Kattenvoer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Re: Kattenvoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:53

Remember schreef:
hestejente schreef:
En dit is dus precies de reden dat ik RC-brokjes voer die dit soort ellende helpen voorkomen. Applaus voor de mensen die natuurlijk voeren maar mijn katten leven niet natuurlijk, het zijn binnenkatten en ze zijn allebei 'geholpen' en dus krijgen ze aangepast voer.

De brokken veroorzaken het probleem, daarom zitten er in de RC ook allerlei stoffen om de zuurgraad vd urine weer omhoog te helpen. Wel mooi dat RC ermee te koop loopt dat het blaas/nierproblemen helpt voorkomen/oplost, maar daarbij even vergeten te melden dat brokken hiervan meestal de oorzaak zijn Schijnheilig

Het gaat mij erom dat de brokjes blaasgruis helpen voorkomen. Daarnaast blijven mijn katten op gewicht en lusten ze het allebei. Dat zijn mijn criteria. Mijn poes heeft al te veel meegemaakt om ook nog eens te gaan klooien met voer, weet je wel hoe lang ik heb gezocht voor ik iets vond dat ze langer dan 3 dagen lustte! En wat van wat betere kwalitiet is dan de Whiskas-brokjes. Ik vind het heel nobel dat je ons wil bekeren tot een andere manier van voeren alleen ben ik al overtuigd van de brokjes die ik voer, jammer voor jou.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-02-08 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:53

Quellian schreef:
Natvoer ja, droge brokken niet eens zozeer, zeker niet de RC brokken met aangepaste zuurgraad en eiwitten.

Ik bedoel maar Schijnheilig

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:00

De brokjes veroorzaken in eerste instantie blaas- en nierproblemen.. Want brokjes bevatten granen en rijst of suikers e.d. waar een kat of hond helemaal niets mee kan behalve met moeite weer lozen en brokjes bevatten verhitte (!) en derhalve nauwelijks opneembare dierlijke eiwitten.. Daarnaast zijn brokjes droog en drinken katten nauwelijks, dus leven ze eigenlijk continue in een staat van uitdroging..

Het is zelfs zo dat de natuurlijke voedingsstoffen die vlees bevatten vernietigt worden in het brokproces en daarom moet er vanalles worden toegevoegd aan de brokken Knipoog

Dus applaus voor de brokfabrikant dat 'ie dan weer iets onnatuurlijks toevoegt aan de onnatuurlijke brokken om de zuurgraad beter te krijgen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:04

Ja, fijn he!

Je hebt duidelijk gemaakt wat JOUW mening is, wil je alsjeblieft die van anderen respecteren? Boos!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:10

Ach, anderen denken het altijd beter te weten, het blijven jouw katten.

Wat wordt er ook alweer gezegd?
Oh ja! Iets van 'beste stuurlui staan aan wal'?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:11

Dat is niet mijn mening..

En ik zeg niet dat je geen brokjes moet voeren, dat mag je zelf weten. Ik vertel alleen wel graag de waarheid en de mijne is een andere dan die van Royal Canin. Mag jij mij vertellen wie er meer gebaat is bij een goede marketingstrategie en hoeveel geld RC verdient met al die eigenaren die denken dat een kat brokjes nodig heeft ipv vlees Haha!

Ik denk dat dat gezegde niet helemaal in de juiste context is hier Quellian.. Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:12

Chubby schreef:
Ik denk dat dat gezegde niet helemaal in de juiste context is hier Quellian.. Haha!

Dat is dan weer jouw mening, iets waar ook binnen dit topic erg weinig waarde aan wordt gehecht Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:13

Ik kom net binnenvallen Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed, misschien kun je je uitspraak onderbouwen met gefundeerde argumenten? Daar probeer ik -en met mij nog enkelen- namelijk wel aan te voldoen. Buiten slechts te roepen "dat mijn katten gezond lijken en dit lekker vinden".. Mijn opa vindt roken ook lekker en is al erg oud Clown
Laatst bijgewerkt door Chubby op 26-02-08 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:14

Ik ook en ik irriteer me nu al aan je opdringerige posts, kun je nagaan Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:14

hestejente schreef:
Ja, fijn he!

Je hebt duidelijk gemaakt wat JOUW mening is, wil je alsjeblieft die van anderen respecteren? Boos!

Verdiep je eens wat meer in het spijsverteringsstelsel van een carnivoor en wat er daadwérkelijk in de voeding van je katten zit Ja, vind dat er over het algemeen heel fijn van mening gewisseld wordt in dit topic en het is zonde als mensen zich aangevallen gaan voelen!

