Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

Re: Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:05

Je bent verantwoordelijk voor het dier waar jij de zorg van op hebt genomen. Wordt je dier ziek, hoor je daarvoor te zorgen. Doe je dat niet ben je in mijn ogen geen goede eigenaar.
Er zijn echter 2 puntjes:

1. Mensen kunnen doorslaan in het verzorgen van hun dier.
Zoals een caberatier (ben ff zijn naam kwijt) ooit zei, 'Straks sturen we onze parkiet nog naar de fysiotherapeut'. Ik zie er mensen voor aan. Maar naar mijn idee ben je dan aan het door slaan. De zwakste gaan, en de sterste overleven. Wij mensen kunnen dit iets bewerken. Maar operaties van 1000en eurie hoef van mij ook niet hoor.

2. Mensen moeten ook voor zichzelf kunnen zorgen.
Naar mijn idee ben je in de eerste plaats verantwoordelijk om voor je zelf te zorgen. Kun jij jezelf amper meer betalen vanwege die ene operatie van je huisdier, moet je een andere optie bedenken. Is een dier in zo'n slechte conditie is inslapen een optie.

En wees eerlijk wie kan zijn paard redden als het een zwaar gebroken poot heeft? Wie doet het echt?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:06

shadowprince schreef:
als ik voor 15000 euro mijn paard had kunnen redden en hij had nog in de weide kunnen staan zonder pijn had ik het misschien zelfs nog wel gedaan. maar de dierenarts zei het met heel weinig woorden maar t was overduidelijk. hij was in die 3 maand al zo verzwakt, zo'n zeldzame ziekte. hij zou niet meer beter worden, ik wilde hem ook niet langer plagen, maar toch die oogjes en dat niet opgeven tijdens het infuus vergeet ik nooit meer. briesen tot de laatste snik en het niet snappen....

het had me nu al een paard eroverheen gekost, maar had het er voor over. ook nu nog ben ik blij dat ik dat allemaal heb gedaan.
soms denk ik nog wel es, maar wat als ik nu nog naar de kliniek was gegaan, of wat als......

ik heb mn best gedaan, anderen verklaarden me al bijna voor gek dat ik zo lang was doorgegaan.....

Nee precies. Als je paard geen goede kwaliteit van leven meer heeft, of zo lang nog moet lijden voordat het wat beter wordt... Dan maak je de keus omdat dat het beste is voor het dier. Maar als je paard weer een goed leven zou hebben kunnen leiden zonder pijn, en zonder een pijnlijke herstelperiode, dan had jij het gedaan. En daar gaat het om vind ik...

Mijn hond is 12. Als zij nu iets krijgt waardoor ze een jaar pijn heeft en daarna niet een normaal leven kan lijden, dan laat ik haar niet helpen. Dat heeft gewoon geen zin meer vind ik... Dan weegt dat niet tegen elkaar op.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:06

Je kiest voor een dier, dus moet je voor de rest van zijn leven voor het dier kiezen. Het dier heeft er namelijk niet voor gekozen!

Als er andere opties zijn dan inslapen, vind ik dat je voor het dier moet kiezen, en niet egoïstisch zijn en hem bij een ander geen goed leven gunnen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:07

Black_White schreef:
En wees eerlijk wie kan zijn paard redden als het een zwaar gebroken poot heeft? Wie doet het echt?

Ik zou dat doen. Tegenwoordig zijn de kansen op een pijnloos leven in de wei dan best groot (afhankelijk van waar de breuk zit). Als die kans er is, en die kans is redelijk, dan vind ik het het waard.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:08

wat ik wel altijd heb gezegd voor mijzelf is: als het paard ooit iets krijgt, gaat het nooit naar de slacht!
ik weet dat je er dan in ieder geval iets voor terugkrijgt en dat je je misschien dan wel weer iets nieuws kunt kopen sneller.
maar nee dat wil ik niet, niet over de rug van mn eigen dotje, ïnslapen als t moet maar wel op de "vriendelijkste"manier waar je zelf ook bij kunt zijn zonder nachtmerries en schuldgevoel er aan over te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:16

Ik ken iemand die haar pony liet inslapen wegens geld gebrek voor een operatie ( ik zat erbij ook bij t gesprek ) Paard kon na de operatiepijnloos verder leven alleen was er geen grote kans dat t nog een sportpaard zou worden, ik snapzoiets wel dat je t doet wegens geld gebrek maar wat ik dan niet sap is dat deze dame haar eigen hagge ga goedpraten om rond te strooien dat r niets meer aan te doen viel en dit de beste oplossing was. DAT SNAP IK DAN WEER NIET! en ik wist hoe t zit dus ik vertelde dat en was ik ineens de boeman...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:19

