Poezen buiten of binnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re: Poezen buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:36

Toch ben ik ervan overtuigd dat het ook met een stuk desinteresse te maken heeft. Mensen die - vaak impulsief - een kat nemen en er maar vanuit gaan dat een kat zichzelf wel redt en zo'n beest maar een beetje aan laten lopen. En ja, een kat trekt dan zijn eigen plan. Hoe dat plan eruit ziet is afhankelijk van het karakter van de kat. Ook een kat heeft aandacht nodig en je kunt prima een goede band met hem opbouwen. Een kat luistert wanneer het hem uitkomt maar als je zorgt dat het leuk is voor hem thuis dan kun je best wat gewoontes (regels) aanleren. Zorg er verder voor dat ze tijdig gesteriliseerd zijn dan blijven ze dichter bij huis en je helpt mee het kattenoverschot niet verder te vergroten. Verder zal het schelen als je je buren laat weten wie je kat is en je ze vertelt om wanneer ze overlast hebben van je kat dat even te laten weten.

De vele duizenden katten die in de asielen zitten hebben helaas ook vaak 'baasjes' gehad die een beetje te makkelijk waren...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:40

Freggel schreef:
Meerdere oplossingen gezocht, maar de enige die blijkt te werken is een kattenlijk met magneet

En nou hoop ik maar dat je een tikfout hebt gemaakt... Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:27

Mijn kat loopt buiten en is gesteriliseerd.
S nachts zit ze binnen. Ik weet zeker dat onze kat het binnen niet leuk zou vinden, maar dat is ook omdat ze het al van kitten gewend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:52

Jezus wat een gezeik Slapen

Ik heb 3 katten, op ons toppunt zaten we op 5 katten.. En ze zijn altijd buiten geweest. Ik ben pas verhuisd en ook hier vinden de meeste mensen het geen probleem dat er katten rondlopen, en de mensen die dat wel een probleem vonden, hebben gaas om hun tuin heen gedaan zodat ze niet in hun tuin kunnen komen. Want JA ook al willen ze geen katten in hun tuin, ze waren het er wel mee eens dat ze BUITEN moeten lopen. Mijn katten zijn ook weleens helemaal zeiknat huis gekomen, prima toch, waren ze ergens niet gewend, dan weten ze dat ook weer.. (dit gaat over mijn oude buurt) hier in de nieuwe buurt doet echt helemaal NIEMAND moeilijk, en komen ze ook kroelen met mijn katten, wég zijn ze ervan!

We hebben ze geprobeerd 1 maand binnen te houden, en ze draaiden volledig door.. wat een plezier doe je een beest om hem nooit eens een snufje buitenlucht te gunnen..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:55

Als wij thuis zijn loopt onze kat Dikkie overdag buiten (mag hij kiezen dan hebben we de deur open) 's nachts en als wij niet thuis zijn zit Dikkie binnen.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:57

Dan heb je geluk dat er niemand moeilijk doet, maar geloof me er zijn maar weinig mensen die het geen probleem vinden.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:49

wij wonen aan een dood lopen woonerf. hebben 2 katten en overal bij ons in de buur thebben ze katten, denk dat e rin mijn straat zo al een stuk of 15 wonen die buiten komen. mijn katten wordne gek als ze binnn moeten blijven! onzindelijk, alles slopen en ga zo maar door.

een keer heeft er een buurvrouw geklkaagd dat onze kat steeds in haar net vers omgespitte tuin zat, we hebben haar verteld dat ze best een emmer water over onze kat heen mocht gooien als dat weer gebeurde, dit heeft ze ook idd gedaan....
nou onze kat was zeiknat maar komt iig nooi mee rin haar tuin, probleem opgelost!

verder is er niemand in onze buurt die er problemen mee heeft... vind dat je een kat toch die vrijheid moet gunnen als dat kan (dus niet als je langs de snelweg woont.....)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:53

Crista schreef:
een keer heeft er een buurvrouw geklkaagd dat onze kat steeds in haar net vers omgespitte tuin zat, we hebben haar verteld dat ze best een emmer water over onze kat heen mocht gooien als dat weer gebeurde, dit heeft ze ook idd gedaan....
nou onze kat was zeiknat maar komt iig nooi mee rin haar tuin, probleem opgelost!

Wij hebben blijkbaar zeer hardleerse katten in de buurt dan.
Emmers water erover gooien hielp niet, tuinslang erop niet en zelfs nadat onze Australian Cattle Dog een minuut of vijf boven op een buurtkat (met de kattennagels in zijn buik) heeft gelegen kwam dezelfde kat vrolijk terug. Haha!

Ik vind het ook een beetje de omgekeerde wereld dat ik er voor moet zorgen dat andermans huisdieren niet in mijn tuin komen. Is dat niet gewoon de verantwoordeijkheid van de baas?

