Welke rattenkooi + bodembedekking heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PassowaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:56

dat kan ook wel vrij stoffig zijn van dat kattenbakgedoe :P

Fantastico

Re: Welke rattenkooi + bodembedekking heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:57

korrels? die van ons niet hoor.. hoe kan dat nou stoffen zijn?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:57

Daar ga ik ook maar eens mee beginnen (elke dag kooi bijhouden). Nu verschoon ik dat ding elke 3 dagen helemaal van top tot teen, elke dag bijhouden lijkt me handiger.
Wat doen jullie trouwens om de ratten zelf fris t elaten ruiken, of hebben jullie daar geen last van? Ik las al de tip van babyshampoo, maar niet te vaak ivm het vet op de huid/vacht. Heb ze vorige keer alleen met water gewassen en dat hielp niet echt (de geur zijn ze nu wel op wonderbaarlijke manier kwijtgeraakt trouwens :P )

PassowaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:58

je hebt er die stoffig zijn :)
en je kan ze geen goedruikend geurtje geven hoor...dat gaan ze juist nog meer proberen te verdringen en zo gaan ze nog meer rieken :P
gewoon zo laten
en als ze bvb echt vuil (plekken in de vacht) zijn dan pas wassen met water

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:59

Ratten eigenlijk niet wassen omdat het niet nodig en niet goed is. Als ik ze schoon wil was ik ze met warm water

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:59

ik heb speciale shampoo voor ratten.. maar was ze niet vaak hoor (1x in het half jaar ofzo).. vinden ze niet zo leuk ;)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:00

Ze hoeven niet goed te ruiken, zolang ze maar niet zo doordringend stinken als laatst. Gelukkig doen ze dat nu niet meer.

PassowaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:02

zitten jullie trouwens ook op rattenfora? :P

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:03

Zat...

PassowaJarig

oei? :P

Fantastico

zat ik wel op.. maar is langzaam aan verslapt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:04

Ja was niet zo leuk :=

PassowaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:05

ik zit nu al een hele tijd op het rattenspeeltjes forum en het forum van rattenopvang ratito :)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:05

Ik zit er op eentje, van de rattery waar ik m;n beestjes heb gehaald. Ik geloof dat er maar iets van 50 leden en 100 topics zijn :P maar heb m'n handen vol aan bokt, dus geen beohoefte verder :)

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:06

rattenspeeltjes forum?

PassowaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:07

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:08

Chipsi is volgens mij hetzelfde als de Corbo korrels?

Ik heb 2 dames en ik heb nog steeds spijt dat ik er destijds geen 3 heb meegenomen. Dacht dat er dan altijd eentje als derde wiel bij zou zitten, maar het schijnt juist dat dit heel goed gaat. De dames zitten in een ruime konijnenkooi met plateau. Omdat de spijlen vrij ver uit elkaar zitten, heb ik er extra gaas omheen gedaan. Er hangen een hangmat en hangmatbuis, op de grond staat een soort van rits van takken die je zelf kan buigen. Daar heb ik 2 gangen van gebogen. Op de bodem liggen altijd kranten met daar overheen Corbo korrels. Ook doe ik er altijd een extra krant in om stuk te scheuren en een hoop Puik fris Sizzle. Ze krijgen als voer Reggie Rat en af en toe sla ik wel eens een dag over. Verder eten ze in principe mee met ons.
Overgens gaan de dames altijd uit de kooi als we thuis zijn. Op de bank ligt een groot kleed waar ze altijd heerlijk in slapen. In de badkamer lopen ze vrij rond en vinden het leuk om met ons mee te douchen. Voor mn vorige ratten had ik een kattenkrabpaal in de badkamer staan, maar hier lieten ze een geurspoor op achter wat op een gegeven moment wel erg ging stinken. De badjassen die aan de muur hangen zijn ook erg geliefd om in te klimmen en in te slapen. Mn vorige rat knaagde werkelijk nergens aan, dus die mocht altijd los in huis rondlopen.
Officieel ben ik allergisch voor knaagdieren, dus ook voor ratten. Dat ik de dag niezend begin neem ik voor lief. Ook als ik krassen op mn lichaam heb van de dames reageer ik hier heel heftig op, mn huid begint dan enorm op te zwellen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:09

Denise schreef:
Wat doen jullie trouwens om de ratten zelf fris t elaten ruiken, of hebben jullie daar geen last van?

