Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:11

dees_daan schreef:
Fitch schreef:
Natuurlijk willen slachters hun kippen niet levend plukken (voor zover ik weet worden kippen niet gevild) maar door de snelheid waarop de machines draaien en de verschillende grote en de verschillende mate waarin kippen spartelen, gebeurt dat nog wel eens. En dat is in mijn ogen heel erg.

waar zijn jou bewijzen?? dit gebeurd namelijk niet! zoals ik al zei, er staat iemand die het handmatig doet als ze langs de machine gaan.. zo snel gaat het niet hoor, dat valt je heel erg tegen Ja maar goed, ik denk dat deze discussie zinloos is, omdat ik weet hoe het werkt, en de kippen dus niet levend onthoofd en geplukt kunnen worden.. en jij graag op de nrc af wil gaan..

Ik zeg toch dat 't fijn is dat 't bij jou op de slachterij niet gebeurt? En dat 't schijnt te gebeuren?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:11

runningkawa schreef:
en als medewerkers zeggen dat dit niet gebeurd dan geloof ik die meer als een krant...sorry Lachen

Jij geloofde ook dat nertsen geëlektrocuteerd werden aan de geslachtsdelen...stond ook ergens geschreven.
dat is dus ook niet zo...
Daarom, ik heb mijn info liever van zien of van zeker weten dat mensen er werken

Dan hebben wij een volstrekt andere mening. Lachen Maar dat was al een tijdje duidelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:14

dus jij geloof roddels eerder dan mensen die het echt weten doordat ze er werken of zijn gaan kijken?

ja daar hebben we zeker een andere mening over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:14

Fitch schreef:
dees_daan schreef:

waar zijn jou bewijzen?? dit gebeurd namelijk niet! zoals ik al zei, er staat iemand die het handmatig doet als ze langs de machine gaan.. zo snel gaat het niet hoor, dat valt je heel erg tegen Ja maar goed, ik denk dat deze discussie zinloos is, omdat ik weet hoe het werkt, en de kippen dus niet levend onthoofd en geplukt kunnen worden.. en jij graag op de nrc af wil gaan..

Ik zeg toch dat 't fijn is dat 't bij jou op de slachterij niet gebeurt? En dat 't schijnt te gebeuren?

schijnt te gebeuren.. dit kan niet gebeuren, ze gaan eerst door een stroombad, ja daar kan er 1 tussendoor glippen, dan langs het mes, tjsa ook daar kan ie er tussendoor glippen (kleine kans maar goed) en daarom staan er die medewerkers, om het handmatig te doen, daarna zijn ze er echt wel geweest.. en zoals kawa al zei, plukken word een beetje moeilijk als ze spartelen Clown
het gebeurd niet op de slachterij waar ik werkte, kippenslachterijen werken op dezelfde manier neem ik aan, alleen op kleinere schaal, dus het is gewoon niet mogelijk..
maar goed, geloof jij de nrc maar, die zal het vast beter weten Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:15

Fitch schreef:
Waar baseer jij op dat ik nog nooit op een boerderij ben geweest?

omdat je dan waarschijnlijk wel had geweten dat stierkalfjes bij 9 van de 10 bedrijven binnen 2 weken weg zijn en dat die kisten enkel dienen voor de eerste tijd zodat een kalf zeker binnen krijgt wat ie binnen moet krijgen Haha! ze gaan al heel snel in groepshokken Knipoog

runningkawa schreef:
Daarom, ik heb mijn info liever van zien of van zeker weten dat mensen er werken

precies Haha!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:16

dees_daan schreef:
schijnt te gebeuren.. dit kan niet gebeuren, ze gaan eerst door een stroombad, ja daar kan er 1 tussendoor glippen, dan langs het mes, tjsa ook daar kan ie er tussendoor glippen (kleine kans maar goed) en daarom staan er die medewerkers, om het handmatig te doen, daarna zijn ze er echt wel geweest.. en zoals kawa al zei, plukken word een beetje moeilijk als ze spartelen Clown
het gebeurd niet op de slachterij waar ik werkte, kippenslachterijen werken op dezelfde manier neem ik aan, alleen op kleinere schaal, dus het is gewoon niet mogelijk..

Aangezien ik de NRC een goede en objectieve (voor zover mogelijk, want ik geloof niet in volstrekte objectiviteit) krant vindt neem ik aan dat ze eerst een uitgebreid onderzoek doen alvorens ze iets schrijven, bij verschillende slachterijen. Aangezien dit onderzoek dan meerdere slachterijen betreft en jij ervaring hebt bij maar één slachterij, ben ik inderdaad van mening dat de NRC het beter weet. Lachen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:18

runningkawa schreef:
dus jij geloof roddels eerder dan mensen die het echt weten doordat ze er werken of zijn gaan kijken?

ja daar hebben we zeker een andere mening over...

