[HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoCKyLoVE

Re: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:30

Dat vogeltje wat bij ons in de tuin zat had nog meer pluis.. Had hem denk ik beter kunnen vangen want hij is overleden.. Ik had nog een vogelhuisje voor hem neergezet waar hij in kon gaan zitten maar dat heeft hij niet gedaan..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:44

Rockylove, jonge vogels hebben niet snel de neiging om zomaar een huisje in te gaan, vaak is het in zo'n huisje donker en zullen zijn ouders hem niet vinden...
Het mooiste is als je een jonge vogel in de uitn ziet zitten met pluis, om te proberen hem in een nest terug te zetten, als je tenminste weet waar dat is...
En volgende keer als je twijfelt, gewoon even bellen met een opvang of het hier vragen. Ik zal je het nummer van onze opvang pet pm geven want ik mag het van de Mods niet hier plaatsen, maar dan kan je als je twijfelt, gewoon even bellen en overleggen wat het beste zou zijn...

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:05

ja bedankt! ik kon z'n nest niet vinden, heb heel de tuin afgezocht.. Ik denk ook dat het te koud voor hem was en het regende heel hard.. Had nog een beetje pluizig spul derin gedaan maar had verder niks anders.. Maar iig bedankt voor de hulp!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:25

Wat leuk dat ik dit per toeval tegen kom
ik werk/woon zelf bij een vogelopvangcentrum in Groningen.
wij vangen ook allerlei dieren op behalve honden en katten.
Het is hier momenteel hardstikke druk met alle jonge vogeltjes enz

ZwartwitjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:26

Werk je bij het Hemelrijk? Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:51

SecretLIN, klinkt ongeveer als onze opvang.
Wij hebben naast vogels ook eigenlijk wel alles behalve honden en katten. Maar daar is dan weer een uitzondering op. We zijn ''gastgezin'' voor kittens die nog te jong zijn om naar het asiel te gaan. Zolang zij de fles nog moeten hebben, kunnen die bij ons logeren. Dit doen we samen met nog een aantal mensen in de regio, zodat in hoogte-tijden niet één iemand met alle kittens zit...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:50

ja het hemelrijk dat klopt Haha!

He Nickeltje lijkt me leuk ervaringen uit te wisselen enz als je dat ook leuk vind? je kunt me anders wel op msn toevoegen?

Het is hier momenteel ook heel druk vooral veel jonge merels/spreeuwen/mussen/mezen/kraaien beginnen langzaam aan binnen te komen...

Hier zijn gelukkig genoeg honden en kattenasiels Haha! en genoeg pleeggezinnen daarvoor

ZwartwitjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:55

Ik heb vorig jaar nog een baby hangoorkonijntje bij jullie gebracht Ja
En trouwens ook nog een kauw, maar die kwam de Dierenambulance halen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:43

haha we krijgen echt veel dieren binnen we zitten rond de 4500 per jaar en het worden er steeds meer...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:01

Hm... dan zijn jullie wel flink groter hoor.
Wij zitten op ongeveer 1000 maar het worden er wel elk jaar wat meer...

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:37

Leuk dit om te volgen! Wij hebben vroeger een klein vogeltje opgevangen. Die lag in de winter tegen de deur aan van de manege, hebben we in een unoxdoosje meegenomen en in een kooitje gestopt. Heeft een aantal maanden geleefd totdat we thuiskwamen..en de kat hem uit de tralies had gevist Boos! Ik weet niet wat voor een het was, het is geen parkiet..kleiner dan een parkiet. Donkere kleurtjes maar wel met bruin erbij..je koopt ze ook in de dierenwinkel.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:10

Ehm... een vink?
Die leven ook in het wild in Nederland...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:51

Leuk die opvang! Ik zou zoiets later ook graag willen doen, maar lijkt me nogal kostelijk om te financiëren, jullie moeten daarnaast wrs wel een baan hebben? (dierenambulance hier in de buurt daar werkt het koppel halftijds, vrouw werkt 's nachts en 's ochtends, man in de namiddag/avond en zo wisselen ze elkaar af bij de dieren, lijkt me erg zwaar!)

Ik had nog een vraagje, wel maar over een klein diertje, namelijk een muis. Mijn kat had hem gevangen, maar het was nog een kleintje en precies wat in shock (deed geen moeite om weg te lopen nadat ik de kat verwijderd had), dus nu zit hij al een week binnen in een terrarium, het liefst zou ik hem houden want hij is best schattig, maar het is natuurlijk beter dat hij weer de buiten ingaat Lachen Enkele tips om hem te laten verwilderen? Want ik had op internet gelezen dat muizen snel afleren zelf eten te zoeken? (weet niet hoe waar dat is hoor).

