En uiteraard is een praktijk commercieel. Een beetje praktijk maakt graag winst op de enorme liefde die wij consumenten voelen voor onze huisdieren. Het is ook een branche waar enorm veel geld te halen valt. Ik zeg niet dat een praktijk graag zoveel mogelijk ongezonde huisdieren wilt in de omgeving, want aan een echt ziek dier verdient een praktijk ook niet zoveel, mede door de algemene kosten van een praktijk zelf (locatie, personeel, medicatievoorraad, verplichte nascholing, etc) Maar bijvoorbeeld een puppyparty op de praktijk organiseren, of een extra jaarlijkse check van senioren: dat soort dingen bindt klanten aan een praktijk en brengen dus geld in het laadje!
En uiteraard wilt een farmaceut graag dat een DA hun medicijn of product voorschrijft. En niet een (haast) evengoed medicijn/ product van de concurrent. Dus zijn er jaarlijks akties voor de praktijken, met voordeeltjes/ prijzen/ beloningen wanneer bepaalde targets worden gehaald.
Ik belde onlangs de DA voor Capstar, een tabletje tegen vlooien. Helaas, niet verkrijgbaar. Wel Frontline.. Nee dank je, ik wil geen spot on en zeker niet voor dat geld (4 katten en een hond).. En al kan de praktijk dat heel simpel bestellen bij de groothandel voor me, dat vertikken ze (jammer, nu haal ik het bij een andere praktijk en stap ik toch niet over op Frontline