Wilawander schreef:Ja vind ik ook hoor. Vandaar dat wij 2 x een kruising hebben gedaan. Veel werkhonden zijn inmiddels zo extreem in de driften dat ze moeilijk te werken zijn daardoor. En de kyno's bevallen me over het algemeen niet qua exterieur maar ook hebben ze te weinig werklust en driften. De kruisingen zoals Baris en het nest wat wij hebben gefokt hebben me erg positief verrast. Vind ze exterieurmatig veel mooier maar nog belangrijker, veel belastbaarder karakter en werklust maar goed werkbaar.
Wij hebben (zie foto's). Draco en Nica. Beide hebben goede werkhondenkwaliteiten maar Draco is koel in de kop en wil alleen maar werken en zijn driften zijn prima te controleren en hij is eerlijk. Nica daar en tegen is zeer extreem in de driften wat enorm lastig is in het werk. Ook niet ideaal. Zou van beide kanten eens wat kritischer gekeken moeten worden naar mijn idee. Maar dat zal vermoedelijk met alle werkhondenrassen zijn waar het twee kanten opgaat.
Bij de borders uit werklijn is de ervaring dat die honden vaak cooler in de kop zijn als showlijn.
Geen idee of dat bij andere rassen zo anders is.
En het verschil tussen beide lijnen is zo groot als je gaat mengen dat je nooit weet welke genen de kop opsteken, je kunt dus wel een hond eruit krijgen met de werkdrift van een werklijn, en het talent van een showlijn.
Ben je nog verder van huis lijkt me...ik zou mijn reu dan ook niet snel ter dekking aanbieden voor iemand met een teef uit showlijn. Ben ik bij de borders nu ook weer niet voor...