BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:55

In veel brok zitten hulpstoffen die oa ernstige jeuk kunnen veroorzaken ;-)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:03

Even een ego berichtje :D
Sinds 2 weken is de hond helemaal over op KVV. En het gaat super. Ze is al wat dikker geworden en zachter en ook rustiger. Ook de katten zijn blij, nu zit er geen kwijlende hond meer voor 'hun' kamer.
We krijgen van iedereen nu al complimentjes dat ze er zo goed uitziet, haha.
Iedereen blij!

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:22

Ik lees al een tijdje mee in dit interessante topic. Nu heb ik een vraag. Wij hebben 4 katten waarvan er 3 kvv krijgen. 1 van deze 3 lust ook regelmatig een kuikentje of nekje. Nu heeft hij regelmatig last vaan obstipatie. We hebben al verschillende dingen geprobeerd, maar het blijft iets waar hij last van blijft houden. Nu lees ik hier dat orgaan laxerend werkt. Maar stel dat we hem bijvoorbeeld standaard 2 dagen per week orgaan geven, krijgt hij dan geen te kortten? Zijn er nog andere ideeen wat zou kunnen werken? We geven al Kvv met zo min mogelijk bot, hij krijgt af en toe wat tonijn op olie en we hebben al laxeerdrank van de dierenarts. Helaas gaat hij de tonijn en de laxeerdrank steeds slechter eten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 08:14

Weer goede verhalen! Super!
Gaia ik denk dat je het beste voor die kat volledig zelf kan samen stellen zo heb je het percentage bot zelf in hand, en kan je dus kijken waar hij het wel goed op doet (minder bot, meer orgaan)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 08:16

Jolie ziet er alweer goed uit, ze is helemaal kaal geweest net ( voor de nieuwe, heeft net een nest gehad) maar strak buikje, glans op haar lijf en krijgt alweer haar terug, vet snel! :) zondag clubmatch waar ze 5 van haar kinderen weer ziet! En ook blesk de vader van de pups :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:19

De Lupdoderm heeft dus gewerkt voor Jolie?

Gaia: zelf samen stellen is een optie, maar je kan ook wat extra orgaan bij de kvv geven. (Dagelijks dus, niet de maaltijden vervangen).

Je kan ook je eigen kvv samenstellen door gemalen mixen te kopen. Is misschien wat makkelijker dan echt BARF.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 10:43

ja lijkt zeker te werken (geen wonder middel, de natuur moet het toch zelf regelen) maar ze ziet er iedergeval weer een beetje fatsoenlijk uit ipv dat de ratten er in gezeten hebben hahaha

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:21

Bedankt voor de reacties! Helemaal zelf samenstellen wil ik eigenlijk niet. Ik heb ook niet de ruimte om nog een extra vriezer op te slaan. Het lijkt me wel heel leuk om helemaal zelf samen te stellen.
Ik heb wel eens gekeken naar de gemalen mixen, maar ik vond de bot percentages in die mixen toch nog vrij hoog. Maar misschien heb ik bij de verkeerde mixen gekeken. Die waren toen van Kiezenbrink. Zijn er ook nog andere merken?
Dagelijks wat orgaan toevoegen is een goed idee. dat ga ik sowieso eens proberen. Kijken of dat effect heeft. Bedankt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:24

Je hebt inderdaad de mixen van kiezebrink. Bijvoorbeeld bosduifmix. Dat zijn dan hele karkassen minus de borstfilet. Je kunt ook los (ander merk) gemalen spiervlees kopen. Zo kun je dus van 2 mixen een goed samengestelde kvv maken.

Maar je kunt ook apart gemalen kippennek, gemalen runderspiervlees en orgaanmix kopen en die zelf samenstellen in de gewenste verhoudingen voor jouw kat.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:35

Heeft je kat ook last van verstopping als er alleen kvv wordt gegeten? Als dat het geval is zou er teveel bot in kunnen zitten, als je niet zelf wil samenstellen misschien naar een ander merk kijken? Of inderdaad dagelijksmwat spier of orgaan erbij. Als het vooral voorkomt na het eten van vleesbot is het eigenlijk logisch, hiermee wordt het botpercentage flink omhoog gezet, zou er dan op de dagen dat er vleesbot gegeven wordt, extra spiervlees of orgaan bijvoeren. In de meeste supermarkten ligt gemalen lamshart van Rodi, verpakt in schijven van 100 gram dus makkelijk toevoegen.

