Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BertinaBvd

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:45

Stilstaan is moeilijk... punt ....... hahaha

Wij zijn al een jaar 1 x per maand bezig met ringtraining en Baris staat nu pas echt goed stil in stand.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:46

Ik vind nr 1 gewoon een stand achterbenen misschien nog niet helemaal goed maar de Duitse manier van helemaal zakken en 1 poot naar voren is niet mijn ding. Hond staat dan niet natuurlijk zo kan je de bouw en hoeking veel beter beoordelen.

Hij ziet er daar goed uit mooie hoeking ook bij de heup en schouder

Ik heb enkel 1 van assad
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Seven op 02-11-13 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:49

Nouja, dat helemaal zakken kan hij niet. := Dan moet ik hem plat op zijn buik leggen ongeveer.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:52

Vind het ook erg onzinnig die stand je kan de bouw bijna niet beoordelen daardoor :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:54

BertinaBvd schreef:
Stilstaan is moeilijk... punt ....... hahaha

Wij zijn al een jaar 1 x per maand bezig met ringtraining en Baris staat nu pas echt goed stil in stand.

Ringtraining doen ze bij ons niet. Zodra ze bijna naar show moeten ivm aankeuren gaan ze een paar keer ergens anders heen. Maar ik vind de shows ook niet echt wat voor mij, ja omdat het eer verplicht nummer is straks. (als hij gezond is en knap genoeg wordt in zowel uiterlijk als werk ivm aankeuren)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:58

Zal je verbazen ;)
Ik heb rechtere honden in stand gezien :D

Het is binnen het ras nou eenmaal de manier van voorbrengen.
maar ik vind een natuurlijke stond mooier
Zeg nou zelf:
Afbeelding

of

Afbeelding

Maar voor de clubmatches moet Baris er toch regelmatig aan geloven :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:07

Ik (leek wat betreft dit ras) vind die rug op de tweede foto ook behoorlijk steil aflopen.
Wordt jouw hond beoordeelt als goed gebouwd Bertina?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:09

Die eerst sorry maar hij valt bij de lendenen gewoon weg hij lijkt daardoor minder goed gebouwd minder gespierd zelfs, de ander foto staat hij achter niet correct wat hakken bij elkaar maar oogt hij meteen heel anders kwa bouw. Alsnog wel aflopend maar dat is assad ook wel anders dan de meeste show dieren hij is veel compacter

Edit
Wat zeggen ze eigenlijk over de voeten van Duitsers ik vind ze allemaal zo platvoetig en dat waren ze nooit

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:19

Kuggur schreef:
Ik (leek wat betreft dit ras) vind die rug op de tweede foto ook behoorlijk steil aflopen.
Wordt jouw hond beoordeelt als goed gebouwd Bertina?

Hij heeft op de CM een ZG gelopen in de jeugdklasse 12 - 18 maanden wat voor zijn leeftijd nu het hoogst haalbare is.
Het commentaar bij Baris was dat zijn croupe te kort is en dat hij vaster zou moeten zijn in de rugspieren.
En hij moest meer op de achterhand lopen in draf.
De standfoto is ook geen perfect voorbeeld van een standfoto want ik ben er zelf niet zo goed in.
De achterpoot staat bijvoorbeeld overstrekt en hij hangt wat op voor.

Op de tweede foto staat hij met zijn achterhand in een kuiltje. dus dat lijkt erger, daar staat hij gewoon allert te zijn dus niet neergezet.

Baris loopt wel iets af maar niet overdreven
dat is hier beter te zien ;)
Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:26

Dus de conclusie dat jouw hond een rastypisch uiterlijk heeft, en in de hogere regionen scoort wat zijn conformatie betreft is juist?

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:47

Kuggur schreef:
Dus de conclusie dat jouw hond een rastypisch uiterlijk heeft, en in de hogere regionen scoort wat zijn conformatie betreft is juist?

Hij is inderdaad correct gebouwd en voldoet goed aan de rasstandaard vandaar de ZG, maar zal nooit vooraan lopen op shows of clubmatches omdat hij een te korte croupe heeft.

In de langhaar klasse loopt hij leuk mee omdat de concurentie daar ongeveer gelijk is, maar zou hij met de stokhaar mee moeten lopen zou hij achteraan lopen in de meeste gevallen :)
Daar zien ze liever dit:
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:13

vreselijk, die hond heeft zulke platvoeten voor die moet wel steppend lopen om weg te komen. Verder die kont zit gewoon geen vlees en spier meer op. Enkel gefokt op uiterlijk de functie kan deze hond nooit goed volbrengen jammer dat mensen zo ver gaan in wat hun mooi vinden en niet wat functioneel is.

Bij de dober zie je het ook heel veel zie dit verschil in meer op karakter werk geselecteerd en puur op shows

show
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

meer op werk geselecteerd(is wel een oudere teef maar ok)
Afbeelding

vader van assad
Afbeelding

Afbeelding

ik weet wel welke ik mooier vind :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:56

Hm, en dan vragen mensen zich af waarom ik zo fel tegen show (dus conformatie) fok van mijn favoriete ras ben...

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:32

Ik ben ook geen fanatieke shower.
Loop de clubmatches mee voor ervaring.
Ik hoop als hij zijn Ipo 1 heeft en ouder dan 2 jaar dat hij dat misschien een Uitmuntend haalt in de gebruikshonden klasse.
Ik denk dat dat er wel inzit als we goed trainen.

We willen hem laten aankeuren zodat hij mag dekken zou er interesse zijn en dan staat een goede show uitslag natuurlijk ook goed op de papieren.

