fokken met hamsters?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: fokken met hamsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:05

dit zijn echt een soort wafeltjes, dus geen snoepjes.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:14

Oke dan ga ik daar eens naar op zoek.
Wat mijn hamster trouwes wel geweldig vind is een zandbad.
Hij heeft een bak is zijn kooi staan met chinchilazand.
En hij is er dol op

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:45

mijn hamster vond schelpen zand ook het einde echt geinig beestje was dat Tong uitsteken

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:36

Heb eens een keer een proefje met mijn hamham's (robo) gedaan. Daarin deed ik de helft van de bak met zand, de andere helft met zaagsel. Nou, ze waren alleen nog maar op zand te vinden. Heb toen heel het hok verbouwd en er een zand palijs van gemaakt (wel met warm nestspul). Geweldig vonden ze het!

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:39

mijn hamster dan die als ik hem er in zette rende hij keihard tege mijn hand aan Tong uitsteken (maar ja hij werd terug gekaatst) en vervolgens nam die weer en sprint naar zijn eigen zand bakje (wat na het spelen een wc werd) op een begeven moment moest ik bijna elke dag dat bakje van keutels en plas verlichten haha Tong uitsteken

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:47

nee daar heb ik gellukig geen last van mijn hamster doet zijn behoefte in zijn huisje.
De mijne is trouwes ook gek op papieren zakdoeken.
Lekker zacht om een nestje van te bouwen.

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:53

haha mijne deed eigenlijk poepen in zijn huisje en zijn urine deed hij in dat zand bakje en als ik niet uit keek ging die daar door heen ligge rolle ik had echt een mafkeesje hoor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:55

handig toch als hij zijn behoeftes daar op doet? Haha!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:02

Het voordeel wat ik met mijn hamster heb is dat hij heel netjes is.
En ook niet gelijk zijn heele voerbak leeghamsterd.
Ik moet volgend jaar 2 dagen naar school en ben dan om 8 uur thuis en 3 dagen stage tot half 7 en ben dan om half 8 thuis.
Dus dan heb ik er geen last van dat ik hem daarnaa nog moet verschonen 1 keer per week is meer dan genoeg bij mij.
Zolang ik maar dagelijks zijn huisje schoonmaak.
Na een week is de kooi meestal nog heelemaal schoon.

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:06

was bij mij ook zo Tong uitsteken als je er niks aan doet ziet het er bij mij na een week al gaar uit Tong uitsteken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:34

Wuis schreef:
pubelia schreef:
@ sherwood , ik denk idd dat je erg goed bent voor je dieren. En ik kan idd begrijpen dat je liever zelf je dieren fokt voor aan de slangen voeren. Ik kijk daar ook eingelijk nuchter tegen aan. Ik kan je ook zeggen dat je beter je eigen dieren voor voer kan fokken. Ik heb ergens gewerkt (stage gelopen) die deden ook dieren fokken voor slangen voer. Dar "bedrijf" staat erg "goed" aan geschreven als zijnde iemand die ervaring heeft met voornamelijk hamsters en daar ook erg goed in is.

Maar ik wil daar echter geen dieren meer van hebben. Ik heb daar gezien hoe ze met de dieren daar omgaan. Het liefst hebben ze daar alle dieren op oud brood en water, en voeren ze het liefst geen brokken. het is dat het de dieren daar het niet goed op doen, dus ze zijn genoodzaakt om dat te voeren.

Dat "bedrijf" fokt voor dierenwinkels, en als een dier ziek is laten ze eingelijk vaak het dier maar verrekken. Dieren die ze hebben zien dood gaan vriezen ze in als voerder dieren.

Bij dit bedrijf heb ik ook een aantal rusjes gehaalt, met suikerziekt. Ze zijn allemaal niet tam. De syren moeten ze met handschoenen oppakken want die bijten en zijn agressief.

En ja nog steeds staat dit bedrijf goed aangeschreven bij mensen op het hamster forum...

Ik denk dat ik een vermoeden heb wie je bedoelt. En diegene staat goed aangeschreven omdat zijn broer wel een goede fokker is/was? Zit ik goed?
kan via pb Knipoog

Ik heb zelf ook 2 ratten, alleen mijn kooi is niet handig.
Iemand die onderzoek heeft gedaan in houtkrullen of koolzaadstro en zo, die zei dat het niet veel uit maakt. Bijna alle ratten hebben last van hun lucht wegen. Vooral op oudere leeftijd. dus maakte dat niet veel uit. het enige is wel dat houtkrullen meer urine opneemt dan bv koolzaadstro.