Weinig last van. Ik verschoon de kooi hoogstens 1x per week. Scheelt dat de dames ook altijd mee gaan met de douchebeurt. Zijn daarna weer helemaal fris en fruitig!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:11

Ik zit en op tammeratten, en op een besloten fora. En natuurlijk in het rattentopic hier op bokt.

Heb sinds kort ecobed in de kooi :D Scheeld me echt veel werk, doe nu om de 3 dagen alle hangmatten (en dat zijn er veel) in de was. En hang er dan andere in. Rats zijn zo elke 3 dagen bezig met de kooi weer verkennen :D

Het scheeld me zo veel werk, zeker met 10 ratten, al duurt dat niet lang meer |( Luna heeft een mamma tumor (zit op galastop) en Laika heeft/had een bult die vanacht is geknapt. We zijn er alleen nog niet uit wat het nu precies is :( of een ontstoken tumor, of een ontstoken melkklier of een 'gewoon' abces.

Beestje is ook 'al' 2,1 jaar en reuteld als een tierelier, en je zou denken dat ze al bijna 3 is. :(

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:12

Is er hier nog een rattentopic dan en zoja mag ik de link :) ?
@noviceh: vrijwillig bij water in de buurt komen? Dat doen mijn ratten niet hoor, ze vinden het helemaal niks!
Wat vervelend voor je zieke ratjes malih :(:)

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:13

mijn ratten mochten eerst altijd op mijn bed als ik thuis was.. maar daardoor zaten ook in alle dekbedden gaten ed.. nu heb ik een nieuw bed en mag het helaas niet meer van me ouders.. daarom hebben ze een grotere kooi gekregen..
heb wel een loopplank naar me bureau.. dus een beetje vrijheid hebben ze nog wel

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:13

Wat gaat het hier in eens kei hart trouwens.

Mijn ratten stinken niet, maar nam/neem ze wel vaak mee onder de douche(lopen dan los in de badkamer en ik heb de douche deur dan open staan)

alleen ben ik er nu voorzichtiger mee, Floortje heeft water in haar oor gehad en had een gaatje in haar trommel vlies, vervolgens kreeg zij een midden oor ontsteking :( maarja, om ze nou niet meer mee te nemen onder de douche vind ik ook zo wat.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 00:13

Ik heb al verschillende bodembedekkingen gebruikt, nu gebruik ik beukensnippers maar de fijne soort dus niet die grove en daar ben ik zeer tevreden mee :)
-aubiose die geef ik meestal in wc's, huisjes samen met krantesnippers of gewoon een laagje bovenop mijn 'grond'laag
-die houten kattenbak korrels heb ik ook al geprobeerd maar die vond ik niet zo fijn, men ratten liepen er niet graag op, het gaf enorm veel stof af en mijn kamer was iedere keer 1 grote troep (moet je eens op z'on korrel staan als je op blote voeten loopt, auw! :+ )
-corbo korrels vond ik ook goed maar die nemen niet goed vocht en geur op vind ik en mijn kamer is ook steeds een stroep door rondvliegende korrels

Fantastico schreef:
ja maar van andere bodembedekking kunnen ze geen holletje maken.. heb ook niet het idee dat ze er last van hebben, hou het wel in de gaten natuurlijk!

Van aubiose kunnen ze ook nestjes maken :j en verder versnipperde kranten (die kun je in grote stukken schuren zodat ze ze zelf kunnen versnipperen :) ) , stukjes stof, ongeparfumeerd wc papier en keukenrol, wc rolletjes,... allemaal zeer geschikt voor nesten.

Passowa schreef:
ik zit nu al een hele tijd op het rattenspeeltjes forum en het forum van rattenopvang ratito :)

Ik zit ook op ratito :D heb er dezelfde gebruikersnaam als hier

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:14

PassowaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:14

sterkte, malih !
en 10 ratjes, dat kan ook al tellen :P
ik heb er 9 + 9 opvangrittens

en poeh ik kan niet volgen :P