slimmerik schreef:Ik bedoelde bij eigenlijk een ongelukje van een tweede nest binnen een jaar. Maar heb dat idd niet goed aangegeven. Maar is het ook niet zo dat bij bepaalde rassen eerst een check geweest moet zijn zoals ogen spiegelen, röntgen etc. ??
Ja, dat klopt. Maar op het moment is het vooral dat die regels vanuit de rasverenigingen gesteld worden, en als je lid bent, wordt je geacht die gezondheidstesten te doen. Vanuit de RvB is dat dan (nog niet) verplicht. Maar bijv. "RAD-rassen" zoals de Amstaff , daar is het wel verplicht dat beide ouderdieren de MAGtest met goed gevolg afgelegd hebben. Dat heb ik tenminste zo begrepen van een erkend fokker, geen tests, geen stamboom dan.
Nu heb ik zelf geen ras dat HDgevoelig is, dus ik weet niet uit ervaring hoe dat gaat, maar ik meen dat voor een HD vermelding op de stamboom je de foto's dient te laten beoordelen door een deskundige van de raad van beheer.
hier: http://www.raadvanbeheer.nl/index.php?id=327 kun je lezen hoe het precies zit.
slimmerik schreef:Tja Candy, TS heeft nog geluk gehad, alhoewel de DA rekening best gepeperd zal zijn. Maar 8 van de 10 van dergelijke hondjes krijgen een spuitje na een zeer pijnlijk leventje.
Eigenlijk ben je een soort dierenbeul als je dergelijke fok in stand houdt door zulke hondjes te kopen.
Amen! Mooi gezegd, in JipenJanneke-taal..