Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamara16

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:34

ik vond wel met pauw en witteman dat ze gelijk de ergste filmpjes lieten zien, logisch dat ze dan een slecht beeld krijgen van cm.
martin gaus wil gewoon zijn fouten verhullen, maar dit zal een lange discussie blijven
iedereen denkt er weer anders over.
En gelukkig verschillen wij allemaal van onze eigen mening

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:42

Het is zo jammer dat het voor de meeste mensen in de hondenwereld onmogelijk is om samen te werken. Ze willen hun eigen 'geheime recept' alleen maar voor zichzelf houden. Je ziet dit echt heel veel bij kleine hondenscholen, maar zo zie je ook maar weer dat grotere namen ook niet goed kunnen samenwerken.

@Sallandval; hij corrigeerd geregeld. Denk maar aan de SSSHTT en de 'touch'. Dit zijn wel allemaal correctiemiddelen, gebaseerd op de theorie van de dominantietheorie (hond vertoont geen juist gedrag, wordt gecorigeerd door andere hond dmv bijten, is wat hij doet met de touch en sshtt).
Heb hem van de week bezig gezien waarin hij zeer duidelijke de dominantiemethode toepaste. Een klein zwart hondje werd op zn rug gelegd, en de eigenaar mocht hem pas los laten als het dier niet meer spartelde, en zich dus had overgeven. Dát is de dominantiemethode, en daar kan ik niet achter staan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:45

Je kan er achter staan of niet, feit blijft wel dat ik het hier ook zie gebeuren tussen de honden onderling, die corrigeren elkaar ook regelmatig. Ze snappen elkaar dan weer en de verstandhouding is weer duidelijk. Dus ja, uiteraard is het corrigeren wat hij doet, maar naar mijn mening wel op een begrijpelijke manier voor de hond en zonder het dier pijn te doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:51

Wat helaas ook meespeelt is dat die trainingsmethodes snel en idiot-proof moeten zijn. Sommige mensen in die filmpjes.. excuseer me hoor.. maar die hebben zichzelf dat uit pure dommigheid en karakterloosheid aangedaan, zo'n geflipte hond, en het zijn in de eerste plaats de eigenaars die heropgevoed moeten worden, niet de honden. Ik ben er zeker van dan een groot aantal gewoon opnieuw 'het oude' doet zo gauw de wonderbaarlijke trainer zijn rug gekeerd heeft.
Ideaal zou een vlakdekkende hoge graad van kennis van diergedrag zijn, maar helaas..dat gaat niet haalbaarzijn, en ondertussen hebben Jan Piet en Pol wel allemaal een hond in huis en een paard op de wei.. Maar goed dat het gewoonlijk als vanzelf lieve beesten zijn.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:58

Mindfields schreef:
Je kan er achter staan of niet, feit blijft wel dat ik het hier ook zie gebeuren tussen de honden onderling, die corrigeren elkaar ook regelmatig. Ze snappen elkaar dan weer en de verstandhouding is weer duidelijk. Dus ja, uiteraard is het corrigeren wat hij doet, maar naar mijn mening wel op een begrijpelijke manier voor de hond en zonder het dier pijn te doen.

Heb jij ooit jouw hond een poot op de keel/borst van de andere hond zien leggen, terwijl hij op zijn rug ligt, en net zo lang vast bijven houden totdat de hond niet meer sparteld? :+
Hier corrigeren ze ook onderling hoor! Alleen is het dan écht als het niet anders kan. Voorafgaande is namelijk eerst de poot op de schoft, er om heen draaien, borstelen, lipje optrekken, nog een keer lip optrekken en als de hint dan nog niet duidelijk is, dan volgt er een grom en een snauw die nóóit raak is...
waar zijn de vooraf signale van Cesar? Waarom krijgt de hond niet eerste de kans om het gedrag om te buigen omdat hij wordt gewaarschuwd met duidelijk signalen? Waarom wordt hij gelijk raak gebeten?
hier werkt dat zo niet hoor :+