Bij degomeat hebben ze een groot assortiment in gemalen vlees voor de kat, wel grotendeels al compleet gemaakt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 16:39

*\o/* *\o/* net terug van de dierenarts om te enten (chip moest nog rabiës want we gaan over paar weekjes op vakantie naar frankrijk) bij de checkup was de opmerking van de arts: prachtig gebit, zo zie je het alleen maar bij vers etende honden <3 *\o/*

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:42

Sassol: Ik ga nogmaals eens kijken naar de kiezenbrink en eens op zoek naar andere merken.
Linea: hij heeft er ook last van als hij alleen kvv eet. We zijn begonnen met kvv van Tinlo. Inmiddels zijn we overgestapt op Dinapet. Daar is het botpercentage flink lager. Lager heb ik niet kunnen vinden. Ik ga eens op zoek naar de lamshart in de supermarkt. En nog eens kijken bij degomeat.
Bedankt!
Essiesilly, fijn dat alles goed was met het gebit. Ik merk aan onze katten ook dat ze veel minder stinken en beter in hun vel zitten sinds we vers voeren!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:20

Wat een leuke dierenarts esther! Mijn dierenarts ziet liever brokken :( maar zeurt verder ook niet, ziet dat mij n honden het goed doen dus verder geen commentaar gelukkig.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 09:49

ja echt een top man, met dekken van jolie ook zei hij: je kan beter voor progesteron enzo naar sleeuwijk gaan want die hebben betere apparatuur .. hij had ook kunnen doen of hij beter was en geld vangen ;) en dat soort dingen ben ik heel blij mee. nu ook .. scalibor band mee genomen omdat ik naar frankrijk ga, zegt ie doe hem eerst bij 1 hond om, als die er op reageert kan je het bij de ander proberen en het dichte doosje terug brengen _/-\o_ (jolie heeft op pipetten vaker gereageerd)

vanmorgen op het menu:
bio kip karkas, lamslever, wild konijnvlees en groenten prutje mmm :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 10:38

Mijn dierenarts doet er niet moeilijk over. Zal zelf geen vlees aanraden, maar zegt er ook niks over dat ik het wel geef.

Vandaag op het menu: gevulde fazantkarkas, konijnenspiervlees en gemalen boekmaag :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 10:41

hoiii {:}
hoe gaat het hier allemaal?!

vrijdag komt een pup van jolie logeren :D ze staat thuis op kvv, maar ik ga haar barf geven (is kleine hapjes gewend) ze houd nogal van kauwen op de armen van de baas ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:49

ik zit toch ook weer aan barf te denken voor het wafje, moet alleen kijken of het haalbaar gaat zijn wat betreft de eetmomenten zelf...
geen afdak oid en hij is nogal sleperig met zijn voer als hij dierdelen krijgt...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 11:11

wat voer je nu dan?
ik heb ook geen afdak :P eten gewoon buiten heb echt zeeeelden dat het regent

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:57

KVV, hij krijgt lotgering (verschillende versies zolang er mara geen kip in zit ivm allergie)
1 keer per week pens en voor de afwisseling wat klein knaagwerk :)
ik heb regelmatig dat het regent als het voedertijd is ('s avonds na het lange rondje)
dus vandaar dat een afdakje ook in de planning staat voor als er meer gebarft word.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:32

Ik ben nog steeds van de kvv met af en toe wat barf, maar ik wil toch dat ze alles goed binnenkrijgt en dat met barf helemaal uit gaan zoeken is me toch teveel werk. Ben ook veel te bang om het dan verkeerd te doen.

