Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:18

Urko schreef:
Er is geen paard wat het verdient om met een halve baal hooi op stal te staan snachts. Dat is net zo onnatuurlijk als een orca in een zwembad. En het is niet een paard of een orca die zo intelligent is, maar de trainingsmethode. Beide diersoorten hebben hun natuurlijke behoefstes en sociale systemen (denk maar aan de 5 vrijheden) en ik denk dat een gemiddelde orca er dan beter aan toe is dan een gemiddeld paard. Die krijgen training om er voor te zorgen om ze optimaal gezond te houden, alles gaat uit vrijwillige basis (er word NIKS afgedwongen). Nee paarden die verdoven we toch gewoon als ze niet mee werken? Of even met de zweep erop als hij weiget voor een hindernis. En achtja, op stal geen probleem, is maar 12 uur per dag!

Ik blijf erbij.. ik vind het ongelovelijk hypocriet om een orka meer status te geven dan een paard. Beide zijn levende wezens, beide intelligent en beide in staat om complexe dingen te leren. En niet geheel onbelangrijk: Beide zijn ze er voor het vermaak van de mens.

edit: een orca vermaak zich anders ook prima met een feedbal (die hij moet voorbewegen en rollen om er vis, jelly en ijs uit te krijgen) een tuinslang waar zoet water uit komt... soortgenoten, geluiden, nieuwe voorwerpen en allerlei andere soorten verrijking waar een ze zich echt uren mee kunnen vermaken!!

Je gaat er vanuit dat alle paarden zo gehouden worden Urko en dat alle mensen verdoven, met zwepen slaan en dergelijk. Das natuurlijk niet helemaal fair. Ook niet iedereen heeft een opbox mentaliteit. Er is ook een groep die hun paard in heel andere omstandigheden houdt. En dat is er bij orka's niet. Die worden allemaal in opbox toestand gehouden.

Dat de gemiddelde orca er beter aan toe is dan een gemiddeld paard, die mening deel ik niet, zeker niet als je alle informatie en feiten rond het gedrag van orca's in gevangenschap bekijkt. De statistieken over levensduur, het onderlinge agressieve gedrag naar elkaar, naar hun trainers, hun abnormale gedrag in de tank.
Ik geef alle dieren die gehouden worden op een manier waar hun fysieke en mentale welzijn in het geding komt dezelfde status. Dus om het woord hypocriet te gebruiken vind ik een oordeel vellen over een ieder die hier aan de discussie deel neemt.

Als de dieren zich zo verrijkt voelen in hun tank en met hun speelgoed, waarom geef je ons dan niet een link waarin dit met onderzoek is onderbouwt. Hoe verklaar jij dan alle rapporten geschreven door wetenschappers, voormalig trainers, biologen, waarin staat dat orca's in gevangenschap helemaal niet happy zijn.
Wat vind je er dan van dat dieren met zo'n sociale structuur, binnen de maatschappij zo veelvuldig worden verplaatst, dat dieren op veel te jonge leeftijd kalveren krijgen. Dat Tilikum 13 maanden solitair zit bewust, dat dieren elkaar onderling verwonden of doden, dat die dieren geen tanden meer in hun bek hebben, dat ze op ab staan vanwege de infecties die de uitgeboorde tanden kunnen veroorzaken, dat de meeste orca's in gevangenschap niet eens de helft van hun levensverwachting volmaken, hoeveel gevallen van stress er zijn onder de orka's en dat bij een hele kline populatie in gevangenschap en nog veel meer narigheid. Hoe verklaar je dat als er zo goed voor ze wordt gezorgd en als die dieren zo blij zijn met hun speelgoed en fysiek en mentaal genieten van hun leven?

