Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:14

Wilawander schreef:
Ja vind ik ook hoor. Vandaar dat wij 2 x een kruising hebben gedaan. Veel werkhonden zijn inmiddels zo extreem in de driften dat ze moeilijk te werken zijn daardoor. En de kyno's bevallen me over het algemeen niet qua exterieur maar ook hebben ze te weinig werklust en driften. De kruisingen zoals Baris en het nest wat wij hebben gefokt hebben me erg positief verrast. Vind ze exterieurmatig veel mooier maar nog belangrijker, veel belastbaarder karakter en werklust maar goed werkbaar.

Wij hebben (zie foto's). Draco en Nica. Beide hebben goede werkhondenkwaliteiten maar Draco is koel in de kop en wil alleen maar werken en zijn driften zijn prima te controleren en hij is eerlijk. Nica daar en tegen is zeer extreem in de driften wat enorm lastig is in het werk. Ook niet ideaal. Zou van beide kanten eens wat kritischer gekeken moeten worden naar mijn idee. Maar dat zal vermoedelijk met alle werkhondenrassen zijn waar het twee kanten opgaat.

Bij de borders uit werklijn is de ervaring dat die honden vaak cooler in de kop zijn als showlijn.
Geen idee of dat bij andere rassen zo anders is.

En het verschil tussen beide lijnen is zo groot als je gaat mengen dat je nooit weet welke genen de kop opsteken, je kunt dus wel een hond eruit krijgen met de werkdrift van een werklijn, en het talent van een showlijn.
Ben je nog verder van huis lijkt me...ik zou mijn reu dan ook niet snel ter dekking aanbieden voor iemand met een teef uit showlijn. Ben ik bij de borders nu ook weer niet voor...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:26

Sassy schreef:
En het verschil tussen beide lijnen is zo groot als je gaat mengen dat je nooit weet welke genen de kop opsteken, je kunt dus wel een hond eruit krijgen met de werkdrift van een werklijn, en het gebrek aan talent van een showlijn.

Haha, moest even twee woordjes in je post aanvullen (dikgedrukt van mij dus), en ben het overigens met je eens. Vooral omdat er niet sprake is van één eigenschap "werkvermogen", maar een juiste mix van meerdere eigenschappen. Gaat snel verloren zonder selectie daarop.

Ik irriteer me mateloos aan mensen die "de bordercollie" typeren als een soort van neurotische, obsessieve maniakken. Inderdaad niet in mijn ervaring, en ik ken alleen maar werkhonden.

Aan de liefhebbers van de duitse herder hier, klopt het dat ras als werkhond aan populariteit aan het inboeten is door zijn veranderde conformatie (die minder functioneel is dan de "ouderwetse)?

BertinaBvd

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:35

ik zit nog niet zo heel lang in die wereld, dus daar kan ik niet echt goed antwoord op geven.

Weet wel dat de VDH op het moment druk bezig is met grote veranderingen wbt fokken.
Hoe en wat weet ik niet, maar er schijnt gister een zeer interessante fokkers vergadering geweest te zijn.
Ben benieuwd naar de verslagen ervan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:37

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

en vwb de Bordercollie, ja gek is dat eigenlijk... ik heb dan weliswaar altijd kruisingen, maar vandaag nog zei iemand tegen ons dat ons hondje zo niet-neurotisch was vergeleken met echte bordercollies. Ik ken een aantal bordercollies nu, en ik ken ze helemaal niet zo. heel gefocust wanneer er gewerkt of getraind wordt, en héél snel in hun denken, maar neurotisch, nee.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat mensen met slome bos-lobbesen een actieve hond al snel als neurotisch bestempelen, haha!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:42

merrieveulen schreef:
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

en vwb de Bordercollie, ja gek is dat eigenlijk... ik heb dan weliswaar altijd kruisingen, maar vandaag nog zei iemand tegen ons dat ons hondje zo niet-neurotisch was vergeleken met echte bordercollies. Ik ken een aantal bordercollies nu, en ik ken ze helemaal niet zo. heel gefocust wanneer er gewerkt of getraind wordt, en héél snel in hun denken, maar neurotisch, nee.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat mensen met slome bos-lobbesen een actieve hond al snel als neurotisch bestempelen, haha!