Baris is een combifok dus zowel showlijn (maar dan met rechtere rug) als werklijn.
Zijn ouders staan in mijn profiel.

@seven worden de showdobers met een kleine buikomvang gefokt of ligt dat aan de foto ?
Assad zijn vader is mooi.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:36

Kugger@ jij was even geleden vaak in mijn topic van ons nestje te vinden. Baris komt uit dezelfde teef. :)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:45

Wilawander schreef:
Kugger@ jij was even geleden vaak in mijn topic van ons nestje te vinden. Baris komt uit dezelfde teef. :)

:j *\o/* heeft het gouden karakter van mams gekregen :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:55

Ze worden inderdaad te elegant gefokt, terwijl het juist beter voor de longen etc is om daar meer ruimte te hebben.

Assad heeft wel geshowd in Duitsland daar kijken ze meer naar dit type. In nl vinden ze assad te kort en grof. In Duitsland is hij in de 3 shows 2 x BOB geweest en 1 X BOS
:)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:03

Die showdobbers vind ik ook niks. De papa van Asad is een mooie.

Dit is een halfzus van Baris dan uit showlijnen. Moet zeggen qua exterieur doet ze zeker niet onder voor de werklijnen maar qua karakter merk je wel degelijk een groot verschil. Deze teef staat hier in stand maar is in werkelijkheid geen extreme showhond maar heeft wel meerdere ZG's gelopen.

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:31

Ja vind ik zelf ook een prachtige hond. Assad heeft veel van hem kwa kop en bouw.

Ik vind de Duitsers zo snel bol in de rug.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:37

Kuggur schreef:
Hm, en dan vragen mensen zich af waarom ik zo fel tegen show (dus conformatie) fok van mijn favoriete ras ben...

Tja, het eeuwige thema.
Pas nog, Raf de Winter uit België zijn dubbel geregistreerde reu op show geen ZG gekregen en daarmee dus ook geen foktoelating.
Hond uit hele goede werklijnen, nota bene zelfs nog een langhaar ook.

Wij plannen voor ons Jacky volgend jaar evt. een nest, en ondanks dat die dubbel geregistreerd staat wordt het een nest met enkel ISDS papieren.
En al naar gelang welke reu het wordt (heb er 2 op het oog) zijn er al 3 pup-interessenten (die ik persoonlijk ken, en aan alle 3 met liefde en in alle vertrouwen een pup zou durven meegeven) ofschoon het nog helemaal niet echt bekend is dat we een nest willen fokken.
Vrijwel zeker dat het dan tricolor kortharen gaan worden :+
Daar is buiten bij de schapendrijvers geen vraag naar. Niet fluffy genoeg :o (Niet dat ik daar naar streef ook!)
Eigenaar van de reu wil er een, en twee mensen die ofwel ook wedstrijden lopen of dat willen doen.
Mensen hebben haar een keer in de training zien lopen en waren blijkbaar al genoeg onder de indruk.
Zelf hou je uiteraard ook zeker een pup aan.
Maar de FCI papieren kan ik net zo goed in de vuilbak gooien.

Eigenlijk doodzonde, zo blijven er bij de border collies steeds minder echt goede werkhonden over met FCI papier ;(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:11

Dit zijn onze Duitsers in werklijnen
Afbeelding Draco 2 jaar
Afbeelding Nica 1 jaar
Afbeelding Cara 9 maand

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:15

Ook bij andere rassen lijken me de werk-versies veel functioneler.
Jammer dat er zo een groot verschil tussen werk- en show binnen een ras moet zijn!

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:22

Cara word ook mooi WW :D

Kreeg vandaag de foto's binnen van ons VZH examen :)
Let niet op mijn gezicht, ik liep me te verbijten omdat ik de dag voor het examen gevallen was en mijn hele rechterkant pijnlijk en stijf was en mijn knieën bont en blauw ;(
Maar nog steeds erg trots op mijn kerel die net 16 maanden oud is :)

Afbeelding

Even voordringen met looppas dus daar gana we aan werken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ken het programma dus ik loop alvast door hoor !
Afbeelding

Had hem gelukkig snel terug
Afbeelding

Scheef zitten
Afbeelding

Netjes afmelden
Afbeelding

Wachten op de uitslag
Afbeelding

En omdat het zo'n grappige foto is :P
Afbeelding

Nog een boel werk voor IPO1 maar we komen we wel :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:22

Ja vind ik ook hoor. Vandaar dat wij 2 x een kruising hebben gedaan. Veel werkhonden zijn inmiddels zo extreem in de driften dat ze moeilijk te werken zijn daardoor. En de kyno's bevallen me over het algemeen niet qua exterieur maar ook hebben ze te weinig werklust en driften. De kruisingen zoals Baris en het nest wat wij hebben gefokt hebben me erg positief verrast. Vind ze exterieurmatig veel mooier maar nog belangrijker, veel belastbaarder karakter en werklust maar goed werkbaar.

Wij hebben (zie foto's). Draco en Nica. Beide hebben goede werkhondenkwaliteiten maar Draco is koel in de kop en wil alleen maar werken en zijn driften zijn prima te controleren en hij is eerlijk. Nica daar en tegen is zeer extreem in de driften wat enorm lastig is in het werk. Ook niet ideaal. Zou van beide kanten eens wat kritischer gekeken moeten worden naar mijn idee. Maar dat zal vermoedelijk met alle werkhondenrassen zijn waar het twee kanten opgaat.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:32

Afbeelding

Hier mijn teef, niet in stand zoals op een show zou moeten! Maar het is te zien dat ze niet heel erg gehoekt is. Nouja, mijn mening is ook lichtelijk gekleurd wat betreft show- en werklijnen. :)