Wat vond je trouwens van het rapport van de trainers van Seaworld over Keto en Tilikum??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:21

kimmie261 schreef:
tja en toch blijf ik een gedomestiseerd dier anders vinden als een wild dier in gevangenschap houden...

denk dat menig zilvervosjes houder en nertsenhouder ook verteld dat de vosjes en nertsen het prima naar hun zin hebben en niets tekort komen,en dat ze prima medische zorg krijgen en zich vast en zeker vermaken in hun gecreerde zeer onnatuurlijke kooitjes....

laat ik het anders zeggen,van de week zag ik een aflevering van cesar milan die samen met een wolvendeskundige wolfhybrides ging bezoeken,let wel,dit zijn honden gekruist met een wolf,niet eens 100% ( wilde) wolf dus,en deze dieren waren echt NIET vergelijkbaar met een gedomestiseerde (huis)hond,sterker nog,cesar haalde zijn handen ervanaf om advies te geven en liet het over aan de wolven expert...

deze hybrides lieten zulk wild gedrag zien dat je echt duidelijk maakt dat een gedomestiseerd dier gewoon niet vergelijkbaar is met een wild dier.

dus nee een wilde orka wil ik niet vergelijken met een (gedomestiseerd dier als een)paard,en ik vind een dolfinarium echt geen plek waar deze dieren gehouden moeten worden,al dan niet met goede medische zorg,ook niet met het bezighouden van de trainers , neem aan dat orka's snachts niet bezig gehouden worden ( weet dit niet hoor,weet niet of er dag en nacht mensen bezig zijn om de orka's bezig te houden 24/7 per dag? ) dus dat deze dieren minimaal 12 uur?? per dagdeel alleen in een betonnenbadje zitten zonder voer nog eens,zonder enig jachtprikkel waarvoor zo'n dier leeft,heeft een paard ( als grazer) in een stal met lekker eten het toch beter

sorry maar echt van mij mogen dolfinaria's morgen afgeschaft en verboden worden..en de dieren of naar een seapen/laguna of ingeslapen worden,ze hebben meer als genoeg geleden voor de mensheid...

Ik heb die aflevering ook gezien Kimmie! En inderdaad, dat is een heel verschil en dat al bij 50% wolf 50% gedomesticeerd. Een top voorbeeld trouwens.

Hier eens tukje van die aflevering, zo zie je het verschil tussen een gedomesticeerd dier een een wild dier. Moet je eens luisteren wat ze over de wilde wolf zeggen in de eerste 4 minuten, de tekst kan je toepassen op de orca.

Dit is trouwens maar een samenvating.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:16

Kan het niet laten. Hoe het ook met Keiko afgelopen is, volgens mij heeft hij nog genoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:23

en weer een aanval

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:26

Echt geweldig om hem zo te zien na al die tijd in zo'n klein k*tbakkie te hebben gezeten! Die heeft toch nog even geweten wat voor dier hij ook alweer was.

Mindfields

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:29

Waar is die aanval Mindim? Dit filmpje zaten wij hier gisteravond te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:41

Statement Jean Michel Cousteau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:42

Mindfields schreef:
Waar is die aanval Mindim? Dit filmpje zaten wij hier gisteravond te kijken.

Ik durf het niet te zeggen, vrij oud filmpje lijkt mij, maar ik neem aan in een van de Seaworld parken. Het is vergeven van dit soort filmpjes, van aanvallen op trainers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:43

Mindfields schreef:
Echt geweldig om hem zo te zien na al die tijd in zo'n klein k*tbakkie te hebben gezeten! Die heeft toch nog even geweten wat voor dier hij ook alweer was.

Vooral met dat muziekje erbij :D

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:50

Lijkt me als trainer echt een nachtmerrie dat een dier zich zo tegen je keert. maar ja wie denkt er aan het dier?
Die keiko is echt geweldig om te zienn

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:59

Mindim schreef:
en weer een aanval

Sorry, wil ik toch even iets zeggen. Ik denk echt dat dit geen aanval is, ze zien de trainer gewoon meer als speeltje volgens mij. Als ze echt kwaad willen, gaan ze er niet zo mee lopen hopsen.

Ik vind dit altijd een moeilijk onderwerp. Volgens mij heb ik wel eens eerder een reactie gegeven maar ik vind het (MIJN MENING) een beetje hypocriet om dit heeeeeel zielug te vinden en andere dieren die bij ons leven, is dan weer helemaal niet erg. Gedomesticeerd of niet, voor mij maakt dat niets uit eigenlijk. Dan moet iedereen geen huisdieren meer nemen, circussen, dierentuinen, paarden, alles de deur uit.
Ik krijg altijd een beetje een ikwilhetgoedlullengedomesticeerdverhaalgevoel... Sja, zo denk ik er over.

