Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:05

Loody schreef:
jammer dat zo'n hals band word gebruikt op momenten die niet nodig zijn...en dat de hond waarschijnlijk elke dag die band draagt...

Ik denk idd dat niet de band zelf zo uber slecht is maar het gebruikt ervan. Mijn oom en tante hebben een Duitse herder, super lief ding en doet geen vlieg kwaad. Alleen hebben ze voor buiten wel zo'n riem om. Niet perse omdat die niet luisterd of gemeen naar andere doet, maar omdat als die iets leuks ziet helemaal happy word en nogal eens het baasje vergeet. Er word overigens niet met die riem gerukt, maar wel tegenwicht gegeven. Behalve als die het te bond maakt, dan moet die bij de les blijven. Overigens trekt hij niet uit dominantie of iets dergeleijks maar gewoon omdat hij nieuwsgierig is en happy. Hij wil gewoon aan alles ruiken en doen Lachen .

Slipketting is helemaal geen optie voor die hond aangezien het een langhaar is en je dan telkens die ketting los ken maken. Wel zijn ze zich bewust van het beeld wat mensen bij die halsband hebben aangezien als ze naar de dokter gaan een andere omdoen. Reden: geen zin in die eindeloze discussie en bij de DA hebben ze de eerdergenoemde halsband niet nodig.

Hond is overigens helemaal happy en soms denken we dat hij tijdens het wandelen de halsband niet eens voelt want hij laat er niets van merken. Rest van de tijd heeft hij overigens helemaal geen halsband om.

Mijn overtuiging is dus echt dat de manier waarop de halsband gebruikt word de halsband slecht maakt en niet de reden van bestaan.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 16-08-08 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:10

verography schreef:
Loody schreef:
jammer dat zo'n hals band word gebruikt op momenten die niet nodig zijn...en dat de hond waarschijnlijk elke dag die band draagt...

Ik denk idd dat niet de band zelf zo uber slecht is maar het gebruikt ervan. Mijn oom en tante hebben een Duitse herder, super lief ding en doet geen vlieg kwaad. Alleen hebben ze voor buiten wel zo'n riem om. Niet perse omdat die niet luisterd of gemeen naar andere doet, maar omdat als die iets leuks ziet helemaal happy word en nogal eens het baasje vergeet. Er word overigens niet met die riem gerukt, maar wel tegenwicht gegeven.

Slipketting is helemaal geen optie voor die hond aangezien het een langhaar is en je dan telkens die ketting los ken maken. Wel zijn ze zich bewust van het beeld wat mensen bij die halsband hebben aangezien als ze naar de dokter gaan een andere omdoen. Reden: geen zin in die eindeloze discussie en bij de DA hebben ze de eerdergenoemde halsband niet nodig.

Hond is overigens helemaal happy en soms denken we dat hij tijdens het wandelen de halsband niet eens voelt want hij laat er niets van merken. Rest van de tijd heeft hij overigens helemaal geen halsband om.

Mijn overtuiging is dus echt dat de manier waarop de halsband gebruikt word de halsband slecht maakt en niet de reden van bestaan.

Ha ja de reacties bij de dierenarts. Ik trek me daar niks meer vanaan. Bij de dierenarts heeft mijn reu de prikker wel op. Aangezien hij zich daar niet zo gedraagt en een extra corrctie wel op zijn plaats is. Heb er nog nooit commentaar op gehad van dierenartsen Knipoog en hij heeft er heel wat gezien. Maar de mensen in de wachtkamer die hebben vaak commentaar voor 10.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:20

Jessol schreef:
Ja, die hondenscholen kennen we, die alitjd zo positief zijn.
mijn sitefmoeder had een hond en die beet naar haar, en van de hondenclub moest je haar dan een koekje in de bek stoppen, maar haar niet corrigeren want dat was een grote misdaad, daar sta je dan, met een hond, die je aanvalt, door die wonderbaarlijke hondenscholen

