Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:28

Ik denk ook niet dat het noodzakelijk is, zolang het vlees maar goed zit...maar achja, mijn grootouders zijn niet tegen te houden :D en zo houden we ons toch nog aan het 'voorgeschreven' menu incl groenten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:51

ik ben ook niet van plan wel groentes bij te geven, ze krijgen sowieso 1x in de week pens.
mijn herder laat zijn hele eten staan als er groente bij zit, die gaat echt van *\%/* als ik de bak neerzet, van :\ als ie door heeft wat er in zit.. heb liever dat ie zijn vlees eet dan dat hij alles laat staan

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:53

Zo ik moet zo ver teruglezen dat ik een document moest openen om alles bij te werken… Haha :P

@ Kuggur: het spijt me zeer, maar voor mij word je er niet geloofwaardiger op zo. Als ik jouw berichten teruglees zie ik eigenlijk 2 dezelfde dingen telkens terugkomen, nl. de uitspraak dat er geen bewijs is dat vers voeren beter is dan brok en die ene link en die punten zijn me inmiddels wel duidelijk ;) Laten we het over mijn tekstbegrip maar niet hebben, denk dat mijn docenten van mijn studie Nederlands daar beter over kunnen oordelen dan jij :D

@ Marjolein: als je je afgezeken voelt spijt me dat, maar als ik teruglees zie ik dat ik alleen inhoudelijke argumenten geef. Dat je je door de hoeveelheid argumenten misschien afgezeken voelt is vervelend, maar in je bericht op pag. 49 ben jij toch echt degene die versvoerders afzeikt met de uitspraak ‘maar sommige mensen hier die dat verse vlees geven moeten even naar hun eigen dieet kijken want die komen zelf iets tekort.’ Zulke dingen heb ik nog nooit getypt. Het is fijn dat jouw honden het er goed op doen, maar als je je eigen keuzes verder niet wilt onderbouwen, dan vraag ik me af in hoeverre je een inhoudelijke bijdrage kunt/wilt leveren aan de discussie? Als je elkaar geen vragen mag stellen en geen argumenten mag geven, dan is het toch geen discussie meer?

@ Mizora: heb mijn eigen berichten op pag. 45 teruggelezen, maar zie daar duidelijke en vooral inhoudelijke argumenten staan. Vervolgens schrijf je dat de argumenten tégen brok niet worden onderbouwd, maar dat is wel degelijk zo, meerdere malen zelfs (zoals de samenstelling van brok en de daarbij behorende vraag welke van die ingrediënten als ‘gezond of gezonder dan vers vlees’ kunnen worden genoemd).

Daarbij blijf ik erbij... Beweren dat brok minstens zo goed is als vers voeren (laat ik het dan zo zeggen) is voor mij hetzelfde als zeggen dat groente uit blik voor de mens net zo gezond is als verse groente... Voor mij echt een no-no -O-

Dan nu weer inhoudelijk ;) : mijn Boxer heeft een maand of 4 geen groente gehad in verband met zijn eliminatiedieet. Ik kan ‘zonder’ en ‘met’ groente dus mooi met elkaar vergelijken. Sinds hij wel groente krijgt (op dit moment 3 soorten: wortel, sperzieboontjes en courgette) is zijn ontlasting gelijkmatiger en beter van structuur om het zo maar te zeggen. Ik voer dus graag groente!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:19

Sonja89 schreef:
@ Kuggur: het spijt me zeer, maar voor mij word je er niet geloofwaardiger op zo. Als ik jouw berichten teruglees zie ik eigenlijk 2 dezelfde dingen telkens terugkomen, nl. de uitspraak dat er geen bewijs is dat vers voeren beter is dan brok en die ene link en die punten zijn me inmiddels wel duidelijk ;) Laten we het over mijn tekstbegrip maar niet hebben, denk dat mijn docenten van mijn studie Nederlands daar beter over kunnen oordelen dan jij :D

Des te verbazender dat je me vragen stelt waarin je me zaken in de mond legt die ik nergens heb geschreven. Het is natuurlijk niet uit te sluiten dat je een beroerde student Nederlands bent, maar ik vermoed eerder dat je selectieve manier van lezen een andere oorzaak heeft.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:25

Met welke vragen die specifiek voor jou waren, heb ik je dan woorden in de mond gelegd? Ach ja, bezig met afstuderen én een beroerde student? Jammer dat je jezelf tot zulke insinuaties verlaagt :')

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:49

ja ik geef wel groente, het werkt tevens tegen kanker ik heb in de brokkentijd heel veel honden verloren aan kanker, nu ze op vers staan met groentemix heb ik geen kanker meer gezien.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:02

nou zulke stellingen durf ik niet in te nemen :n

een hond kan genetisch een vorm van kanker hebben,plus dat ouderdom nu eenmaal vaak kanker mee brengt.

ik ben hier zeker wel honden verloren aan kanker,maar of dat nu gelegen heeft aan het ontbreken van een groentemixje :n

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:04

Dat mag een meningsverschil zijn Kimmie mijn DA is hierop afgestudeerd en heeft onderzoeken gedaan ik heb daar alle vertrouwen in.
Brocoli werkt net als bij de mens goed tegen kanker.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:05

xRomana schreef:
ja ik geef wel groente, het werkt tevens tegen kanker ik heb in de brokkentijd heel veel honden verloren aan kanker, nu ze op vers staan met groentemix heb ik geen kanker meer gezien.

