Katten: goedkoper alternatief Royal Canin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MRIIIS

Re: Katten: goedkoper alternatief Royal Canin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:43

Ik voer Lola ook RC Lachen En af en toe Wiskas of One.. Ze lust namelijk alles en wordt niet snel dik Lachen Misschien is One of Whiskas voor jou een oplossing? Ik weet al die prijzen alleen niet uit m'n hoofd, maar als ik jou was zou ik wat research doen naar verschillende merken en idd mensen naar hun ervaringen vragen Lachen Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:47

poes schreef:
Ik heb al mijn hele leven katten en ze hebben het altijd moeten stellen met relatief goedkoop voer eigenlijk. Behalve de huidige kat die van bijna alles gaat overgeven (en bovendien ook altijd huidproblemen heeft), tenzij in hele kleine porties. Wij voeren whiskas en dergelijke en dachten echt dat we nu een goed, want duur, voer gaven.. Blijkbaar is dit helemaal niet zo Ik ga mijn ma maar eens duidelijk maken dat er vanaf nu ander voer moet komen.

DA heeft trouwens nog nooit een goede oplossing bedacht trouwens. Kat is nu 12.
Spoiler:
Mss heeft dat te maken met het feit dat hij al eens Eukaneba voorstelde en dit ook niet werkte Nagelbijten / Gniffelen

Ik zweer bij Royal Canin en 's avonds vers vlees. Haha!

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:28

oke ik heb alleen de eerste 2 pagina's gelezen maar het werdt wat veel Clown
ik heb een kat die voedselallergie heeft en hij krijgt nu d/d van hills en daar doet ie het goed op het is alleen wat duur.... Bloos
weet iemand een ander soort voer dat weinige verschillende eiwitten bevat(hij kan maar tegen een enkeling eiwitten) nu heeft hij dus enkel herten eiwitten

ik heb zelf het idee dat hij nu wel wat meer aankan als het om voer gaat
dus wie heeft een idee?

alvast bedankt
groetjes nathalie

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:30

gewoon de goedkoopste brokken van de aldi Knipoog Tong uitsteken
hihi
alleen is het natuurlijk niet zo lekker Knipoog mijn kat moet natuurlijk weer het beste (en het duurst) krijgt ze niet Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:39

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wil wel mijn ervaring met jullie delen..

Ik heb 5 katten, die allen binnenshuis leven, waarvan er 1 hele moeilijke eter tussen zit, en 1 die bij bepaald voer ook regelmatig braakt.. en 1 die eet uit verveling!!

Ik heb ook een tijd Royal Canin gegeven voor indoor katten, maar dat was erg duur, en bovendien deden ze het er niet super op..
Ik heb vanalles geprobeert qua merk: Iams, Euka..., Wiskas, Felix, en nog een paar bekende, maar niks gaf resultaat..

Momenteel krijgen ze al een paar jaar Tom Poes van Purina te eten.. en hier doen ze het echt goed op..
Ze vinden het erg smakelijk, braken niet, en worden niet te dik (al is die ene die eet uit verveling wel aan de flinke kant, maar hij is niet te dik!). Bovendien kost dit voer ook niet de hoofdprijs.. zeker niet als je bedenkt hoe goed ze het erop doen.. ze hebben wel ten alle tijden eten ter beschikking..

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:57

Chiqa schreef:
In het wild worden katten niet zo huis als jou en mijn katten
Chrystal, en je moet bar veel doen om ervoor te zorgen een uitgebalanceerde
voeding uit te dokteren voor je kat...
Kan dus net zo goed gedroogd, met alles dr op en dr aan....
En ik heb ook evrhalen gezien op barfplaats dat de katten gebitsproblemen hadden met het versvoer...
Dat zie je vanzelf wel als ze ouder worden.
En zo'n ramp is tandsteen niet, je haalt het zo weg met je nagel.

Ik heb hier een pers die geen natvoer lust, ze is 12 jaar en heeft een prachtig gebit,
alleen wat normale slijtage.
Ik denk dat als ze altijd vers had gehad, dat het er nét zo uit had gezien.
Plak ed kan je alleen voorkomen door ze dagelijks te poetsen.

Gewoon, net als bij mensen, is niets bijzonders aan.
Puur technisch geblabla.

