Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 00:36

Rosita schreef:
Als brokjes zo goed voor het gebit zijn waarom vindt je in de natuur geen brokjes dan?

Je vindt wel meer niet in de natuur Lachen

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 00:50

toevallig heb ik donderdag een lezing gehad over het proffesioneel houden van gezelsachapsdieren. en daar kwam ook het onderwerp voeding voorbij.
(even tussendoor, ik heb alleen de eerste pagina van dit topic gelezen, dus als ik dubbele info geef of wat dan ook, forgive me)

om eerlijk te wezen, ik stond versteld van wat die vent allemaal vertelde. had eigelijk nooit gedacht dat brokken 'slecht' waren en natvoer 'goed' (let wel, tussen aanhalingstekens, je hebt tuurlijk uitzonderingen). idd, koolhydraten peopen ze gewoon weer uit.
wat ik verder nog onthouden heb staat ook op pagina 1:

Shiloh schreef:
vind het wel typisch, had zulke antwoorden wel verwacht, ik stond namelijk zelf ook te kijken van wat die docent er over vertelde...
Ik moet er wel bij zeggen, hij vertelde alles wel erg zwart wit, dus wat ik nu ga vertellen zal wel niet ZO erg zijn (ik bedoel, zoals hij het vertelde moet de halve katten populatie ziek zijn) , maar ik denk wel dat wat hij zegt klopt kwa theorie en dat het andere dus beter is... ok vaag verhaal nu de uitleg...

*blablabla (even geknipt, anders erg lange quote)*

btw... dit stond op het voerpak van eightlegged:
De brokjes bevatten in de juiste verhouding alle voedingsstoffen die uw kat dagelijks nodig heeft, zoals eiwitten, koolhydraten, vitaminen, mineralen en calcium.

de verpakkingen vertellen dus niet altijd de waarheid!

ikzelf heb geen kat. maar moest er wel voor zorgen 2 weken lang. heb daarna geroepen dat me toekomstige kat nooit of te nimmer natvoer zou krijgen (warmte, in combi met vliegen die eitjes leggen --> lees MADEN!!), maar nu denk ik er nog wel even over. want zo slech tis dat voer dus niet.

die lezingvent zei ook nog dat zelfs de dierenarts soms niet het beste advies geeft. aangezien hij vaak maar 1 merk voer heeft in zn praktijk (althans, de mijne) en die dus promoot.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:00

Schimmelig schreef:
Rosita schreef:
Als brokjes zo goed voor het gebit zijn waarom vindt je in de natuur geen brokjes dan?

Je vindt wel meer niet in de natuur Lachen

Ik denk dat ze hun tanden op pijl houden als ze het vlees langs de botten wegschrapen. Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:06

Rosita schreef:

Nee, ik weet niet genoeg, ik vroeg om het MERK toch? En om de ingrediënten. De eiwitBRON (in schoenzolen zitten bijvoorbeeld ook eiwitten en die wil je echt niet voeren) wilde ik ook weten. Een analyse is dus NIET interessant.

Waarom wil je zonodig het 'merk' weten? Denk niet dat dat er wat toe doet! Nou, hier komen ze dan de ingrediënten!
gedroogd kippenvlees (min. 21%), maisgluten, gemalen rijst, tarwebloem, vet van gevogelte (min. 10%), gemalen hele tarwe, gedroogd zalmvlees (min. 4%), gedroogde gist, gedroogde eieren, mononatriumfosfaat, klaliumchloride, keukenzout, vitamine E (oxydatietegengaand).

