Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:53

Ik snap niet zo goed dat tegenwoordig mensen voor iedere scheet een topic openen over tijdtikkende zaken maar niet de computer even met rust laten en actie ondernemen.

Maargoed, dat is off topic. TS ga je de kat halen of laat je hem daar?

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:53

Zo! Leuk dat het topic weer eens open is :D Ik ben nog steeds met plezier aan het uitzoeken hoe dit nu eigenlijk wettelijk zou kunnen zitten...

OF de kat überhaupt gevangen mocht worden door het asiel: daar ben ik nog niet over uit... het asiel is geen onderdeel van de dierenbescherming zo te zien, en de APV rept niet over zwerfdieren en geeft dus geen rechten om vallen te gebruiken. Dus twijfelachtig of een val zomaar ingezet had mogen worden.

Kwa vergoeden van kosten echter... Even negerend dat de kat mogelijk niet gevangen had mogen worden. Eerder was al aangegeven dat een kat een goed is. We hebben een Zwerfkatten Nederland organisatie die hier iets meer richting aan geeft... waaronder een link naar NBWS, boek 5 art. 8 lid 3. Dit gaat inderdaad over gevonden zaken, en dan specifiek dieren; de gemeente mag de kat in bewaring houden, en daarvoor kan een asiel aangewezen worden.

Mag je dan verplicht worden om een vergoeding te betalen...? Op zich wel. Zelfde boek, art. 10 lid 1:

"Hij die de zaak opeist van de gemeente of van de vinder die aan de hem in artikel 5 lid 1 gestelde eisen heeft voldaan, is verplicht de kosten van bewaring en onderhoud en tot opsporing van de eigenaar of een andere tot ontvangst bevoegde te vergoeden."

Dit geeft echter meteen aan wat ze wel en niet mogen rekenen... Telefoontje naar TS? Prima. Brokjes en kattenbak (oftewel pension): mmm... binnen het redelijke ook.

Maar het vangen van de kat? Valt niet onder 'bewaring en onderhoud'. Administratiekosten? Sorry, maar nee... Kostendekkend maken van de dienst om katten op te vangen...? Euh... lijkt mij ook ernstig vergezocht.

Helaas ook in Artikel 10 lid 1:

"De gemeente of de vinder is bevoegd de afgifte op te schorten totdat deze verplichting is nagekomen."

Dus op zich mag het asiel de kat achterhouden tot de betaling rond is... maar wat als er over getwist gaat worden?

Artikel 10 lid 1 blijft interessant...

"Indien degene die de zaak opeist, de verschuldigde kosten niet binnen een maand nadat ze hem zijn opgegeven, heeft voldaan, wordt hij geacht zijn recht op de zaak te hebben prijsgegeven."

Dit laat echter bijzondere ruimte over als de gemeente of vinder onredelijke kosten aan het rekenen is. Dan moet je dus maar op tijd bij de rechter terecht komen, omdat de klok blijft tikken. Maar: je hoeft zo te lezen ook weer niet bang te zijn dat je kat met twee weken herplaatst is?

En dan als laatste is Artikel 10 lid 2 ook nog... irritant:

"De vinder die aan de op hem rustende verplichtingen heeft voldaan, heeft naar omstandigheden recht op een redelijke beloning."

Deze ziet er zorgwekkend uit, in de vorm van: als je het inderdaad naar een rechter laat komen, is dit denk ik het argument van de advocaat van de tegenpartij waarom dat hogere bedrag vanwege de andere dieren waar niet voor betaalt zal worden, 'gerechtvaardigd' is.

En dan komen we denk ik op een grijs gebied van wat er wel en niet kan, en weet ik als student het verder ook niet meer :P

Mijn eigen inzet echter: hoewel de kosten bij een daadwerkelijk 'gevonden' kat mogelijk stand houden bij een rechter, heb ik ernstig mijn twijfels nog bij of de kat überhaupt gevangen had mogen worden, en zou ik daar mijn pijlen op richten ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:55

Dorine92 schreef:
Cayenne schreef:
Losgeld? Tot de dag dat TS hoorde dat haar kat in het asiel zat zou ik idd als asiel over denken om dat kwijt te schelden, maar nu kiest TS er zelf voor om hem daar te laten zitten, dus die kosten zijn gewoon terecht.