Op een forum als barfplaats kom je veel voorbeelden tegen van gezondheidproblemen bij hond of kat, waaronder ook gebitsproblemen. Je kunt echter niet stellen dat die problemen ondanks of zelfs dankzij het voeren van vers zijn ontstaan, daar veel huisdiereigenaren juist op zo'n forum zijn beland nadat hun dier gezondheidsproblemen kreeg. Een heel groot deel van de op barfplaats vertegenwoordigde honden en katten heeft dan ook niet zijn hele leven vers gegeten.
Als je via de zoekfunctie van barfplaats binnen de kattensectie zoekt op 'gebitsprobleem', 'tandprobleem' e.d. dan krijg je maar een handjevol topics te zien die daarover gaan. Niet eens veel als je weet hoeveel geregistreerde gebruikers dat forum heeft. En over het algemeen gaat het dan dus ook nog om al wat oudere katten die pas op latere leeftijd vers zijn gaan eten.
Als je je dan ook nog eens bedenkt dat er op datzelfde barfplaats ook veel berichten te lezen zijn over honden en katten waarvan het gebit na de overschakeling op vers aanzienlijk schoner is geworden, dan denk ik niet dat je uit die paar berichten over gebitsproblemen kunt concluderen dat het niet uitmaakt of je vers of brok voert.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:36

Oprtalj schreef:
Chiqa schreef:
In het wild worden katten niet zo huis als jou en mijn katten
Chrystal, en je moet bar veel doen om ervoor te zorgen een uitgebalanceerde
voeding uit te dokteren voor je kat...
Kan dus net zo goed gedroogd, met alles dr op en dr aan....
En ik heb ook evrhalen gezien op barfplaats dat de katten gebitsproblemen hadden met het versvoer...
Dat zie je vanzelf wel als ze ouder worden.
En zo'n ramp is tandsteen niet, je haalt het zo weg met je nagel.

Ik heb hier een pers die geen natvoer lust, ze is 12 jaar en heeft een prachtig gebit,
alleen wat normale slijtage.
Ik denk dat als ze altijd vers had gehad, dat het er nét zo uit had gezien.
Plak ed kan je alleen voorkomen door ze dagelijks te poetsen.

Gewoon, net als bij mensen, is niets bijzonders aan.
Puur technisch geblabla.

Op een forum als barfplaats kom je veel voorbeelden tegen van gezondheidproblemen bij hond of kat, waaronder ook gebitsproblemen. Je kunt echter niet stellen dat die problemen ondanks of zelfs dankzij het voeren van vers zijn ontstaan, daar veel huisdiereigenaren juist op zo'n forum zijn beland nadat hun dier gezondheidsproblemen kreeg. Een heel groot deel van de op barfplaats vertegenwoordigde honden en katten heeft dan ook niet zijn hele leven vers gegeten.
Als je via de zoekfunctie van barfplaats binnen de kattensectie zoekt op 'gebitsprobleem', 'tandprobleem' e.d. dan krijg je maar een handjevol topics te zien die daarover gaan. Niet eens veel als je weet hoeveel geregistreerde gebruikers dat forum heeft. En over het algemeen gaat het dan dus ook nog om al wat oudere katten die pas op latere leeftijd vers zijn gaan eten.
Als je je dan ook nog eens bedenkt dat er op datzelfde barfplaats ook veel berichten te lezen zijn over honden en katten waarvan het gebit na de overschakeling op vers aanzienlijk schoner is geworden, dan denk ik niet dat je uit die paar berichten over gebitsproblemen kunt concluderen dat het niet uitmaakt of je vers of brok voert.

Het gaat hier dan wel om katten, maar toen mijn honden nog op brokken stonden, hadden ze erg veel tandplak (ging zelfs met tanden poetsen niet weg) en ze stonken uit hun mond.
Nu staan ze sinds 3 jaar op vers, en ze hebben hagelwitte tanden, en stinken niet meer uit hun mond Haha!
Ik weet wel zeker dat dit door het verse voeren komt, ze gebruiken daarbij hun gebit waarvoor het gebit ook bedoeld is Ja