Ik geloof niet in roddels, dat zeg ik niet. Ik geloof goede journalistiek wel eerder dan 1 iemand die toevallig bij een goed bedrijf heeft gewerkt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:19

ervaring 2 van mij van een andere slachterij vergeet je voor het gemak...

Fitch, valt je zelf nu niet op van alle verhalen die jij ophangt hier op bokt het meerendeel weerlegd kan worden door mensen die er zelf werken of zelf gezien hebben of mensen kennen die er al jaren komen.

Toch blijf je geloven in die verhalen..beetje apart om eerlijk te zijn Lachen

Anoniem

Fitch schreef:
dees_daan schreef:

Aangezien ik de NRC een goede en objectieve (voor zover mogelijk, want ik geloof niet in volstrekte objectiviteit) krant vindt neem ik aan dat ze eerst een uitgebreid onderzoek doen alvorens ze iets schrijven, bij verschillende slachterijen. Aangezien dit onderzoek dan meerdere slachterijen betreft en jij ervaring hebt bij maar één slachterij, ben ik inderdaad van mening dat de NRC het beter weet. Lachen

stonden er ook bewijzen in de nrc? vast niet! ik vind het wel lachwekkend dat iemand zo op een krant af kan gaan.. sorry..
ik raad je aan om een dagje naar de slachterij te gaan, om daar rond te kijken, zeker weten dat je dan anders oordeeld..

Anoniem

dat goede bedrijf houd zich gewoon aan de nederlandse regels...zoals een ander bedrijf dat ook doet...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:20

_mbvd_ schreef:
Hallo Bokkers..

Het zit me allemaal behoorlijk zwaar in mijn maag, dus ik wil het van me afschrijven en er met jullie over praten, ook hoe jullie erover denken!

Want.. als jij een boterhammetje eet, of een eitje lekker kookt, denk je ''mmm wat een lekker eitje wat is de natuur toch goed''. Maar het tegendeel is.. de ei die jij op zit te eten komt van een kip die in een hokje zit en zijn kont niet kan draaien, verder ziet hij niks dan kleine kooitjes met andere kippen, en soms iemand langslopen met een dode kip....

Meid denk je echt dat kippen besef hebben van een dode kip??

Als kuiken, word hij door allerlei machine's en loopbanden gesmeten, en in een grote ruimte met duizende andere kippen gepropt, als hij volwassen is word hij wederom in een kistje gepropt en later in een klein kooitje voor de eitjes.
[color]Het gaat anders dan jij nu verteld, maar ben het met je eens dat kippen een enorm slecht leven hebben[/color]

Ook bij koeienvlees. afschuwelijk de koeien worden achter elkaar in een machine geladen.. De koe die in de machine gezet word ziet voor hem zijn maatje onderste boven dood hangen.. soms moet hij nog even wachten ook tot degene klaar is en hem een kogel geeft..

Meid dat is hallal slachten, en word in nederland bijna niet zo gedaan. Het vlees dat zo geslacht is, moet duidelijk apart en met dikke vermelding van "hallal"geslacht vlees in de vitrines liggen

Forellen, ow wat zijn ze goedkoop.. allemaal in een klein vijvertje.. zo klein en vol dat sommige half boven water moeten zwemmen. als ze groot genoeg zijn worden ze in een buis gezogen, en blijven lang op het drogen tot ze ''buiten bewustzijn'' zijn. dan worden ze goed gelegd en levend door messen gehaald!!!!!!

Slachtkippen worden levend ondersteboven gehangen en zo hun koppen er af gehakt..
Deels waar, maar ze worden eerst geelektrocuteerd

Varkends worden in soort buizen gejaagd met gaten erin achter elkaar. dan staat er iemand die met een stroomschok varkends achter elkaar afmaak.. Vreselijke kreten horen de achterste varkends... wat moet er door hun heengaan???
Ga eens kijken bij een varkensslachterij.... hier is niks van waar. En varkens krijsen nu eenmaal altijd, of ze nu pijn of honger hebben.Ik heb veel varkensslachterijen van binnen gezien, dus weet waar ik het over heb. Overigens is de varkensprikker een vriendelijker hulpmiddel dan slaan met stokken of plastick meppers.Deze striemen zijn tot diep in het vlees te zien.

En dan hoor je nog zo vaak, dat mensen de dierenbescherming op hun dak krijgen omdat ze een pony een verdiende tik geven enzovoorts....

Mensen waar gaat het heen,, is dit tegenwoordig normaal ??......

