Laat jij je kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:18

Iorrr schreef:
Je reageerd wel heel heftig... De vraag is laat jij je kat naar buiten?

Nou ik doe dat dus wel, jij dus niet.

Klaar na mijn idee. Jij vind dat je kat binnen hoort, ik vind dat mijn katten buiten horen

Had je dit tegen mij? Verward

Ik heb nergens gezegd dat ik "vind" dat jou katten binnen moeten, sterker, als ik op het platteland woonde kwamen die van mij ook meer buiten. Prima gewoon.
Maar in de situatie waar ik me in verkeer vind ik het niet netjes om mijn katten zomaar rond te laten struinen. Buiten de angst dat er wat gebeurt.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:20

In het begin had ik ze wel alleen binnen.
Ik merkte dat ze erg graag naar buiten wilde.
Ze lopen nu overdag buiten en gaan rond 10 uur naar binnen.
Als er een katenhater loopt zou ik ze denk ik ook niet graag buiten laten.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:21

Mijne komen wel buiten, we hebben hier in de buurt geen kattenhaters en erg ver gaan mijn katten niet. We zitten in een buurt waar erg rustig gereden word en de katten zijn vrij bang voor auto's..

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:22

Nee was tegen chubby!!!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:23

Katten horen gewoon buiten, net als paarden die buiten horen ookal vindt ik dit niet de juiste vergelijking... Dat is hetzelfde als appels met peren vergelijken.

Je kunt een kat in huis NOOIT bieden wat een kat buiten kan vinden. Katten horen naar buiten te kunnen. Mensen die graag een huisdier willen die alleen maar binnen mogen blijven moeten een cavia nemen en geen kat.

Natuurlijk zullen er een paar bij zitten die er WEINIG behoefte aan hebben, maar ik vindt dat de mogelijkheid ertoe er gewoon moet zijn, of je nu in de stad woont of op het boerenland.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:24

Onze poezelbeesten kunnen naar buiten en binnen wanneer ze willen Lachen

De één hangt veel rond bij andere huizen en heeft 3 andere adressen waar hij vaker komt en krijgt daar ook meestal wat lekkers van (hele aardige, ook kat-hebbende) mensen.

De ander zit meestal op een favoriet plekje in onze tuin als ze buiten is, maar die zit doorgaands vaker binnen.

We wonen in een woonwijk, en dichtbij de dichtsbijzijnde autoweg komen ze nooit. Hier in de buurt worden ook bijna nooit katten aangereden.

Ik vind het juist goed dat katten vrij buiten rond kunnen lopen. Bij ons hebben ze heel veel vrijheid. Door een wondje moest 1 van de twee een week lang binnenblijven, ongelukkig dat hij werd !
Nee, ik ben blij dat ze naar buiten kunnen Ja

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:25

IKbenEllen schreef:
Iorrr schreef:
Je reageerd wel heel heftig... De vraag is laat jij je kat naar buiten?

Nou ik doe dat dus wel, jij dus niet.

Klaar na mijn idee. Jij vind dat je kat binnen hoort, ik vind dat mijn katten buiten horen

Had je dit tegen mij? Verward

Ik heb nergens gezegd dat ik "vind" dat jou katten binnen moeten, sterker, als ik op het platteland woonde kwamen die van mij ook meer buiten. Prima gewoon.
Maar in de situatie waar ik me in verkeer vind ik het niet netjes om mijn katten zomaar rond te laten struinen. Buiten de angst dat er wat gebeurt.

Doe je jouw kinderen later (of nu) ook niet naar buiten of alleen aan een lijntje? Wantja de weg is natuurlijk erg dichtbij? Of mag het kindje dan alleen buitenspelen als jezelf in de buurt bent?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:27

Mijn mening is dat ik het zielig vind als katten niet naar buiten mogen.
Wij wonen bij een drukke weg, maar onze beide katten gaan gewoon via het kattenluikje naar buiten.
Tuurlijk knijp ik 'em wel eens als ze blik op oneindig die weg overrennen, maar als ik ze dan lekker in de tuin buiten zie spelen, of ze zeiknat binnen komen en lekker bij de verwarming opwarmen, ben ik dat ook weer snel vergeten

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:27

Binckydenice schreef:
]

Doe je jouw kinderen later (of nu) ook niet naar buiten of alleen aan een lijntje? Wantja de weg is natuurlijk erg dichtbij? Of mag het kindje dan alleen buitenspelen als jezelf in de buurt bent?

Dit vind ik ook weer overdreven hoor! Kinderen kun je leren uit te kijken e.d

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:28

Tja een aanrijding kan altijd gebeuren, ik vindt niet dat het een reden moet zijn om ze binnen te houden...

Binckydenice

LaFunkyJazz schreef:
Binckydenice schreef:
]

Dit vind ik ook weer overdreven hoor! Kinderen kun je leren uit te kijken e.d

In een kat zijn natuur zit het om op te passen hoor...

IKbenEllen

Binckydenice schreef:

Ik heb geen kinderen en wil ook geen kinderen dus die discussie is voor mij niet aan de orde. Wat mij betreft zou ik het wel prettig vinden als ouders kinderen wat meer aan de lijn hielden Haha! grapje

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:29

Mijn reacties zijn misschien wat fel, maar dat komt mede door de toon van Binckydenise.. Op een of andere manier voel ik me nogal tegen de haren gestreken door die posts..

Een kat móet niet buiten, net als een kat niet binnen móet.. Elke goede eigenaar zal zelf op basis van de persoonlijke omstandigheden een weloverwogen beslissing moeten maken.. Daarbij rekening houdend met "de maatschappij", de kat en de voorkeur van zichzelf..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:30

Binckydenice schreef:
Tja een aanrijding kan altijd gebeuren, ik vindt niet dat het een reden moet zijn om ze binnen te houden...