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:40

ok, wij hebben sinds 6 maanden onze eerste kat in huis uit het asiel (was graatmagere zwerver)
meneer krijgt brokjes a volonté van Pro Plan (purina)
gemengd met andere brokjes (verhouding 1/5) Lidl, Aldi, RC, enfin: wat ik soms voor een prijsje in de winkel tegen kom.
Daarnaast krijgt hij per week 2 porties nat voer (een zakje van 100 gr)
Laatst heeft mijn moeder kattensnoep in zachte staafjes gekocht, per week krijgt meneer er ook 2
Zo' n 5 keer per week krijgt hij ook een koffielepeltje verboden lekkers van tafel
Drinken: kraantjeswater
Meneer is 3 jaar oud, in asiel gecastreerd en is op dat halve jaar 300 gr aangekomen (is wel gigantisch grote kat) tot 4,3 kg
VRAAG: zijn we redelijk bezig of kunnen we nu al beter iets veranderen?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:38

Het is zonde om zoute troep (lees Lidl, Aldi, etc) door je pro plan te mengen, vooral bij gecastreerde katers. (die hebben relatief vaker last van blaasgruis, of in ieder geval er eerder last van) Dus dat zou ik gewoon niet meer doen. Je kan wel eens een ander merk pakken (Royal Canin, Iams, Hills, Prins) als je afwisseling wilt.

Wat versta je onder verboden lekkers?

Dat natvoer af en toe is niet zo erg, net als de snoepjes, zolang die maar niet te dik wordt mag je hem best wel eens verwennen!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 01:14

Hoe meer vocht katten binnen krijgen hoe minder blaasproblemen ze zullen hebben. Versvoer uit de diepvries bestaat uit evenveel vocht als de kat zelf.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 01:31

voerde mijn katten altijd HILLS , mijn huidige man voerde het goedkoopste vh goedkoopste
wat dus uiteindelijk duurder bleek dan Hils
ben 1 x overgstapt op de pur..og wat vd ah
omdat we te laat waren voor de dierenwinkel en
brokjes op waren
gevolg 1 kat diaree 1 kat overgeven en 1 kat met blaasgruis .. we zijn weer heel erg snel overgegaan op hils
kopen het wel per 10kg in dat scheelt
maar dit is dus uiteindelijk geodkoper als het goedkope spul

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:49

verboden lekkers: alles! (maar wel echt ieniminie portie hoor, nog geen halve theelepel): ijs, chocola, kaas, alle soorten beleg, sauzen, tiruamisu, vla, pudding, gelatine van taartjes, gebakken vlees, gehaktballetjes etc. Echt ontzettend slechte dingen, en hij lust het allemaal!
Vandaar dat ik dus vraag hoe schadelijk we bezig zijn.

Dat van die blaasgruis wist ik niet, dacht dat je bij gecastreerde katers alleen moest oppassen voor verdikken (is dus zeker niet het geval, is aan de magere kant).
Reactie was duidelijk genoeg, dus aldi en lidl komt er niet meer in (behalve nat voer dan soms)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:09

Bloos! Van de theobromine in chocola kunnen dieren doodgaan.. Chocola is wat mij betreft voor dieren gewoon not done, dat zou ik dus ook niet geven. Bij vla, etc moet je uitkijken voor de lactose, daarom is er ook speciale kattenmelk (ook puur voor de lekker) in de handel. Gelatine is gewoon troep maar heb geen idee of het ook werkelijk schadelijk is en vlees wat wij eten is vaak wat te zout voor dieren al ligt het er wel aan hoe zout je dus zelf eet! Maar goed het zijn wel hele kleine hoeveelheden. Al kan je het denk ik beter vervangen in snoep wat voor de kat gemaakt is Haha! Of bijvoorbeeld een keer een eendagskuiken oid.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:34

kattenmelk vind hij jakkes Haha!

lactose (en bijhorend diarree) gevaar houd ik goed in de gaten, maar hij kan er allemaal verrekt goed tegen

maar is de suiker in al dat zoete niet gevaarlijk voor hem?

vlees van tafel eet hij alleen als het niet gekruid is (gehakt vindt hij dus niks, want dat smaakt te sterk voor hem). Enkel voor broodbeleg maakt hij een uitzondering: ham, paté, leverworst, etc is ook gekruid maar dat eet hij meestal wel. Salami met look daarentegen Haha!

hij vangt geregeld zelf iets en vertikt het op te eten, dus ik denk dat ik daar mooi sta met dat kuiken