Maar dat eerste heeft het asiel niet gedaan

Je hebt een minimaal gesprek gevoerd, de hoorn erop gegooid en bent toen gaan zitten wachten op een aanbod van hen?
Zo werkt het leven dus niet.
Afspraak maken, erheen en in gesprek. Zo moeilijk is het allemaal niet. Als je maar wil.

Dagmar80

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:59

Alweer 51 pagina's? En die arme kat zit nog steeds in zijn hokje te wachten op de bazin... Je kan ook té moeilijk doen (en daarbij het welzijn van je dier uit het oog verliezen...).

Gewoon erheen en in gesprek gaan! Zo moeilijk niet toch?

PepperrrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:59

Ik heb het topic gelezen en mijn grootste vraag is: Waarom heeft de DA de kat meegenomen terwijl hij gechipt is? Zal er misschien overheen gelezen hebben, maar het lijkt me gewoon niet logisch dat ze een gechipte kat zomaar vangen en meenemen... :?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:04

Pepperrr:
zonnebloem18 schreef:
Zoals ik eerder al zei een chiplezer kan de chip niet uitlezen in een vangkooi of kattenmandje. De eerste kans die ze hebben om de chip te controleren is op het asiel.

PepperrrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:09

Oh oke, dat is duidelijk :+

Ik hoop in elk geval voor het beestje dat hij/zij snel uit het asiel gehaald wordt. Niet om daarmee druk te leggen op TS, want haar keuzes begrijp ik volledig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:16

Karl66 schreef:
dees_daan schreef:
Kosten van een dierenambulance maken wat chipreader betreft niet uit. Als zij een dier readeren zijn ze er al en dus kunnen ze de ritkosten op de eigenaar verhalen. Gaat het dier naar het asiel dan zijn de ritkosten voor het asiel. Het enige dat het asiel dus had kunnen doen is denken dit is een uitzonderlijke situatie dus laat maar. In gesprek gaan met de dierenambulance en kijken of zij bereid zijn om de ritkosten naar hen toe ook te laten vallen. (Als dit asiel ook een contract heeft met de dierenambulance.)
Het maakt dus niet qua dierenambulance uit of de kat mee gegaan is of dat ze hem op de stoep bij TS afgeleverd hadden want beide keren hadden ze ritkosten mogen rekenen. Dit probleem is tussen asiel en TS. Asiel heeft opdracht gegeven de kat te halen, TS is eigenaar. Dierenambulance is alleen de uitvoerende partij geweest en hoeft niet op te draaien voor een eigenaar die haar kat buiten haar terrein laat rondlopen of voor een asiel dat opdracht geeft de kat op te halen.

Ik snap dat de dierenambulance die kosten heel graag wil doorrekenen aan de eigenaar. Maar dat wil niet zeggen dat ze dat recht ook hebben. Als ze al kosten kunnen verhalen dan lijkt mij dat dit op de persoon is die ze opgeroepen heeft. In dit geval dus de buurvrouw.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat juridisch gezien hun werkelijke rechten zijn.

Nee. De dierenambulance krijgt de ritkosten vergoed van het asiel (zij zijn immers opdrachtgever voor de dierenambulance.) Als zij dus een dier naar het asiel brengen krijgen zij de ritkosten van het asiel vergoed en als er een eigenaar komt betaald die de ritkosten weer aan het asiel.
Komen ze bij een dier met een chip en kan dat dier meteen naar huis dan betaald de eigenaar de ritkosten direct aan de dierenambulance.

In dit geval heeft de dierenambulance dus niets met deze situatie te maken want zodra een dier in het asiel zit is het voor een dierenambulance klaar en handelt het asiel het verder af.
Asiel heeft ook opdracht gegeven de kat te halen en naar hen toe te brengen dus zij hebben alleen gedaan wat er van ze gevraagd werd door het asiel.