Dat is dan wel een hele rare hondenschool, want waar ik loop gaan we echt geen koekjes in een hond proppen als hij bijt. Verder werken we wel op de positieve manier, en geloof me de honden zijn altijd helemaal heppie als ze weer naar de cursus mogen.
Er zijn ook mensen die zeggen dat ze al langer honden hebben en die dus nog heel erg van de oude stempel zijn en hard corrigeren enzo. Ja dan moet je lekker wegblijven als je het zelf zo goed weet, want dat is gewoon niet de bedoeling.
Ik loop altijd met 3 honden op het strand, en de helft van de tijd vergeet ik hun halsband om te doen, ze lopen toch altijd los. En als ze dan wel een keer aan de riem lopen trekken ze echt niet, want ze vinden het veels te leuk om bij mij te lopen. Ik heb altijd hele gesprekken met ze, kan me ook niks schelen of mensen raar kijken als ik tegen ze loop te banketstaaf, mijn armen zijn in ieder geval nog net zo lang als normaal.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:57

rockwitch schreef:
Jessol schreef:
mijn sitefmoeder had een hond en die beet naar haar, en van de hondenclub moest je haar dan een koekje in de bek stoppen, maar haar niet corrigeren want dat was een grote misdaad, daar sta je dan, met een hond, die je aanvalt, door die wonderbaarlijke hondenscholen

Dat is dan wel een hele rare hondenschool, want waar ik loop gaan we echt geen koekjes in een hond proppen als hij bijt. Verder werken we wel op de positieve manier, en geloof me de honden zijn altijd helemaal heppie als ze weer naar de cursus mogen.
Er zijn ook mensen die zeggen dat ze al langer honden hebben en die dus nog heel erg van de oude stempel zijn en hard corrigeren enzo. Ja dan moet je lekker wegblijven als je het zelf zo goed weet, want dat is gewoon niet de bedoeling.
Ik loop altijd met 3 honden op het strand, en de helft van de tijd vergeet ik hun halsband om te doen, ze lopen toch altijd los. En als ze dan wel een keer aan de riem lopen trekken ze echt niet, want ze vinden het veels te leuk om bij mij te lopen. Ik heb altijd hele gesprekken met ze, kan me ook niks schelen of mensen raar kijken als ik tegen ze loop te banketstaaf, mijn armen zijn in ieder geval nog net zo lang als normaal.

aan zo'n hondenschool heb je inderdaad ook niets maar ik denk dat dit een beetje uit zijn verband is gerukt.
Net als de meeste reacties hier.
Ik lees mensen die goedpraten naar zichzelf toe waarom ze zo'n band nodig menen te hebben.
En ik lees de andere kant, mensen die een goede band hebben met hun hond, trainen op de positieve manier en natuurlijk hun hond best eens durven te corrigeren waar nodig.
Allemaal willen we een hond die graag bij ons is, blij is en graag met ons samenwerkt.
De houding van de hond laat ons zien, op welke manier hij is opgevoed!!
Dan weten wij genoeg. Tis veel makkelijker een hond binnen 10 minuten te leren te volgen waarbij hij angstig is en pijn heeft. Maar een gezellige zwaaistaart en contact krijg je alleen bij een op een positieve manier opgevoede hond. En ja, helaas voor het prikkettingkamp, dat duurt wat langer dan 10 minuten........Maar zoals ik al zei, aan de houding van de hond zie ik genoeg!!!

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:59

slimmerik schreef:
Lysette schreef:
Maar alsnog werken ze niet met pijn. Als je hond niet als een debiel in die riem hangt omdat hij heeft geleerd niet te trekken kan een halsband erg weinig schade opleveren lijkt mij . Als hij dat wel doet kan een tuig dat als nog niet.
Dus als het je om de schade aan de nek gaat kun je ze toch lekker een tuigje om doen?

Moet jij mijn hond eens horen kotsen en kreunen als ik hem corrigeer met de slipketting Haha!

deze reactie begrijp ik echt niet? Jij wilt wel zeggen dat je gek bent op honden/paarden????

