en dan eet je hond je chocoladereep op..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Re: en dan eet je hond je chocoladereep op..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 00:50

Mensen zouden zich eens wat meer in het dier moeten verdiepen voordat ze er één aanschaffen!
Een hond hebben maar niet eens weten dat chocolade giftig is dat vind ik wel heel laks...
of weten dat het giftig is maar toch melden dat de hond regelmatig chocolade eet (per ongeluk). als je het weet dan zorg je er toch voor dat er geen chocolade staat daar waar je hond bij kan!!! een keer kan gebeuren maar regelmatig dan vraag ik me af hoeveel waarde die hond voor je heeft.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:16

Ojee, dat is idd niet zo best... Maar ff goed in de gaten houden dus. Wij hebben met onze vorige Labrador (was ook echt een vreetzak) ook weleens zoiets gehad... Met pasen stond er een mandje paaseitjes op de vensterbank en die heeft zij allemaal opgegeten.... Vork De volgende dag vonden we een drol met zilverpapiertjes in de gang !! Haha!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:20

Blondie_ schreef:
Mensen zouden zich eens wat meer in het dier moeten verdiepen voordat ze er één aanschaffen!
Een hond hebben maar niet eens weten dat chocolade giftig is dat vind ik wel heel laks...
of weten dat het giftig is maar toch melden dat de hond regelmatig chocolade eet (per ongeluk). als je het weet dan zorg je er toch voor dat er geen chocolade staat daar waar je hond bij kan!!! een keer kan gebeuren maar regelmatig dan vraag ik me af hoeveel waarde die hond voor je heeft.

Ik wist niet dat een sinaasappelschil giftig was voor een paard, mag ik dan geen paard hebben?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:33

LZP -> BB

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:06

Saskiaatje schreef:
Blondie_ schreef:

Ik wist niet dat een sinaasappelschil giftig was voor een paard, mag ik dan geen paard hebben?

Ojee, ik geloof dat ik ook mijn paarden weg moet doen.....

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:03

Blondie_ schreef:

Ik vind het een beetje kort door de bocht, alles moet geleerd worden. jij weet ook heus niet alles wat giftig is voor paarden, en je hebt er toch een .. dat komt op hetzelfde neer.

Wij verdiepen ons echt wel in een dier als we er een aanschaffen. mn ouders weten vrijwel alles over honden. We weten ook echt wel dat chocola giftig is, maar zulke dingen overkomen je gewoon.. als je koffie aan het drinken bent, en je gaat even naar de wc, dan ga je niet heel de tafel afruimen en alle koekjes weghalen voor de hond .. het overkomt je gewoon, onze hond heeft echt wel waarde voor ons

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:50

Maartje1990 schreef:
honden kunnen inderdaad dood gaan eraan! ik weet niet aan welke hoeveelheid maar gauw de DA bellen!!!!

Idd, volgens mij is 30 gram al dodelijk!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:24

Een dierenarts die ik had gesproken wat betreft chocola zei dat het allemaal relatief mee viel als we het over melkchocolade hebben, maar over pure chocolade is het al een ander verhaal. Maar waar mensen zich het meest mee vergissen is dat banketbakkerschocolade uiterst giftig is voor honden. Het probleem is namelijk dat er theobromine vrij komt in een hond dit is dodelijk en kan een hartstilstand veroorzaken. Echter varieert de theobromine en concentraties in de diverse chocola heel erg. Dit is bij melkchocolade niet veel 154mg/100g, bij pure is dit echter al een stuk meer 528mg/100g en als we dan naar de bankentbakkerschocola (voornamelijk belgische chocola etc.) gaan kijken is dat 1365mg/100g. (Witte chocola eruit gelaten, want daar zit nog minder in dan bij melkchocolade).
Het is sterk wisselend per gewicht van een hond hoeveel chocola deze tot zich kan nemen voordat het echt gevaarlijk is. Neem een hond van 32kg die zou bij 30 repen melkchocolade pas problemen krijgen (chocoladeallergie niet meegerekend), maar van puur bijv. maar 3 repen dan. Duidelijk dat de banketbakkerschocola dus wel veel drama kan veroorzaken.