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:17

Nee Cesar waarschuwt wel. Het op de rug leggen gebeurt daarnaast ook echt alleen in extreme situaties, en doorgaans na meerdere keren aanraken en sssht! zeggen. Hij begint NOOIT zomaar direct met het dominantie ritueel. Het geval van de hond in de kelder en de husky buiten zijn daar typische voorbeelden van, eerst wordt er heel rustig gekeken naar het gedrag. Uiteindelijk koos hij ervoor de hond in de kelder op de grond te dwingen, waarna hij er ook rustig mee aan het werk kon. De husky viel Cesar aan en beet hem meermaals en daarop reageerde hij ook met het op de grond leggen. Verder zie ik dat helemaal niet vaak gebeuren hoor bij CM en ik kijk echt HEEL VAAK :D In heel veel gevallen is het totaal niet nodig en doet hij het dus ook niet.

Verder, als hier de twee bullmastiffs elkaar maar verkeerd aankijken en 1 is er zo dom om een poot op de rug te leggen, dan kleunen ze voor die er de kans toe krijgt al in elkaar en vechten echt door als je ze niet uit elkaar haalt. Die vechten echt ook zonder waarschuwing. Als ze toevallig op hetzelfde moment klaarzijn met eten en ze draaien per ongeluk op hetzelfde moment de koppen naar elkaar toe dan vliegen ze op elkaar in. Twee tellen later liggen ze elkaar de oren weer uit te likken. }:0

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:01

Hahaha appar stel heb je Mindfields :D

Ik weet niet waarmee Cesar dan waarschuwd? Zijn shhtt onderbouwd hij vaak met een touch. Direct aanraking dus, zonder waarschuwing.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:29

Ja ze zijn heel lief voor mensen(bekenden dan :D ), echt superlief, maar wat een mafketels zijn dat onderling zeg.

Ik hoor CM vaak eerst "Hey." of "Shht!" doen voor ie aanraakt, maar soms raakt ie ook meteen aan, dat is ook per geval verschillend denk ik.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:30

Overigens heb ik zelfs een jack gehad (was een heel zielig opvangertje die echt in de war was overigens)die mijn andere jack aanvloog en terwijl die andere zich helemaal overgaf op zijn rug bleef hij gewoon doorgaan en trok zowat het oog eruit van de hond die op zijn rug lag. Sommige honden zijn ook te ver heen om nog op normale signalen te reageren, zelfs op die van soortgenoten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:56

Hier ook bullachtigen.

De dames hebben ook een tijdje verwarring gehad over de onderlinge verhoudingen. Toen vlogen ze elkaar ook wel eens aan. Met een stevige HE! of een stamp op de grond was het dan wel over... maar als ik nu zie hoe rustig het gaat heb ik toch liever een sshhht vóórdat het misgaat.

En tegen een kind zeg je toch ook wel eens shhht? En dat aanraken wat ik CM zie doen (en wat wij hier nu dus ook doen) is geen slaan of knijpen, het is meer het honden equivalent van 'eh hallo, let eens op?' in mijn ogen. Maargoed daarover kun je van mening verschillen natuurlijk.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:27

sallandval schreef:
Hier ook bullachtigen.

De dames hebben ook een tijdje verwarring gehad over de onderlinge verhoudingen. Toen vlogen ze elkaar ook wel eens aan. Met een stevige HE! of een stamp op de grond was het dan wel over... maar als ik nu zie hoe rustig het gaat heb ik toch liever een sshhht vóórdat het misgaat.

En tegen een kind zeg je toch ook wel eens shhht? En dat aanraken wat ik CM zie doen (en wat wij hier nu dus ook doen) is geen slaan of knijpen, het is meer het honden equivalent van 'eh hallo, let eens op?' in mijn ogen. Maargoed daarover kun je van mening verschillen natuurlijk.

Ja precies zo zie ik het dus ook. Wij bevinden ons als mens nou eenmaal niet op vier poten en zodoende kan de hond ook niet al onze signalen zoals gezichtsuitdrukkingen lezen zoals hij bij een andere hond zou doen.