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:27

sorry heb niet het hele topic gelezen Bloos

ik heb een kat genomen als binnenkat, ik woon namelijk in een appartement bij een behoorlijke drukke weg.
maar Currito ( voor vrienden Kitty Haha! ) liet duidelijk merken dat hij liever buiten was.. dus mocht hij eerst op mn dakterras vertoeven maar bij de buren is het natuurlijk veel leuker,, dus zat hij regelmatig daar..
Kit komt uit spanje en is pas op 1,5jaar gecastereert dus had het sproeien al goed onder de knie.. dus klachten van de buren,,meneer zeikte hun hele terrasje onder..
dus soort hek gemaakt zodat hij niet meer naar de buren kon...van binnen blijven werd meneer erg vervelend van en sproeide de hele boel onder,omdat hij niet meer naar de buren kon ging hij op een gegeven moment naar beneden springen dus ik kon elke dag kit uit de bosjes beneden plukken.. voor mij was duidelijk dat Kit dus echt een roofdier is en buiten hoort te lopen,, dus kattenluikje in de deur gemaakt en mn mannetje heb een trappetje naar beneden gemaakt.. en ja..mijn mening is.. als hij onder een auto komt heeft hij t iniedergeval naar zijn zin gehad.. en gedaan wat er in zn aard zit.. achter muisjes en de vogeltjes aan, die hij ook regelmatig naar binnen sleept! Rolleyes

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:52

ThePast03 schreef:

Ik vind het ook een beetje de omgekeerde wereld dat ik er voor moet zorgen dat andermans huisdieren niet in mijn tuin komen. Is dat niet gewoon de verantwoordeijkheid van de baas?

hahaha sorry, en hoe zag je dat voor je dan? Brett, Chico (zo heten onze katten) julli emogen niet meer in de tuin van pietje komen hoor! foei!

nee sorry....mijn katten komen buiten en als iemand ze niet in zijn of haar tuin wil hebben, nou verzin dan wat leuks, je kan ook sate prikkers in je tuin zetten, blijven katten vaak wel weg.... of zelf een kat nemen, wil vaak ook heeeel goed werken, wij hebben namelijk noooit vreemde katten in de tuin. (sorry, da's natuuelijk ook geen optie)

tuurlijk snap ik dat veel mensen zich irriteren aan vreemde katten in hun tuin, maar wij hebben onze kat uit het asiel gehaald, die is van het begin afaan gewend om buiten te komen (toen wij haar meenamen uit het asiel werd verteld dat ze naar buiten moest omdat ze anders onzindelijk wordt en dat is ook echt zo!)
moeten wij die kat dan toch maar binnen houden? zij is dood ongelukkig als ze binnen moet blijven omdat ze bij haar vorige eigenaar ook naar buiten mocht!

als je een kat vanaf kitten af aan heb, moet je vind ik idd in eerste instanti eproberen er een binnekat van te maken, maar dit lukt gewoon niet altijd!
katten blijven beesten die heeeel erg dicht bij de natuur staan.

ik ga mijn typische buitenkatten geen ongelukkig leven laten leiden (of lijden??) omdat de buren niet willen dat er katten in hun tuin zitten.....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:00

Crista schreef:
[*olduser*] schreef:

hahaha sorry, en hoe zag je dat voor je dan? Brett, Chico (zo heten onze katten) julli emogen niet meer in de tuin van pietje komen hoor! foei!

nee sorry....mijn katten komen buiten en als iemand ze niet in zijn of haar tuin wil hebben, nou verzin dan wat leuks, je kan ook sate prikkers in je tuin zetten, blijven katten vaak wel weg.... of zelf een kat nemen, wil vaak ook heeeel goed werken, wij hebben namelijk noooit vreemde katten in de tuin. (sorry, da's natuuelijk ook geen optie)

tuurlijk snap ik dat veel mensen zich irriteren aan vreemde katten in hun tuin, maar wij hebben onze kat uit het asiel gehaald, die is van het begin afaan gewend om buiten te komen (toen wij haar meenamen uit het asiel werd verteld dat ze naar buiten moest omdat ze anders onzindelijk wordt en dat is ook echt zo!)
moeten wij die kat dan toch maar binnen houden? zij is dood ongelukkig als ze binnen moet blijven omdat ze bij haar vorige eigenaar ook naar buiten mocht!

als je een kat vanaf kitten af aan heb, moet je vind ik idd in eerste instanti eproberen er een binnekat van te maken, maar dit lukt gewoon niet altijd!

ik ga mijn typische buitenkatten geen ongelukkig leven laten leiden (of lijden??) omdat de buren niet willen dat er katten in hun tuin zitten.....

Denk dat wij hondenbezitters ook maar eens zo'n instelling moeten gaan krijgen Knipoog

Onze buitenkatten hebben een prachtig mooie grote ren en genieten daar zichtbaar van, je hoeft er dus niet perse binnenkatten van te maken.
Ook zijn er middelen om je tuin goed af te zetten.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:03

geloof mij...onze jongste kat hebben we met man en macht geprobeert binnen te houden, toen ie 2 jaar was is dit toch mislukt, we hebben hem toen nog een half jaar in de tuin weten te houden maar hierna heeft hij toch echt weten te ontsnappen.....

enne, even voor de goed orde, wij hebben ook een hond hoor hahaha en die ozu ik er echt geen lezier mee doen haar op stap te sturen zonder baas erbij...

denk dat dat gewoon het verschil is, katten zijn veel eigenaardiger, en staan vele malen dichter bij de natuur....

