Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:48

Idd, bij konijnen weet je het eigelijk pas 100% zeker als er ook jongen liggen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:52

Zelfs voor ervaren mensen is het moeilijk om te voelen of een konijn drachtig is....
Afwachten dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:03

Ketly schreef:
Helaas heb ik niet genoeg tijd meer om voor mijn teddy dwergjes te zorgen. ;( Als ik ze op marktplaats zet, voelt dat voor mij een beetje als 'afschepen', vandaar dat ik een oproep op dit topic zet. Als er iemand is met interesse, zou die mij een berichtje op bokt willen sturen?

Hoezo dat niet, konijnen hebben elkaar, ze moeten alleen wel schoon zitten, is toch het werk niet?

Ouders die niet de moeite nemen om medische kosten van een dier te betalen welke onder hun hoede is, moeten geen dieren voor hun kids of zichzelf aanschaffen. Tevens vind ik het een slecht rolmodel, zo leer je je kinderen niet op een verantwoordelijke manier met konijnen of andere dieren om gaan. En zo blijven konijnen altijd de ondergeschoven knuffeldiertjes. Goedkoop in aanschaf en het niet waard om kosten voor te maken. Walgelijk.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:06

Is altijd jammer dat mensen teddy dwergen kopen. Van mij mocht er een verbod komen om die te fokken.
De dieren hebben wekelijks vachtverzorging nodig en één keer per 3 maanden een pluk of knipbeurt waar je toch wel een paar uurtjes mee zoet bent.

In het begin is het allemaal leuk en niet zoveel werk, want het diertje is immers klein en schattig. Maar naarmate de maanden verstrijken en het konijn groter wordt druipt de interesse af en wordt het diertje niet meer goed verzorgd.
Na een jaartje is de zin helemaal op en moet het diertje weg.

Wij krijgen héél veel teddy's binnen elk jaar, vaak dieren van een jaar of maximaal twee. Jammere is altijd dat mensen liever een jong konijn hebben dan een volwassen.. daarmee dat er steeds meer teddy's in opvangen belanden en niet goed plaatsbaar zijn wegens de vachtverzorging.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:54

Heb om die reden ook geen teddy's genomen, hoe leuk ik zo ook vind, kan niet garanderen dat ik de komende tien jaar genoeg tijd heb om te borstelen en kammen.
Kun je die teddy's trouwens niet knippen zodat het minder werk is? Deed ik als kind ook met mijn angoracavia die niet van borstelen en kammen hield, het zag er niet uit, maar het scheelde veel klitten en veel werk. Maar teddy's hebben zo te zien wel een ander soort vacht, stuk pluiziger.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:32

Veel mensen doen knippen, maar ik heb pas ergens gelezen dat ze eigenlijk geplukt moeten worden.

Zelf knippen we elke angora/teddy die naar de opvang komt vrijwel helemaal kort of scheren we ze. Zodat de nieuwe eigenaar dat de eerste 3 maanden al niet hoeft te doen. Vacht groeit echt wel weer snel aan.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:35

Fleurtje100 schreef:
Heb om die reden ook geen teddy's genomen, hoe leuk ik zo ook vind, kan niet garanderen dat ik de komende tien jaar genoeg tijd heb om te borstelen en kammen.
Kun je die teddy's trouwens niet knippen zodat het minder werk is? Deed ik als kind ook met mijn angoracavia die niet van borstelen en kammen hield, het zag er niet uit, maar het scheelde veel klitten en veel werk. Maar teddy's hebben zo te zien wel een ander soort vacht, stuk pluiziger.

mijn langharig konijn knipte ikte ook elke 2/3 maand helemaal kort hoor dat ze normale vachtlengte als de andere konijnen had uitkammen was onmogelijk.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:38

Ik borstel mijn teddy eens in de maand of nog minder..
Maar heb dan ook geen dwerg.