En hier zijn we gelukkig meestal ook wel voor dat ze gaan vechten, en een Hey is dan indd genoeg, maar soms zie je ook niet alles gebeuren.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:16

Eeeh... Sallandval? Dacht dat jij zo geschoold was in operante conditionering? Dan weet je ook dat trainers nooit een tsss of een oplettende tik/knijp uitdelen aan een dier. We hebben bij operante conditionering namelijk helemaal geen riem of verbaal contact nodig met een dier om het te trainen. Teminste... ik moet er niet aan denken dat ik de zeeleeuwen zo'n tss- en een tikje geef zoals Cesar altijd doet. Dan ben ik of die zeeleeuw kwijt of een vinger.... :\ :=
Cesar millan gelooft in de alpha hond en in leiderschap en daar staat de hele dominantie-theorie voor.

@bandida: ik heb 3x moeten lezen wat je nou eigenlijk schreef, maar nu ik het snap... Ben ik het helemaal met je eens! :D

@@mindfields: in een roedel die stabiel is (dus niet verandert van samenstelling) word er zelden tot nooit gecorrigeerd, dat blijkt uit recente onderzoeken. :)

@Nikie_: Ja en de meeste mensen willen hun cursisten ook zo dom mogelijk houden, want ze zeggen wel wat ze moeten doen, maar niet waarom cursisten bepaalde handelingen moeten doen. En daar erger ik me ook helemaal aan... merk het zo vaak als we nieuwe cursisten krijgen die overgestapt zijn van een andere hondenschool...

@Tamara: Martin gaus geeft wel degelijk aan dat hij geleerd heeft van het verleden en heeft zich steeds weer (en dat doet hij nog steeds) opgestaan voor nieuwe methode's en nieuwe onderzoeken. Die man is echt niet gek of jaloers, die man wil gewoon voorkomen dat mensen gaan doen-het-zelfen met Cesar's way. En terecht, want het is levensgevaaarlijk, zoals Cesar zelf ook altijd aangeeft in zijn show. *dont do this at home with out prof. help*

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:23

Ja in de ideale wereld van een perfect functionerende roedel worden geen tot weinig correcties gegeven, maar helaas is dat niet de standaardsituatie, gezien de hoeveelheid probleemhonden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:50

Urko schreef:
Eeeh... Sallandval? Dacht dat jij zo geschoold was in operante conditionering? Dan weet je ook dat trainers nooit een tsss of een oplettende tik/knijp uitdelen aan een dier. We hebben bij operante conditionering namelijk helemaal geen riem of verbaal contact nodig met een dier om het te trainen. Teminste... ik moet er niet aan denken dat ik de zeeleeuwen zo'n tss- en een tikje geef zoals Cesar altijd doet. Dan ben ik of die zeeleeuw kwijt of een vinger.... :\ :=
Cesar millan gelooft in de alpha hond en in leiderschap en daar staat de hele dominantie-theorie voor.

Ik ben inderdaad geschoold in operante conditionering. Ik weet inderdaad ook dat trainers geen (positieve) straf nodig hebben voor het aanleren van gewenst gedrag. Aangezien straf vervelende bijwerkingen kent,

Maar wat ik ook weet is dat er wel degelijk zoiets als onderlinge verstandhoudingen bestaan, en dat je daar als trainer niet de hand in hebt. Maakt het feit dat de zeeleeuwen met de fluit getraind worden dat ze elkaar onderling nooit meer aanraken? Of dat ze elkaar voortaan belonen door een geluid en elkaar dan voedsel toestoppen? (overigens is er wel eens een met de clicker getrainde aap geweest die voedsel ging verzamelen om het vervolgens aan zijn trainer te geven toen hij de poort naar buiten open deed :D ).

De clickermethode is (evenals alle andere methoden) niet heilig. Ook dat weet ik. het is dan ook niet de enige methode waar ik mee werk. Negeren is ook een vorm (negatieve) straf.

Het valt te betwisten of een dier of mens zou kiezen voor tijdelijke buitensluiting (je omdraaien en/of weglopen) of het horen van ssshhht. Er zijn trouwens genoeg clickertrainers die en geluid hebben dat staat voor 'nee dit was niet wat ik zocht'. Dat kun je ook duidelijk zien in de filmpjes over TAG training bij kinderen. Die steken hun teleurstelling niet inder stoelen of banken als ze géén TAG krijgen voor een maneuvre. Als het oordeel negatief uitvalt is dat altijd vervelend, of je nou 'shhtt' 'prrr' 'floepie' of juist *niets* hoort.