Cinnepin schreef:
Ik ken iemand die haar pony liet inslapen wegens geld gebrek voor een operatie ( ik zat erbij ook bij t gesprek ) Paard kon na de operatiepijnloos verder leven alleen was er geen grote kans dat t nog een sportpaard zou worden, ik snapzoiets wel dat je t doet wegens geld gebrek maar wat ik dan niet sap is dat deze dame haar eigen hagge ga goedpraten om rond te strooien dat r niets meer aan te doen viel en dit de beste oplossing was. DAT SNAP IK DAN WEER NIET! en ik wist hoe t zit dus ik vertelde dat en was ik ineens de boeman...

Maar als je een paard koopt voor de sport en blijkt dus zodoende niets te worden? Zijn ook genoeg fokkers die hun hond na een baarmoederontsteking laten inslapen.

(en als bij ons de koeien geen melk meer geven dan is er ook nog maar één weg.)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:21

Onze hond heeft een allergie, het uitzoeken is enkele 100de euros maar dan nog de vraag als er wat uit komt. Een prik helpt ook, dus hebben we daar voor gekozen, dat moet helaas wel om de x-aantal weken wat erg slecht is, maar hij kan er gerust 15 mee worden.

Onze oude hond, was op, ondanks dat we er een operatie voor over zouden hebben, maar die kon gewoon niet meer.
750 euro is een boel geld, ligt er ook wel aan hoe oud het beestje is...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:21

Als je paard een been breekt: redden of niet?

Als je paard te redden is: zeker! Persoonlijk zou ik alles in mijn macht doen om mijn dieren te redden, of in ieder geval voor het beste voor het dier te kiezen. Betekent dat een enorme berg geld erin steken: liefde kun je niet kopen, en een dier is meer waard dan welk geld dan ook.
Zou ik het geld zelf niet op kunnen brengen, dan zou ik kruipen waar ik kruipen kon en geld bij elkaar krijgen.
Lukt dat niet, dan zul je toch een andere manier moeten vinden. Als er mensen zijn die het wél op zich kunnen en willen nemen: voilá. Als het dier het maar zo goed mogelijk maakt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:26

slimmerik schreef:
Maar als je een paard koopt voor de sport en blijkt dus zodoende niets te worden? Zijn ook genoeg fokkers die hun hond na een baarmoederontsteking laten inslapen.

(en als bij ons de koeien geen melk meer geven dan is er ook nog maar één weg.)

Als het geen sportpaard meer wordt: waarom niet gelukkig ergens laten zijn als gezelschapspony, of een 'af en toe een ritje' paard? ik ben het trouwens niet eens met fokkers die hun hond om die reden in laten slapen, deze honden kunnen in 99% van de gevallen ook bij iemand thuis als gezelschapsdier lekker leven.

Over de koeien: ik denk dat dat anders is. Als je een melkveebedrijf hebt, zijn die koeien er om die reden. Ja, je zou ze naar de opvang kunnen doen, maar dan krijg je weer een rundvlees tekort etc etc etc Knipoog

Maar ik blijf erbij dat mensen die dieren hebben om het dier, dus niet bedrijfsmatig, echt enkel en alleen voor dat dier kiezen. Dan moet je het niet lafhartig af laten weten als je er geen geld meer voor hebt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:28

De vraag is echter ook nog hoeveel mensen hebben de mogelijkheid, financieel en qua ruimte om een pensioenpaard te onderhouden. ik heb er ook een staan en moet zeggen dat de zorg om dat paard mij menig keer op het punt heeft doen staan om te besluiten helaas einde oefening, ik ben gek met mijn bayke, maar waar is de grens. Ik heb doordat ik haar heb aangehouden geen nieuw rijpaard, mij interesseert dat niet maar de meeste willen rijden en dat kun je dan misschien niet bekostigen.

Daarnaast, zie je een pensioenpaard 23 uur op stal staan en 1 uur in het paddock, dat is toch ook geen leven. Marktplaats staat vol met deze afdankertjes en dan vraag ik me af wat is dan verantwoord. Mijn merrie gaat never nooit naar een ander, ik weet dat ik genoeg om haar geef om haar de broodnodige medicatie en dergelijke te bieden, maar ook om te stoppen als het leven lijden wordt.