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:59

Ben ik het mee eens, ik let ook op de houding en dat zegt mij idd al alles. Ik zie eigenlijk nooit een hond met een prikketting die een hele gezellige blije zwaaistaart heeft. Maar goed dat soort dingen zijn van die oneindige discussies.
Mensen denken hij kwispelt dus is hij blij. Alleen zijn er weet ik veel hoeveel verschillende manieren van kwispelen, dus kan je er niet vanuit gaan dat hij maar blij is. Kwispelen is opwinding, en dat kan om meerdere redenen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:20

rockwitch schreef:
Ben ik het mee eens, ik let ook op de houding en dat zegt mij idd al alles. Ik zie eigenlijk nooit een hond met een prikketting die een hele gezellige blije zwaaistaart heeft. Maar goed dat soort dingen zijn van die oneindige discussies.
Mensen denken hij kwispelt dus is hij blij. Alleen zijn er weet ik veel hoeveel verschillende manieren van kwispelen, dus kan je er niet vanuit gaan dat hij maar blij is. Kwispelen is opwinding, en dat kan om meerdere redenen.

Dan moet je de mijne zien volgen. Blij, springend en staart zwaaiend. Krijg bij elk examen hetzelfde commentaar. Blije hond, die iets minder enthousiast mag zijn !!!! en dat voor een hond die normaal met prikker loopt en in het verleden met teletac. Niks geen onderdanigheid en angst of pijn. Dan zou ik niet eens willen trainen. Ik ben blij met de superband die ik met mijn hond heb.

Uit dit soort reactie''s lees je het gebrek aan kennis over hulpmiddelen in de africhting.

(natuurlijk zijn er uitzonderingen van honden die niet blij zijn, maar dat zal niet zo gauw aan de halsband liggen maar aan de gehele africhting van die hond/geleider)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:40

nou die van mij is ook onwijs blij hoor buiten.. en binnen
zie het verschil in gedrag echt niet als ze nou buiten of binnen is
mijn hond is een enorme energie bonk die altijd vrolijk en happy is

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:04

idd Willawander, onze honden lopen echt niet onderdrukt met prikker. Dit is echt onweet van het materiaal.
sommige doen alsof wij alleen maar negatief zijn, in de trainingen komen er ook balletjes, voedsel, en positieve dingen!

onze hond is ook opgewekt en vrolijk, met teletac, of met prikband.
in het volgen lopen ze ook allemaal blij, met de staart in de lucht, onderdrukt is dan iets anders?
maarja, mensen zonder weet kunnen hier eigenlijk niks over zeggen, want ze weten niet hoe het llemaal in elkaar zit, nogmaals kijk eens langer dan je neus lang is.
ieder heeft een andere mening, en da's normaal..

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:40

da's inderdaad normaal maar je zegt het zelf al: hulpmiddelen en net als met paarden hoor je die niet nodig te hebben of voor korte tijd.
Mijn vriend heeft een jachthond op het hoogste wedstrijdniveau en zij is getraind, juist zonder hulpmiddelen!! Wij weten wel degelijk waar we het over hebben. Denk je nu echt dat instructeurs zich niet verdiepen, da's te makkelijk gedacht......

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:04

Jessol schreef:
idd Willawander, onze honden lopen echt niet onderdrukt met prikker. Dit is echt onweet van het materiaal.
sommige doen alsof wij alleen maar negatief zijn, in de trainingen komen er ook balletjes, voedsel, en positieve dingen!

onze hond is ook opgewekt en vrolijk, met teletac, of met prikband.
in het volgen lopen ze ook allemaal blij, met de staart in de lucht, onderdrukt is dan iets anders?
maarja, mensen zonder weet kunnen hier eigenlijk niks over zeggen, want ze weten niet hoe het llemaal in elkaar zit, nogmaals kijk eens langer dan je neus lang is.
ieder heeft een andere mening, en da's normaal..

