Urko schreef:Er is geen paard wat het verdient om met een halve baal hooi op stal te staan snachts. Dat is net zo onnatuurlijk als een orca in een zwembad. En het is niet een paard of een orca die zo intelligent is, maar de trainingsmethode. Beide diersoorten hebben hun natuurlijke behoefstes en sociale systemen (denk maar aan de 5 vrijheden) en ik denk dat een gemiddelde orca er dan beter aan toe is dan een gemiddeld paard. Die krijgen training om er voor te zorgen om ze optimaal gezond te houden, alles gaat uit vrijwillige basis (er word NIKS afgedwongen). Nee paarden die verdoven we toch gewoon als ze niet mee werken? Of even met de zweep erop als hij weiget voor een hindernis. En achtja, op stal geen probleem, is maar 12 uur per dag!
Ik blijf erbij.. ik vind het ongelovelijk hypocriet om een orka meer status te geven dan een paard. Beide zijn levende wezens, beide intelligent en beide in staat om complexe dingen te leren. En niet geheel onbelangrijk: Beide zijn ze er voor het vermaak van de mens.
edit: een orca vermaak zich anders ook prima met een feedbal (die hij moet voorbewegen en rollen om er vis, jelly en ijs uit te krijgen) een tuinslang waar zoet water uit komt... soortgenoten, geluiden, nieuwe voorwerpen en allerlei andere soorten verrijking waar een ze zich echt uren mee kunnen vermaken!!
Je gaat er vanuit dat alle paarden zo gehouden worden Urko en dat alle mensen verdoven, met zwepen slaan en dergelijk. Das natuurlijk niet helemaal fair. Ook niet iedereen heeft een opbox mentaliteit. Er is ook een groep die hun paard in heel andere omstandigheden houdt. En dat is er bij orka's niet. Die worden allemaal in opbox toestand gehouden.
Dat de gemiddelde orca er beter aan toe is dan een gemiddeld paard, die mening deel ik niet, zeker niet als je alle informatie en feiten rond het gedrag van orca's in gevangenschap bekijkt. De statistieken over levensduur, het onderlinge agressieve gedrag naar elkaar, naar hun trainers, hun abnormale gedrag in de tank.
Ik geef alle dieren die gehouden worden op een manier waar hun fysieke en mentale welzijn in het geding komt dezelfde status. Dus om het woord hypocriet te gebruiken vind ik een oordeel vellen over een ieder die hier aan de discussie deel neemt.
Als de dieren zich zo verrijkt voelen in hun tank en met hun speelgoed, waarom geef je ons dan niet een link waarin dit met onderzoek is onderbouwt. Hoe verklaar jij dan alle rapporten geschreven door wetenschappers, voormalig trainers, biologen, waarin staat dat orca's in gevangenschap helemaal niet happy zijn.
Wat vind je er dan van dat dieren met zo'n sociale structuur, binnen de maatschappij zo veelvuldig worden verplaatst, dat dieren op veel te jonge leeftijd kalveren krijgen. Dat Tilikum 13 maanden solitair zit bewust, dat dieren elkaar onderling verwonden of doden, dat die dieren geen tanden meer in hun bek hebben, dat ze op ab staan vanwege de infecties die de uitgeboorde tanden kunnen veroorzaken, dat de meeste orca's in gevangenschap niet eens de helft van hun levensverwachting volmaken, hoeveel gevallen van stress er zijn onder de orka's en dat bij een hele kline populatie in gevangenschap en nog veel meer narigheid. Hoe verklaar je dat als er zo goed voor ze wordt gezorgd en als die dieren zo blij zijn met hun speelgoed en fysiek en mentaal genieten van hun leven?
Wat vond je trouwens van het rapport van de trainers van Seaworld over Keto en Tilikum??