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:22

Heb niet het hele topic gelezen, ga ik nog wel een keer doen als het niet in de baas zijn tijd is Haha!
Even kort mijn reactie:

Mijn katten krijgen voor een groot deel brok (hills), waarom geen wiskas? Omdat daar welgeteld 4 % vlees in zit en voor de rest groenten en granen die katten inderdaad niet nodig hebben.
Dit vul ik aan met vlees (carnibest, kipfilet, hart enz.) voor de ene poes (zij eet het graag) en hoogwaardig blik (minimaal 50 % vlees, denk aan hills, nutrochoice, almonature) voor de andere.
Ik ben het er dus absoluut niet mee eens dat blik beter zou zijn, in ieder geval niet die supermarkt rommel waarbij ze nog opscheppen dat er zoveel lekkere groenten en rijst enzo inzitten, die katten dus inderdaad niet nodig hebben.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:28

Narco schreef:

Waarom wil je zonodig het 'merk' weten? Denk niet dat dat er wat toe doet! Nou, hier komen ze dan de ingrediënten!
gedroogd kippenvlees (min. 21%), maisgluten, gemalen rijst, tarwebloem, vet van gevogelte (min. 10%), gemalen hele tarwe, gedroogd zalmvlees (min. 4%), gedroogde gist, gedroogde eieren, mononatriumfosfaat, klaliumchloride, keukenzout, vitamine E (oxydatietegengaand).

Klinkt als Nutro Choice. Wat is het punt om het merk wel te noemen? Veel graanproducten he? Verder is het één van de 'schonere' merken, dat is waar. Maar ja, 't blijft een brok Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:39

Rosita schreef:
Narco schreef:

Klinkt als Nutro Choice. Wat is het punt om het merk wel te noemen? Veel graanproducten he? Verder is het één van de 'schonere' merken, dat is waar. Maar ja, 't blijft een brok Knipoog

Je hebt gelijk hoor het is Nutro Choice! Ik denk wel dat dit de brok is met het meeste vlees/vis ingrediënt! Ik ben er zelf ook van overtuigd dat dit het hoofdingrediënt moet zijn voor katten e.o. honden. Gelukkig eet mijn kat nog wel eens een muis (met granen in z'n maag) en vogel dus is brokken niet het enige wat ze krijgt.
Verder ben ik niet zo gecharmeerd van het 'keukenzout' en 'mononatriumfosfaat', dat klinkt zo chemisch. Wat is dit laatste in vredesnaam?
En waar zitten die koolhydraten nu in?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:35

Wij geven onze kat dagelijks een vers zakje vlees van wiskas, en dagelijks brokjes tussendoor van wiskas. Haar vacht blinkt mooi en haar tandjes zijn smetteloos wit Lachen Ze is nog nooit ziek geweest...Die paar procent gedroogde erwten die erin zitten, zullen niet veel schade berokkenen...Voor de rest krijgt ze soms ook een stukje vers vlees of vis, en dat gaat er het beste in uiteraard. Knipoog

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:53

Ik zie nergens het merk Jarco voorbij komen, heeft niemand daar ervaring mee?
Ik voer het mijn katten in combinatie met vlees.

Jarco-kat krokant lam-rijst.
Dit geëxtrudeerde kattenvoeder vormt een complate maaltijd zonder chemische kleur-, geur- en smaakstoffen. Zonder toevoegingen met anti-oxidanten.

Bestandsdelen:
Ruwe eiwit: 30.0%
Ruwe vet: 10.0%
Ruwe celstof: 3.0%
As: 8.5%
Vocht: 9.5%
Calicium: 16.0 g/kg
Fosfor: 10.3 g/kg
Natrium: 3.0 g/kg
Taurine: 1000 mg
Cholin: 2200 mg
Niacin: 60 mg

Toevoegingen per kg:
vitamine A 20.000 IE
Vitamine D3 2.000 IE
Vitamine E 110 mg
Vitamine C 20 mg

Voedingsadvies:
gewicht kat: per dag:
2 tot 3 kg 30 tot 50 gram
3 tot 5 kg 40 tot 70 gram
5 tot 7 kg 60 tot 90 gram

De prijs van het voer is 12,00 euro, dus vergelijkbaar met Royal Canin.
Maar misschien dat ik beter over kan stappen op Royal Canin o.i.d.?
Kan iemand mij adviezeren?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:23

xlaurax schreef:
Ik zie nergens het merk Jarco voorbij komen, heeft niemand daar ervaring mee?
Ik voer het mijn katten in combinatie met vlees.