Update van mijn hamster: ik ben vandaag dus voor de 2 de keer naar de DA geweest. Zn hele neusje was nu ook dik. Nu heeft hij antibiotica gekregen wat 2 dagen werkt, en moet nu ook zn neusje met cavasan in doen. Zn oogje is iig open!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 00:25

Wat mij opvalt is dat er hier niet over loopwieltjes gesproken wordt. Terwijl zo'n wieltje voor mij toch 1 van de basisvoorwaarden is voor in een kooi.
Heb jij loopwieltjes sherwood? Zo niet, merk je dat niet aan je hamsters? Dat ze onrustig zijn ofzo?
Zelfs op die foto's van grote hokken die voorbijkwamen zag ik geen wieltjes. (van Dees-daan meende ik)
Mijn hamsters maken er echt veel gebruik van, en als een wieltje een keer vastloopt zijn ze echt niet blij.

Ik vind ook dat je niet teveel moet hobbyfokken, er zijn al te veel dieren. Op het hamsterforum is men ook tegen het kopen van dieren in dierenwinkels en het zomaar fokken van een nestje, maar toch wordt er om het leven gefokt. Ik wil niet weten hoeveel nestjes er op dit moment wel niet zijn. Dus dat vind ik wel wat apart.

Sherwood je ratten zien er mooi uit Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:56

ik heb idd geen loopwieltje ten eerste, omdat ze in een open wieltje hun pootjes kunnen breken, ten tweede kan ik het wieletje niet vastzetten.. of ik moet een gat in het glas boren maar dat wil ook niet lijkt me Lachen ik heb er verder dingetjes in waar ze mee spelen, wc rol, speelhuisje, de 1 heeft er een soort schommeltje in, buizen, enz. ze rennen vaak door de buizen heen. dus die beweging krijgen ze wel.. ze kunnen alleen door de hele bak rennen, ipv dat ze alleen kunnen rennen in een wieltje omdat ze anders geen ruimte hebben Lachen hamsters worden écht niet onrustig zonder wieltjes, die denken echt niet, hee, een wieltje staat wel leuk bij mijn interieur.. die móet ik hebben..

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:27

Zelf fok ik met muizen, en heb dan ook een aantal jongen liggen op dit moment.

Zover ik heb gehoord van een betrouwbare hamsterfokker (syren) is het helemaal niet zo gemakkelijk.

Ratten en muizen wel, zet ze bij elkaar en klaar.
Hamsters kunnen pas bij elkaar gezet worden als ze willig zijn, dus telkens weer moet je het proberen samen te zetten.

Verder moeten ze als ze wat ouder zijn appart omdat ze dus zoals gezegt sollidair zijn.
Daar heb je bij muizen geen "last" van, al zijn mannen wel eens wat moeilijker.
Over labbakken zijn meningen erg verdeelt, zelf heb ik ze ook, maar de muizen zitten er niet altijd in.
Alleen voor het koppelen en voor de dames om een nestje te krijgen, na 2 weken worden ze overgezet naar een Aqua van 80-40-40, en als ze oud genoeg zijn mogen ze naar de mannen of vrouwenbak tot ze verkocht worden.
Zelf breng ik ze ook wel eens naar de dierenwinkel, en je kunt er op 2 manieren naar kijken.
ten eerste om er snel vanaf te zijn, ten 2de om de DW te helpen zo aan gezonde muizen te komen.
Ik gooi niet zomaar muizen bij elkaar, en tja als er 1tje uit die lijn een tumor ontwikkelt is het heel jammer maar dan ben ik mijn lijn kwijt.

Fokken en een keer een nestje is hetzelfde in mijn ogen.