Als het nu zo simpel zou zijn 8)7 dan was kanker zo de wereld uit.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:13

nou precies,allemaal aan het groenteprutje,en kanker is de wereld uit..

neeh,als het allemaal zo simpel zou liggen...

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:15

kohtje schreef:
xRomana schreef:

Als het nu zo simpel zou zijn 8)7 dan was kanker zo de wereld uit.

-O-
Waar staat dat ik zeg dat het kanker de wereld uithelpt pop?
Nergens, geen woorden verdraaien alsjeblieft, het helpt alleen net als dat het bij mensen helpt.

http://www.barf-natuurlijk.nl/billinghu ... grijk.html

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 17:38

Antioxidanten verminderen de vorming van kanker, dus als broccoli vol zit met antioxidanten kan het goed kloppen :j
Ik ben zelf 3 katten aan kanker verloren, niet leuk om mee te maken. Maargoed... Katten en broccoli? :P
lol

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 02:25

Klopt helemaal :) Daarom zijn groentes ook zo waardevol, en vergeet de vitamines, sporen elementen en mineralen niet die niet in vlees voorkomen. (Vitamine C bijvoorbeeld een tekort kan gewrichtsproblemen als HD en ED geven)
Je kan alle dagen wat van je eigen gekookte groentes geven, (Geen aardappelen wel zoete) zonder kruiden etc, of een groentemix maken door verschillende soorten te pureren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 02:30

Honden krijgen geen vitamine c tekort. Net als de meeste dieren kunnen ze het zelf aanmaken. De mens en de cavia zijn hierop zeldzame uitzonderingen.
Je hebt niet al te veel sjoege van gezonde diervoeding.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 02:35

Een hond met een gebrek heeft wel vitamine C nodig, zijn de woorden van mijn Da pro vers afgestudeerd

maar begrijp dat jij hoogleraar afgestudeerd in brokkenvoeding bent Kuggur?
heb je namelijk nog nooit maar dan ook echt nog nooit wat nuttigs zien zeggen over het voeren van vers vlees.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 02:44

_bericht verwijderd_
Vergeet het maar, voer je hond toch vitamine C als je daar blij van wordt, túúrlijk voorkomt dat HD, en kanker en wat voor willekeurige ziekte je kan bedenken.
Het is toch vechten tegen de bierkaai hier.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:23

Wat me hier opvalt is dat juist de versvleesvoerders honden hebben met een 'mankementje' als voedselintolenrantie/maag/darmproblemen. Las in elk geval ook over eliminatiedieet hier. In dat geval zal Barfen soms het meest geschikt kunnen zijn omdat je dan exact geeft waar de hond het beste tegen kan en andere zaken 100% uitsluit. Die honden kunnen het daar beter op doen dan op brokken van A kwaliteit. Maar bij honden met een gezond stelsel, zijn er gewoon geen bewezen gezondheidsvoordelen ten opzichte van vers vlees versus goede kwaliteit brok.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:29

@ HalloDan: is het bewezen dat verse groente beter is dan groente uit pot? Is het nodig om dat te bewijzen?

Ik denk dat juist eigenaren van honden met gezondheidsproblemen verder gaan kijken en dan vaak terechtkomen bij het onderwerp 'voeding'.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:30

Ja, het is bewezen dat er geen verlies van vitamines en dergelijke is bij diepvriesgroente, bij een pot dat durf ik niet te zeggen want dat zou ik op moeten zoeken.

Fijn dat we het in elk geval eens zijn dat bij gezondheidsproblemen zoals voedselintolerantie, Barf inderdaad een oplossing kan zijn. Bij gezonde honden, voegt het niets extra's toe en is het niet beter dan goede brok maar ook niet slechter als je tenminste gevarieerd en met kennis Barft, anders kunnen er wel degelijk tekorten onstaan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:05

Het zal zeker wel zo zijn dat vaak mensen met een probleemhond overstappen op vers, omdat ze al vanalles geprobeerd hebben en vers hun laatste redmiddel zou moeten zijn.

Voor ons was dat niet de reden, ik wilde gewoon zien wat ik in de voerbak gooi.

Ben daarom ook niet echt voorstander van kvv, gemalen kan ik ook niet zien wat erin zit.
Wat niet wil zeggen dat ze dat dan maar nooit krijgen, uit tijdgebrek gooi ik dat heus ook wel al eens in de voerbakken. Doen ze het eens minder goed op een variant, dan zie ik dat wel binnen 3 weken aan de vachten. Heb er een tijdje een bepaalde soort kvv bijgevoerd, dan begint dat hier binnen een paar weken te verharen. Nou dat merk vermijden we dan maar beter.