Persoonlijk vind ik door dit verhaal niet direct rede tot paniek. Dit heb ik altijd zo geleerd en vind ik een zeer duidelijk verhaal. Onze hond jat ook wel eens wat, ik kijk wat hij heeft gejat meestal is dit melk of witte chocola en hou hem in de gaten. Wanneer het dier wel pure of banketbakkerschocolade heeft gegeten zou ik wel direct naar de DA gaan.
Bovenstaande informatie heb ik nog even nagezocht op de volgende bron, maar ook een dierenarts heeft me dit al eens uitgelegd: http://www.jumpingboxers.com/lezenartik ... colade.php

Conclusie niet alle chocola over 1 kam scheren en wat rustiger onderbouwd reageren is misschien wel handig Lachen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:27

LimaMambo schreef:
IK WORD HIER ALTIJD ZO MOE VAN HE
DENK JE DAT BOKT EEN DIERENARTSPRAKTIJK IS?!

chocolade is enorm giftig voor honden en enorm DODELIJK!
dat moet er allemaal uit!!
en als je nog op tijd bent heb je geluk, zo niet heb je enorme kans dat de nieren vergiftigd worden!

Pfoe, dan had mijn hond echt al 3 keer dood moeten zijn Huilen van het lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:33

Julia_14 schreef:
LimaMambo schreef:
IK WORD HIER ALTIJD ZO MOE VAN HE
DENK JE DAT BOKT EEN DIERENARTSPRAKTIJK IS?!

chocolade is enorm giftig voor honden en enorm DODELIJK!
dat moet er allemaal uit!!
en als je nog op tijd bent heb je geluk, zo niet heb je enorme kans dat de nieren vergiftigd worden!

ja doe er maar luchtig over... totdat het jezelf over komt.. Huilen van het lachen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:34

Het is lastig om alleen de nieren van een hond te vergiftigen, ik denk dat je dan toch in één keer de hele hond vergiftigd hebt Huilen van het lachen

In ieder geval, het hangt inderdaad van het gewicht van je hond en de hoeveelheid/soort chocola af. Toch zou ik nóóit denken 'Het valt wel mee'. Bel gewoon even de dierenarts op voor de zekerheid, dan weet je waar je aan toe bent, dat slaapt een stuk rustiger ook al krijgt je hond er misschien nooit last van. Chocola kán gevaarlijk zijn, daar moet je rekening mee houden. Bel gewoon even, dan ben je er vanaf.

Overigens: TS denkt heus niet dat Bokt een dierenartskliniek is, ze wil gewoon een vraag stellen. Ik vind dat ze daar het volste recht op heeft.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:36

Al naar de DA geweest inmiddels?

Ik vind de smileys ( Clown ) niet echt gepast in dit bericht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:40

al het topic door gelezen inmiddels?

Ik vind reageren zonder lezen niet erg gepast, in geen enkel bericht!

Haha!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:53

runningkawa schreef:
al het topic door gelezen inmiddels?

Ik vind reageren zonder lezen niet erg gepast, in geen enkel bericht!

Haha!

Afgod

@TS; veel succes met de hond, hoop dat ie zich gauw weer beter voelt.

En het is maar goed dat je dit topic geplaatst hebt, A. omdat je eigen hond nu bij de DA is geweest en B. omdat er nu een heleboel bokkers bij zijn die weten dat chocola gevaarlijk kan zijn voor honden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:57

TS: super gehandeld. Door het op bokt te zetten kreeg je goede informatie en kon je adequaat handelen. Reacties zijn erg overtrokken en daar moet je je niet zoveel van aantrekken.

Als een hond een kind grijpt reageren sommigen : eigen schuld dikke bult.

En met een stukje chocolade gaat men uit de bol Haha!

Gaat het inmiddels al wat beter?

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:13

LimaMambo schreef:
Julia_14 schreef:

ja doe er maar luchtig over... totdat het jezelf over komt.. Huilen van het lachen

Het ligt er helemaal aan in wat voor een hoeveelheid. Mijn hond heeft ook wel vaker chocolade gegeten, en leeft ook nog steeds (is trouwens inmiddels 10 jaar)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:31

TS, hoe is het nou met je hond?? Voelt ie zich al beter?
Ik vind dat je goed hebt gehandeld hoor, even checken of het idd schadelijk is en dan gelijk de DA bellen en actie ondernemen.