Ik heb zelf ook RC gevoerd hoor, ik was er ook van overtuigt dat het goed voer was (dat moest toch wel, voor dát geld en die (toen voor mij) logische teksten op de verpakking?!) . Inmiddels ben ik echt wel véél kritischer geworden op wat ik voer, juist omdat ik me erin verdiept heb!

Quellian schreef:
het blijven jouw katten.

Dat is waar, en ik weet zonder twijfel zeker dat iedereen het beste voor heeft met zijn/haar katten, maar het kan nooit kwaad om je kennis te verbreden en je te verdiepen in 'andere' dingen als wat ons voor gehouden wordt als 'normaal' en 'gewoon goed'.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:16

Chubby schreef:
Maar goed, misschien kun je je uitspraak onderbouwen met gefundeerde argumenten? Daar probeer ik -en met mij nog enkelen- namelijk wel aan te voldoen. Buiten slechts te roepen "dat mijn katten gezond lijken en dit lekker vinden".. Mijn opa vindt roken ook lekker en is al erg oud Clown

Heb je het tegen mij? Hoef mijn mening niet te onderbouwen hoor.

TS vroeg wie wat te eten geeft, daar heb ik antwoord op gegeven en dat er dan weer een stel offtopic gaan en gigantisch gaan zitten zeiken; tja das dan weer bokt he.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:26

Ik vroeg je om je uitspraak betreffende de beste stuurlui te beargumenteren. Ik vind deze namelijk absoluut niet passen in de context en jij blijkbaar wel. Verschil van mening - discussie - argumenten, zo heb ik het geleerd Haha!

En een beetje kritische blik op wat de geldende moraal is, kan geen kwaad hoor.. Zeker niet als sommige posts hier gewoon klinkklare onzin bevatten die voornamelijk gebaseerd zijn op de marketingtechnische uitspraken van een miljoenenbedrijf..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:27

Quellian schreef:
Heb je het tegen mij? Hoef mijn mening niet te onderbouwen hoor.

TS vroeg wie wat te eten geeft, daar heb ik antwoord op gegeven en dat er dan weer een stel offtopic gaan en gigantisch gaan zitten zeiken; tja das dan weer bokt he.

Ik snap niet dat het moeilijk is om je voerkeuze te onderbouwen als je weet wat je voert en er 100% achter staat? En ook niet waarom je dat niet zou willen?

En wat betreft het zeiken, lezen we wel hetzelfde topic? Ik vind namelijk dat er in dit topic erg leuk en actief van mening is gewisseld, met onderbouwingen, en dat hestejente en jij de eerste zijn die dat blijkbaar niet zo zien en zich zelfs 'aangevallen' lijken te voelen.

Als jouw katten het goed doen op RC Urinary is het uiteraard je goed recht om dit te voeren, maar kan het kwaad om je te verdiepen in het ontstaan van blaas en nierproblemen en wat voeding hierbij al dan niet bijdraagt? Als ik zou horen dat brokken hofleverancier zijn van dit soort problemen zou ik hier meer over willen weten, en dit niet zomaar wegwuiven als 'een mening'.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:29

hestejente schreef:
Ik vind het heel nobel dat je ons wil bekeren tot een andere manier van voeren alleen ben ik al overtuigd van de brokjes die ik voer, jammer voor jou.

Ik wil helemaal niemand bekeren, daar hebben we Jehova's voor Vork , maar nogmaals, ik zou het heel fijn vinden als er eens wat meer kritisch nagedacht zou worden over de voeding in plaats van dat het over het algemeen de mening van de fabrikant is klakkeloos overgenomen wordt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:31

Alles heeft z'n voors en z'n tegens en wat mijn voerkeuze tot stand heeft gebracht lijkt me niets meer dan pure logica. Verder zou ik niet weten waarom ik zou moeten pleiten voor het voer dat ik geef.

Maar het is algemeen bekend dat de barfende mensen er net een iets opdringerige mening op nahouden, daar zij zijn overtuigd van hun eigen mening.
Als iedereen nou gewoon wordt gerespecteerd en vrijgelaten in wat hij of zij doet, dan zou deze wereld een stuk kleuriger zijn.

Ga er gewoon vanuit dat iedereen het beste voor heeft met z'n dieren en maak je druk over dieren die het echt zo beroerd hebben.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:33

Inhoudelijk reageren is wel een vak apart he Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:35

En ik vind jou juist dat er in dit topic helemaal niet opdringerig en/of vervelend gereageerd wordt, van beide 'kanten' niet . Daarom vind ik het ook zo jammer dat er ineens zo 'vijandig' gereageerd wordt zeg maar Vork

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:37

Chubby schreef:
Inhoudelijk reageren is wel een vak apart he Haha!

