Bijtgrage hond vergrijpt zich aan baby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bijtgrage hond vergrijpt zich aan baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:40

Ze heeft geen kinderen Haha! Dus zal de hond er waarschijnlijk wel gewoon bij laten onder toezicht Ja Ja

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:41

faye schreef:
Zodat ie bij een ander weer kan bijten. Ik zou dat risico nooit lopen. Bijten is hier echt hemelen.

Die ander moet wel een persoon zijn die er op voorbereid kan zijn, en bereid is eraan te werken. Het is niet gezegd dat er nog een keer komt, ook niet dat die er niet komt. Maar dat betekent voor mij niet dat zo'n dier niet nog een kans verdient.
Ik zeg al, ik zou zo'n hond nooit meer bij kinderen plaatsen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:41

Chiqa schreef:
meissielief schreef:
in dezelfde situatie

Kan jij nog wel genieten van je uitzicht? *LOL*

ik volg je niet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:42

En ik zou zo'n hond nergens meer plaatsen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:42

faye schreef:
Ze heeft geen kinderen Haha! Dus zal de hond er waarschijnlijk wel gewoon bij laten onder toezicht Ja Ja

heb je het over mij ?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:45

Ilzjuh schreef:
faye schreef:
Zodat ie bij een ander weer kan bijten. Ik zou dat risico nooit lopen. Bijten is hier echt hemelen.

Die ander moet wel een persoon zijn die er op voorbereid kan zijn, en bereid is eraan te werken. Het is niet gezegd dat er nog een keer komt, ook niet dat die er niet komt. Maar dat betekent voor mij niet dat zo'n dier niet nog een kans verdient.
Ik zeg al, ik zou zo'n hond nooit meer bij kinderen plaatsen.

Dan ga jij vanuit dat er aan te werken is, hoe ga jij in zo een situatie redeneren van welke oorsprong, denk je gedragsfout en is het pathelogisch en hondje lief ontsnapt (kan altijd) en hij heeft iemand beet.

Dillemas Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:46

katiavl schreef:
Dan ga jij vanuit dat er aan te werken is, hoe ga jij in zo een situatie redeneren van welke oorsprong, denk je gedragsfout en is het pathelogisch en hondje lief ontsnapt (kan altijd) en hij heeft iemand beet.

Dillemas Knipoog

Sorry? Nagelbijten / Gniffelen

Het niveau ligt hier in mijn hersenpan niet zo hoog. Schijnheilig

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:47

Eén van de basisfouten is dat mensen dieren (in het bijzonder honden) vaak menselijke eigenschappen toekennen. Een hond doet vrijwel alles op instinct, dat wat 'ingebouwd' zit in elke wolf en daarmee in elke hond. Een hond, die in principe niet slecht behandeld is en geen verdere reden tot bijten heeft, zal dat tóch doen in bepaalde situaties, of dat nou een Stafford/Pitbull of een Yorkshire Terrier betreft. Eén van de situaties is als een 'lagere in rang' (en dat zou bijvoorbeeld een baby kunnen zijn) iets doet wat de hond als bedreigend opvat. Ik zeg niet dat dat in dit geval zo is , dat kunnen we niet weten natuurlijk. Honden dit afleren kan tot op zekere hoogte, maar instinct is niet compleet uit te roeien en je zal er gewoon rekening mee moeten houden. Dit was waarschijnlijk een ongeluk, iets wat natuurlijk nooit had mogen gebeuren maar wat wél gebeurd is. Schuldigen zijn niet aan te wijzen: een hond is verrassend snel en zelfs als de ouders in de kamer waren had het makkelijk kunnen gebeuren. De hond handelde waarschijnlijk uit instinct en het kind zal niets bewust 'fout' gedaan hebben...
Het is jammer dat de hond meteen afgemaakt wordt, maar zo gaat dat nu eenmaal in Nederland en er is iets voor te zeggen, als er echt een reden is dat de hond beet. Je zou hem ook bij andere mensen kunnen plaatsen, die ervaring ermee hebben en die voor hem kunnen zorgen zonder risico's te lopen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:47

al heb je een bijtgrage jackrussel , die kan ook ontsnappen Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:48