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 06:20

onze kat mag haar eigen korstje bij elkaar vangen, af en toe(als ze magerder wordt) krijgt ze goedkoop droogvoer en soms een stukje leverworst.
N.a.v. dit topic vroeg ik me af of het gigantisch ongezond is om de kat zo te laten leven, hij ziet er gezond uit. wij hadden eerst alleen maar wilde katten, deze kat is door mensen bij ons op de boerderij gedumpt en we gingen er eigenlijk van uit dat deze kat net als de wilde katten voor zich zelf kon zorgen, maar als dit verschrikkelijk ongezond is zullen we hem maar eens echt moeten gaan voeren.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:56

MRmichiel schreef:
onze kat mag haar eigen korstje bij elkaar vangen, af en toe(als ze magerder wordt) krijgt ze goedkoop droogvoer en soms een stukje leverworst.
N.a.v. dit topic vroeg ik me af of het gigantisch ongezond is om de kat zo te laten leven, hij ziet er gezond uit. wij hadden eerst alleen maar wilde katten, deze kat is door mensen bij ons op de boerderij gedumpt en we gingen er eigenlijk van uit dat deze kat net als de wilde katten voor zich zelf kon zorgen, maar als dit verschrikkelijk ongezond is zullen we hem maar eens echt moeten gaan voeren.

Eigenlijk doe je dan aan BARF-en Haha! Dus gewoon vers voer.
Waar ik bang voor zou zijn is dat ze een muis vangen waar gif in zit. Verder lijkt het me de perfecte voeding (op de goedkope brokjes na dan) natuurlijker kan haast niet.

Alleen is zo'n voeding voor de meeste mensen met katten denk ik niet te realiseren. Wanneer je in de stad woont oid houdt dat verhaal al op.

Dat een kat af en toe wat magerder wordt is niet zo gek natuurlijk. Hij is nl afhankelijk van het aanbod van prooidieren, in de natuur is dat niet meer dan logisch (kijk maar eens op Animal Planet hoe die leeuwen etc er soms uitzien). Dus daar zou ik me, als ze dan toch voor haar eigen kostje moet zorgen, geeneens meteen druk om maken.

Wat ik wel zou doen, is zorgen dat ik in het geval van bijvoeren, een brok neem die nauw aansluit bij het normale eetpatroon van je kat. Oftewel: geen goedkope brokjes, omdat deze dingen bevatten (granen, gluten, zout) die ze normaal ook niet binnen krijgt.
Dus dan maar een wat betere brok.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:25

Nou, ik heb eens de raad van bokt opgevolgd Haha! Maandag zijn ik en mijn ma gelijk naar de Tom&Co gecrosst en daar hebben we wel een half uur lang alle premium kattenvoer zitten vergelijken. Uiteindelijk hebben we twee kleine zakjes Royal Canin mee (oral sensitive, en snsible 30 geloof ik) en die 2 gaan we even aankijken. Mijn ma vond het prijsverschil helemaal niet erg aangezien we het best erg vinden voor onze poes dat ze snel overgeeft en last heeft van een slechte huid. En nu maar hopen dat het werkt.
Alle whiskas en sheba wordt nu nog beetje bij beetje opgebruikt om de overgang niet te bruusk te maken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:27

poes super! inderdaad de overgang niet de bruusk maken, hopelijk moet ze niet meer zo snel overgeven

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:21

Ja, want nu geven we haar brokjes (geen idee welk merk), erg weinig en van die minidoosjes van sheba (1 vierde per keer of het gaat fout, dat is ERG weinig) of van die whiskaszakjes (ook in 4 keer geven). Ik ga wel updates geven Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:55

Superpoes Haha! OK dan!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:28

Die gaat in mijn profiel Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:28

Mijn ma belde me net om te zeggen dat de kat nog geen 1 keer heeft overgegeven sinds maandag (meestal gaf ze toch wel 2 keer per week over, zelfs als we erg voorzichtig waren). Mijn ma is iig laaiend enthousiast, zegt dat de poes er gewoon beter uitziet. Geen idee of het beginnersenthousiasme is (duurt nog een weekje voor ik weer eens in ieper ben) maar als dit spul echt zo goed werkt ga ik flink kwaad zijn dat we er niet eerder aan gedacht hebben..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:46

Je hoort het vaker van mensen die overstappen op een goed voer Haha!

Super dat je poes (klinkt toch raar!) het er zo goed op doet Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:30

Dan zeg je toch gewoon kat? Haha!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:31

poes schreef:
Mijn ma is iig laaiend enthousiast, zegt dat de poes er gewoon beter uitziet.

Ja maar, ja maar!! Je zegt zelf ook poes Haha! Tong uitsteken