Ik vraag me af hoeveel jij van je katten houdt als je er zó gemakkelijk over denkt. Mijn overleden (overreden) katten worden hier nog dagelijks gemist!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:30

LaFunkyJazz schreef:
Wij wonen bij een drukke weg, maar onze beide katten gaan gewoon via het kattenluikje naar buiten.
Tuurlijk knijp ik 'em wel eens als ze blik op oneindig die weg overrennen, maar als ik ze dan lekker in de tuin buiten zie spelen, of ze zeiknat binnen komen en lekker bij de verwarming opwarmen, ben ik dat ook weer snel vergeten

Die van mij kunnen lekker in huis spelen, ruimte zat, ze kunnen lekker op de verwarming liggen en ze hoeven niet eens kletsnat te worden (emmer water van de buurman?), wat nou zielig?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:31

Chubby schreef:
Mijn reacties zijn misschien wat fel, maar dat komt mede door de toon van Binckydenise.. Op een of andere manier voel ik me nogal tegen de haren gestreken door die posts..

Een kat móet niet buiten, net als een kat niet binnen móet.. Elke goede eigenaar zal zelf op basis van de persoonlijke omstandigheden een weloverwogen beslissing moeten maken.. Daarbij rekening houdend met "de maatschappij", de kat en de voorkeur van zichzelf..

Ik val je niet aan ik kom alleen op voor je kat die het niet kan zeggen.

Je houd wel rekening met de maatschappij maar niet met je eigen kat. Laat hem/haar eens beslissen wat hij/zij wilt. Als je de deur een week open laat staan, zul je zien hoe graag ze even buiten gaat spelen. dat is goed voor een kat, alleen maar binnen houden is niet goed voor zo'n dier, hoeveel speeltjes je ook koopt....

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:32

IKbenEllen schreef:
LaFunkyJazz schreef:

Die van mij kunnen lekker in huis spelen, ruimte zat, ze kunnen lekker op de verwarming liggen en ze hoeven niet eens kletsnat te worden (emmer water van de buurman?), wat nou zielig?

Katten buiten 'hoeven' ook niet nat te worden! Blijkbaar is daar behoefte aan! Bloos

Binckydenice

IKbenEllen schreef:
LaFunkyJazz schreef:

Het is nooit te vergelijken met het buiten zijn. Je kunt een kat in huis niet bieden wat deze buiten kan doen....

Sjoos

het is hetzelfde als je paard alleen in de binnenbak te laten spelen, zonder het land op te gaan o.i.d

Het gaat om het buiten zijn, dat ze de regen zelfs vaak lekker vinden. Mijn ene kat gaat gewoon lekker buiten zitten als het regent, als het droog is komt hij weer binnen!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:33

IKbenEllen schreef:
Myra schreef:
Misschien is het dan verstandig om als stad-er geen kat te nemen? Want een kat in de stad is gewoon niet super, tenzij je bij een park woont.

Dus jij bepaalt hiermee dat mijn katten ongelukkig zijn? Denk dat ze dan niet zo oud worden als ze al zijn Knipoog

Ik wil daar niet mee zeggen dat ze ongelukkig zijn. Ik denk dat veel katten binnen ook gelukkig kunnen zijn, maar dat het wel in alle katten zit om naar buiten te willen. 's Zomers lekker in het zonnetje in het gras liggen, lekker banjeren door de bosjes, wie zou dat niet willen 'als kat'?
Als jouw katten gelukkig zijn (en eigenlijk ook nooit buiten zijn geweest dus die het 'buiten zijn' niet kennen) dan is daar niet zo veel op aan te merken Lachen

@ Chubby: als jij getallen kan geven hoeveel procent van de katten worden aangereden en dat ook echt een hoog percentage is, kan ik me in je standpunt enigszins verplaatsen.
Katten hebben goeie zintuigen (veel zijn er beter dan de mens) en rennen vrijwel altijd op tijd weg. Jij beweert nu dat Binkydenice helemaal niet van haar katten houdt en waar kan jij dat nou uit afleiden?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:33

IKbenEllen schreef:
Binckydenice schreef:

Ik heb geen kinderen en wil ook geen kinderen dus die discussie is voor mij niet aan de orde. Wat mij betreft zou ik het wel prettig vinden als ouders kinderen wat meer aan de lijn hielden Haha! grapje

De discussie geld ook voor jou... Je wilt nu misschien nog geen kinderen maar mocht het je overkomen zal je er anders over gaan denken zoals je nu doet....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:34

Geloof mij, jij hoeft je niet te bekommeren om mijn katten.. Ik durf te zweren dat zij minstens even hard genieten als een verwende buitenkat en zéker een beter leven hebben dan een gemiddelde boerderijkat..

Denk je echt dat een Sphynx gezond blijft rondlopen in de vrieskou?!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:35

LaFunkyJazz schreef:
Het gaat om het buiten zijn, dat ze de regen zelfs vaak lekker vinden. Mijn ene kat gaat gewoon lekker buiten zitten als het regent, als het droog is komt hij weer binnen!

Als ze in de zomer in de tuin zitten en er valt een druppel weten ze allebei niet hoe snel ze binnen moeten komen, blijkbaar heb ik die 2 zeldzame water-haters.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:35

verwende buitenkat? aparte woordkeuze, vaak is het anderson
En als hij naar binnen wil, kan hij dit toch zelf bepalen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:36

Binckydenice schreef:

Dat leidt ik hieruit af Myra..

En qua percentages: 2 uit 2 is 100% van de katten die van mij buiten mochten lopen zijn overreden..