Ik zit me hier echt op te vreten (KITTENS!)

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bindi

Re: Ik zit me hier echt op te vreten (KITTENS!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:53

Miekjuh schreef:
htk katten zijn over het algemeen 10 x sterker dan raskatten. Mijn raskat is overgekomen uit Polen, heb er weken lang bijna 2 keer per week bij de DA gezeten. Ik heb een htk kat, die heeft nog nooit wat gehad

Dat kan altijd gebeuren. Maar dat htk katten gezonder zijn is helaas een hardnekkig fabeltje.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:58

Honey79 schreef:
Waarom zou je het htk katten willen fokken? Inteelt, ziektes zijn daarbij aan de orde van de dag. Bovendien zijn er al zooooooveeeel

Dat er al een overschot is, dat is het enige wat voor mij telt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:58

Natuurlijke selectie.

Rasfokkerijen zijn vaak gesloten zodat er geen vers bloed bij kan. Dat kán problemen geven doordat genen elkaar vinden die ander verdund blijven.

En raskatten worden niet op hardheid gefokt omdat ze niet in harde omstandigheden verkeren. Dan kan je er dus ook niet op selecteren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:59

Ik ben ook zeer tegen het vermeerderen van rasloze katten (overigens ook tegen vermeerdering van raskatten als je puur praat over vermeerderen). Ik fok zelf hobbymatig abessijnen, ongeveer 1 nestje per jaar. voor behoud en verbetering van het ras. Erg leuk om een nestje te hebben inderdaad, maar als je dat wil koop dan een raskat en fok op de goede manier. Pas als je dat er voor over hebt inclusief de kosten die je maakt als goede hobbyfokker (denk hierbij aan alle gezondheiskjosten, dekkater etc) vind ik dat je kan zeggen, het is zo leuk om kittens te hebben. Hier valt ook onder dat je een dier terug neemt in huis als het niet blijkt te gaan. Onze kittens gaan ook altijd gechipped naar hun nieuwe eigenaren en met een contract met daarin de afspraken m.b.t. to vrij buiten lopen, sterilisatie etc, maar ook een hoop garanties voor de koper. Een door mij gefokt kitten zal nooit in een asiel hoeven belanden, want kan altijd terug naar ons ook na een aantal jaar. Dan zoek ik indien nodig een nieuwe eigenaar. Dit is overigens door zeer goede selectie van de kopers nog nooit voorgekomen. Verder zit je dan dus ook vast aan een heleboel regels vanuit de vereniging die de stambomen uitgeeft. Zo mag je niet meer dan 3 nestjes per poes per 2 jaar fokken. Moeten de kittens verplicht 12 a 13 weken bij moeders blijven en verplicht ontwormt en 2x ingeeent worden.

Van de mensen die zeggen dat ze altijd goede huisjes zoeken voor hun rasloze kittens zou ik wel eens willen horen of ze weten of die kittens nog steeds bij die mensen zitten of inmiddels ook alweer in het asiel zijn beland. Ervaring leert namelijk dat veel mensen die voor vrijwel niets een kitten kopen ze ook net zo gemakkelijk weer weg doen. Hoeveel kindjes er wel niet allergisch blijken te zijn na een tijdje Verdrietig
Dat je je lieve, gezonde poes eens laat dekken door de lieve gezonde kater van de buren of iets dergelijks kan ik nog inkomen, maar dat je poeslief laat rondzwerven om door de meest agressieve kater (want zo werkt dat in de natuur) in de buurt te laten dekken kan ik met mijn verstand echt niet bij.

Overigens heb ik nog veel minder goede woorden over voor mensen die kruisingen fokken en voor veel geld op marktplaats verkopen. Ze vangen hier soms meer dan de helft voor wat officiele fokkers van een bepaald ras vragen, maar dan zonder dat ze de kosten hebben gemaakt voor de testen en dergelijke van de fokdieren en maken dus gewoon dikke winst. Een goede fokker maakt namelijk geen winst en moet regelmatig zelfs bijleggen. Doen we overigens met liefde, want dat hebben we voor ons ras en het genieten van een nestje over.

Als je castratie/sterilisatie te duur vind dan ben je geen dier waardig, en moet je geen dieren nemen. Koop dan gewoon een stel muizenvallen als je muizen wil bestrijden op de boerderij.

