Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
faye schreef:Zodat ie bij een ander weer kan bijten. Ik zou dat risico nooit lopen. Bijten is hier echt hemelen.
Chiqa schreef:meissielief schreef:in dezelfde situatie
Kan jij nog wel genieten van je uitzicht?
faye schreef:Ze heeft geen kinderenDus zal de hond er waarschijnlijk wel gewoon bij laten onder toezicht
![]()
Ilzjuh schreef:faye schreef:Zodat ie bij een ander weer kan bijten. Ik zou dat risico nooit lopen. Bijten is hier echt hemelen.
Die ander moet wel een persoon zijn die er op voorbereid kan zijn, en bereid is eraan te werken. Het is niet gezegd dat er nog een keer komt, ook niet dat die er niet komt. Maar dat betekent voor mij niet dat zo'n dier niet nog een kans verdient.
Ik zeg al, ik zou zo'n hond nooit meer bij kinderen plaatsen.
katiavl schreef:Dan ga jij vanuit dat er aan te werken is, hoe ga jij in zo een situatie redeneren van welke oorsprong, denk je gedragsfout en is het pathelogisch en hondje lief ontsnapt (kan altijd) en hij heeft iemand beet.
Dillemas
Hanmar schreef:Eén van de basisfouten is dat mensen dieren (in het bijzonder honden) vaak menselijke eigenschappen toekennen. Een hond doet vrijwel alles op instinct, dat wat 'ingebouwd' zit in elke wolf en daarmee in elke hond. Een hond, die in principe niet slecht behandeld is en geen verdere reden tot bijten heeft, zal dat tóch doen in bepaalde situaties, of dat nou een Stafford/Pitbull of een Yorkshire Terrier betreft. Eén van de situaties is als een 'lagere in rang' (en dat zou bijvoorbeeld een baby kunnen zijn) iets doet wat de hond als bedreigend opvat. Ik zeg niet dat dat in dit geval zo is , dat kunnen we niet weten natuurlijk. Honden dit afleren kan tot op zekere hoogte, maar instinct is niet compleet uit te roeien en je zal er gewoon rekening mee moeten houden. Dit was waarschijnlijk een ongeluk, iets wat natuurlijk nooit had mogen gebeuren maar wat wél gebeurd is. Schuldigen zijn niet aan te wijzen: een hond is verrassend snel en zelfs als de ouders in de kamer waren had het makkelijk kunnen gebeuren. De hond handelde waarschijnlijk uit instinct en het kind zal niets bewust 'fout' gedaan hebben...
Het is jammer dat de hond meteen afgemaakt wordt, maar zo gaat dat nu eenmaal in Nederland en er is iets voor te zeggen, als er echt een reden is dat de hond beet. Je zou hem ook bij andere mensen kunnen plaatsen, die ervaring ermee hebben en die voor hem kunnen zorgen zonder risico's te lopen.
meissielief schreef:al heb je een bijtgrage jackrussel , die kan ook ontsnappen
faye schreef:Verder ben ik wel heel benieuwd wat een baby van zes maanden fout kan hebben gedaan
katiavl schreef:![]()
Oorsprong agressief gedrag = door slechte opvoeding veel voorkomend
= door een pathologisch iets wat je kan zien als de hond al dood is
Maar bij sommige is het onduidelijk, en als de hond (als betekent moet niet) de hond nog eens een bijtincident doet, zal de tegenpartij je het zeker niet makkelijk maken
En dat is dus het gevaar, de als, en het potentiele om nog eens een incident te veroorzaken
Ik zal niet snel risicos nemen, of een kind bij honden laten. De meeste cases gaan over honden die nooit agressief gedrag hebben vertoond. Voor mij is inslapen dus een uitgerekend risico dat ik neem, is het door slechte opvoeding heel spijtig voor de hond.
Het pathologisch zie ik als een tikkende tijdbom voor mij is dat een goede reden tot inslapen.
Vond eigelijk een redelijk ludiek samenvatting, laat je honden nooit bij je kinderen.
Ilzjuh schreef:In dit geval lag het anders en had het met andere factoren (lichaamstaal?) te maken, maar ik heb ook al een hoop verhalen gehoord over honden die afgemaakt moesten worden in zo'n verhaal. Maar wat willen mensen dan? Een hond die maar aan haar staart laat hangen, aan haar oren laat trekken en zich aan de achterpoten door de kamer gesleept laat worden? Ik vind het niet fair dat dat verlangd wordt door vele mensen.
Veel mensen verwachten dat hond + kind wel goed gaat, laten het kind vervolgens even alleen, en er gebeurt iets (who knows what, de ouders hebben het kind nou eenmaal alleen gelaten, dus niemand die het gezien heeft) en de hond moet maar afgemaakt worden.
Dit verhaal ligt natuurlijk anders, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat honden niet zomaar bijten. Mits de hond geen kronkel in zijn kop heeft, want die honden zijn er natuurlijk ook. Maar als je mensen moet geloven hebben alle honden die bijten een kronkel in hun kop, en daar geloof ik geen snars van. Negen van de tien keer heeft het met opvoeding te maken van de hond, of met instinctief bijten, aan beide kun je met een goede (her-)opvoeding en goed opletten een heleboel doen en voorkomen.
meissielief schreef:Ik bedoel maar.......![]()
katiavl schreef:- kinderen van vijf tot negen worden het meest gebeten
Diablo schreef:Nadya, mijn kinderen zijn ook geweldig met dieren, vooral degene die dus op haar tweede is aangevallen door onze eigen hond. Maar het blijven kinderen, die niet precies weten hoe ze moeten communiceren met honden. En daar schuilt het gevaar.
Ilzjuh schreef:katiavl schreef:- kinderen van vijf tot negen worden het meest gebeten
En waarom is dat?Omdat kinderen van die leeftijd vaak niet goed geleerd worden hoe ze met die dieren om moeten gaan.