Wettelijk gezien mag dit gewoon. Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor je dier en niet diegene die ze laat komen. Dat zou ook mooi worden want als jij een hond hebt die ontsnapt en ik hem tegenkom dan zou ik moeten betalen om te zorgen dat die hond opgehaald word zodat jij hem heelhuids terug kan krijgen. Zo werkt het niet.
Zoals gezegd, een chip is er niet om kosten te besparen maar om te kunnen weten van wie het dier is.
Als de dierenambulance dus voor jou dier komt maakt het niet uit of er een chip in zit of niet, zij mogen wettelijk gezien de ritkosten gewoon op de eigenaar verhalen.
Jij bent eigenaar en dus verantwoordelijk. Wil je het risico niet lopen dat dat gebeurd dan moet je zorgen dat je dieren op eigen terrein blijven. Het asiel en de dierenambulance gaan het risico op het verliezen van een rechtszaak echt niet lopen en dit systeem is er al meer dan 10 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:22

Hier wilde de dierenambulance een ongechipte, ongecastreerde kater op ons erf in het buitengebied niet meenemen, omdat hij wel eens van iemand zou kunnen zijn. Als hij gechipt was geweest en geregistreerd stond bij iemand uit de buurt, hadden ze hem ongetwijfeld ook niet meegenomen.

Maar blijkbaar bestaan er dierenambulances die dat niet eens checken. Gewoon een kat meenemen. Makkelijk verdienen zo. Bizar!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:23

Cayenne schreef:
Losgeld? Tot de dag dat TS hoorde dat haar kat in het asiel zat zou ik idd als asiel over denken om dat kwijt te schelden, maar nu kiest TS er zelf voor om hem daar te laten zitten, dus die kosten zijn gewoon terecht.

Waarom zijn die terecht? TS mocht de kat alleen ophalen als zij zou betalen. TS heeft groot gelijk dat ze dat niet gedaan heeft, waarom zou ze? Die kat is bwv van zijn eigen erf gelokt en nu moet ts betalen omdat ze hem gevangen hebben? Het asiel kan ook zijn trots inslikken en zeggen dat het een fout was geweest. Dat kat nu vast zit, is de fout van het asiel. Vanaf het telefoonmoment met ts hadden ze al een oplossing moeten aanbieden om de kat terug te brengen. Nu zadelen ze zichzelf op met kosten die nooit gemaakt hoeven te worden... Maar wat maakt het uit? Want ts moet deze betalen.

TS, hier nog een boerin. Wij hadden een grote boerderij met gemiddeld 15 erfkatten die niemand ooit zag of aan kon raken. Deze werden gevoerd op een plek waar geen mens kwam en je zag ze ook nooit eten, maar de volgende dag was het bakje leeg. en dat deden wij alleen maar omdat we ze bij het erf wilde houden. Deze katten hadden maar een doel en maar 1 taak, dat is muizen verjagen. Dat deden ze prima!
Als jij straks 60,- moet dokken voor jouw kat, had ik het mooi bekeken. Zie maar waar ze die kat gaan herplaatsen. Ze mogen hem terug komen brengen en iedereen tevreden stellen of voor de moeilijke weg gaan waar er alleen maar verliezers zijn. (Kat = wild, wordt ingeslapen of pas na een paar mislukte herplaatsingen, asiel moet betalen, jij hebt geen kat.) Gewoon een nieuwe kat halen als ze niet willen mee werken en ál deze zoetsappige sprookjes verhalen heel snel vergeten. Want zo werkt het in de wereld nou eenmaal niet altijd.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:28

Feit is dat we inmiddels dagen verder zijn of heb ik gemist of TS al naar het dierenasiel is gereden om de situatie mondeling te bespreken? Dat werkt vaak beter dan mailen/bellen... De kat is toch zeker de moeite wel waard om te gaan overleggen? Dan ga je toch niet zitten afwachten?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:30

Een dier wegvangen in zijn eigen straat is denk ik niet de taak van de dierenambulance. Als zij niet willen investeren in een deftige chipreader, dan kunnen zij hun taak niet naar behoren uitvoeren zoals zou moeten (dieren ter plaatse controleren zodat ze geen dieren uit de eigen!! woonomgeving wegplukken).

Het is hun eigen keuze om niet te investeren in materiaal wat ze wel nodig hebben om hun taak correct uit te voeren. Mijn inziens mogen ze dan ook dergelijke opdrachten helemaal niet aanvaarden en zou de opdracht doorgeschoven mogen worden naar een instantie die wel geïnvesteerd heeft in deftig materiaal zodat dit soort fouten niet kunnen voorkomen.
Dat ze zich dan houden aan hun andere taken ipv losgeld vragen voor eigenaars dieren die ze wegplukken uit hun eigen territorium en het dan vertikken te controleren ter plaatse zoals ze volgens hun opdracht horen te doen.