Overigens vind ik niet dat je katten geheel kunt vergelijken met paarden kruisingen. In de eerste plaats gaat het dan om 1 veulen (meestal dan) en worden ze ook niet 3x in 1 jaar drachtig. Natuurlijk is het erg dat dit ondoordacht gebeurt en dat die dieren nodeloos bij de slacht belanden, maar dan worden ze in ieder geval nog opgegeten en is de natuurlijke cirkel wel weer rond.
Ik heb zelf een kruising gekocht 2 jaar geleden, maar wel een waarvan ik de afstamming weet en het zelf een hele mooie combinatie vind. Ik heb dit paardje dan ook voor het leven gekozen en als ik ooit een veulen zou fokken dan wordt het een registreerbaar gangenpaard veulen dat bij mij blijft, of waar ik voor de dekking al een koper voor heb binnen mijn kennisenkring.

Groetjes
nienke

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:00

tja je kan je opvreten omdat de mensen hun dieren niet laten helpen, maar het is vechten tegen de bierkaai.Ik heb ooit in spanje gewerkt en daar was het vaak zeer schrijnend, daar was een zwerfhond en die had een neste gekregen.Wij hebben de moeder afgeleid en hebben de pups naar de dierenarts gebracht.Die hebben de pups in laten slapen,dat was het beste anders zouden ze kans hebben te worden af geschoten.En zouden er nog meer zwerfhonden komen, en het parvo virus zou zich dan alleen maar blijven verspreiden.De moeder hebben we laten helpen en later in huis genomen.Ik heb een aantal dieren mee genomen, maar er is geen beginnen aan.Je kan je dus wel ergeren maar daar help je die dieren niet mee.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:01

randalinpony schreef:
Natuurlijke selectie.

Rasfokkerijen zijn vaak gesloten zodat er geen vers bloed bij kan. Dat kán problemen geven doordat genen elkaar vinden die ander verdund blijven.

En raskatten worden niet op hardheid gefokt omdat ze niet in harde omstandigheden verkeren. Dan kan je er dus ook niet op selecteren.

Daarom doet een goede fokker ook zoveel mogelijk aan outcross. Wij gaan eigenlijk de hele wereld over voor dekkingen van onze poezen juist om de diversiteit van de genen breder te maken. Trouwens doen de meeste goede fokkers die ik ken dit.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:02

inderdaad crazycat helemaal mee eens

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:03

Ik vind het de PLICHT van de eigenaar om rasloze dieren te laten helpen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:07

Honey79 schreef:
Miekjuh schreef:
htk katten zijn over het algemeen 10 x sterker dan raskatten. Mijn raskat is overgekomen uit Polen, heb er weken lang bijna 2 keer per week bij de DA gezeten. Ik heb een htk kat, die heeft nog nooit wat gehad

Dat kan altijd gebeuren. Maar dat htk katten gezonder zijn is helaas een hardnekkig fabeltje.

Inderdaad een hardnekkig fabeltje. Veel mensen weten niet eens dat hun kat iets heeft, want met een rasloze kat die je gratis hebt gehad ga je natuurlijk niet naar de dierenarts (uiteraard is niet iedereen zo, maar helaas de meerderheid wel).

Wij hebben vroeger altijd HTK's gehad en die hadden allemaal wel iets wat betreft de gezondheid.
Als je rasdieren koopt uit zorgvuldig uitgezochte lijnen kun je absoluut de kans dat je een gezond dier koopt verhogen. Onze abessijnen zijn allemaal hardstikke gezond. 1 poesje dat vanaf jongs af aan darmproblemen heeft, maar zeer mooi was hebben we toch laten helpen en uitgesloten voor de fok zoals dat hoort.

Ik durf zelfs wel te stellen dat het juist andersom is en dat raskatten bij een goede fokker vandaan gezonder zijn dan de gemiddelde HTK

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:08

nou TS haat mij ook maar vast ik heb ook een nestje bij een huis tuin en keukenkat.

Wij hebben dit jaar mijn 2 andere poezen wel gestelliriseert, maar deze was al zwanger en daarom vonden wij het niet humaan om ze er maar uit te halen!
zo gauw deze kittens oud genoeg zijn om weg te gaan word ook deze poes gestelliriseert!