Zelf eet ik alleen maar biologisch, eerst dach ik het goede over zulke dieren, maar ik ben om de werkelijkheid geshockt....

En ff dat biologisch.... dat is lang niet zo biologisch als je denkt.....

Ik kan met recht zeggen dat ik weet hoe een karbonaatje onstaat.

Ik werk nu op een KI station, waar het sperma word gevangen dat naar de boeren gaat.
Ook werk ik bij een boer die dit sperma insemineerd in zijn zeugen. De biggen die geboren worden, geef ik een nummer en ik weeg en ent ze.

Ook speen ik de biggen en als ze ouder zijn ent ik ze weer.

Ook heb ik zelf varkens vervoerd, dus als ze op gewicht waren, mochten ze met mij mee de wagen in. Dus ook het transport heb ik van zeer dichtbij meegemaakt.
Later heb ik ook als stalbaas gewerkt op een grote slachterij.
In die slachterij heb ik alles natuurlijk gezien en meegemaakt. Ik heb zelf ook geslacht.
Ze kwamen er daar levend in, en als pakketje vlees gingen ze weg.

Dus ik kan met recht zeggen dat ik ken van zaadje tot carbonaatje.
En ik vind varkensvlees heerlijk.

Mensen die dergelijke dingen noemen als de gequote tekst hierboven hebben een beeld door stichting wakker dier.

IK ben het er absoluut mee eens dat veel dieren het beter zouden moeten hebben. Maar voor je een oordeel kan hebben over de bioindustrie, zul je er zelf een kijkje hebben moeten nemen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:20

Rianneke schreef:
Fitch schreef:
Waar baseer jij op dat ik nog nooit op een boerderij ben geweest?

omdat je dan waarschijnlijk wel had geweten dat stierkalfjes bij 9 van de 10 bedrijven binnen 2 weken weg zijn en dat die kisten enkel dienen voor de eerste tijd zodat een kalf zeker binnen krijgt wat ie binnen moet krijgen Haha! ze gaan al heel snel in groepshokken Knipoog

runningkawa schreef:

precies Haha!

Ik heb anders gezien op de boerderij van m'n ex-pensionstal. Maar als jij zegt dat 't bij 9 van de 10 bedrijven anders is, en als je dat aannemelijk zou kunnen maken, geloof ik je. Met goede argumenten ben ík te overtuigen.
Maar.... wat betekent dat dan voor zo'n kalf? Want dat neemt niet weg dat 't nog steeds hartstikke sneu is dat zo'n beestje meteen na z'n geboorte bij z'n moeder weg wordt gehaald en in een kistje wordt gezet, zonder contact met soortgenoten. Ook als is 't maar 2 weken. Dus tsja... het is niet zo dat ik er naar jouw info ineens een opgelucht gevoel over heb ofzo.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:21

runningkawa schreef:

Fitch, valt je zelf nu niet op van alle verhalen die jij ophangt hier op bokt het meerendeel weerlegd kan worden door mensen die er zelf werken of zelf gezien hebben of mensen kennen die er al jaren komen.

Tsja. Ik ben apart. Ik ben veganist. Ik ben anders dan de meeste mensen hier op Bokt. En ik vind 't niet erg. Clown

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:22

Fitch schreef:
runningkawa schreef:
en als medewerkers zeggen dat dit niet gebeurd dan geloof ik die meer als een krant...sorry Lachen

Jij geloofde ook dat nertsen geëlektrocuteerd werden aan de geslachtsdelen...stond ook ergens geschreven.
dat is dus ook niet zo...

Dan hebben wij een volstrekt andere mening. Lachen Maar dat was al een tijdje duidelijk...

Nertsen worden meestal vergast, maar sommige bedrijven elektrocuteren ze, door een pin op de neus en een op de kont.. dus mwah zit een kleine kern van waarheid in.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:22

runningkawa schreef:
dat goede bedrijf houd zich gewoon aan de nederlandse regels...zoals een ander bedrijf dat ook doet...

Friesland Vee deed dat niet. Dat is er al 1 die dat niet doet. Het klopt dus niet wat je zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:23

ik denk dat meteen weg halen bij moeder minder zielig is als wat wij doen bij paarden na 6 maanden.

crossmonster, dat klopt niet!!
nertsen worden alleen maar vergast, nooit anders.
vossen die werden wel met een pin dood gemaakt, maar vossen bestaan in NL niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:24

volgens wie fitch?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:25

Helaas worden ze ook wel eens geelektrocuteerd. Een ex van me werkte bij een nertsenfokker. IK heb zelfs filmpjes ervan gezien ..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:25

Bij varkensslachterijen moet het apparaat waarmee ze gestunned worden (stroomstoot) tussentijds telkens schoongemaakt worden zodat het goed contact maakt.
Door de hoge werkdruk en de daardoor ontstane slordigheden schiet dat schoonmaken er nog wel eens bij in.
Het varken is dus nog redelijk bij kennis daardoor en maakt het proces dat daarop volgt bewust mee.
Dit is geen dagelijkse gebeurtenis maar geeft wel aan dat het er wat nauwkeurig werken betreft nogal eens bij in schiet.

