit :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:47

Vol is vol :+

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:57

Zeg dat maar tegen mijn bestelverslaving := Nee grapje, het valt nog mee de laatste tijd...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:00

Ik ben dan zo'n muts die persé wilt dat mijn hond ook 1x in de week een lamsbot eet. Maar dat is weer vrij kaal bot, dus moet er weer veel spiervlees bij. Dus moet ik ook weer ander bot erbij, waar weer een andere hoeveelheid orgaan/spiervlees bij zit. Omdat ik bot het liefste niet portioneer, heeft mijn hond in de week dus 3 verschillende maaltijden. Dat gaat mij dus echt nooit lukken om een goed menu aan te houden en het juiste uit de vriezer te pakken als ik dat niet label. (Dat heb ik hiervoor dus geprobeerd, maar dat werkte niet, vandaar het nieuwe systeem)

Moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben met m'n systeem. Gewoon 1 zakje uit de vries pakken en zit alles voor die dag al bij elkaar en weet ik dat ik m'n menu bijhoudt.
Ook blij om te horen dat ik met de boekmaag gewoon zo door kan blijven gaan :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 17:26

zachte lamsribben zijn goed te doen hoor :j

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:45

hond van vers afgezet en overgestapt op smorgens Renske stoommaaltijd en savonds Renske brok.
Hond ontzettend ziek geweest van vers ik durf het niet meer aan sinds nu Renske is mijn hond super! Heb Darf gehad Energique en carnibest en het gaat gewoon niet goed, helaas hij at de beton onder mijn plinten vandaan in huis hij was misselijk hij was een week aan de diaree hij is nu 2 en zolang ben ik met hem aan het klungelen geweest met vers vlees. Vind het wel jammer maar is niet anders. Heb iniedersgeval een brok gezocht waar geen chemische rommel inzit.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:17

yv_on, hmm vreemd...

Hier krijgt de Boxer de lamsribben wel weg, maar vind de ontlasting niet helemaal goed. Die gaan er dus weer uit.

Morgen doe ik samen met iemand anders een ganslevering in Arnhem e/o, 'even' naar R'dam om 270 kilo op te halen :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 18:58

idd vreemd yv on... ik had lekker gaan barfen en dus een eliminatie dieet geven zoals sonja ook doet..
kvv vult ook niet net zo als barf en daardoor kunnen enkele honden idd gaan overgeven. ligt ook aan hoe je het hebt geïntroduceerd

hee vast gans van jurgen :P die van mij motten dat helaas niet meer :(