Maar de oorzaak van het overschot aan katten in het asiel moet je niet alleen bij mensen zoeken die hun poesjes niet stelliriseren, maar OOK bij de mensen die zomaar her en der kittens ophalen en dan na een poosje beslissen dat het toch niets voor ze is!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:09

Citaat:
Ik heb zelf een kruising gekocht 2 jaar geleden, maar wel een waarvan ik de afstamming weet en het zelf een hele mooie combinatie vind. Ik heb dit paardje dan ook voor het leven gekozen en als ik ooit een veulen zou fokken dan wordt het een registreerbaar gangenpaard veulen dat bij mij blijft, of waar ik voor de dekking al een koper voor heb binnen mijn kennisenkring.

Ja, maar wat is nu het verschil met ik en mijn kater?

Mijn kater is van een boerderij waar de katertjes sowieso van het erf verdwijnen, en ze nieuwe katten erbij zoeken voor vers bloed. Niks inteelt, wel goede tehuizen.
Hij is bij ons, alweer 5 jaar, en blijft bij ons.
Hij is gecastreerd, dus vermenigvuldigen doet hij zich in ieder geval al niet.
Ik wilde graag een witte kat en dit is er dus een. Lachen

En nogmaals, mensen die de kat buiten willen laten lopen, hebben totaal niets aan zon duur beest.

Dat je dan maar muizenvallen moet kopen vind ik belachelijk trouwens.(En werkt ook minder goed, raar maar waar.) Mijn kater doet gewoon waar die voor gemaakt is: jagen.

Wij hebben hem niet om een ras in stand te houden. Wij hebben hem met een doel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:14

Crazycat schreef:
Citaat:
Inderdaad een hardnekkig fabeltje. Veel mensen weten niet eens dat hun kat iets heeft, want met een rasloze kat die je gratis hebt gehad ga je natuurlijk niet naar de dierenarts (uiteraard is niet iedereen zo, maar helaas de meerderheid wel).

Nou, ongeveer iedereen in mijn kennisenkring heeft een rasloze kat, en er zit niet een iemand tussen die niet naar de dierenarts gaat als de kat zich niet lekker voelt, hoor.
Vind niet dat je dit mag zeggen.

En natuurlijk worden ook gewone katten ziek.
Maar of dat meer of minder is, dat is de vraag.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:15

Precies Randalinpony, en dat is een groot verschil met het in de stad houden, daar veroorzaken ze vaak last voor anderen door dat jaaginstinct.
Daarom houd ik die van mij fijn binnen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:17

UIteraard ga ik ook echt met mijn HTK kat naar de DA als hem iets mankeert!
Dat vind ik ook een beetje een vreemd vaag iets, om te zeggen dat mensen dat niet doen vanwege een HTK kat..

Ik denk eerder als mensen dat niet doen dat dat is omdat ze of geen geld hebben of geen dierenliefde!!!

P.S. ik woon op het platteland en mijn katten zijn dus er dus ook vanwege de muizen, maar ook omdat we gek zijn met katten!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:19

Ik heb zelf een huis tuin en keuken kat uit het asiel, ontzettend lief beest.. was toendertijd met broertjelief in het bos gevonden. slechts 5 maanden oud. We hebben hem dan ook gelijk laten castreren..

Verde rhebben we nog een aangelopen kat die we samen met 3 buren hebben laten castreren, we hadden geen zin in dat gesproei en hij had bovendien al 2 andere katten drachtig gemaakt (hij loopt gewoon bij iedereen naar binnen en dan heb van die die tuinpoezne die verder nergens komen en meneer vond ze er aantrekkelijk Tong uitsteken )

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:20

oja allebei de katten lopen gewoon buiten, maar mogen ook naar binnen, ze tikken op het raam Clown

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:21

Een hardnekkig fabeltje lijkt me ook wat overdreven. Maar htk katten zijn over het algemeen een stuk taaier, maar ook omdat ze vaak buiten zijn en dus aan veel meer dingen bloodstaan. Verder is onze raskat echt een mietje Schijnheilig

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:23

Ik begrijp dat soort dingen ook niet!
Ben het helemaal met de TS eens.

Niet alle katten hoeven natuurlijk geholpen, maar er zitten er zoveel in asiels die een goed thuis verdienen, maar nee, de meeste mensen kiezen liever voor een kitten omdat die zo lief zijn. Ze vergeten dan even dat zo'n kitten ook groot wordt. Boos!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:23

CrazyCat schreef:
want met een rasloze kat die je gratis hebt gehad ga je natuurlijk niet naar de dierenarts (uiteraard is niet iedereen zo, maar helaas de meerderheid wel).