Jarco-kat krokant lam-rijst.
Dit geëxtrudeerde kattenvoeder vormt een complate maaltijd zonder chemische kleur-, geur- en smaakstoffen. Zonder toevoegingen met anti-oxidanten.

Bestandsdelen:
Ruwe eiwit: 30.0%
Ruwe vet: 10.0%
Ruwe celstof: 3.0%
As: 8.5%
Vocht: 9.5%
Calicium: 16.0 g/kg
Fosfor: 10.3 g/kg
Natrium: 3.0 g/kg
Taurine: 1000 mg
Cholin: 2200 mg
Niacin: 60 mg

Toevoegingen per kg:
vitamine A 20.000 IE
Vitamine D3 2.000 IE
Vitamine E 110 mg
Vitamine C 20 mg

Voedingsadvies:
gewicht kat: per dag:
2 tot 3 kg 30 tot 50 gram
3 tot 5 kg 40 tot 70 gram
5 tot 7 kg 60 tot 90 gram

De prijs van het voer is 12,00 euro, dus vergelijkbaar met Royal Canin.
Maar misschien dat ik beter over kan stappen op Royal Canin o.i.d.?
Kan iemand mij adviezeren?

Wat zijn dan de ingrediënten van dit voer? Misschien kun je het vergelijken met wat ik hierboven heb geschreven. Dit is een brok met vlees als hoofdingrediënt.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:55

Narco schreef:

Wat zijn dan de ingrediënten van dit voer? Misschien kun je het vergelijken met wat ik hierboven heb geschreven. Dit is een brok met vlees als hoofdingrediënt.

Ik kom in totaal uit op 35% ingrediënten 'van dierlijke oorsprong'? (ik weet niet goed wat ik me bij vet van gevogelte moet voorstellen...) Dan is het toch geen voer met vlees als hoofdingrediënt? Die zijn er tegenwoordig wel trouwens....... dan komen ze aan de 60 a 70 %. De maaginhoud schijnt 2% van het hele (prooi)dier te zijn dus aan zoveel grassen, granen, bessen en groenten heeft een kat genoeg? Daarbij nog bedenkend dat de prooidieren van een kat ook larfjes, torretjes, wormen en meer van die kruipende vleesgerechten eten.....

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:59

Mijn kat heeft tot haar 25ste gemixt voer gegeten en dat was lang niet altijd 100 % vlees.
Als een kat zo belachelijk (en trouwens gezond Tong uitsteken ) oud wordt op dat voer, waarom keur je het dan zo af Verward

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:00

gemixt droogvoer, blikvoer wordtie alleen maar dik van Nagelbijten / Gniffelen En hij heeft al een hart gebrek, dus dat moeten we niet hebben.
Hij krijgt steeds wat anders, dan van de lidl, dan van de AH, net waar we komen Tong uitsteken

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:33

Mijn beide poezen hebben de hele dag toegang tot droogvoer van Whiskas en krijgen daarnaast 's avonds een bakje blikvoer van Gourmet.

Ik vraag me af wat er nu qua versvoer wordt gevoerd. Ik zag Prins vriesvoeding voorbij komen, dat kan ik denk ik vergelijken met Rodi voor honden? Of gaat men naar de slager voor een kipfiletje? Zou dat een optie zijn? Gewoon rauw vlees van de slager?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:35

Rosita schreef:
Narco schreef:

Ik kom in totaal uit op 35% ingrediënten 'van dierlijke oorsprong'? (ik weet niet goed wat ik me bij vet van gevogelte moet voorstellen...) Dan is het toch geen voer met vlees als hoofdingrediënt? Die zijn er tegenwoordig wel trouwens....... dan komen ze aan de 60 a 70 %. De maaginhoud schijnt 2% van het hele (prooi)dier te zijn dus aan zoveel grassen, granen, bessen en groenten heeft een kat genoeg? Daarbij nog bedenkend dat de prooidieren van een kat ook larfjes, torretjes, wormen en meer van die kruipende vleesgerechten eten.....

