Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
poes schreef:Ik heb al mijn hele leven katten en ze hebben het altijd moeten stellen met relatief goedkoop voer eigenlijk. Behalve de huidige kat die van bijna alles gaat overgeven (en bovendien ook altijd huidproblemen heeft), tenzij in hele kleine porties. Wij voeren whiskas en dergelijke en dachten echt dat we nu een goed, want duur, voer gaven.. Blijkbaar is dit helemaal niet zoIk ga mijn ma maar eens duidelijk maken dat er vanaf nu ander voer moet komen.
DA heeft trouwens nog nooit een goede oplossing bedacht trouwens. Kat is nu 12.Spoiler:
Mss heeft dat te maken met het feit dat hij al eens Eukaneba voorstelde en dit ook niet werkte
Chiqa schreef:In het wild worden katten niet zo huis als jou en mijn katten
Chrystal, en je moet bar veel doen om ervoor te zorgen een uitgebalanceerde
voeding uit te dokteren voor je kat...
Kan dus net zo goed gedroogd, met alles dr op en dr aan....
En ik heb ook evrhalen gezien op barfplaats dat de katten gebitsproblemen hadden met het versvoer...
Dat zie je vanzelf wel als ze ouder worden.
En zo'n ramp is tandsteen niet, je haalt het zo weg met je nagel.
Ik heb hier een pers die geen natvoer lust, ze is 12 jaar en heeft een prachtig gebit,
alleen wat normale slijtage.
Ik denk dat als ze altijd vers had gehad, dat het er nét zo uit had gezien.
Plak ed kan je alleen voorkomen door ze dagelijks te poetsen.
Gewoon, net als bij mensen, is niets bijzonders aan.
Puur technisch geblabla.
Oprtalj schreef:Chiqa schreef:In het wild worden katten niet zo huis als jou en mijn katten
Chrystal, en je moet bar veel doen om ervoor te zorgen een uitgebalanceerde
voeding uit te dokteren voor je kat...
Kan dus net zo goed gedroogd, met alles dr op en dr aan....
En ik heb ook evrhalen gezien op barfplaats dat de katten gebitsproblemen hadden met het versvoer...
Dat zie je vanzelf wel als ze ouder worden.
En zo'n ramp is tandsteen niet, je haalt het zo weg met je nagel.
Ik heb hier een pers die geen natvoer lust, ze is 12 jaar en heeft een prachtig gebit,
alleen wat normale slijtage.
Ik denk dat als ze altijd vers had gehad, dat het er nét zo uit had gezien.
Plak ed kan je alleen voorkomen door ze dagelijks te poetsen.
Gewoon, net als bij mensen, is niets bijzonders aan.
Puur technisch geblabla.
Op een forum als barfplaats kom je veel voorbeelden tegen van gezondheidproblemen bij hond of kat, waaronder ook gebitsproblemen. Je kunt echter niet stellen dat die problemen ondanks of zelfs dankzij het voeren van vers zijn ontstaan, daar veel huisdiereigenaren juist op zo'n forum zijn beland nadat hun dier gezondheidsproblemen kreeg. Een heel groot deel van de op barfplaats vertegenwoordigde honden en katten heeft dan ook niet zijn hele leven vers gegeten.
Als je via de zoekfunctie van barfplaats binnen de kattensectie zoekt op 'gebitsprobleem', 'tandprobleem' e.d. dan krijg je maar een handjevol topics te zien die daarover gaan. Niet eens veel als je weet hoeveel geregistreerde gebruikers dat forum heeft. En over het algemeen gaat het dan dus ook nog om al wat oudere katten die pas op latere leeftijd vers zijn gaan eten.
Als je je dan ook nog eens bedenkt dat er op datzelfde barfplaats ook veel berichten te lezen zijn over honden en katten waarvan het gebit na de overschakeling op vers aanzienlijk schoner is geworden, dan denk ik niet dat je uit die paar berichten over gebitsproblemen kunt concluderen dat het niet uitmaakt of je vers of brok voert.
MRmichiel schreef:onze kat mag haar eigen korstje bij elkaar vangen, af en toe(als ze magerder wordt) krijgt ze goedkoop droogvoer en soms een stukje leverworst.
N.a.v. dit topic vroeg ik me af of het gigantisch ongezond is om de kat zo te laten leven, hij ziet er gezond uit. wij hadden eerst alleen maar wilde katten, deze kat is door mensen bij ons op de boerderij gedumpt en we gingen er eigenlijk van uit dat deze kat net als de wilde katten voor zich zelf kon zorgen, maar als dit verschrikkelijk ongezond is zullen we hem maar eens echt moeten gaan voeren.
poes schreef:Mijn ma is iig laaiend enthousiast, zegt dat de poes er gewoon beter uitziet.