Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:52

In die maten kun je eigenlijk helemaal geen vissen houden (meer garnalenbakjes) zelfs geen kleinere rasbora's oid. Vind dat die ook minimaal 60 cm vergen. Een betta koppel of harem zou ik pas vanaf een meterbak ofzo doen. Als het misgaat gaat het ook goed mis.

Ze zijn prachtig!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:53

Horse_ schreef:
In die maten kun je eigenlijk helemaal geen vissen houden (meer garnalenbakjes) zelfs geen kleinere rasbora's oid. Vind dat die ook minimaal 60 cm vergen. Een betta koppel of harem zou ik pas vanaf een meterbak ofzo doen. Als het misgaat gaat het ook goed mis.

Ze zijn prachtig!

In 40 liter kan je prima rasbora's houden.

Horse_

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:56

Kan wellicht wel in 40 liter maar als je ze in 60 cm en dan een stuk of 20 is veel mooier. En hoe groter de bak hoe beter schoon te houden toch. Vissen in 15 of 30 liter vind ik echt niet kunnen maar goed misschien gaat het bij andere jaaaren goed. Maar dat is natuurlijk dezelfde discussie als met paarden die hebben vaak ook meer ruimte nodig als geboden wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:00

Ik houd mijn acht pareldanio's samen met mijn kogelvisje in 46 liter. De visjes scholen mooi samen, zijn hartstikke actief, eten heel goed en groeien als kool. Ze kweken inmiddels ook, gelukkig eten ze hun eigen eieren op :'). En Cupcake is gelukkig, hij eet perfect, is in 2 maanden tijd twee keer zo groot geworden en is kei nieuwsgierig.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om grote bakken te houden :). Zolang de vis de minimale grootte voor de soort heeft, is er niks aan de hand imo. 15 liter is inderdaad niet geschikt, dat ben ik met je eens. 30 liter is op het randje, daar kan je wel een klein schooltje rasbora's in houden, vind ik :).

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:04

Dan heb jij denk ik een Fluval Edge de grote? Die bak heb ik ook even gehad. Vond het erg mooi maar zo onhandig schoon te maken e.d.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:10

Klopt. Die heb ik, ik heb trouwens ook geen last met schoonmaken, eigenlijk :). Misschien ook omdat ik een speciale krabber heb om de ramen te doen.

Toegegeven, het is niet zo makkelijk schoonmaken als een gewone rechthoekige bak, maar lastig vind ik het ook niet.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:14

Daar kun je veel in verhouding meer water in kwijt omdat je hem tot boven kunt vullen. Is al een verschil met een gewone 40 liter bak. Trek daar maar eens de bodem en decoratie e.d. nog vanaf. Gaat dan heel hard met het aantal netto liters. Snap wel dat niet iedereen een grote bak kwijt kan. Onze vloer kan groter dan een meter niet aan. Mijn keuken ziet er wat raar uit omdat die bak daar tussen geperst staat. Mijn vriend zij het past niet en ik zij meteen waar een wil is is een weg :D Een week later stond de bak er.

Heb zelfs op fora gezien dat mensen bijvoorbeeld een bak achter de bank zetten. Gaat mij wel iets te ver maar goed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:16

De mosbollen zijn onderweg :D dus de crystal reds komen er ook spoedig :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:19

Horse_ schreef:
Daar kun je veel in verhouding meer water in kwijt omdat je hem tot boven kunt vullen. Is al een verschil met een gewone 40 liter bak. Trek daar maar eens de bodem en decoratie e.d. nog vanaf. Gaat dan heel hard met het aantal netto liters. Snap wel dat niet iedereen een grote bak kwijt kan. Onze vloer kan groter dan een meter niet aan. Mijn keuken ziet er wat raar uit omdat die bak daar tussen geperst staat. Mijn vriend zij het past niet en ik zij meteen waar een wil is is een weg :D Een week later stond de bak er.

Heb zelfs op fora gezien dat mensen bijvoorbeeld een bak achter de bank zetten. Gaat mij wel iets te ver maar goed.

Nee, hoor. Die 46 liter is bruto, netto zit er ongeveer 40 liter in (ietsje meer). Als het goed is houd je daar ook rekening mee als je een bak koopt, ik tenminste wel.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:32

Nouja je ziet ook veel verschillende maten per vis op internet. Mijn 240 zou met 50 liter per vis te klein zijn voor mijn vissen. Toch zwemmen ze altijd samen op 10 liter :') het zou bijna zonde zijn van de ruimte. Voor mijn 54 liter vroeg ik welke vis erin kon en toen zeiden ze ook Betta maar ik vind t gewoon tr klein. Voor de 120'zat ik te twijfelen om de man met drie vrouwen te houden maar volgens de maatstaven is dat te klein.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:36