Niet dat ik het er mee eens ben hoe deze dieren gehouden worden maar bij heel veel dieren stuit me dat tegen de borst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 03:20

@mamboBeach, waar lees je dan dat de mensen in dit topic, het wel goedvinden om andere dieren belabberd te houden?

Gedomesticeerd of niet, kijk eens in het linkje hierboven over de wolf en de hond, dan zie je het verschil.

Denk je dat ze een zeehond hap sloek weg doen, nee, daar wordt ook eerst mee 'gespeeld' of gehopst zoals je het noemt, als ze dood zijn nog door de lucht gesmeten en dan opgegeten.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:49

The circle if life heet zoiets. Je kan een orka niet afleren om te jagen.
Ik kan mijn paard ook niet afleren om te vluchten als hij schrikt.
Dat is de natuur, dat krijg je er niet uit. Mijn poes vangt ook een muis als ze er 1 ziet en ze krijgt echt eten genoeg........
Dat is het leven, de natuur.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:29

MamboBeach schreef:
Mindim schreef:
en weer een aanval

Sorry, wil ik toch even iets zeggen. Ik denk echt dat dit geen aanval is, ze zien de trainer gewoon meer als speeltje volgens mij. Als ze echt kwaad willen, gaan ze er niet zo mee lopen hopsen.

Ik vind dit altijd een moeilijk onderwerp. Volgens mij heb ik wel eens eerder een reactie gegeven maar ik vind het (MIJN MENING) een beetje hypocriet om dit heeeeeel zielug te vinden en andere dieren die bij ons leven, is dan weer helemaal niet erg. Gedomesticeerd of niet, voor mij maakt dat niets uit eigenlijk. Dan moet iedereen geen huisdieren meer nemen, circussen, dierentuinen, paarden, alles de deur uit.
Ik krijg altijd een beetje een ikwilhetgoedlullengedomesticeerdverhaalgevoel... Sja, zo denk ik er over.

Niet dat ik het er mee eens ben hoe deze dieren gehouden worden maar bij heel veel dieren stuit me dat tegen de borst...

Ik wil hier toch even op reageren, het is inderdaad spelen van de orca. Maar je moet je realiseren dat in SeaWorld de orca's, indien er geen show is, niet spelen. Dit betekent dat ze lusteloos rondhangen aan de rand van dat bad wachtend op een visje. De enige keer dat ze kunnen spelen is tijdens een show. De natuur van de orca is om meerdere keren per dag te spelen met elkaar, omdat dit natuurlijk niet kan in SeaWorld pakken ze de mensen om mee te spelen. Daar dit levensgevaarlijk is kunnen we de conclusie wel trekken dat het houden van orca's gewoon niet kan (ik respecteer je mening, maar dit is de keerzijde van SeaWorld die veel mensen niet kennen)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:38

Mindim schreef:
Statement Jean Michel Cousteau

_/-\o_ _/-\o_

tja...voor mij houdt een discussie echt een beetje op als een dier als een orka die hectares /kilometers water nodig heeft om zich goed te voelen ,die gehouden wordt in een ronde betonnen doodsaaie bak,en welke gehouden worden voor entertaining voor de mens,niet voor deze dieren zelf,vergeleken wordt met een door mensen gevormd dier als een paard of een hond,waarbij de meeste mensen ook nog eens proberen deze dieren zo te houden naar de behoefte van het dier ( een hond heeft bv NIET de behoeftes van een wolf,een wolf = een wolf en heeft specifieke wolf behoeftes en een hond = een hond en heeft specifieke hond behoeftes,dus een orka vergelijken met een paard of hond gaat echt nergens over)...

een paard is geen wild dier meer,zeker niet de paarden die wij in onze weilanden/stallen houden :n ,echt als ze dat wél zouden zijn ( of met een wild dier/paard vergeleken mogen worden),hou je ze echt niet in een stalletje,dan zijn dit geen knuffel frutsel en rijdieren,maar dieren waarbij je echt vreselijk op je hoede moet zijn omdat ze uit wild instinkt handelen,en dat doet een orka ook nog steeds,deze dieren zijn nog niet zover gedomesticeerd dat je kan spreken over een 'tam'dier ,en dus horen ze niet in veel te kleine bakken water gehouden te worden en shows te geven waarbij er mensen op hun rug rijden,of op hun neus staan :n

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:31

Filmpje van Cousteau had ik een aantal pagina's terug al eens geplaatst. Hij zegt precies wat wij bedoelen.

