Jong olifantje dierenpark Amersfoort dood?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Jong olifantje dierenpark Amersfoort dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:09

En juist om die reden ben ik dus níét tegen dierenparken Tong uitsteken
Als deze parken er niet zouden zijn dan gaan mensen er wel op andere manieren naar op zoek om te ze bekijken.. En dat wil je ook niet.

Ik ben wel tegen de huisvesting van dieren en hoe ze er mee omgaan, maar soms moeten er een paar worden opgeofferd om de rest te helpen/'redden'.
Maar dierentuinen zijn zeker fout bezig met de surplus, maar ik weet zelf ook niet wat ze er tegen zouden kunnen doen. (heel project over gehad op school)

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:23

Het ergste vind ik nog dat ze roepen 'dat het de natuur is'. Wat weten die olifanten nou van de natuur? De verzorger zei dat ze het de volgende keer weer zo zouden doen in de krant, wat een onzin. Je kunt dieren nog zo 'natuurlijk' willen houden, een ruime kooi is geen vervanging voor een Savanne. Het gebeurd bij zoveel moederdieren die niet in de vrije natuur zijn geboren en getogen dat de babies verstoten worden omdat ze gewoonweg niet weten hoe ze er mee om moeten gaan. Ik vind niet dat je een dierentuin kunt vergelijken met 'de natuur'. Een dierentuin is gewoon een verkapte fokkerij, prima iniatief, maar ik vind dat je het niet moet vergelijken met 'de natuur'.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:33

Erretje, ik begrijp jouw motivatie wel, maar gebrek aan natuurlijke omstandigheden wil niet zeggen dat deze dieren een gebrek aan natuurlijke instincten hebben Lachen .

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:43

Gwen schreef:
Erretje, ik begrijp jouw motivatie wel, maar gebrek aan natuurlijke omstandigheden wil niet zeggen dat deze dieren een gebrek aan natuurlijke instincten hebben Lachen .

Dat ben ik met je eens, maar ik vind dat als je constateert dat het niet werkt bij deze olifanten er de volgende keer wel een hek moet staan tussen de dames als de bevalling nadert. De Moeder-olifant is ook in de dierentuin geboren, heeft nooit een natuurlijke situatie gekend. Dan moet je niet roepen dat het 'de natuur' is. Olifanten zijn dieren die veel leren van het familie-verband, en daarmee ook afkijken bij andere olifanten. Zo'n kudde is natuurlijk niet na te bootsen, een moeder instinct zal er wel degelijk zijn, maar ze hebben nooit geleerd wat ze er verder mee moeten. Dan moet je dit de volgende keer proberen te voorkomen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:05

Gwen schreef:

Ja en nee, moeilijke discussie maar wel interresant. Voorbeeld niet toegepast op olifant omdat ik niet direct een voorbeeld weet

Onatuurlijke omstandigheden zoals huisvesting kunnen wel een trigger zijn naar het niet uitbroeden van eieren bijvoorbeeld.
Of zelfs het voortplanten. Terwijl dat volkomen natuurlijke instincten zijn. Het is echt moeilijk en een mes die aan twee kanten snijd

Maar dan is er nog te vraag wat kun je dan wel doen. Want kritiek geven is ooh zoo simpel weet ik ook wel. Ik heb al met veel verzorgers gewerkt en gepraat en bijna allemaal super mensen. Ze kiezen ook niet voor de omstandigheden van huisvesting.

Maar dan andere kant uitsterving van dieren, want veel dierparken zijn kweekprogramma's dat weet iedereen. Maar hoeveel weten er waardoor het probleem komt. Veel actie tegen palmboomplantages zijn er tot nu toe nog niet geweest. En weinig mensen weten het behalve die naar bbc zien.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:09

Erretje schreef:
Het ergste vind ik nog dat ze roepen 'dat het de natuur is'. Wat weten die olifanten nou van de natuur?

Snap enigszins wel wat je bedoeld maar die dieren hebben toch een bepaald instinct. Kijk maar naar paarden, die leven bij ons ook in gevangenschap maar als er 1 uit zijn stekker gaat doet de andere vaak mee, instinct! Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:19

Ik vind het ook raar dat ze die olifanten samen laten als de geboorte nadert. Op zo'n kleine oppervlaktes kunnen olifanten rare dingen doen als reactie op een nieuwe situatie...met zo'n beelden als gevolg, erg jammer...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:20

AstraGirlie schreef:
Ik vind het ook raar dat ze die olifanten samen laten als de geboorte nadert. Op zo'n kleine oppervlaktes kunnen olifanten rare dingen doen als reactie op een nieuwe situatie...met zo'n beelden als gevolg, erg jammer...

Heb je ook gelezen waarom ze dat hebben gedaan? Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:21

Nee, sorry, ik heb alleen de eerste pagina gelezen, en dan een reactie geschreven, waar staat het dan?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:24

AstraGirlie schreef:
Nee, sorry, ik heb alleen de eerste pagina gelezen, en dan een reactie geschreven, waar staat het dan?