Dus mensen die zeggen ik snap niet dat mensen geen andere uitweg zien, of geen duizenden uitgeven aan een weidepaard (als dat het beste resultaat is) ik snap het wel, voor 4000 euro operatie heb ik 2 nieuwe haffies, oke voor mij kunnen ze Sonja niet vervangen, maar het is wel veel geld als je paard nooit meer gereden kan worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:32

Mijn paarden zou ik ook laten opereren aan een gebroken been, als ze me kunnen garanderen dat ze geen pijn hebben en dat ze een paardwaardig bestaan zullen hebben.

Ben met de bewuste kat afgelopen zaterdag weer naar de DA geweest en vanavond mogen we weer, sja... mensen hebben ook weleens ergens last van.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:34

Maar als ik het zo zie, zijn er best nog mensen die een paard wel een plekje in de wei willen geven...

Maar jouw paard gaat nooit naar een ander omdat jij ervoor wilt zorgen tot het lijden te ver gaat. Kijk, dan moet je inderdaad gewoon voor je paard kiezen en in laten slapen.

Als je een dier hebt dat heel goed ergens anders gelukkig zou kunnen zijn, en gezond (ook al zou het niet meer bereden kunnen worden), waarom zou je het die kans niet geven? Omdat je de hebberige egoïst wilt zijn en het dier dat jou onvoorwaardelijke liefde heeft gegeven niet aan een ander wilt gunnen?

EDIT: ik begrijp best dat mensen goed beginnen, en op een gegeven moment door situaties geen geld meer hebben. Geen schande aan! Ik vind het dan ook geen schande als ze in tijd van nood hun dieren niet naar behoren kunnen verzorgen, maar ik vind het wél vreemd dat je je dier dan geen kans wilt geven, ook al is het niet bij jou. Als ikzelf de plaats ervoor zou hebben, zou ik heel graag een onberijdbaar paard willen hebben! ik hecht niet zoveel waarde aan rijden, dus waarom geen heerlijk dier om van te houden en andere dingen mee te doen?
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 04-08-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:35

Als andere mensen je dier een plekkie willen geven moet je wel eerst hun bankrekening controleren. Moeten de asiels ook doen Ja Blijven ze wel vol trouwens ben ik bang.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:39

Toch vind ik het onverantwoord een de verzorging van een leven op je te nemen als je bij voorbaat weet dat je geen geld hebt voor noodgevallen. Door situaties kan van alles gebeuren, dat kan denk ik iedereen wel begrijpen, maar als je zelf al moet schrapen om alles rond te krijgen... moet je mijns inziens geen dierenleven op je nemen.

Natuurlijk wel controleren waar beestje terecht komt!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:42

Mijn mening is gewoon dat iedereen zelf mag en moet beslissen over het lot van zijn dier. Of dat nu door geldgebrek verkort wordt of door principes.... mag niet bommen. Eigen verantwoording Ja en wil de DA niet. Dan naar een andere DA of heft zelf in de hand nemen.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:44

zelf het heft in handen nemen?! he wat bedoel je daarmee, dat zou ik echt nooit doen. als een da het niet wil doen, zal het wel niet zo nodig zijn of wel?

beetje vaag dit zelf het heft in handen nemen. dus n zieke hond maar ophangen ? kittens maar verzuipen?

waar gaat het heen met de wereld....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:45

Juist pensioenpaarden komen vaak bij mensen die niks te besteden hebben, want immers die kosten in aanschaf niets. ALs er zoveel mensen zijn die een pensioenpaard zoeken, waarom vind je dan zelfs met moeite een plekje voor een gezonde pony, waar je alleen een kleine bijdrage voor vraagt. Daarbij heb ik zelf de voorwaarde dat een pensioenpaard ook dag en nacht moet kunnen rondstruinen en zoek dan maar een passende plek. Toevallig heb ik die mogelijkheid en mijn paard mag blijven tot het leven geen paardwaardig leven meer is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:48

shadowprince schreef:
zelf het heft in handen nemen?! he wat bedoel je daarmee, dat zou ik echt nooit doen. als een da het niet wil doen, zal het wel niet zo nodig zijn of wel?

beetje vaag dit zelf het heft in handen nemen. dus n zieke hond maar ophangen ? kittens maar verzuipen?

waar gaat het heen met de wereld....