Hanmar schreef:
Eén van de basisfouten is dat mensen dieren (in het bijzonder honden) vaak menselijke eigenschappen toekennen. Een hond doet vrijwel alles op instinct, dat wat 'ingebouwd' zit in elke wolf en daarmee in elke hond. Een hond, die in principe niet slecht behandeld is en geen verdere reden tot bijten heeft, zal dat tóch doen in bepaalde situaties, of dat nou een Stafford/Pitbull of een Yorkshire Terrier betreft. Eén van de situaties is als een 'lagere in rang' (en dat zou bijvoorbeeld een baby kunnen zijn) iets doet wat de hond als bedreigend opvat. Ik zeg niet dat dat in dit geval zo is , dat kunnen we niet weten natuurlijk. Honden dit afleren kan tot op zekere hoogte, maar instinct is niet compleet uit te roeien en je zal er gewoon rekening mee moeten houden. Dit was waarschijnlijk een ongeluk, iets wat natuurlijk nooit had mogen gebeuren maar wat wél gebeurd is. Schuldigen zijn niet aan te wijzen: een hond is verrassend snel en zelfs als de ouders in de kamer waren had het makkelijk kunnen gebeuren. De hond handelde waarschijnlijk uit instinct en het kind zal niets bewust 'fout' gedaan hebben...
Het is jammer dat de hond meteen afgemaakt wordt, maar zo gaat dat nu eenmaal in Nederland en er is iets voor te zeggen, als er echt een reden is dat de hond beet. Je zou hem ook bij andere mensen kunnen plaatsen, die ervaring ermee hebben en die voor hem kunnen zorgen zonder risico's te lopen.

Afgod .
Had het niet beter kunnen verwoorden (probeerde het wel, maar op deze manier ging het me niet lukken). Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:49

meissielief schreef:
al heb je een bijtgrage jackrussel , die kan ook ontsnappen Knipoog

Die gaat dus ook hemelen!

Verder ben ik wel heel benieuwd wat een baby van zes maanden fout kan hebben gedaan Clown

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:50

faye schreef:
Verder ben ik wel heel benieuwd wat een baby van zes maanden fout kan hebben gedaan Clown

Zoiets is voor mensen ook niet te begrijpen. Soms doet zo'n kind iets (wat bij een baby van zes maanden natuurlijk absoluut onbewust gaat) en daar reageert de hond dan instinctief op. Dat is niet te voorkomen (dat het kind dat doet), maar het is wel te voorkomen dat de hond erop te reageert door alles goed in de gaten te houden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:52

je hebt mij niet horen zeggen dat een baby iets fout heeft gedaan

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:55

Haha!

Oorsprong agressief gedrag = door slechte opvoeding veel voorkomend
= door een pathologisch iets wat je kan zien als de hond al dood is

Maar bij sommige is het onduidelijk, en als de hond (als betekent moet niet) de hond nog eens een bijtincident doet, zal de tegenpartij je het zeker niet makkelijk maken Lachen
En dat is dus het gevaar, de als, en het potentiele om nog eens een incident te veroorzaken Lachen

Ik zal niet snel risicos nemen, of een kind bij honden laten. De meeste cases gaan over honden die nooit agressief gedrag hebben vertoond. Voor mij is inslapen dus een uitgerekend risico dat ik neem, is het door slechte opvoeding heel spijtig voor de hond.
Het pathologisch zie ik als een tikkende tijdbom voor mij is dat een goede reden tot inslapen.

Vond eigelijk een redelijk ludiek samenvatting, laat je honden nooit bij je kinderen.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:00

katiavl schreef:
Haha!

Oorsprong agressief gedrag = door slechte opvoeding veel voorkomend
= door een pathologisch iets wat je kan zien als de hond al dood is

Maar bij sommige is het onduidelijk, en als de hond (als betekent moet niet) de hond nog eens een bijtincident doet, zal de tegenpartij je het zeker niet makkelijk maken Lachen
En dat is dus het gevaar, de als, en het potentiele om nog eens een incident te veroorzaken Lachen

Ik zal niet snel risicos nemen, of een kind bij honden laten. De meeste cases gaan over honden die nooit agressief gedrag hebben vertoond. Voor mij is inslapen dus een uitgerekend risico dat ik neem, is het door slechte opvoeding heel spijtig voor de hond.
Het pathologisch zie ik als een tikkende tijdbom voor mij is dat een goede reden tot inslapen.