Ik sta hier wel met mn oren te flapperen van de reacties hier. De uitleg met theobromine is idd de reden waarom honden er dood aan KUNNEN gaan. Het is sterk afhankelijk van het gewicht en het soort chocola maar waarom risico lopen? Het is een feit dat honden het niet kunnen verwerken en dat het dus schadelijk is. Dat houd niet in dat elke hond dood neervalt van een paaseitje maar het risico bestaat! Zoveel mensen hier die gewoon vrolijk vertellen dat hun hond zo vaak chocola heeft gegeten en er niks aan over heeft gehouden.... besef aub wat je aan het doen bent! Dat het vaak goed gaat wil niet zeggen dat het niet schadelijk is! Ik vind het erg dom om te denken dat het wel meevalt omdat het wel eens goed gaat. Het hoeft maar 1 verkeerd stukje te zijn en je bent je hond kwijt. Ik vind dat een hond nooit chocola moet KRIJGEN en als het per ongeluk gebeurd: huppa dat zout erin (en wees niet zuinig!) en braken met die handel! Geen risico lopen!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:55

Blondie_ schreef:

Je kan niet alles weten. Ik kwam er bijvoorbeeld laatst achter dat rozijnen heel gevaarlijk zijn voor je hond. Een handvol rozijnen kan al fataal zijn. Maar ja nooit te oud om te leren zullen we maar zeggen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:58

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:31

Volgens mijn DA is chocola alleen dodelijk als een hond er gevoelig voor is EN als het dier meerdere keren grotere hoeveelheden binnen krijgt.
Eenmalig kan geen kwaad. (heeft ie me verteld).
Ik heb er zelf ook ervaring mee, en veel mensen in mijn omgeving hebben hun hond ook nog steeds (in goede gezondheid), nadat deze chocola op had.

Een paar weken terug had mn hond een zak chocoladerozijnen op (rozijnen zijn ook niet bepaald gezond voor een hond), dus ik in paniek de DA gebeld, en die zei me dat er niks was om me zorgen over te maken.
Heb daarna nog 2 andere DA's gebeld die precies hetzelfde vertelden.

Oja, ik geef mn hond nooit chocola, maar dit had ze van iemand gejat toen diegene ff niet oplette...

Als je me niet gelooft kan ik je het telefoonnummer van mn DA geven. Dan kun je t zelf vragen. Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:33

Moosje schreef:
Volgens mijn DA is chocola alleen dodelijk als een hond er gevoelig voor is EN als het dier meerdere keren grotere hoeveelheden binnen krijgt.
Ik heb er zelf ook ervaring mee, en veel mensen in mijn omgeving hebben hun hond ook nog steeds (in goede gezondheid), nadat deze chocola op had.

Een paar weken terug had mn hond een zak chocoladerozijnen op (rozijnen zijn ook niet bepaald gezond voor een hond), dus ik in paniek de DA gebeld, en die zei me dat er niks was om me zorgen over te maken.

Oja, ik geef mn hond nooit chocola, maar dit had ze van iemand gejat toen diegene ff niet oplette...

Als je me niet gelooft kan ik je het telefoonnummer van mn DA geven. Dan kun je t zelf vragen. Knipoog

Ja, ja, jij hebt 3 DA's gebeld? En jij hebt vertrouwen in je eigen DA? Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:34

Ook DA's hebben wel eens ongelijk jammergenoeg...Blijven ook mensen he?
Het valt misschien wel mee met kleine stukjes maar het bewijs is er gewoon dat het erg schadelijk en zelfs dodelijk KAN zijn.
Ik zal later toch ook echt mensen adviseren de hond te laten braken en zeker niet zeggen dat alles wel meevalt... (afh van de soort chocola die de desbetreffende hond binnen heeft gekregen)

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:51

slimmerik schreef:
Moosje schreef:

Ja, ja, jij hebt 3 DA's gebeld? En jij hebt vertrouwen in je eigen DA? Haha!

Ik was dat weekend in Belgie en kreeg in eerste instantie mn eigen DA niet te pakken dus had een vervanger. Daarna heeft mn eigen DA teruggebeld, en mn vriend had inmiddels al n andere DA aan de lijn. Knipoog

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:56

Mensen, het is een FEIT dat chocolade giftig is voor honden!
Waarom lees ik dan nog zoveel berichten met; Hond pikt het regelmatig van tafel. Waarom in hemelsnaam staat dat er dan nog, als je weet dat het giftig is!
Met rattengif is iedereen uiterst voorzichtig, maar chocolade word zo makkelijk over gedaan!
Waarom?

Ts; fijn dat het beter gaat me je hond!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:30

xLienepienx schreef:
Het ligt er helemaal aan in wat voor een hoeveelheid. Mijn hond heeft ook wel vaker chocolade gegeten, en leeft ook nog steeds (is trouwens inmiddels 10 jaar)

ja dat klopt maar IK VIND dat je als hondeneigenaar onverantwoordelijk bezig bent als je zegt dat het wel mee valt.. je kan beter 1 keer te veel naar een DA gaan dan 1 keer te weinig

en dat luchtige gedoe van mijn hond doet dit zovaak blabla.. totdat ie een keer zoveel chocolade binnen krijgt dat ie er WEL aan dood gaat..