Ik hoef het alleen bij zijn kont goed bij te houden. In zijn liezen etc knip ik de boel weg. Kan hem niet ondersteboven borstelen en hij vind het verre van fijn. Schaar is dan handiger :)

Ik heb overigens een teddy gekregen. En mn zus heeft hem gekozen omdat ze zon lief karakter hebben.
En hij is ook werkelijk de liefste ;)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:27

Heb mijn rammetje net weer opgehaald. Operatie is goed gegaan. Hij zit nu appart in een kooi, maar wel tegen de kooi van mijn voestertje aan zodat ze contact kunnen hebben, en elkaar kunnen zien en ruiken.
Als ze over 2 week geen jongen heeft gaat hij er weer bij in, en anders moet hij helaas nog een tijdje alleen zitten..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:36

Volgens mij zijn rammen ook nog een aantal weken vruchtbaar. Weet het niet meer precies maar ik dacht 3 weken. Ik zou het even goed uitzoeken voor je ze bij elkaar zet;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:51

2 weken apart.
Ik zou de hokken niet naast elkaar zetten, dit kan agressie opleveren omdat ze niet naar elkaar toe kunnen...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:00

Vind het jammer dat er op mij reageert wordt, ik ben namelijk volwassen genoeg om de zorg op ze te nemen. Echter heb ik het druk met school, en gaat het er niet om dat het teddy's zijn, andere konijnen had ik ook niet genoeg tijd voor gehad. Ik ben gewoon op zoek naar iemand die lekker met ze knuffelt en tut, want bij mij zitten ze constant in de kooi. Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben geweest, en dat het NIET om het feit gaat dat het teddy's zijn.

Nog even een toevoeging: Mijn teddy's hun kopjes zijn helemaal geknipt, en buik en kont ook. Dus veel werk in het borstelen zit er niet.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:16

@ Ketly: Ik kan je veder niet helpen;) Maar ik denk dat het feit dat het teddy's zijn er voor zorgde dat er een gesprek ontstond over het houden van teddy's ;). Niet dat het bij jou perce ook zo hoeft te zijn.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:19

Nou,
vandaag was het echt rotweer voor foto's -O-

Heb er toch enkele gemaakt, aangezien er enkelingen waren
die m'n Parelfeh's graag wouden zien.

Hier is de ram, op een niet zo flaterende foto :n
Afbeelding

De drie meisjes, geen foto buiten van genomen, aangezien de stortvloed toen net begonnen was.
Afbeelding

Daarnaast heb ik nog een Kleurdwerg voedster, in Havana-kleur is me verteld (Kleurdwergkenners, laat van u horen?),
nogal een dikkertje {:)
Afbeelding

Nog een jong rammetje van drie maanden, rasloos.
Afbeelding

En dan m'n twee babietjes! Een Kleurdwergje in hollander-aftekening (als ik het goed heb), en een Rexdwerg in Castor-bont, beiden voedstertjes.
Kan jullie deze foto's toch niet onthouden <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En m'n laatste, een rasloze castraat, helaas niet op de foto geraakt, wegens de stortbui die er net aankwam,
zaterdag probeer ik opnieuw! *\o/*

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:25

Leuke parelfeh's! Fok je er ook mee?
Die jonge ram is ook een mooi beestje!
Ik ben normaal niet z'n fan van kleurdwergjes, maar deze zijn wel erg schattig.
Die ene heeft inderdaad hollander tekeningen:)
Dat zwarte bovenlopje van die hollander! :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:30

Moonfight schreef:
@ Ketly: Ik kan je veder niet helpen;) Maar ik denk dat het feit dat het teddy's zijn er voor zorgde dat er een gesprek ontstond over het houden van teddy's ;). Niet dat het bij jou perce ook zo hoeft te zijn.