Ik heb enkel de eerste pagina gelezen, maar slapen jullie vaak vogels met gebroken pootjes in? We hadden eens een kraai opgevangen en uiteindelijk heeft de dierenarts zijn pootje (lees: z'n tenen) moeten amputeren (gebroken), maar hij kon zich wel redden om 1 poot en 1 stompje, is uiteindelijk kunnen wegvliegen Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:46

S_N, eerst antwoord op je laatste vraag. Vogels met gebroken poten, hangt er van af of de vogel kan functioneren met wat er over blijft... Eend eend of zoals jij beschrijftt, een kraai kan zich vaak goed redden met een stomp. Een watervogel als een meerkoet of een meeuw niet, dus die moeten we afmaken... Daar zit hem dus het onderscheid.

Wat betrefd financien: mijn vader heeft een fulltime baan en we krijgen een beetje subsidie per opgevangen dier. Verder is het eigen inbreng en donaties van mensen die dieren komen brengen...

Die muis, is die nu helemaal gezond? Want van een kattenbeet kunnen ze vaak na een dag of 5 nog bloedvergiftiging krijgen en gaan dan snel dood...
Wij hebben ook wel muizen grootgebracht (tja, je moet wat als mensen er mee aan het hek staan) en in een groot hok een aantal weken eten verstopt en ze ''natuurlijk'' eten gegeven...
Vervolgens hebben we ze achter in het veld bij een oud schuurtje uitgezet waar we zeker wisten dat er meer muizen zaten, met het idee dat ze nu goed gevoed zijn en dat ze hoplijk meegenomen zouden worden door de lokale muizen...

ZwartwitjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:49

Krijgen jullie subsidie? Wat goed!! Dat is het asielhoudster van het asiel waar ik werkte nog steeds niet gelukt..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:51

Wij krijgen dat vanuit de Dierenambulance (één van de twee dan) omdat we een officiele stichting zijn...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:57

Idd leuk dat jullie subsidie krijgen, het asiel (+dierenambulance) bij ons in de buurt krijgt dat helaas niet, maar is wel een top-asiel Lachen

Het muisje lijkt me wel helemaal gezond, heldere oogjes enzo, eet en drinkt goed, vacht lijkt ook niet beschadigd door kattetanden, dacht eerst aan iets inwendig maar daarvoor poept en plast hij te goed Haha! Ik ben nu al bezig met eten verstoppen, zal dat nog een tijdje doen en hem dan z'n vrijheid gunnen. Zal dat kleine hummeltje toch wel missen, ik vrees dat m'n kat er alsnog zal achter gaan...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:58

We hebben een heel lief wit ratje zitten als alternatief voor je huisdier gevoelens??

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:00

Haha, heel graag, maar ik vrees dat m'n ouders dat niet zien zitten, we hebben hier namelijk al een hele beestenboel (paard, 2 honden, 2 katten, en een bende vissen). Spikey (het muisje Tong uitsteken ) mocht ook enkel tijdelijk blijven.

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:04

Dan moet ik er ook even tussen komen. Dat lieve witte ratje blijft lekker bij ons...Lachen Ik heb besloten haar te houden, en mam is het er mee eens Tong uitsteken

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:43

Even een update over het waterhoentje, hij is alive and kicking! =P

Je ziet hem per dag gewoon groeien, zit nu al in een grotere kooi met een bakje met water met eendenkroos erin, en daar zit hij de hele dag in. Hij eet supergoed en hopelijk kan hij over een paar weekjes lekker uitgezet worden (:

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:47

Zo, even het hele topic doorgelezen en de foto's bekeken. Goed werk! Kan me heel goed voorstellen dat het (zeker zo in het jonge dieren seizoen) erg druk is, maar je zal er vast ook veel voldoening uit halen. Lijkt me een erg mooi initiatief, al zou ik er de financiën niet voor hebben... nog de kennis Knipoog

Ik vind het in ieder geval een erg leuk topic om mee te lezen en te kijken bij jullie opvang. Haha! Dus ik zou zeggen: keep up the good work!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:36

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:48

Zow... Ben foto's aan het laden, maar het zijn er een heleboel, dus dat duurt nog even...
In de tussentijd wou ik even graag het volgende melden:
Mijn moeder heeft een soort van informatie folder van onze opvang die we een paar keer per jaar proberen uit te brengen. Hierin staat allerlei informatie over onze opvang met foto's en dergelijke, maar ook tips over wat men thuis zelf kan doen aan gevonden of gewonde jonge dieren...
Als iemand dit wil hebben, stuur dan je adres door per pm, dan sturen we het tegen vergoeding van de verzendkosten op.

Foto's komen zo...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:09

Meldt zich ook ..

Ik ben sinds vanmiddag in het bezit van 3 jonge vogels, ik denk koolmeesjes, maar weet het niet zeker.
Zaten in een nestje...waren weg gewaaid en de ouders zijn nergens meer te bekennen.
Al redelijk wat veren, ik gok dat ze anderhalve week oud zijn.
2 sperren goed voor wat te happen, nummer drie is niet al te best en ik denk dat die het ook niet red.

Hoe vaak worden zulke beestjes gevoerd, zijn dat ook kwartierhappers?
Is insectenpate niet een betere optie dan hondenvoer uit blik?

foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CAC3VBIX.jpg