Hoor je inderdaad vaker, en ik vraag me dan altijd af, welke "echte" bordercollies?
En wat is een echte bordercollie?

NB. Ik heb mijn mening daarover uiteraard al gevormd ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:47

Hihi ik denk ik ook, ik vind het persoonlijk een fantastisch ras! lekker divers ook, én ze staan niet voor niets nog altijd op nummer één als het gaat om het slimste hondenras...

Een andere kennis van me heeft er twee en werkt er ook met de schapen mee, prachtig vind ik dat! En hij zegt ook, als zijn honden niet werken zijn ze luie donders, niks neurotisch aan, haha!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:28

Op mijn werklijn couchpotatos zit naast een aan-knop voor het werk ook een uit-knop voor de-buiten-werktijd-modus :)
En Kuggur: ik wilde het alweer netjes verpakken met dat gebrek aan talent (uitzonderingen daargelaten)
Ik erger me ook over het stereotiepe beeld wat mensen over werklijn borders hebben.
Het hardste roepen dat vaak ook de mensen die nog nooit een echte werklijn van dichtbij gezien hebben.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:57

nee en sowieso, dat mensen ooit één hond van een bepaald ras meegemaakt hebben en er dan vanuit gaan dat alle honden van dat ras zo zijn... kortzichtig.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 08:08

Kuggur schreef:
Hoor je inderdaad vaker, en ik vraag me dan altijd af, welke "echte" bordercollies?
En wat is een echte bordercollie?

NB. Ik heb mijn mening daarover uiteraard al gevormd ;)

Dat heb ik altijd met Duitse Herders als iemand roept dat de "Commissaris Rex" de échte is.
Volgens mij was het overgrote merendeel bij het ontstaan van het ras toch echt wolfsgrauw. :))

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:28

Ik heb een vriendin met een Bordercollie en ik heb zelf dus een Dober. Ze zijn beiden niet neurotisch, maar als je toch zou moeten kiezen welke als meer neurotisch gezien kan worden, moeten ik toegeven dat mijn bruine monster wel hoger scoort dan haar hondje :D (Gaya dramt heel erg als ze het ergens niet mee eens is en gaat dan neusfluiten...)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:54

Dobers zijn inderdaad drammers dat moet je in juiste banen leiden. Assad kan het in het werk ook wel doen als hij weet wat er komt en hij moet wachten :)

Als pakwerk begint en meneer zit in de auto noemen wij hem altijd luchtalarm hij gaat eerst blaffen maar al snel joelen uit enthousiasme ik vind het wel grappig weet altijd wanneer assad er zin in heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:25

Ik zal zondag wel eens vragen of ze Tay in stand willen zetten.

Tay zijn familie zijn allemaal gillers. Als ze enthousiast worden, gaan ze joelen. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:36

Seven, dat hebben wij met ons rottje,
maar niet alleen loeien...das echt loeien, keffen, blaffen, gillen...enthousiast op het hysterische af zeg maar :+
trainer werkt al 30 jaar met rottweilers , we hebben ook op 1 witte herder na allemaal rottweilers, maar iedereen staat te kijken van de hoeveelheid geluiden die van ons produceert

wat betreft borders, ik ken verschillende , nogal neurotische borders...maar ik weet ook dat ik het de honden niet hoef aan te rekenen :n is meer dat er te weinig uitdaging word geboden aan de betreffende honden :(:)
geen idee of het werk of show of wat voor lijnen dan ook zijn :n maar wel dat er gewoon te weinig mee word gedaan. Vrouw hier om de hoek heeft een jong bc uit het asiel gevist, 8 maanden oud , arme dier had in de beschrijving staan dat ze agressief was naar van alles en nog wat , de eerste keer dat ik het hondje zag en zij vertelde hoe en wat , was mijn eerste reactie ook dat er totaal geen agressie in zat, maar het dier vooral ontzettend gefrustreerd en onzeker was (straalde er echt aan alle kanten van af)
mijn vermoeden is nog steeds dat het beestje bij de vorige eigenaar veel te weinig beweging kreeg en geestelijk ook geen fluit te doen kreeg , maar wel flink op haar mieter kreeg bij alles wat ze "fout" deed...
nu bij de huidige baasjes lopen en fietsen ze er mee, hebben verschillende gehoorzaamheids cursussen gedaan en zijn nu begonnen met treibbal, hondje is een pak relaxter geworden.