Ik heb hier een koperzalm in een te kleine bak; maar t kan niet anders. Vis gedraagt zich agressief naar soortgenoten en andere vissen in een grote bak. Gek genoeg voelt ie zich alleen in een kleine bak als een vis in het water :+ heeft hij minder te verdedigingen lijkt het wel. Nou ja, prima :) als het niet kan zoals het hoort, dan maar zoals het moet.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:01

Ja dat is ook wel zo. Op elke site staan andere minimummaten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:16

Is ook zo :Y. Het is sowieso ook heel erg vis afhankelijk, mijn kogelvis heeft in zijn eentje meer ruimte nodig dan mijn danio's met z'n achten, terwijl de danio's even groot zijn. Territoriale vis roofvis, he :7.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:10

Ik kan voor 50euro een aqua van 1m overnemen, er zit een kap bij met de mogelijkheid voor verlichting maar er zit geen verlichting bij. Ook zonder filter/verwarming.
Is dit een redelijke prijs?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:35

Verdomme...koop je een filter over..is ie lek :( :( Exact hetzelfde filter als wat ik al draaiend heb dus aan mij kan het niet liggen. Denk dat het aan de rubber ring aan de bovenkant ligt want daar komt t water uit

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:43

Marley schreef:
Ik kan voor 50euro een aqua van 1m overnemen, er zit een kap bij met de mogelijkheid voor verlichting maar er zit geen verlichting bij. Ook zonder filter/verwarming.

Als het aquarium in goede staat is, dan is dat zeker een goede prijs. Kijk wel even na of het niet lekt, voor je het koopt. :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:17

Ik ben het eens dat dat te klein is, ik ben in de winkel nogal verkeerd ingelicht geweest. Mijn vriend wilt kijken voor een mooie 2e hands 150-180 liter voor bij hem, hij heeft plaats genoeg en dan zou 1 betta mannetje met de vrouwtjes daarheen verhuizen. Ik vind een 30 liter bak best groot, als je ziet waar die betta's inzitten bij de fokkers en dergelijke :wow:
Ideaal is het niet, maar ze zijn levendig, niet agressief en groeien als kool, dus zo slecht zullen ze het wel niet hebben :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 08:33

Ja maar dat wilt niet zeggen dat het goed is....

PinkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 08:52

Wie weet iets te doen tegen te veel slakken in zoutwateraqaurium ze leggen steeds eitjes maar we hebben er maar een paar nodig

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:08

Horse_ schreef:

Ik vindt dat dus juist een prachtig gezicht en hoewel ik ge noeg ruimte heb en de vloer het aankan is het vrijwel zeker dat mijn bak ook tegen de bank aan komt om zo de kamer te splitsen eet/woon gedeelte :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:13

Batlow schreef:
Ja maar dat wilt niet zeggen dat het goed is....

Ik vindt het zelfs vrij kwalijk dat je de vissen het aan doet ( op feria )
De bakjes zijn imo NIET geschikt voor vissen,, laat ik het zo zeggen dat eigenlijk alle vissen wat groters ijsen zelfs de kleinere soortjes,, daarmee kun je ervan uit gaan dat de bettas echt VEEL te klein zitten,,, uit nood geen probleem... Maar je koopt ook nieuwe bij.. Vindt ik erg vreemd.. Fijn dat je het leuke visjes vindt maar in mijn ogen is het net zo fout als design vazen met goudvissen.. Ik wordt er droevig van :(

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:17

Ja of de beruchte jampotten waar Betta's in gehouden worden. Er zullen altijd dieren zijn die het slechter hebben maar ik wil het voor mezelf wel goed doen anders ga ik er wel iets anders in houden. Je mag je niet altijd vergelijken met bijv winkels of fokkers. Dat zijn wel mensen met meestal heel veel verstand en ervaring.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:24

Naja feria zegt waar ze bijde fokkers erin zitten,, maar dit is puur brood winning,, en die dieren zitten daar vaak niet langer dan een week,, dus ik vindt die vergelijking echt helemaal nergens over gaan.. Zelfs niet al zouden ze er een maand zitten.. In de bakken van feria zouden ze hun hele leven zitten en dit vindt ik gewoon echt not done,, ga verder stoppen met de discussie om het topic gezellig te houden,, maar wilde wel even mijn punt duidelijk hebben :)

Bettas in jampotten wordt ik al helemaal giftig van :(

Ik probeer het mijn visjes ook zo plezierig mogelijk te maken,, er zal bij mij vast ook het 1 en ander aan schorten... Maar ze bewust in kleine kommetjes nee bedankt :( dan heb ik liever geen vissen :)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:25

Marley schreef:

Is op zich niet duur, maar kijk eens rond op marktplaats, daar staan complete aquaria voor hetzelfde geld, incl. verlichting pomp enz.
http://m.marktplaats.nl/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:31

50 euro voor een bak waar verder niets bij zit vind ik erg duur. heb er op mp een gekocht van 1m voor 40 euro een maand of wat geleden