En zo zal het bij de mensen die brok voeren grotendeels ook wel zo zijn.

Wat ik dan weer niet begrijp, hoorde laatst van mijn man, iemand die de hond al jaren supermarkt brokken voerde, intussen betreffende hond al 3 maand met een kraag loopt omdat ie zijn poten helemaal wond bijt, tig onderzoeken bij de da waar niets uitkomt, waar ik dan van denk die kosten had je kunnen besparen als je een beetje kwalitief goede brok had gevoerd.
Ze snapte het echt niet, de hond kreeg dat immers al jaren en had het altijd goed verdragen.
Dat een allergie op iets zich over een tijdje kan opbouwen, nee niet over nagedacht.
Willen besparen op de verkeerde plaats i.m.o.!

En zulke mensen beginnen dan te vragen hoe vers vlees voeren gaat, zonder zich werkelijk in de materie te willen verdiepen, hier heb ik dan aangeraden eerst maar eens de hond op bijv. Canex brok (of een andere kwalitatieve betere brok) over te zetten.
Ik zie het nl bij zulke mensen ook zomaar fout gaan omdat het vast te veel moeite gaat zijn zich gedegen in te lezen en wat moeite te doen aan geschikt (beginners-) vlees en -bot te komen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:13

Ik val hier ook even binnen, heb een vraagje over vers voeren en om daar nou een apart topic voor te openen.. :+

Mijn schatjes krijgen nu altijd Carnibest, maar ik ben van plan dit zo nu en dan af te wisselen met Smuldier compleet. Dit omdat laatstgenoemde veel makkelijker verkrijgbaar is (5 minuutjes fietsen ipv kwartier in de auto) en het scheelt in de prijs.

Kan ik gewoon bvb 4 dagen Carnibest geven en 3 dagen Smuldier? Of moet ik het gaan mengen? En kan het beter bijvoorbeeld om de dag, of een aantal dagen achter elkaar hetzelfde?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:20

Nee, je hoeft het niet te mengen, en je kan ook wel meer afwisselen met evt. nog een ander merk als je daar aan kunt komen. Ik probeer altijd verschillende diersoorten te geven ivm andere voedingswaarden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:32

@Sassy

Kijk, jij begrijpt mij helemaal! Met vers vlees voeren moet je wel degelijk goed weten waar je mee bezig bent en je er in verdiepen. Ik ben het helemaal met je eens dat je je met supermarktbrokken/blik een hoop ellende kan krijgen. Natuurlijk zullen er ook een hoop honden probleemloos mee oud worden hoor! Maar ohjee, wat sch**ten die honden een bergen uit en ruik eens in hun mond en kijk naar hun tanden...om nog maar te zwijgen over de lucht die bij die eigenaren in huis hangt brrr....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:42

@ HalloDan: ik had het niet over diepvriesgroente, maar over groente in blik. Dus iets waar processen overheen zijn gegaan en waar dingen aan toegevoegd zijn, bijvoorbeeld voor de houdbaarheid.

Als ik even logisch nadenk, lijkt het me heel aannemelijk dat verse groenten gezonder zijn dan groenten in blik. Of zie ik dat verkeerd?

Juist bij voedselintolerantie kan BARF inderdaad een goede oplossing zijn, maar met je laatste zin ben ik het toch echt niet eens (goh). Ook voor gezonde honden voegt een dieet op basis van vleesbot, spiervlees, orgaan en groentes wel degelijk iets toe in vergelijking met brok, waar óf bietenpulp in zit, óf in de betere gevallen, bijvoorbeeld Orijen, aardappel. Een hond heeft toch meer baat bij een dieet waar hij 100% van de voedingsstoffen goed van kan gebruiken in plaats van 80 of 90%?

Jammer dat het argument van 'gebrek aan kennis' hier blijft bestaan. Net als mensen zich in brok kunnen verdiepen, kunnen ze dat ook in BARF. Daarnaast is KVV dé oplossing voor mensen die geen tijd hebben zelf complete maaltijden samen te stellen, dus volgens mij is er een prima alternatief als je een gebrek aan kennis/tijd hebt!

Vraagje: wat vinden jullie van de gebitsbehandelingen die tegenwoordig aangeboden worden door de meeste DA's? Heeft dat iets te maken met het voedingspatroon van het gros van de honden?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:26

Mijn honden hebben nog nooit een gebitsbehandeling nodig gehad en hebben een prachtig schoon en wit gebit. Maar ik kan me goed voorstellen dat als een hond voer van mindere kwaliteit krijgt en nooit iets te kauwen, dat gebitsproblemen wel degelijk met het voedingspatroon te maken hebben. Maar niet in de zin van vers vlees voeren versus brok dus, maar meer welke kwaliteit en vooral of ze dagelijks lekker ergens op kunnen knagen.