Ik vind het gewoon in en in triest dat jij pijn gebruikt om je hond het kunstje te laten doen. En dat terwijl het helemaal niet nodig is, het kan ook op een leuke manier. Plus dat je dan geen hond krijgt die het zelf denken afleerd omdat hij bang is een correctie te krijgen.
Ik heb zat africhtingsdemo's gezien en die honden vind ik bijna allemaal ontzettend opgefokt volgen. Misschien wel met een kwispel, maar niet echt ontspannen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:07

Jessol schreef:

Ik kan me niks voorstellen bij een hondenschool die de hond beloond voor het bijten, maar al zou deze hondenschool dat wel doen, zijn dan meteen alle hondenscholen die positief trainen slecht?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:16

Doe mij maar een clicker.
Ik wil geen hond hebben die luistert omdat hij bang is!
Ik wil een hond waarmee ik samen kan werken. En in samenwerking hoort geen prikband. De prikband is de makkelijkste weg. De kunst is om de hond te laten gehoorzamen zonder de prikband.

En laat ik nou net niet de makkelijkste honden hebben, Bullmastiff en een kruising windhond/husky.

Nou als ik het daarmee zonder prikband kan, moet het bij een herder of dobermann zeker lukken.

Ik heb in het verleden ook een herder gehad. IPO afgericht. Ik heb haar bij de fokker weg gehaald. Deze had haar naar een africhter gebracht die ook deze en andere nare methoden gebruikte.

Resultaat: Herder met IPO 2 in de zak, wilde niks meer, was totaal kapot.

Met veel positieve training toch een leuke draai aan deze hond kunnen geven.

Dus positief trainen werkt toch beter.

Edit: positief trainen is niet alleen koekjes voeren, het is voornamelijk positief reageren op gewenst gedrag van de hond.
Ik doe dit met een clicker. DE hond merkt dat dit gedrag hem/haar iets oplevert en zal het gewenste gedrag vaker gaan vertonen.
Tevens leert men de hond zo voor zichzelf nadenken.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 17-08-08 10:24, in het totaal 2 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:21

Ik merk toch in het topic dat mensen die de prikker zielig vinden, deze nooit gebruikt hebben en toch oordelen over de gevolgen ervan.

Mits goed toegepast gebeurd er echt niks met de hond en kwispelt ie ècht wel door. Knipoog

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:23

Ik vind het gewoon niet nodig slimmerik als er vriendelijker manieren zijn die net zo goed of zelfs beter werken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:41

Wilawander schreef:
Een prikband is mits goed gebruikt helemaal niet zielig.

Neem bijvoorbeeld een slipketting of een leren riem, als de hond trekt (wat veel honden doen) dan staat er constant druk op de luchtpijp. Heb inmiddels al veel hoestende honden gezien waarop op röntgenfoto's duidelijk te zien is dan de luchtpijp is vernauwd. Waardoor ze dus weinig lucht krijgen.

Bij een prikband voelt de hond bij het trekken de uitsteeksels, dus zal dan niet meer trekken. wat voor zijn gezondheid een stuk beter is.

Ik richt zelf Duitse Herders af, die ook een prikband om hebben. Als eerste heb ik niet de kracht om ze te corrigeren als ze wat willen wat niet mag. stel dat ik dat wel zou hebben, hoe zou dat aankomen met een gewone halsband? Ten tweede leren ze bijvoorbeeld te bijten op commando en zijn ze soms zo enthousiat dat ze ook wel eens het commando vergeten af te wachten. Dan is dit middel wel het eerlijkst en het beste voor de gezodheid van de hond.

Moet er wel bijzeggen, Mits goed gebruikt!!!