Los daarvan heb ik twee kennissen die als student een zomer in een slachthuis hebben gewerkt.
Daar werkten naar hun zeggen best wel een aantal 'breinloze' lompe zakken die door het afstompende werk soms smerige poedersuiker uithaalden met die dieren, en niet soms, maar fokking iedere dag.
Bijvoorbeeld constant lopen kloten met de stroomstok, expres mis schieten, te pas en te onpas trappen uitdelen en op allerlei andere manieren de dieren pijn doen. 1 van die jongens is zo geflipt op een dag dat hij 1 van die gasten is aangevlogen met een stroomstok.
Hij had zijn beklag al gedaan bij de directie, maar het interesseerde vrijwel niemand een reet, ze zijn alleng blij dat er mensen zijn die dat massale klotewerk willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:26

crossmonster schreef:
Helaas worden ze ook wel eens geelektrocuteerd. Een ex van me werkte bij een nertsenfokker. IK heb zelfs filmpjes ervan gezien ..

is permanent niet!! waar...
300000% zeker
niet in nL

geen onzin banketstaaf meid, had van jou anders verwacht

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:26

Mindim schreef:
Biologisch en scharrel is makkelijk gezegd, vaak zijn de dieren niet veel beter af, dan regulier.
Het slachten van dieren vind ik niet erg. Erger vind ik het als ze de dieren eerst nog een halve tot hele dag laten wachten. De dieren raken in paniek.
Bij sommige varkensslachterijen is het dan ook niet meer toegestaan, moeten ze van de vrachtwagen gelijk geslacht. .

Dit is niet waar, juist worden varkens rustig als ze even liggen. Officieel moeten ze 2 uur liggen voor ze geslacht mogen worden.

Ze gaan dan onder neveldouches, dan zijn ze rustiger en schoner als ze geslacht worden. En eerlijk is eerlijk, varkens zijn dol op water, zodra de douches aangaan worden ze speels en gaan ze rollen etc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:29

runningkawa schreef:

Tja, dit is maar een forum met allerlei mensen waar je de achtergrond niet van kent. Zo zijn er al talloze mensen geweest die allerlei rare broodje aap verhalen hebben opgehangen, dus ik zou op basis van op Bokt verkondigde waarheden niet mijn gedrag aanpassen.
Ik zou me wel laten inspireren, op onderzoek uitgaan, en zelf kritisch blijven en onderzoeken wat er nu en niet waar is.

Ik vind dat Fitch wel degelijk voor andere meningen op staat, zo geeft ze ook aan te geloven dat het er niet overal zo aan toe gaat. Het gaat haar om de excessen die uitgebannen moeten worden door betere controle, en betere voorwaarden voor 'klokkenluiders'. Dat zij of ik vegetariër zijn is een bijkomend feit, dat maakt ons niet direct blind voor andere inzichten...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:29

Ninx, dit is niet waar, belangrijk is dat varkens goed nat zijn, als ze goed nat zijn werkt de tang altijd goed.

En hoeft ie zeker niet elke keer schoongemaakt te worden,ik heb zelf genoeg uurtjes aan de tang gestaan om dit te weten.

Als jij de tang goed gebruikt, dan is het varken meteen weg (3 tellen achter de oren )

En Kawa, je denkt toch niet dat ik lieg?
Als ik ergens een hekel aan heb is dat aan liegen, dat weet iedereen ...
Ik heb echt zijn filmpjes gezien. Misschien dat het in belgie was, al lijkt me dat sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:30

dat zal het dan echt zijn cm...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:31

runningkawa schreef:
crossmonster schreef:

is permanent niet!! waar...
300000% zeker
niet in nL

geen onzin banketstaaf meid, had van jou anders verwacht

No offence: maar je kunt toch niet op alle nertsenfokkerijen geweest zijn lijkt me? Iedereen in die business kennen, en bij al die mensen op alle tijden hebben meegekeken hoe ze hun werk doen?
Dat jij 'goede' (en dat is relatief, we hebben het immers over bont) ervaringen hebt is duidelijk.... het sluit ellende op andere plekken echter niet uit.
Regelgeving daaromtrent zegt mij geen hol, regels lapt men toch 'en masse' aan hun laars....