Denk dat dit niet klopt nee. Ik ga iig wel.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:26

randalinpony schreef:
Citaat:
En nogmaals, mensen die de kat buiten willen laten lopen, hebben totaal niets aan zon duur beest.

Dat je dan maar muizenvallen moet kopen vind ik belachelijk trouwens.(En werkt ook minder goed, raar maar waar.) Mijn kater doet gewoon waar die voor gemaakt is: jagen.

En dat is niet helemaal waar..... Wij hebben een raskat aangeschaft........ en met de fokkers afgesproken dat deze kat naar buiten gaat(wel gecastreerd). Dus ook deze katten mogen buiten zijn, En nee, niet in een buitenren enz enz. Maar heerlijk op een boerderij, waar hij als hij wil ook zijn muizen kan vangen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:27

Dat is voor jou misschien niet waar.

Maar voor mij wel.
Ik zou een dure raskat niet naar buiten durfen te doen, ben veelste bang dat iemand hem jat!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:28

randalinpony schreef:
Citaat:

Ja, maar wat is nu het verschil met ik en mijn kater?

Mijn kater is van een boerderij waar de katertjes sowieso van het erf verdwijnen, en ze nieuwe katten erbij zoeken voor vers bloed. Niks inteelt, wel goede tehuizen.
Hij is bij ons, alweer 5 jaar, en blijft bij ons.
Hij is gecastreerd, dus vermenigvuldigen doet hij zich in ieder geval al niet.
Ik wilde graag een witte kat en dit is er dus een. Lachen

Jouw kater is toch geholpen, dan vergelijk ik daar toch ook niet mee. Ik praat ook alleen over het buitenlaten van ongeholpen dieren. Ik heb nergens gesproken over het kopen van een rasloze kat, dat is een hele aparte discussie.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:34

randalinpony schreef:
Crazycat schreef:
Citaat:

Nou, ongeveer iedereen in mijn kennisenkring heeft een rasloze kat, en er zit niet een iemand tussen die niet naar de dierenarts gaat als de kat zich niet lekker voelt, hoor.
Vind niet dat je dit mag zeggen.

En natuurlijk worden ook gewone katten ziek.
Maar of dat meer of minder is, dat is de vraag.

De mensen in mijn kennisskring gaan ook gewoon met hun HTK naar de dierenarts anders waren het ook niet mijn kennissen.
De gemiddelde persoon kan denken dat dit niet voor de meerderheid opgaat, omdat in hun kenniskring dit niet voorkomt, maar ik denk dat elke asiel vrijwilliger en dierenarts beter weet. Er zijn echt veel mensen zijn die het niks kan schelen of gewoon niet ziet. Die katten gaan door een luikje in en uit en het diertje moet halfdood voor pampus liggen voor men doorheeft dat er iets aan de hand is.

Dit is gewoon gebaseerd op feiten en ik vind dus dat ik dat prima kan zeggen. Ik zeg toch niet dat iedereen met een HTK standard niet naar een DA gaat.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:39

wij hebben de katten niet ergens gehaald. ze zijn simpel weg aankomen lopen. wij gaven ze eten en ze komen nu al 6 jaar over de stoep. de katten mogen niet binnen komen. simpel weg omdat het buitenkatten zijn en de katten niet binnen horen.
het zijn in principe ook niet onze katten, maar zo worden ze door ons wel genoemd aangezien ze al 6 jaar hier lopen. ik denk dat we in al die jaren een stuk of 20 nestjes gehad hebben. maar der is geen overlast door de katten. ook niet door de buurt. ze zijn er alleen maar blij mee. zo zijn ze van de muizen af. op het moment hebben 'wij' 3 katten. een kat is aankomen lopen die is wel gesterriliseerd. niet door ons. onze katten leven in de vrije natuur en mogen doen wat ze willen.
onze katten doen gewoon waarvoor ze gemaakt zijn: jagen. het zijn geen raskatten. daar is een kat ook niet voor. in mijn ogen zijn dat gewoon verpeste katten met een papiertje. wat is nou een kat die de hele dag binnen moet zitten en lui gevoerd word.?
gewoon een simpel weg verpeste kat.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:41

* telt tot tien* Lips are sealed

je mag er trots op zijn jolanda...