Wat is dan het hoofdingrediënt?
Wist je trouwens dat je voor 1 kg. gedroogd kippenvlees, 5 kg. verse kip nodig hebt?
Ik zou van jou graag willen weten in welk voer (brok) 60 tot 70% vlees zit! Ben ik erg benieuwd naar, ik heb het namelijk nog niet gevonden!
En hoe zit het nu met die koolhydratenen het mononatriumfosfaat, of weet jij dat niet?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:37

Chubby schreef:
Mijn beide poezen hebben de hele dag toegang tot droogvoer van Whiskas en krijgen daarnaast 's avonds een bakje blikvoer van Gourmet.

Ik vraag me af wat er nu qua versvoer wordt gevoerd. Ik zag Prins vriesvoeding voorbij komen, dat kan ik denk ik vergelijken met Rodi voor honden? Of gaat men naar de slager voor een kipfiletje? Zou dat een optie zijn? Gewoon rauw vlees van de slager?

verse kipfilet..........bestaat voor 80 procent uit water! Of je moet biologische nemen!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:40

Gaat ff om het principe.. Kun je uberhaupt dergelijk vers, rauw vlees voeren?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:40

Chubby schreef:

Daarvoor moet je helemaal bij Rosita zijn.....die heeft er alle verstand van Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:43

Chubby schreef:

Als je googled op 'barfen' dan krijg je allerlei sites over het voeren van vers vlees voor honden en katten. Misschien heb je daar iets aan.

Aangezien ik altijd afgez..kt wordt door Rosita in een topic had ik weinig zin om fatsoenlijk te reageren, sorry!

Gr., Marit

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:02

Ow getver... Heb zitten lezen op een forum over het voeren van eendagskuikens en muizen... Misselijk

Naja, moet me er maar eens overheen zetten Haha!

Vanaaf ff kijken of ik een zakje eendagskuikens kan halen bij de DSZ. Om mee te beginnen. Kan het tenslotte gaan voeren als alternatief voor het blikvoer en brokjes als basis blijven geven.

Alleen nog even bedenken waar ik het ga geven. Ben net verhuisd en heb dus overal prachtig nieuw laminaat liggen. Mijn keuken en badkamer hebben wel een tegelvloer, maar nog geen deur Haha!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:37

Citaat:
en 'mononatriumfosfaat', dat klinkt zo chemisch. Wat is dit laatste in vredesnaam?
En waar zitten die koolhydraten nu in?

koolhydraten vindt je in alle granendingen en mononatriumsulfaat? Geen idee, een enkelvoudige zoutsoort?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:19

Mijn katten eten uitsluitend Royal Canin, sensitive. Dit omdat de kleinste niet tegen enig ander voer kan. Een keer iets anders en hij heeft diarree (en geloof me, da's niet leuk bij een noorse boskat met veel haar aan zijn kont Boos! )
Of dit merk het gezondste is weet ik niet maar het is het enige wat hij verdraagt en dus eet de rest ook verplicht mee.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:25

Chubby schreef:

Dat kan, alleen moet je dan wel zorgen voor de goede samenstelling, en dat is niet makkelijk...Het beste kan je in het begin bijvoorbeeld Prins gaan voeren, of Carnibest ed, die zijn al kant en klaar samengesteld, dus volledig voer

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:29

Hondenvoer met 70% vlees (zeggen ze he), of ze ook een kattenvariant hebben weet ik niet. Per slot van rekening ligt mijn belangstelling niet bij brokken Knipoog
http://www.platinum-food.com

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:36

JustNanno schreef:
Dat kan, alleen moet je dan wel zorgen voor de goede samenstelling, en dat is niet makkelijk...Het beste kan je in het begin bijvoorbeeld Prins gaan voeren, of Carnibest ed, die zijn al kant en klaar samengesteld, dus volledig voer

Ik zou wel brokjes willen blijven voeren, maar het blikvoer willen vervangen door vers. Dus net als nu zou het verse een extraatje zijn.

Ben al aan het bellen geweest, maar er zijn niet veel DSZ die eendagskuikens verkopen..