Citaat:
@@mindfields: in een roedel die stabiel is (dus niet verandert van samenstelling) word er zelden tot nooit gecorrigeerd, dat blijkt uit recente onderzoeken. :)

maar als je dieren jou als roedelleider zien is het wel handig als je weet hóe je je roedel stabiel krijgt... en dat is waar het vaak fout gaat. Dát is waar Cesar op mikt; stabiele ménsen.

Citaat:
@Nikie_: Ja en de meeste mensen willen hun cursisten ook zo dom mogelijk houden, want ze zeggen wel wat ze moeten doen, maar niet waarom cursisten bepaalde handelingen moeten doen. En daar erger ik me ook helemaal aan... merk het zo vaak als we nieuwe cursisten krijgen die overgestapt zijn van een andere hondenschool...

Het is niet altijd een kwestie van de cursisten dom houden. het is soms gewoon een aanpassing aan de menselijke leercapaciteit.

Zie het ook in het kader van menselijke relaties. Je kunt een harmonieuze relatie hebben zonder enige vorm van agressie of strijd. Maar in dat geval behoud je altijd een compromis (of de één krijgt zin krijgt ten koste van de ander) omdat je nu eenmaal te maken hebt met meerdere mensen met elk hun eigen belangens. Juist daarom zijn het niet de stellen die nooit ruzie hebben die het gelukkigst zijn (is ook onderzocht).

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:23

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:57

@sallandval ; een hond zal jouw nooit als de lijder van zijn roedel gaan zien, omdat je simpelweg géén hond bent.
Het is echt niet zo dat een hond alleen maar gewenst gedrag vertoont als hij jouw als 'roedelleider' ziet!

@lianne; Tja, ik snap wel dat hij het doet, als de kaartjes voor 100 euro over de toonbank vliegen.... Geldwolfje vind ik hem :n
En ik mag hopen dat niet alle honden ineens op zijn manier worden getraind, zonder proffesionele hulp....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:30

Er zijn zonder 'voorbeelden' ook zat mensen die maar wat aanklooien met hun hond, dus als in het ieder geval maar een gedeelte het goed gaat doen naar aanleiding van zijn show, is dat al mooi meegenomen }>

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:13

Vind ik niet Kentaro. Je kunt met zijn methode echt een hoop schade aanbrengen. De mensen die wat aan klungelen hebben vaak niet echt veel verstand van honden en kennen die methodes dan ook niet.
De mensen die fanatiek zijn shows gaan na-oefenen op hun hond, maar het totaal verkeerd doen, kunnen zo verschrikkelijk veel schade aanbrengen aan hun hond.... :n

Hoeveel mensen denken wel niet dat hun hond agressief is terwijl hij zijn gedrag vertoont uit angst en onzekerheid?
Nou daar heb je het al... ga je dat gedrag verkeerd aanpakken, kun je best wel eens hele grote problemen krijgen.

Normaal wordt je dan begeleid door iemand met ervaring... en iemand die verstand van honden heeft. Nu is er niemand die ze begeleid, niemand die die hond heeft gezien, want ze doen het allemaal wel thuis. 'Want hé Cesar zegt dat....'
_-:(

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:16

Ik denk dat er sowieso al weinig mensen zijn die echt begeleiding erbij halen, maar gewoon van internet een standaard verhaaltje lezen en dat gaan proberen, dus dat hou je met elke methode, ook veel mensen clickeren verkeerd zodat de hond het niet snapt. Of halen gewoon een teletakt en gaan die gebruiken want dat hebben ze ook ergens gelezen. Dat hou je altijd. Zelfde als in de paardensport, Anky rijdt ze in de rollkur dus hey dat gaan we thuis ook eens proberen,met alle gevolgen van dien.