Vond eigelijk een redelijk ludiek samenvatting, laat je honden nooit bij je kinderen.

Nu snap ik het. Tong uitsteken

Maar honden en kinderen is gewoon een verhaal apart.
Bij mijn vader heb ik een hond die absoluut heel lief is, maar ik zou haar nooit alleen laten met kinderen. Laatst besloot mijn (half-)broertje eventjes aan haar staart te gaan hangen. Ik zag de bui al hangen en heb hem er maar snel vanaf getrokken, en de bovenlip van de hond ging inderdaad al omhoog. Die hond reageert op het feit dat er iets aan haar staart hangt, kun je haar niet kwalijk nemen.
In dit geval lag het anders en had het met andere factoren (lichaamstaal?) te maken, maar ik heb ook al een hoop verhalen gehoord over honden die afgemaakt moesten worden in zo'n verhaal. Maar wat willen mensen dan? Een hond die maar aan haar staart laat hangen, aan haar oren laat trekken en zich aan de achterpoten door de kamer gesleept laat worden? Ik vind het niet fair dat dat verlangd wordt door vele mensen.
Veel mensen verwachten dat hond + kind wel goed gaat, laten het kind vervolgens even alleen, en er gebeurt iets (who knows what, de ouders hebben het kind nou eenmaal alleen gelaten, dus niemand die het gezien heeft) en de hond moet maar afgemaakt worden.

Dit verhaal ligt natuurlijk anders, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat honden niet zomaar bijten. Mits de hond geen kronkel in zijn kop heeft, want die honden zijn er natuurlijk ook. Maar als je mensen moet geloven hebben alle honden die bijten een kronkel in hun kop, en daar geloof ik geen snars van. Negen van de tien keer heeft het met opvoeding te maken van de hond, of met intinctief bijten, aan beide kun je met een goede (her-)opvoeding en goed opletten een heleboel doen en voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:05

Ilzjuh schreef:
In dit geval lag het anders en had het met andere factoren (lichaamstaal?) te maken, maar ik heb ook al een hoop verhalen gehoord over honden die afgemaakt moesten worden in zo'n verhaal. Maar wat willen mensen dan? Een hond die maar aan haar staart laat hangen, aan haar oren laat trekken en zich aan de achterpoten door de kamer gesleept laat worden? Ik vind het niet fair dat dat verlangd wordt door vele mensen.
Veel mensen verwachten dat hond + kind wel goed gaat, laten het kind vervolgens even alleen, en er gebeurt iets (who knows what, de ouders hebben het kind nou eenmaal alleen gelaten, dus niemand die het gezien heeft) en de hond moet maar afgemaakt worden.

Dit verhaal ligt natuurlijk anders, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat honden niet zomaar bijten. Mits de hond geen kronkel in zijn kop heeft, want die honden zijn er natuurlijk ook. Maar als je mensen moet geloven hebben alle honden die bijten een kronkel in hun kop, en daar geloof ik geen snars van. Negen van de tien keer heeft het met opvoeding te maken van de hond, of met instinctief bijten, aan beide kun je met een goede (her-)opvoeding en goed opletten een heleboel doen en voorkomen.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Honden bijten nooit zomaar. De enkeling die dat wel doet, heeft een kronkel in de kop. Zijn (helaas) vaak de pitbull achtigen. Er is altijd wel een reden maar omdat veel mensen bar weinig verstand van honden hebben, wordt het vaak bestempeld als valsheid en de hond afgemaakt.