Nee klopt, en ik snap het ook wel dat het zo over komt omdat het inderdaad over teddy's gaat, maar dat is gelukkig niet het geval.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:32

Ik heb de parelfeh's overgenomen van iemand die ermee fokte,
hij kwam naar mij omdat hij had gehoord dat ik dat wel eens deed, zo'n dieren overnemen :\

Ik heb nog niet echt een idee of ik wel met ze wil gaan fokken,
anders kan ik de ram laten knippen (hij is van 2010, heb nooit een konijn ouder dan 1 jaar laten knippen),
anderzijds is hij wel een kampioen geweest, en zou het misschien zonde
zijn voor andere fokkers van het ras?

Nouja, voorlopig zitie in een hok naast het jonge rammetje, zijn ze enkel gescheiden door gaas,
gaat goed, hoor geen gegrom langs beiden kanten.

Dat lipje is lief hé! :x En ze heeft ook een half-blauw oogje, aan de rechterkant.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:37

Ik heb wel eens een oudere ram laten knippen is veder helemaal goed gegaan:)
Achja... Als je er niks mee gaat doen, is het leuker voor het beestje om samen te zitten denk ik.
Maar moet natuurlijk je eigen keus zijn;).

Owwja, dat blauwe oogje is ook schattig!

Ik ben ook wel ben ook wel benieuwt hoe je huisvesting is.
Ik wil later belgische hazen fokken maar hoe ik ze dan ga huisvesten weet ik nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:42

Morgen wordt mijn boef gecastreerd , zal hem zo ophalen en dan moet hij van het weekend in de reismand in de schuur bivakkeren. Hij heeft ook alweer mijn moeder gebeten :P , ben benieuwd hoe het morgen gaat...

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:52

takkie_muis schreef:
Hij heeft ook alweer mijn moeder gebeten :P

Hij doet z'n naam eer aan 8-)

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:05

Tianbelli@ ze zijn idd mooi je parelfeh's al vind ik de ram iets te licht van kleur. Maar dat gebeurt al gauw door invloed van zon en leeftijd. Jammer dat ie niet zo mooi in stelling staat. Maar dat zeg je zelf al. De voedsters zijn ook prachtig. Maar er is er maar 1 getatoeeerd? Als je er toch niet mee gaat fokken maakt dat niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:06

Tianbelli schreef:
takkie_muis schreef:
Hij heeft ook alweer mijn moeder gebeten :P

Hij doet z'n naam eer aan 8-)

:') Hij heet officieel Bob maar mijn moeder heeft wat andere namen voor hem op het moment :')

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:06

:Y) Boef!

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:42

Denise1984 schreef:
Tianbelli@ ze zijn idd mooi je parelfeh's al vind ik de ram iets te licht van kleur. Maar dat gebeurt al gauw door invloed van zon en leeftijd. Jammer dat ie niet zo mooi in stelling staat. Maar dat zeg je zelf al. De voedsters zijn ook prachtig. Maar er is er maar 1 getatoeeerd? Als je er toch niet mee gaat fokken maakt dat niet uit.

Oh sorry, ik zag je reactie nu pas!
Twee van de voedsters zijn getatoeerd, (de ram ook)
de twee oudste (van 2010 en 2011), met beide is 'gespeeld'
door de vorige eigenaar.

De Ram kreeg in 2011 een 95, de voedster van 2011 een 94,5,
de voedster van 2010 daar heb ik geen kaartje van gekregen, en dat wist hy
ook nietmeer zei hij me.

In Nederland hebben ze de Parelfeh blijkbaar liever wat donkerder, hoewel ze in België voorstander zijn van een lichtere tint,
schiet me niet dood, dat is wat ik heb opgevangen op een vorige vergadering als ik het goed heb :=

Of ze geleerd zijn in stelling te staan, daar heb ik ook geen idee van,
beest was al blij datie buitenkwam, en zat maar rondjes te lopen en is
uiteindelijk ook even z'n benen mogen gaan strekken op het gras,
ben al blij dat ik een scherpe foto heb kunnen maken B-)

Zaterdag heb ik nieuwe hoop; ZON!
Dan probeer ik het opnieuw, misschien ze eerst loszetten voor 'k probeer foto's te nemen :=

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:44

Kan niet wachten op de foto's :)