Nogmaal Orka's horen niet in een bakje. En zeker al je weet wat voor een leeftijden ze in het wild halen vergeleken met in gevangenschap. De cijfers liegen er niet om
http://www.orcahome.de/deadtime.htm

En om nou een orka met een paard te vergelijken, nee dat kan niet.
Het paard dient de mens al eeuwen. Eerst als werk dier en nu voor het plezier.
Aan de behoefte van een paard kunnen wij beter voldoen als die van een orka.
Ben ook niet van plan om hier verder op door te gaan om zulke dieren te vergelijken.

Ook ik vind het jammer dat de mensen die voorstander zijn van het houden van orka's in gevangenschap. Niet met linkjes/filpjes komen waar het bewijs in staat dat een orka het daadwerkelijk naar zijn zin heeft in een betonnen tank.

Mindim mooi filmpje van Keiko. Gelukkig heeft die nog eens kunnen voelen hoe het zeewater over zijn rug glijd en gewoon eens kilometers rechtuit kon zwemmen. zonder dat je na twee slagen weer een bocht moet maken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:47

Dat filmpje van Keiko is echt schitterend! *snottert* Gewéldig om te zien hoe hij rond springt, eerst in dat tussenbassin (?) en later écht in de zee. En als je hem dan ziet zwemmen met die sneue kromme vin met andere orka's... En dat na AL die tijd in gevangenschap. En dan zou Morgan niet vrij gelaten kunnen worden???

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:07

Ik ben en blijf van mening dat morgan ook vrijgelaten kan worden net als Keiko. Maar helaas Seaworld heeft vers bloed nodig om te fokken (zal mij ook niet verbazen als ze al op jonge leeftijd een kalf krijgt). En dan heb je nog de kosten on het hele proces van vrijlating goed te laten verlopen. Ze zien haar liever geld in het laatje brengen dan dat ze er geld in steken.

Hier kan je nog Petitie tekenen om Morgan vrij te krijgen, wie weet helpt het.
http://translate.google.co.uk/translate ... an&act=url

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:27

kikia schreef:
Hier kan je nog Petitie tekenen om Morgan vrij te krijgen, wie weet helpt het.
http://translate.google.co.uk/translate ... an&act=url

Denk niet dat dat nog zin heeft!! Ze zit nu al eenmaal in dat cirquit, daar is moeilijk uit te komen!!! En inderdaad zal ze in de komende jaren wel een aantal kalveren op de wereld moeten zetten!
Het is alleen te hopen dat ze het daar werkelijk zo naar haar zin heeft als dat ze zeggen................

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:45

nieky1993 schreef:
Was naar de site van Kikia aan het kijken en de foto's aan het bekijken
Maar wat ingodsnaam is er met deze orca zijn huid?
http://www.orcahome.de/chimo.htm

Chimo was deels albino :D Ze zat 2 jaar in een park en is toen dood gegaan. Er zijn meer witte orca's, albino's. Maar wel zeldzaam.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:47

Mindim schreef:
nieky1993 schreef:
Was naar de site van Kikia aan het kijken en de foto's aan het bekijken
Maar wat ingodsnaam is er met deze orca zijn huid?
http://www.orcahome.de/chimo.htm

Chimo was deels albino :D

Wel apart, is er niet ook eens ooit een albino orca gespot?

Is er trouwens ook een site met sterftes in gevangenschap met doodsoorzaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:52

http://www.inkokomo.com/dolphin/orca.html

Brrr, het begin van de orca vangst, met ook een stukje over Chimo.

Er is een wit mannetje gespot inderdaad en ook nog een vrouwtje, maar wela l lang geleden.

Ja, er is zo'n lijst, ik zoek even voor je.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:53

Ben die foto's aan het bekijken en het enige "positive" dat ik eraan vind is dat ze er iniedergeval op "voorruit gegaan" zijn de afgelopen jaren wat betreft ruimte.
Jeetje dat was pas echt triestig hoe ze vroeger gehouden werden.
Maargoed het is natuurlijk wat je positief wilt noemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:55