Is wel wat, hier in de buurt een hond die inmiddels 14 is, altijd zo gezond als een vis.. krijgt de goedkoopste brokken van de plaatselijke dierenwinkel en eet regelmatig uit de pot mee, restjes en zo. Geen uitgedacht iets dus, maar beestje is nog steeds super gezonden fit, stinkt ook totaal niet.
(dan denk ik ook... en wij maar moeilijk doen :+) Is wel een hond die alleen maar buiten komt overdag, dat is denk ik wel van belang, ken veel binnenhonden die er niet uit zien en stinken :x

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 22:11

of hij in huis niet stinkt weet je niet ;) ik heb nu 3 honden (groot) in huis en je ruikt niks, ook vreemde mensen ruiken niks.
en wat is zo gezond als een vis? nooit tanden schoonmaken, nooit anaalklieren legen, geen stink bek, mooie vacht, weinig ontlasting? (moet ik nog doorgaan :P )

maar bang om het verkeerd te doen.. je hoeft geen raket geleerde te zijn hoor :P voor jezelf maak je toch ook eten en blijf je gezond doordat je weet wat je nodig hebt en daarin veel varieert met gezonde verse voeding?
ik maak nu voor 3 honden eten en ben 10 min bezig, als je het door hebt is het amper meer werk dan kvv

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:11

Hond is 14 jaar, glanzende zachte vacht, stinkt niet (niet uit z'n bek en ook niet van dichtbij), verder goed in z'n vel en vrolijk en naar hun zeggen nog nooit ziek geweest. Dat vind ik toch wel tekenen van gezondheid :P

Wbt niet zeker zijn; je leest en hoort overal weer andere dingen. Ik vind het lastig om dan te bepalen wat wel en niet goed is. Dus ik combineer het maar en kijk uiteraard naar de reactie op het voer. Tot nu toe is eigenlijk nog niks verkeerd gevallen, dus gaat het prima.
En wat voeding voor onszelf betreft.. Ook op dat gebied zijn er duizenden meningen over wat wel en niet goed is. Zo simpel ligt het dan toch weer niet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 08:48

t is natuurlijk maar net wat je onder gezond zijn verstaat ;) ik dacht toen de honden op brok stonden ook altijd oh die is gezond, 1x in de zoveel tijd tanden schoon laten maken, anaal klieren laten legen, dat de vacht niet heel neutraal rook en ze niet echt fris uit de bek roken en giga hopen stront hadden ja dat hoort toch bij een hond?? ... nu weet ik gelukkig beter ;)

zo simpel ligt het wel ;) je weet toch wat gezond is voor een mens? tenminste.. als je je verdiept :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:52

hier staan ze op de club wel te kijken hoe goed dta onze smurf er uit ziet, zeker tov het voer en de hoeveelheid die hij krijgt, zit ook strak in de spieren en zijn vel , tuurlijk wel wat isolatie als in niet super afgetraind, maar heel netjes in model
hij krijgt 's morgens een scheut biogarde en een paar beloningsbrokjes voor het idee en een pond lotgering in de avond , en tussendoor een stukkie gedroogde long en vis etc
vergelijkbare honden(allemaal rottweilers op 1 zwitserse witte herder na) op de club eten in verhouding 3 keer zo veel en halen het qua overall shinyness niet bij die van ons.
ik zie juist het verschil vaak in positieve zin naar vers uitvallen , alleen al hoe zacht en gezond het vachtje van die "kleine" is , maar ook bij alle honden bij zijn fokker bijvoorbeeld, die hebben er momenteel 8 op vers en die hebben allemaal een veel fijnere vacht dan het gros van de brokkenhonden die ik zie.

uiteindelijk is het een kwestie van inlezen, info vergaren en doen waar je achterstaat op geleide van wat je ziet bij je dieren .

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 10:00

idd vacht (ook al "glimt" ie op brok, op vers kan het vaak nog beter van kwaliteit) maar ook ruiken mijn honden absoluut niet, zelfs met een nest waar er dus 10 honden in mijn huisje waren rook het niet! speciaal gevraagd ook aan de mensen