Het zijn mijn dieren en er zijn best wel diervriendelijkere manieren om te euthaniseren als DA niet meewerkt. Maar als ik uit geldgebrek niet meer voor mijn dier kan zorgen dan komt ie zéker niet op een voor mij onbekende plaats terecht. Is misschien egoïsme maar so be it.

Over mijn dieren beslis ik. Simpel zat.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:49

een dier laten inslapen is ook niet echt goedkoop vind ik persoonlijk. Toen onze hond werd ingeslapen kostte dat ook iets van een 300 euro. Is toch ook al heel wat geld.
Wat als je het geld niet eens hebt om je dier te laten inslapen? Ik denk dat dat dan ook erg is voor het dier in de eerste plaats. Er zijn mensen genoeg die een dier kopen en er niet bij stil staan dat ie ooit ziek kan worden. Als je nu wel genoeg geld hebt om eventueel een operatie ofz te betalen dan kan dit geld toch wegvallen door onverziene omstandigheden. Sommige mensen hebben gewoon pech.
Ik denk dat als het gewoon om een basis behandeling gaat ofz dat je dat wel moet kunnen betalen. maar je kan toch niet verwachten dat iedereen 500 euro opzij zet om hun hamster of ratje te redden als hij een of andere ziekte krijgt. Als je hamster ziek wordt ga je dan echt in zotte kosten gaan als je toch weet dat ie als ie geneest misschien drie jaar wordt?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:49

slimmerik schreef:
Het zijn mijn dieren en er zijn best wel diervriendelijkere manieren om te euthaniseren als DA niet meewerkt. Maar als ik uit geldgebrek niet meer voor mijn dier kan zorgen dan komt ie zéker niet op een voor mij onbekende plaats terecht. Is misschien egoïsme maar so be it.

Inderdaad puur egoisme en nogal middeleeuws, in Spanje houden ze er ook zulke 'manieren' op na Knipoog

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:49

Heel apart, dat ik dit topic tegenkom.
Vorige week woensdag is er bij ons een paard (ong. 25 jaar) ingeslapen, die op het eerste gezicht niks had. De reden waarom het paard werd ingeslapen, was het volgende:

Dochterlief gaat studeren in Utrecht en komt niet van het paard af. Een paar maanden geleden zaten haar ouders te denken over een rusthuis in Soest, maar dit moest mijn moeder regelen (pensioenhoudster). Bij ons thuis vonden wij dit belachelijk, omdat het niet ons dier was en het is natuurlijk hun verantwoordelijkheid. Deze mensen hebben genoeg geld, zo blijkt want dochterlief ging o.a. maar liefst 4 keer(!) op vakantie, waaronder naar The States. Ondertussen zeggen ze wel dat het hun te veel kost, hoewel wij maar 80 euro stallingsgeld vragen. Maar goed, uiteindelijk was het niet gelukt om een plaatsje in het rusthuis te vinden (ik denk zelf dat ze er niks aan gedaan hebben) en moest hij maar ingeslapen worden, want verkopen zou waarschijnlijk toch niet lukken vanwege zijn leeftijd. Achteraf bleek dat het paard iets aan z'n lever had, dus misschien was het toch wel een goede beslissing.

Persoonlijk zou ik niet zomaar een paard of ieder ander dier laten inslapen, omdat ik niet meer voor het dier wil zorgen.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:52

voor mijn paard was ik 180 euro kwijt, en ook nog op de vriedelijkste en daardoor duurste manier. viel mee dus. ja en de rendac snif kwam er nog overheen maar dat viel me ook 100% mee.

het liefst had ik hem ook nog laten cremeren, maar aangezien er dan weer een paard aan kosten overheen kwam heb ik toen mn ogen maar gesloten, dat werd te gek en hij was er al niet meer, hij mertke het niet meer...

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:53

Quellian schreef:
slimmerik schreef:

Inderdaad puur egoisme en nogal middeleeuws, in Spanje houden ze er ook zulke 'manieren' op na Knipoog

Haha! Bloos voelde me alleen in opstand lol.

ik vind het ook zo, ik ken ze ook die mensen en ze moesten zich schamen!
en dat alleen als je een dier al niet meer kunt betalen, geef hem dan weg!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:58

shadowprince schreef:
het liefst had ik hem ook nog laten cremeren, maar aangezien er dan weer een paard aan kosten overheen kwam heb ik toen mn ogen maar gesloten, dat werd te gek en hij was er al niet meer, hij mertke het niet meer...

Zo nuchter ben ik ook, dood = dood. Als mijn dieren dood zijn, dan zijn ze er al niet meer, het karakter is eruit.