Ik sluit me hier volledig bij aan, mits het goed gebruik hiervan!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:55

Alle methodes zijn naar mijn idee bij verkeerd gebruik schadelijk.
Had laats nog een discussie met een vrouw, was met mijn Sint Bernard eerst bij een cursus geweest waar ze met snoepjes werken. Vind ik persoonlijk helemaal niks (mijn mening) maar wilde het toch een kans geven.
Allemaal heel leuk hoor, maar mijn hond nam niks aan. Die eet niet op vreemde plekken en neemt van vreemden al helemaal niks aan (ben ik ook wel blij mee).
Dus toen weer naar onze oude trainingsschool gegaan en daar werken ze met de slipketting. Ik heb hem zelden moeten gebruiken. Verder waren stemhulpen genoeg.
Ik zeg niet dat de cursussen die gebruik maken van lekkernijen of andere methoden slecht zijn, maar voor mij is de slipketting de beste oplossing, en ik heb er een perfect luisterende hond voor terug gekregen.
Zo zal dit ook met die halsband zoals TS beschrijft zijn. Mits hij goed gebruikt word, is er naar mijn idee niks aan de hand. Zoals sommige zeggen, beter zo in de hand kunnen houden dan dat hij een klein hondje doodbijt of de straat over rent en een ongeluk veroorzaakt. Dat heb ik helaas vaak genoeg zien gebeuren.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:56

een prikband is mij ook niet vreemd...

en mits goed gebruikt is een prikband en teletac geen slecht middel..

zowel bij africhting van paard als hond word gebruik gemaakt van "pijnprikkel" om dier te laten luisteren...

@lysette....

rijd je ook paard...?

als je paard niet voorwaarts voor t been is en jij geeft hardere beenhulp, schopje, spoortje zweepje...geef je ook pijnprikkel......

gaat ie te hard en je trekt maakt ophouding, geef je ook pijnprikkel ....

Hoe doe jij dat vraag ik em dan af....

als je pricipieel tegen een dier met "pijn" af te richten...

word paardrijden en hondenafrichten wel heel moeilijk......

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:14

slimmerik schreef:
Ik merk toch in het topic dat mensen die de prikker zielig vinden, deze nooit gebruikt hebben en toch oordelen over de gevolgen ervan.

Mits goed toegepast gebeurd er echt niks met de hond en kwispelt ie ècht wel door. Knipoog

Het gaat erom dat het niet nodig is om je hond pijn te doen om hem een kunstje te leren of te laten uitvoeren. Dat jij het niet erg vind om je hond pijn te doen om je resultaat te bereiken is jouw keus maar ga dan niet doen of je hond het om dat moment niet vervelend vindt (want als hij het niet vervelend zou vinden zou ie het gedrag niet gaan ontwijken). Je krijgt een hond die luistert om pijn te vermijden, schijnbaar vind jij dat niet erg. Ik heb liever dat mijn honden luisteren omdat er dan misschien wel iets leuks komt en niet bang zijn om fouten te maken omdat ze dan misschien wel op hun lazer krijgen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:16

sigrid1182 schreef:

zowel bij africhting van paard als hond word gebruik gemaakt van "pijnprikkel" om dier te laten luisteren...

@lysette....

rijd je ook paard...?

als je paard niet voorwaarts voor t been is en jij geeft hardere beenhulp, schopje, spoortje zweepje...geef je ook pijnprikkel......

Ik rij geen paard meer. En ik vind het inderdaad onnodig om pijn te gebruiken als het op een andere manier kan of als het alleen maar is omdat jij zo graag wilt dat hij zijn kunstjes uitvoert om zo je certificaat te halen of te winnen op een wedstrijd. Naar mijn mening streef je dan echt "het leuk samen bezig zijn" compleet voorbij.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:30

Lysette schreef:
sigrid1182 schreef:

@lysette....

rijd je ook paard...?

Ik rij geen paard meer. En ik vind het inderdaad onnodig om pijn te gebruiken als het op een andere manier kan of als het alleen maar is omdat jij zo graag wilt dat hij zijn kunstjes uitvoert om zo je certificaat te halen of te winnen op een wedstrijd. Naar mijn mening streef je dan echt "het leuk samen bezig zijn" compleet voorbij.

nou dat je zo principieel bent, heb ik dan respect voor.....

ik ben het overgens niet met je eens...maar dat is een heel ander verhaal...

Haha!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:32

Ik heb een hele opleiding gehad voor het trainen van honden, dus het is echt niet zo dat ik er niks vanaf weet en daarbij worden ook echt wel de middelen behandelt die sommigen hier zo aanprijzen.