Specifiek op deze situatie: het kind had een wond aan het achterhoofd.
Daar kan ik een aantal dingen uit concluderen.
Het was geen agressie.
Dan was de wond in het gezicht geweest, in de keel of de borst. Bij agressie wil een hond werkelijk verwonden, en richt de hond op de kwestbare plaatsen. Dat is (bij een pup, honden zien kinderen als puppies) niet het achterhoofd.
Waarschijnlijk heeft de hond geprobeerd het kind in het nekvel te pakken en naar een andere plek te brengen, doen ze bij puppies ook. Alleen heeft een kind geen nekvel, en zit je dus idd bij het achterhoofd. Maar: bij het nekvel willen pakken duidt op een zekere beschermingsdrang, en wil de hond het kind naar een volgens de hond veilige plek brengen.
Het lijkt dus eerder op instinctieve beschermingsdrang, een natuurlijke reactie die iedere geestelijk gezonde hond op een pup heeft... en dus ook op kinderen.

Als het werkelijk agressie was geweest, dan was het kind dood geweest.
Maar volgens het krantenbericht had het kind lichte wonden.... dat duidt niet op agressie.

Maar... ik ben geen voorstander van de combinatie honden en kinderen, zeker niet met kinderen onder de 4 jaar.
Omdat je een kind van 2 wel kunt leren dat je lief met de poes moet zijn, maar het scala van de hond qua lichaamstaal en geluiden is zóveel breder dan bij een kat (hond is een roedeldier en een kat niet) dat risico dat een kind onbewust een verkeerd of dubbel signaal aan de hond geeft, onverantwoord groot is.
Bij een kat kun je leren: "voorzichtig aaien en niet oppakken". Dat is bij een kat voldoende.

Maar als een kind verantwoord met een hond moet omgaan, moeten ze alle regels van de roedel kennen, en dat kan een kind onder de 4 niet. Die kruipt bij de hond in de mand, omdat de hond zo lief is, maar... een hond begrijpt dat niet, ervaart het als bedreigend, en zal waarschuwen.
Maar het kind is te jong om dat te begrijpen, en gaat door.
En als de ouder op dat moment niet ingrijpt, heeft dat onherroepelijk gevolgen.
Dat wil niet zeggen dat de hond vals is, die reageert vanuit zijn instinct. Alleen kan een jong kind geen hondentaal snappen.

Vanaf dat een kind ongeveer 4 - 6 jaar oud is (afhankelijk van de ontwikkeling van het kind) zou de combinatie kunnen, en dan nog met zeer strenge regels, waaraan zeer consequent moet vastgehouden worden.
Een hond heeft behoefte aan heel duidelijke, consequente regels, dit is in een gezin vaak erg moeilijk te handhaven. Een kat is solitair, en geeft niet veel om structuren, zal ook niet onzeker worden als structuren veranderen. Honden wel.
En onzekerheid bij een hond resulteert vaak in grenzen testen, en dat kan soms een grom of een poging tot happen opleveren... dat is dan een consequentie van onduidelijkheid vanuit de eigenaar/roedelleider.

Hiermee leg ik nergens schuld en dat is ook niet mijn bedoeling, maar jonge kinderen en honden gaan simpelweg niet samen. Natuurlijk gaat het vaak goed, maar... het risico is te groot.
De ouders van dat kind zullen dat niet geweten hebben, ze hebben geen schuld, maar ze zijn wel onzorgvuldig geweest. Het is helaas weer een situatie geworden waarin iedereen verloren heeft.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:34

Ik denk dus ook dat een hond nooit zonder reden bijt. Alleen, honden die kinderen bijten en dan voor de tweede keer aan willen vallen, dat kan gewoon niet.
Helaas hebben wij ook zoiets gehad. Wij hadden een Dobermannreu en onze dochter was toen 2 jaar (ze is nu 8), toen onze hond onze dochter aanviel. Voor ons compleet uit het niets, voor de hond waarschijnlijk niet. Maar hij viel haar dus aan en ze viel achterover, waarop hij er meteen weer bovenop wilde duiken. Gelukkig was mijn man er op tijd bij en die heeft de hond er weggesleurd. Hij had haar in haar gezicht gebeten, waar helaas nu nog steeds duidelijk de littekens van te zien zijn.
Deze hond hebben we de volgende dag in laten slapen. Ik weet dat de hond waarschijnlijk uit zijn hondse denken heeft gehandeld, maar wij vonden het niet verantwoord hem te laten leven, ook niet bij andere mensen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik later zou horen dat hij weer een kind gebeten zou hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:54

meissielief schreef:
Ik bedoel maar....... Verward Gestoord

BETER LEZEN , ik zeg dat het kind en de hond de dupe zijn en vooral de HOND[/quote]