Als je op voorhand weet dat je een bepaalde taak niet kunt uitvoeren omdat ze niet hebben willen investeren in deftig materiaal dat ze nodig hebben voor die taak (deftige chipreader) - dan hadden ze die opdracht nooit mogen aannemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:35

Evi84 schreef:
Een dier wegvangen in zijn eigen straat is denk ik niet de taak van de dierenambulance. Als zij niet willen investeren in een deftige chipreader, dan kunnen zij hun taak niet naar behoren uitvoeren zoals zou moeten (dieren ter plaatse controleren zodat ze geen dieren uit de eigen!! woonomgeving wegplukken).

Het is hun eigen keuze om niet te investeren in materiaal wat ze wel nodig hebben om hun taak correct uit te voeren. Mijn inziens mogen ze dan ook dergelijke opdrachten helemaal niet aanvaarden en zou de opdracht doorgeschoven mogen worden naar een instantie die wel geïnvesteerd heeft in deftig materiaal zodat dit soort fouten niet kunnen voorkomen.
Dat ze zich dan houden aan hun andere taken ipv losgeld vragen voor eigenaars dieren die ze wegplukken uit hun eigen territorium en het dan vertikken te controleren ter plaatse zoals ze volgens hun opdracht horen te doen.

Als je op voorhand weet dat je een bepaalde taak niet kunt uitvoeren omdat ze niet hebben willen investeren in deftig materiaal dat ze nodig hebben voor die taak (deftige chipreader) - dan hadden ze die opdracht nooit mogen aannemen!

Er is meer dan eens uitgelegd dat de chips niet gelezen kunnen worden als het dier in een vangkooi zit. Dat dat pas kan gebeuren als het dier in het asiel is. Heeft niets te maken met wel of geen goede chiplezers

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:36

Het topic lijkt wel zo'n plaat die blijft hangen, steeds dezelfde discussies en argumenten.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:38

Anoniem schreef:
Er is meer dan eens uitgelegd dat de chips niet gelezen kunnen worden als het dier in een vangkooi zit. Dat dat pas kan gebeuren als het dier in het asiel is. Heeft niets te maken met wel of geen goede chiplezers

Er is anders ook meer dan eens uitgelegd dat deftige chipreaders wel degelijk chips door een vangkooi kunnen uitlezen.. het is dus gewoon nalatigheid van de dierenambulance wat perfect vermeden had kunnen worden. Als zij geen middelen willen aanschaffen om hun taak naar behoren uit te voeren, mogen ze die taak mi ook helemaal niet aannemen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:39

Mazida schreef:
Feit is dat we inmiddels dagen verder zijn of heb ik gemist of TS al naar het dierenasiel is gereden om de situatie mondeling te bespreken? Dat werkt vaak beter dan mailen/bellen... De kat is toch zeker de moeite wel waard om te gaan overleggen? Dan ga je toch niet zitten afwachten?

Voor jou misschien. Maar dat kun jij toch niet voor een ander bepalen? Als een van onze katten was gevangen en we moesten betalen lieten we het dier ook voor wat het is. Nog 14 opvolgers thuis....
Zo'n asiel verdiend niet veel, een van hun grootste inkomstenbronnen zijn het 'vangen/ontvoeren' van erfdieren die net over het erf lopen en vervolgens moeten de baasjes dik betalen. Wij hebben daar nooit aan mee gewerkt en zolang iedereen dat wel doet, zal dit dus nooit veranderen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:41

Even ter verduidelijking, wij werken met deze vangkooien:
Afbeelding

Er is geen chiplezer die hier doorheen past, sowieso werken chiplezers bijzonder slecht met metaal in de buurt.

Goede chiplezers zijn trouwens niet goedkoop en een organisatie die het moet hebben van vrijwilligers en giften heeft gewoon niet altijd de mogelijkheid om te investeren in het allerbeste materiaal.