Vind je? Ik zou het niet weten, want ik vind het niet de moeite van het proberen Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:39

Remember schreef:
En ik vind jou juist dat er in dit topic helemaal niet opdringerig en/of vervelend gereageerd wordt, van beide 'kanten' niet . Daarom vind ik het ook zo jammer dat er ineens zo 'vijandig' gereageerd wordt zeg maar Vork

Ja daar kunnen we dan over verschillen in mening, ik zie hier toch echt iemand aanwezig die er -naar mijn idee- een nogal opdringerige manier op na houdt en voor zover ik kan lezen (bovenaan de pagina) ben ik niet de enige die er zo over denkt Lachen

Maar ik hou het voor gezien, eventuele flauw opmerkingen (en dan doel ik niet op jou, Remember) mogen via Pb.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:42

Die moeite ga ik niet nemen..

Maar misschien moet je wat verder terug lezen dan deze pagina Quellian, dat kan mogelijk helpen bij je beeldvorming Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:52

Eerder vanmiddag heb ik al aangegeven wat voor mij de criteria zijn. Wat ik nu voer voldoet daaraan. Dat is mijn keuze. Anderen hebben een andere keuze gemaakt. Echt aangevallen voel ik me niet hoor Haha! maar als de barfers en rauw-vleesvoerders maar blijven doordrammen dat de manier waarop jullie voeren de beste is vind ik dat niet zo leuk, ik heb het beste met mijn katten voor, net als ongetwijfeld iedereen hier en wat ik voer is voor ons en naar mijn mening het best. Iedere situatie en elke kat is weer anders, ik ben blij met het voer dat ik geef en mijn katten zo te zien ook Knipoog Mensen die mijn katten niet kennen en ze zelfs nog nooit gezien hebben kunnen toch niet inschatten hoe mijn dieren reageren op het eten dat jullie geven? Ik kan dat wel, nou dan. Laat me lekker brokjes voeren en probeer me niet een mening op te dringen, zouden jullie zelf vast ook niet leuk vinden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:54

edit: laat ik ten eerste maar benadrukken dat ik zelf ook brokken voer hoor en dus niet per definitie anti-brok ben Ja, maar wel een merk waar ik achters sta én zo veel mogelijk aangevuld met vers vlees!

hestejente schreef:
Het gaat mij erom dat de brokjes blaasgruis helpen voorkomen.

Om hier toch nog even op terug te komen, dit komt van google:

Blaasgruis bij katten is een veelgehoord probleem Wat is blaasgruis dan wel? Iedere kat kan blaasgruis krijgen, maar de één loopt meer risico dan de ander. Blaasgruis bestaat uit kleine kristallen (struviet) die in de blaas worden gevormd uit ammonium, fosfaat en magnesium. Naar de oorzaak van het ontstaan van dit proces wordt nog gegist, maar een aantal zaken dat invloed heeft op dit proces, is wel beken. Van invloed kunnen zijn:
- Samenstelling en soort voedsel.
- Zuurgraad en hoeveelheid van de urine.
- Gewoonten van de kat.

Het is belangrijk dat uw kat voldoende vocht binnen krijgt. Dat kan zijn door het voedsel dat u hem voorzet (blikvoer bevat meer water dan brokjes) of doordat de kat zelf drinkt. Ook een niet-actief bestaan lijkt invloed te hebben op het ontstaan van struviet.
Door veel te drinken ontstaat meer urine, daardoor worden de stoffen die struviet vormen meer verdund en wordt de kans op het ontstaan van blaasgruis kleiner. Urine met een zuurgraad (pH-waarde) van 6.0 - 7.0 bevat de elementen ammonium, fosfaat en magnesium in vloeibare vorm. Is de zuurgraad te hoog of te laag dan zullen deze stoffen kristallen gaan vormen, oftewel blaasgruis veroorzaken. Vooral gebruik van plantaardig voedsel dat licht alkalisch is en dus een hoge pH-waarde heeft, wordt bij blaasgruis zeer ontraden. Uiteraard is drinken alleen niet voldoende. De samenstelling van het voedsel heeft ook invloed op de hoeveelheid te produceren urine en de samenstelling van de ontlasting, die voor zo'n 60 - 70% uit water behoort te bestaan. Als er minder ontlasting ontstaat, wordt meer water via de urine afgevoerd. Minder ontlasting ontstaat door het geven van weinig vezelrijke voeding en veroorzaakt dus een beter doorspoelen van de blaas

Hieruit kun je opmaken dat het belangrijk is dat een kat veel vocht binnenkrijgt (en van nature drinken katten te weinig, ze zullen dus vocht uit hun voedsel moeten halen), vooral plantaardig voedsel (bijv. granen) zorgt voor een hoge pH wat níet wenselijk is en daarnaast zorgt slecht verteerbaar voedsel voor veel ontlasting, wat ook niet wenselijk is.