Iemand met gevoel voor honden die goed kan kijken wat CM precies doet, kan aan zijn doorsnee tips al heel veel hebben. Bij de echte probleemgevallen is dat anders, maar de slimme mensen halen er dan wel iemand bij. Domme mensen hou je altijd en overal.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:24

Mensen zullen minder snel iets na doen wat ze gelezen hebben.
Zodra ze beelden zien denken ze al snel 'He das makkelijk, je knijpt de hond, zegt shhttt en je hebt een brave hond'! Want zo komt het wel over.

Imo doet iemand met gevoel voor honden niet veel met de methode van Cesar, mag ik hopen :) Deze mensen lezen (mag ik hopen) wel zijn ondertekst en zullen er dus een deskundig persoon bij halen.

De methode van cesar wordt nu al niet meer gebruikt voor omscholing, maar voor basis training?! Dat is toch ze absurt of niet?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:45

Als jij dat zo over vindt komen dan ben jij dus misschien een van die mensen die niet goed kijkt en luistert. Op mij komt het namelijk helemaal niet zo over. Maargoed dat is dus persoonlijk en dat hou je altijd.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:47

Nikki, ik zie het toch anders :o Ik vind wel degelijk dat hij kijkt hoe en waarom een hond zo is als hij/zij is. Zoals ik al eerder aangaf hebben wij voor onze Kazuo bij meerdere gedragstherapeuten geïnformeerd en dáár kregen we juist te horen dat hij eens goed aangepakt moest worden!?! Gelukkig kan ik wel een beetje honden 'lezen' en had ik allang gezegd dat zijn gedrag voortkwam uit onzekerheid/angst. Maar dat zag ik helemaal verkeerd......................
Tuurlijk is dit maar 1 voorbeeld, maar ik blijf erbij dat zijn werkwijze (uiteraard mits goed toegepast!!!!) niet alleen maar negatief is!!
Wat ik van hem ook een groot plus punt vind is dat hij het heel vaak bij de baasjes zoekt (wat natuurlijk ook bijna altijd de oorzaak van fout gedrag is :P )!
Wanneer iemand naar een training / gedragstherapeut gaat is het altijd maar net bij wie je terecht komt!
Wij hebben er hier in de buurt ook een zitten, waar jaren terug iedereen vol lof over sprak, maar in de loop der tijd hebben steeds meer mensen het er over dat zijn aanpak gewoon veel te hard is en zeker niet op alle punten klopt! (hij vond het wel een goed idee om met de bullmastif van m'n collega haar vader pakwerk te gaan doen..... :? )

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:01

Mindfields schreef:
Als jij dat zo over vindt komen dan ben jij dus misschien een van die mensen die niet goed kijkt en luistert. Op mij komt het namelijk helemaal niet zo over. Maargoed dat is dus persoonlijk en dat hou je altijd.

Waarom kijk en luister ik niet? Omdat ik een andere trainingmethode volg? Andere dingen zie dan die jij ziet?
Kunnen het natuurlijk ook omdraaien :) misschien kijk jij wel niet goed?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:05

@Kentaro; Het is inderdaad een goed punt van hem dat hij de eigenaren aan pakt. Ik geloof dat dat ook het enigste is waar ik het met hem eens ben. Heb daadwerkelijk niemand in die show gezien waarvan ik dacht 'goh, jij hebt echt verstand van honden!'. Laten de honden nooit uit, zien heel ander gedrag.
Tot daar aan ben ik het met hem eens. Ook dat de eigenaren zelfverzekerd over moeten komen.

Maar eigenlijk na dat punt doet hij dingen waarvan ik denk: :n .

Hoezo vind je dat zo'n gek idee? Pakwerk?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:14

Als die hond 'pakt', pakt hij, laat niet meer los, gaat schudden en dat is toch niet echt plezierig met een hondje van ruim 75 kilo...... :+

Wat ik ook prettig vind wanneer ik naar zijn programma's kijk, dat bepaalde lichaamshoudingen van de hond naar voren komen, hij dat uitlegt als ..... (kan zo even geen voorbeeld noemen :P ) en dat ik dan denk 'Oja, dat herken ik!'
Of van die kleine dingetjes als 'Je ruimte opeisen' Tuurlijk kun je dat zelf ook bedenken, maar soms heeft een mens even 'iets' nodig :P :D