Zo, dan moet ik ook gaan zoeken. Clown
In de natuur schijnt een familielid (in dit geval oma) te helpen tijdens en na de bevalling en dat hebben ze nagebootst in de dierentuin.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:30

Ja, maar een dierentuin is verre van 'de natuur', de olifanten (al dan niet met oma) kunnen zich niet gaan afzonderen in alle rust, en in een dierentuin komt er een hoop stress bij...Vaak weten dierentuindieren ook geen blijf meer met hun baby's, dat zie je ook veel bij andere dieren (kijk maar naar dat kleine ijsbeertje)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:32

Ja maar dat is weer zo commotie gebeuren. Want hij zou ingeslapen moeten worden omdat hij nooit meer bij soortgenoten zou kunnen komen. Zoo antwerpen heeft het zelfde geval gehad en die ijsbeer leeft nu als alpha in een nederlandse zoo als ik me niet vergis. Vraag me niet dewelke

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:53

AstraGirlie schreef:
Ja, maar een dierentuin is verre van 'de natuur', de olifanten (al dan niet met oma) kunnen zich niet gaan afzonderen in alle rust, en in een dierentuin komt er een hoop stress bij...Vaak weten dierentuindieren ook geen blijf meer met hun baby's, dat zie je ook veel bij andere dieren (kijk maar naar dat kleine ijsbeertje)

Ja, maar wat het weer geweest was als ze er niet bij was geweest en de moeder had het jong aangevallen krijg je weer de verhalen van, waarom hebben ze er geen olifant bij gedaan!
Ja, ik vind dit een beetje koffiedik kijken hoor!
Ze doen het met de beste bedoelingen en dit is gewoon niet goed gegaan.
Heel erg spijtig, dat wel.
Maar ieder dier is gelijk voor mij!
Ik heb een paar jaar geleden een hazenstel doodgereden die helemaal in love waren en hoe ironisch, ik was net een konijnenhok gaan halen voor mijn konijnen, en heb mezelf flink de schuld gegeven omdat ik daar reed en dacht, had ik maar een minuut later aan komen rijden.

Wat ik ermee bedoel te zeggen, we hebben niet alles in de hand.
Misschien was er wel iets met het olifantje wat wij niet kunnen zien of iets dergelijks. Om dan de verzorgers hun vet te geven vind ik niet eerlijk.
Laten we ons beperken daar waar we verstand van hebben! Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:59

Nee, tuurlijk, er kan best iets mis geweest geweest zijn met het olifantje, en dat de moeder in paniek raakte, dat zullen we nooit 100% weten. Ik zeg ook niet dat het de verzorgers hun schuld is. Maar in dierentuinen gebeuren die dingen nu éénmaal ook, net zoals ze in de natuur ook gebeuren. Ik vond het alleen raar dat ze er andere olifanten bijstaken, dat heb ik nog nergens anders gezien...Maar zoals iemand zei, helpen ze elkaar misschien in het wild, maar was de moeder het daar niet mee eens...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:08

Zijn er heel toevallig mensen die dit opgenomen hebben|?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:11

De camera stokte steeds. Ik heb het geprobeerd maar er is niet meer als enkele foto's uitgekomen.

De dierenverzorgers hebben zelf gefilmd heb ik gezien maar ze zeiden dat ze die film zouden vernietigen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:12

Jolliegirl schreef:
Zijn er heel toevallig mensen die dit opgenomen hebben|?

Ik heb het gezien en ik geloof niet dat je er echt op zit te wachten hoor Verdrietig

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:16

Idd dat is niet voor herhaling vatbaar. Huilen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:05

'Wij' weten het ook altijd beter he.... Slapen Knipoog

Nou ja, het is een triest verhaal maar ik neem aan dat het geen stagieres oid zijn die daar de leiding hebben. De mensen hebben gewoon het beste gedaan, tenminste wat hen het beste en meest natuurlijk leek. Klaar. Om nou te gaan zeggen 'ze hadden het zo moeten doen' vind ik dan ook te ver gaan. Ik weet niets van olifanten, misschien was de moeder zonder familielid in nog meer stress geschoten, en zelf het baby vermoord, weten jullie veel. Of als ze de baby afgepakt hadden dat de moeder hem daarna niet meer wou, of hem gewoon liet liggen.
Daarbij, toen de oma tekeer begon te gaan, konden de mensen daar toch niet tussen komen, dat is veels te gevaarlijk!

Ik neem aan dat het topleiding is daar, en ik denk dat we er van uit kunnen gaan dat iedereen daar alles gedaan hebben wat ze konden. Natuurlijk willen ze een baby erbij! Een dierentuin is niet natuurlijk, maar de dieren worden daar wel natuurlijk behandeld, en dus ook tijdens een bevalling.

Het feit van een dierentuin is niet natuurlijk maar daarbinnen wel, voor het grootste gedeelte.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:07

Ach Boos! Arm ding Ach gut

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:40

het gaat mij er niet om om het zien.
maar ik ben erg benieuwd, (heb al een aantal foto's gezien) wat de aanleiding ertoe was, of dat het direct na de bevalling begon.
ik heb vandaag van mijn biologie docent begrepen dat het ook heel andere redenen kunnen zijn, dit is puur belangstelling van mij. en tsja.. helaas bij dit sneue onderwerp.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:35

om die reden zou ik t ook wel willen zien ja, omdat ik nog steeds van mening ben dat ze te weinig ruimte hadden en dat het jong daarom is overleden

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:38

elinax21 schreef:
om die reden zou ik t ook wel willen zien ja, omdat ik nog steeds van mening ben dat ze te weinig ruimte hadden en dat het jong daarom is overleden

Nou, dat denk ik niet!
Mensen zullen toch wel weten waar ze mee bezig zijn.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:39

Het si vreselijk mijn moeder wekt er en er hing die dag en de week erop een vreselijke sfeer met veel verdriet en gehuil.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 12:43

Hier nog een foto van een paar nachten ervoor. Ik wist trouwens niet dat olifanten liggend slapen. Heb altijd begrepen dat dat niet goed was omdat dan hun organen door het gewicht in het gedrang kwamen.

Afbeelding