Mijn conclusie hieruit is dat je met brokken (droge voeding + groot gedeelte plantaardig + slecht verteerbaar) toch wel een situatie schept waarin blaasgruis gemakkelijker kan ontstaan. Dat er vervolgens vanalles aan die brok verandert wordt om dit weer tegen te gaan gaat er bij mij niet zo in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:57

Even een praktische vraag voor de mensen die vers voer voeren. En dan bedoel ik KVV (bijv. Carnibest).
Waar bewaren jullie het? Extra diepvries?
Hoeveel kopen jullie dan in per keer?
Hoeveel katten heb je op KVV?
Wat zijn de hoeveelheden die je per dag voert?
En wat zijn de kosten?
Kun je KVV combineren met brokjes? Bijvoorbeeld 's ochtends brokken en 's avonds KVV?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:59

Remember schreef:
edit: laat ik ten eerste maar benadrukken dat ik zelf ook brokken voer hoor en dus niet per definitie anti-brok ben Ja, maar wel een merk waar ik achters sta én zo veel mogelijk aangevuld met vers vlees!

hestejente schreef:
Het gaat mij erom dat de brokjes blaasgruis helpen voorkomen.

Om hier toch nog even op terug te komen, dit komt van google:

Blaasgruis bij katten is een veelgehoord probleem Wat is blaasgruis dan wel? Iedere kat kan blaasgruis krijgen, maar de één loopt meer risico dan de ander. Blaasgruis bestaat uit kleine kristallen (struviet) die in de blaas worden gevormd uit ammonium, fosfaat en magnesium. Naar de oorzaak van het ontstaan van dit proces wordt nog gegist, maar een aantal zaken dat invloed heeft op dit proces, is wel beken. Van invloed kunnen zijn:
- Samenstelling en soort voedsel.
- Zuurgraad en hoeveelheid van de urine.
- Gewoonten van de kat.

Het is belangrijk dat uw kat voldoende vocht binnen krijgt. Dat kan zijn door het voedsel dat u hem voorzet (blikvoer bevat meer water dan brokjes) of doordat de kat zelf drinkt. Ook een niet-actief bestaan lijkt invloed te hebben op het ontstaan van struviet.
Door veel te drinken ontstaat meer urine, daardoor worden de stoffen die struviet vormen meer verdund en wordt de kans op het ontstaan van blaasgruis kleiner. Urine met een zuurgraad (pH-waarde) van 6.0 - 7.0 bevat de elementen ammonium, fosfaat en magnesium in vloeibare vorm. Is de zuurgraad te hoog of te laag dan zullen deze stoffen kristallen gaan vormen, oftewel blaasgruis veroorzaken. Vooral gebruik van plantaardig voedsel dat licht alkalisch is en dus een hoge pH-waarde heeft, wordt bij blaasgruis zeer ontraden. Uiteraard is drinken alleen niet voldoende. De samenstelling van het voedsel heeft ook invloed op de hoeveelheid te produceren urine en de samenstelling van de ontlasting, die voor zo'n 60 - 70% uit water behoort te bestaan. Als er minder ontlasting ontstaat, wordt meer water via de urine afgevoerd. Minder ontlasting ontstaat door het geven van weinig vezelrijke voeding en veroorzaakt dus een beter doorspoelen van de blaas

Hieruit kun je opmaken dat het belangrijk is dat een kat veel vocht binnenkrijgt (en van nature drinken katten te weinig, ze zullen dus vocht uit hun voedsel moeten halen), vooral plantaardig voedsel (bijv. granen) zorgt voor een hoge pH wat níet wenselijk is en daarnaast zorgt slecht verteerbaar voedsel voor veel ontlasting, wat ook niet wenselijk is.

Mijn conclusie hieruit is dat je met brokken (droge voeding + groot gedeelte plantaardig + slecht verteerbaar) toch wel een situatie schept waarin blaasgruis gemakkelijker kan ontstaan. Dat er vervolgens vanalles aan die brok verandert wordt om dit weer tegen te gaan gaat er bij mij niet zo in.

Je blijft maar doordrammen he? Vind je het nou echt zo moeilijk om te accepteren dat een ander iets op een andere manier doet? En wil je niet net doen alsof ik niet om het belang van mijn katten geef, dat vind ik namelijk nogal kwetsend, begrijp je.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:03

Nou nou, ho maar hoor Haha! ! Ik geef alleen informatie en wat je ermee doet en welke conclusies je eruit haalt moet je zelf weten! Heeft niks te maken met doordrammen, ik haak gewoon in op informatie die jij geeft. En ik zeg nérgens dat jij niet om het belang van je katten geeft, anders zou je geen veel te dure brok voeren die het ontstaan van blaasgruis tegengaat Knipoog