Wij vangen trouwens niet in opdracht van het asiel, wij hebben als dierenambulance onze eigen zwerfkattenwerkgroep die samenwerkt met het asiel, maar ritten zijn in opdracht van onszelf i.t.t. hoe het bij dees_daan werkt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:44

Het juridische aspect vind ik erg boeiend. Ik ben zelf ook te watje om dit zo ver te laten komen. Buiten dat heb ik een kat die niet naar buiten durft.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:52

Als TS het teveel moeite vindt om even langs te gaan bij het dierenasiel om het gesprek aan te gaan, dan is het toch ook duidelijk? Laat die kat dan lekker daar en maak je er verder niet druk om? Of ga je nog dagen wachten tot de medewerkers de kat persoonlijk thuis brengen? Dat doen ze misschien ook nog wel als je het overleg aangaat, maar met zo'n passieve houding gebeurt er natuurlijk helemaal niets :')

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:52

zonnebloem18 schreef:
Wij vangen trouwens niet in opdracht van het asiel, wij hebben als dierenambulance onze eigen zwerfkattenwerkgroep die samenwerkt met het asiel, maar ritten zijn in opdracht van onszelf i.t.t. hoe het bij dees_daan werkt.

Hallo! Vraagje uit interesse... aangezien jullie een zwerfkattenwerkgroep hebben, wat is jullie... euh... nu ja, ik noem het maar even 'missie'?

1. Is het populaties zwerfkatten in bedwang houden door vangen-helpen-terugplaatsen?

2. Of is het zwerfkatten terugdringen door vangen-herplaatsen (indien mogelijk)?

3. Iets anders (altijd mogelijk!)

Ik kom vooral optie 1. tegen bij mijn zoektochten... maar dan is het alsnog vaak via-via ergens op een website dat ik het lees. Ik vraag mij af of het binnen een werkgroep zelf concreet geformuleerd is...

(Jemig... leuk onderwerp voor een (mini)onderzoek eigenlijk... juist ondat het vrijwillige organisaties zijn!)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:53

En sommigen hier hebben echt totaal geen verstand van zaken? Zwerfkatten scannen op afstand voor een chip? Die dingen moeten nog uitgevonden worden :') ! Daarnaast zijn het meestal wilde katten in de vangkooien, die pak je er niet zomaar uit om even te scannen 8)7 , voordat je helemaal wordt open gekrabd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:58

Mazida schreef:
En sommigen hier hebben echt totaal geen verstand van zaken? Zwerfkatten scannen op afstand voor een chip? Die dingen moeten nog uitgevonden worden :') ! Daarnaast zijn het meestal wilde katten in de vangkooien, die pak je er niet zomaar uit om even te scannen 8)7 , voordat je helemaal wordt open gekrabd.

Daarom zijn er scanners die wel kunnen lezen ondanks dat de kat in een draadkooi zit, maar aan die zitten een prijskaartje welke vaak niet betaald wil/kan worden.
Dus antwoord op je eerste vraag... yup je hebt gelijk
2e vraag: werd nergens gezegd

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:59

Maar wel of geen chiplezer bij de hand...
Dat is toch het probleem van de vanger?
De eigenaar heeft er een chip in laten doen als bewijs dat deze eigenaar is en dat de kat geen zwerver is.
Kosten die je gaat maken omdat je geen (goede/dure) chiplezer hebt, of omdat je niet open worden gekrabd, zijn dan toch voor jezelf? Dan moet je zorgen voor een chiplezer of de gemaakte kosten voor lief nemen.
Een kat met eigenaar moet je niet vangen....

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:02

Mazida schreef:
Als TS het teveel moeite vindt om even langs te gaan bij het dierenasiel om het gesprek aan te gaan, dan is het toch ook duidelijk? Laat die kat dan lekker daar en maak je er verder niet druk om? Of ga je nog dagen wachten tot de medewerkers de kat persoonlijk thuis brengen? Dat doen ze misschien ook nog wel als je het overleg aangaat, maar met zo'n passieve houding gebeurt er natuurlijk helemaal niets :')

Helemaal eens.. Prima als je er geen moeite voor wilt doen maar laat het dan lekker zo en maak je dan ook niet druk. Kan dit topic op slot en hopen we dat de kat gauw weer een baasje krijgt.