Mijn excuses, ik heb te snel gequote en niet goed gelezen. Bloos
(en blijkbaar was ik niet de enige Haha! )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:58

Maar meissielief; de hond die mijn 6 maanden oude baby zou hebben gebeten, had een serieus probleem gehad. Ja
Een hond die nu uit het 'niets' mijn dochter zou bijten heeft nog steeds een probleem.
(en voor je gaat zeggen dat mijn kind dan wel iets zou hebben gedaan; kom maar eens kijken, ze is geweldig met dieren Haha! ).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:01

Achterhoofswonde geen teken van agressie vind ik maar gevaarlijk gesteld hoor, de forensische onderzoeken die ik gelezen heb. Hadden veel kinderen achterhoofdswonden. Dus mag ik vragen vanwaar je deze wijsheid hebt.

En dat er niet meer is van wonde is vaak omdat de ouders al ingrijpen, de meeste erge bijtincidenten gebeuren wanneer de kinderen alleen zijn.

En even om toch de feiten op tafel te leggen
- kinderen van vijf tot negen worden het meest gebeten
- kinderen onder de vier jaar of oude mensen zijn vaak de doelgroep voor bijtincidenten met dood als gevolg al mag dat niet echt ruim nemen, ik zou zeggen kinderen onder de zeven jaar. 85 procent zijn onder de twaalf en onder de tien is zeventig procent met dan bijna de helft van de kinderen die fataal gebeten worden in de wieg
Daar is 78 procent van de beten op de ledematen, en 63 procent op voorhoofd achterhoofd nek vaak ernstig

De huishond is verantwoordelijk voor 70 procent van de dodelijke beten. Niet gecastreerde reus zijn dit vaak, gecastreerde honden zijn vaak beten van minder erge aard.

Studie toont ook aan dat als een hond gebeten heeft, het meestal nog is gaat bijten. Universiteit gent

En van alle bijtincidenten met fataal gevolg zijn 31 procent kinderen tot 12 maand in hun wieg zonder toezicht

nomeclatuur
Jarret P Which dogs bite?
and prevention.
Wright JC Severe attacks by dogs: characteristics of the
dogs, the victims and the attack settings. Public Health Rep
100:55–61
en case report u gent

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:05

Nadya, mijn kinderen zijn ook geweldig met dieren, vooral degene die dus op haar tweede is aangevallen door onze eigen hond. Maar het blijven kinderen, die niet precies weten hoe ze moeten communiceren met honden. En daar schuilt het gevaar.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:08

katiavl schreef:

En waarom is dat? Lachen Omdat kinderen van die leeftijd vaak niet goed geleerd worden hoe ze met die dieren om moeten gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:09

Diablo schreef:
Nadya, mijn kinderen zijn ook geweldig met dieren, vooral degene die dus op haar tweede is aangevallen door onze eigen hond. Maar het blijven kinderen, die niet precies weten hoe ze moeten communiceren met honden. En daar schuilt het gevaar.

Diablo, ik weet maar al te goed dat het een kind blijft, hoor. Ze is mijn enige meisje en ik let heel goed op haar. Ze is nooit zonder toezicht bij honden of paarden e.d. (dat kan ook helemaal niet, levensgevaarlijk). Met onze katten gaat het trouwens wel goed, maar die gaan ook hun eigen weg meestal.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:12

Dat soort honden heeft gewoon een kronkel in de kop...
Ze mogen dan wel 9 van de 10 keer lief en braaf zijn maar dat ras blijven gewoon agressief., het zijn van nature ook vechthonden. Zo zie je nu maar weer. Beest is altijd lief en ineens pakt het je baby.. Ik vind het om te zien ook gave mooie honden maar ze zijn vaak gewoon niet te vertrouwen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:16

Ilzjuh schreef:
katiavl schreef:

En waarom is dat? Lachen Omdat kinderen van die leeftijd vaak niet goed geleerd worden hoe ze met die dieren om moeten gaan.

Omdat ze op die leeftijd het meest weerloos zijn en niet hard kunnen rennen of van zich afslaan om zich in veiligheid te brengen.