Een loopwieltje hoeven ze niet te hebben, veel dieren zijn er verslaafd aan en dat is ook niet goed.
Zelf heb ik ze af en toe bij de muizen staan voor een half dagje en verder niet.
Verder een vraag aan sherwood...
Er was een dierensoort wat niet goed was voor de slang wegens een tehard schedel.
Dacht nu dat dit de hamster was maar kan goed zijn dat het een cavia was.
Weet jij dat toevallig?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:35

Ik heb wel loopwieltjes dat vinden ze harstikke leuk.
Ik heb ze trouwes vaak op beukensnipper dus niet van dat losse spul maar op echte stukjes hout van ongeveer 2 bij 2 cm en nu zitten ze dan op henep omdat ik aan het uitproberen ben wat het beste werkt voor ze.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:00

Een canvia heeft een hele dikke harde schedel, die kan idd niet zo gezond zijn voor je slang. Maar als je een flinke slang hebt is er niet heel veel aan de hand.

I heb alleen in de kooie loopwieltjes, daar zitten soms jonge hamsters in en soms jonge ratten. Ik heb alleen dichte wieltjes gezien je ratten anders met hun staart er tussen kunnen komen.

Maar het is wel waar dat sommige hamsters er verslaafd aan raken, en dat is niet gezond. Ik heb ook geen last van onrustige hamsters eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:19

ik heb ze op hele fijne beukensnippers Ja mijn ene hamster heeft ook weer wat nieuws bedacht, het is de bedoeling dat ze door die buizen heen lopen, maar hij gaat op zijn rug liggen, en schuift op zijn rug door de buizen heen Verward ik zou zeggen dat het stereotyp gedrag is, maar dat lijkt me stug, aangezien hij de ruimte heeft, huisjes enz..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:10

Ik heb de meeste kooien wel een radje. Ik heb momenteel 1 nestje zitten, van 1 hamster die ik zelf voor de fok houd. Aan goede wildkleurtje en goed blauw-wildkleurtjes zijn bijna niet aan te komen.

Ik heb van een oud nestje nog 2 mannetjes zitten, die krijg ik niet geplaatst. terwijl dat die gratis weg mogen voor een goed tehuis wel zonder stamboom, omdat daar dus suikerziekte in de lijn zit. Ja 1 van de ouders komen van de boven genoemde fokker vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:12

misschien kan je een advertentie op bokt zetten?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 00:00

bedankt voor je antwoord sherwood Knipoog

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 00:16

Zelf heb ik mijn cavia bij de Dierenwinkel vandaan. Mijn cavia is 9 jaar geworden. Lachen
Niet alle dierenwinkels doen mee aan broodfok. Knipoog

Fokken levert niet veel geld op, of je moet echt met rashonden/katten fokken. Fokken zou ik gewoon overlaten aan de Prof's, en zelf lekker genieten van je hamstertje !

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:25

Zelfs met rashonden/katten verdien je er niet echt op.
Vergis je niet met alle shows en testen en dergelijke...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:39

dees_daan schreef:
ik heb ze op hele fijne beukensnippers Ja mijn ene hamster heeft ook weer wat nieuws bedacht, het is de bedoeling dat ze door die buizen heen lopen, maar hij gaat op zijn rug liggen, en schuift op zijn rug door de buizen heen Verward ik zou zeggen dat het stereotyp gedrag is, maar dat lijkt me stug, aangezien hij de ruimte heeft, huisjes enz..

Ondanks dat hij ruimte ed heeft kan hij nog steeds stereotyp gedrag vertonen hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:00

Nikki__ schreef:
dees_daan schreef:

Ondanks dat hij ruimte ed heeft kan hij nog steeds stereotyp gedrag vertonen hoor Knipoog

ja het kan maar het lijkt me een beetje stug omdat hij huisjes heeft, de ruimte heeft, goede voeding enz.. zou ook niet wat ik er aan kan doen nu.. ik houd het wel in de gaten nu, hoe vaak hij dat gaat doen..

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:04

Je hebt ook wieltjes op standaard, dan hoef je geen gat te boren in je aquarium Knipoog
Je moet inderdaad, als je een wieltje gebruikt, wel een dichte doen, anders is het voor elk dier gevaarlijk. Pootjes kunnen vast blijven zitten, en staarten dus ook (al zal je dat bij een hamster niet hebben Tong uitsteken )
Ik vraag me ook sterk af waarom er in vredesnaam nog open wieltjes gemaakt/verkocht worden.

Professioneel fokken, en dan ook hamsters/muizen whatever aan de dierenwinkel verkopen, lijkt me op zich niet slecht, dan krijgt men betere dieren in ieder geval.