de mensen die in ons huis woonden voor ons hadden ook twee borders, helaas ook buiten de trainingen op cursus op zaten die twee grotendeels in huis of in de tuin en werd er veel te weinig mee gedaan getuige de krassen in de muur van de kleine slaapkamer, daar zaten ze overdag sinds de buren klaagden over het geblaf in de achtertuin waar ze daar voor altijd hele dagen zaten ..
dus ik snap het beeld van de neurotische border collie wel, als je een hond niet kan bieden wat hij gewoon echt nodig heeft, dan kan het heel snel uit de klauwen lopen. geld voor ieder ras/type... de witte herder van hier achter was eerst ook een ontzettend gefrustreerd neurotisch dier tot het kwartje bij de baasjes viel dat drie keer daags een tien minuten rondje niet voldoende was.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:56

MyWishMax schreef:
Ik zal zondag wel eens vragen of ze Tay in stand willen zetten.

Tay zijn familie zijn allemaal gillers. Als ze enthousiast worden, gaan ze joelen. :+

Zouden tay en Baris stiekem familie zijn.
Hier gaat het luchtalarm af als meneer denkt dat we wat leuks gaan doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:02

Ergens vast wel Bertina :P
Hier als ze enthousiast worden, als hij denkt dat ik hem achter ga laten, als hij aandacht wil, als hij druk is, ehm, alleen met trainen nog niet. :D

Maar goed, de baas van zijn halfbroer zei gisteren dat zijn hond ook stil was, tot hij begon met pakwerk.... Laten wij dat nu bijna mogen gaan doen. :=

Sinds gisteren gaat hij ook al vol enthousiasme om 1 verstek heen en pakt het apporteerblok keurig vast.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:19

Het ligt er natuurlijk ook aan wat de hond is geleerd die van ons houd van pakwerk en is sowieso erg vocaal dus ja dan krijg je nog meer enthousiasme ik vind het prima anderen ergeren zich er soms wel aan maar eerlijk liever dat dan de bek op de kennel zetten en de tanden er uit trekken :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:29

Gaya is ook zo'n giller, haha. Als ze alleen al het idee had dat we pakwerk gingen doen, dan ging de sirene aan :D Maar ze wordt ook zeer, uuuh "vocaal" als we in de buurt komen van de wandelplekken waar ze graag komt, of als we bij een van mijn ouders, of bij mijn beste vriendinnen aan komen rijden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:31

Dat heeft assad dan weer niet maar die heeft sowieso geen interesse in andere mensen hoe vaak hij die ook ziet. In de auto tijdens het rijden wil ik geen geluid geen gepiep of gejoel en dat weten ze allemaal zelfs de kleine pup houd zich braaf stil in de auto

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:44

Gaya heeft niets met vreemde mensen, maar de mensen waar ze van pup af aan regelmatig bij is geweest, daar is ze helemaal dol op!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:03

Dat heeft assad ook niet hij vind het leuk om ze te zien maar wil niet geknuffeld worden etc. Soms is hij wat aanhaliger bij mijn moeder maar dat is meer een uitzondering dan de regel :)
Bij mij is hij wel erg aanhalig en knuffelig

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:19

Hier een filmpje van augustus, deze vond ik op de telefoon van manlief :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:31

Leuk om te zien, hij snapt het spelletje nog niet helemaal daar brengt hij de mouw nu wel weer of rent hij er nog mee weg

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:39

Waar hij heen rent is waar ik loop :) ik moest alvast richting uitgang lopen.

Maar hij komt de mouw nog niet echt brengen, hij is heel hebberig dus als hij het heeft dan houd hij het ;)
Ook het terug aanbieden bij de pakwerker doet hij niet. het is net zo'n finding nemo meeuw : MINE !!!
Dus hij gaat gewoon aan de lange lijn. Hij moet dat spelletje echt nog doorkrijgen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:59

Waarom sta jij er niet bij? Hebben ze daar een rede voor

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:09

Omdat hij telkens naar mij om ging kijken.

Dus nu sta ik verder weg en zeg niets en moet hij zelf het werk doen.
Tegenwoordig sta ik er wel weer bij.