Mits goed toegepast gebeurd er echt niks met de hond en kwispelt ie ècht wel door.

Ik heb idd nog nooit een prikker gebruikt, maar ik heb het ook niet nodig, omdat de honden waar ik altijd mee loop gewoon luisteren, omdat ze het ontzettend leuk vinden om met me te wandelen, of dingen te doen. Maar ik maak het ook leuk voor ze, zonder prikkers of teletacs.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:49

ik snap niet hoe je aan de hand van 1 moment, direct die mens kan veroordelen tot en met?
je wéét niet wat die mensen al hebben geprobeerd met die hond, je wéét niks van zijn verleden, je wéét niet of ze er hondensport mee doen en al helemaal niet de welke. of heb je het die eigenaar gevraagd en geluistert naar wat die te zeggen had? of ben je gewoon ervan uit gegaan dat omdat hij zen hond een prikketting aandeed, dat maar gelijk een beul is?

als mensen op de manege of ergens anders jullie zouden op de vingers komen tikken over hoe jullie met je paard werken, staan de haren al omhoog omdat ze niet eens weten waarom je zo werkt, maar je ondertussen wel komen veroordelen.... als ze geen uitleg komen vragen over de waarom je zo werkt of omgaat met je paard, dan zijn het al helemaal onmensen...

ik heb zelf 5 honden, ons Maya wandelt gewoon mee met een gewone halsband, Krak en Sifra hebben altijd hun tuigjes aan tijdens wandelingen, Grien een slipketting en Saga een tuigje én een slipketting.
ik krijg ook regelmatig de commentaar waarom ons Saga met tuig én slipketting mee wandelt. als ze mij daartoe de kans geven, leg ik graag uit waarom. geven ze mij die kans niet, dan kunnen ze voor mijn part mijn rug op.
ons Grien krijgt van mij zéér strikte grenzen. ze weet perfect wat ze mag en niet mag en ook daar heb ik al commentaar op gekregen. idem als met Saga, als ik de kans krijg om uit te leggen waarom ik Grien kort houd, dan leg ik dat graag uit.

hier in België is een prikketting eigenlijk verboden, al verkopen ze die nog op vele plaatsen en reageert de politie er amper op.

ik ben niet tegen het gebruik van een tt of slipketting, mits die correct wordt gebruikt én dat de eigenaar van de hond kijkt naar welk hulpmiddel het beste past bij zijn hond.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:32

Lysette; de honden werken niet omdat ze bang zijn van de correctie.
De honden worden ook positief iets aangeleerd, als ze zitten, krijgen ze een koekje, of wordt er gespeeld met het balletje.
de teletac komt er pas later bij, die dient om details te verfijnen!
dus de hond doet het nietuit schrik voor een correctie, maar omdat ie zo snel mogelijk het balletje wilt.
kijk maar eens op onze site; www.van-de-utadreef.be

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:38

Jessol schreef:
Lysette; de honden werken niet omdat ze bang zijn van de correctie.
De honden worden ook positief iets aangeleerd, als ze zitten, krijgen ze een koekje, of wordt er gespeeld met het balletje.
de teletac komt er pas later bij, die dient om details te verfijnen!
dus de hond doet het nietuit schrik voor een correctie, maar omdat ie zo snel mogelijk het balletje wilt.
kijk maar eens op onze site; http://www.van-de-utadreef.be

Waarom heb je dan die correcties nodig? Waarom niet belonen op het moment dat ze goed gedrag vertoond? Als hij toch zo graag het balletje wil, maar hij krijgt het niet omdat hij niet reageert op een commando maar het wél krijgt als hij het wel uitvoert hebben ze dat ook snel genoeg door hoor. Nou ideaal toch?
Je hond vertoond wel degelijk bepaald gedrag niet meer omdat hij die correctie kl*te vindt, zo werkt een correctie nou eenmaal. Als hij het zo'n fijn gevoel vond ging ie elke keer wel dat doen Haha!