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:06

Binnen, om 2 redenen:

1. We wonen langs een drukke weg, met vrachtwagens etc. die in een rap tempo voorbij komen rijden
2. Het zijn dure raskatten (Siamezen + Sphinx) en we zouden niet willen dat ze mee worden genomen door iemand anders. Ja

Ze zitten weleens buiten, maar dan op het balkon of aan een kattentuigje in de tuin.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:07

Crista schreef:
denk dat dat gewoon het verschil is, katten zijn veel eigenaardiger, en staan vele malen dichter bij de natuur....

Dat is wat de kattenbaasjes er van willen maken.
Zoals al vele malen eerder gezegd, toen ik nog een klein Plunckje was liepen ook bijna alle honden (uitzondering rashonden) gewoon los in de buurt en die konden zich ook prima redden.

En je tuin kun je best zo maken dat je kat er niet meer uit gaat, kost wat geld en moeite maar het kan. Ook een kattenren (wel lekker groot natuurlijk) voorkomt dat je kat naar buiten gaat.
Maar jij ziet het eerder gebeuren dat een ander geld uitgeeft om jouw huisdier uit zijn tuin te houden?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:19

euhm haha ja eigenlijk wel jah als je het zo zegt idd....

maar ik heb hier het voordeel dat bijna iedereen katten heeft dus die mensen klagen zoiezo niet, en verder, nee wij hebben behalve het verhaal van hierboven, nog nooit klachten gehad, dan ga ik mijn katten ook niet met heel veel moeite proberen binnen te houden....

de meeste mense hier zeggen het juist wel gezellig te vinden, dan hebben ze een tafel en stoeltje voor de deur staan en daar liggen onze katten altijd op te slapen, meeste buren enzo vinden dat juist lief en schattig, dat voordeel hebben wij dan...
veel buren halen da katten ook even aan als ze ze zien lopen enzo, dus hier hebben ze er geen problemen mee, dus ga ik ze ook niet binnen houden.

zou ik in een buurt wonen waar veel mensen izjn die erover klagen, dan weet ik het niet wat ik zou doen....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:42

Crista schreef:
zou ik in een buurt wonen waar veel mensen izjn die erover klagen, dan weet ik het niet wat ik zou doen....

Dat is dan het verschil tussen jou en mij. Ik probeer liever te voorkomen dat mensen last hebben van mijn huisdier en dus ook dat ze gaan klagen.
Zelf klaag ik trouwens ook niet tegen de bazen van de katten die in onze tuin lopen, maar dat wil niet zeggen dat ik het leuk vind. Heb zelf katten en daar hoef ik die van anderen niet bij Knipoog
En het risico dat een van die katten een keer wordt doodgebeten door een van onze honden vind ik ook niet echt prettig om mee te leven.

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:49

grappige discussie Haha!

Wij hebben ook 2 katten. Ze gaan en staan waar ze willen..buiten,binnen....weet ik veel waar ze heen willen.

Onze katten komen dus ook buiten. Is iemand het er niet mee eens en is onze kat vervelend plons er dan inderdaad maar een emmer water overheen, ren achter hem aan met een supersoccer..weet ik veel. Dan leren ze het echt wel.
En daarbij weten wij echt wel hoe het is om een vervelende kat in de tuin te hebben. Wij hebben namelijk 2 schijterds van katten en de andere katten in onze buurt terroriseren onze tuin weleens Clown . Onze katten rennen dan met hun staart tussen de benen weg. Wij hebben een supersoccer gekocht en mooi achter de kat aangezeten, mooi dat de kat niet meer in de buurt komt Haha!

En dan nog...ik ga echt onze tuin niet afzetten. Bomen klimmen? Echte vrijheid? Nee..mijn katten komen echt niet opgesloten te zitten..want ja..dat vind ik wel zielig! Ik zie ze al gaan met hun pootjes door het gaas heen om een muisje te vangen..

Ook vind ik dat als je in een flat woont..of aan een drukke weg..of weet ik veel waar, maar je kan je kat niet naar buiten sturen dan moet je maar gewoon geen kat nemen! Of je moet er zo voor zorgen dat je kat wel naar buiten kan (op een normale manier)! Klinkt hard..maar dat is nou eenmaal mijn mening Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:53

Kaia schreef:
Klinkt hard..maar dat is nou eenmaal mijn mening Haha!

Nee hoor. Hard is het pas als je een poes van de weg moet schrapen waarvan de achterhand zo plat is dat hij aan het asfalt zit vastgeplakt. En dat terwijl de kat nog gewoon leeft.
Dat is pas hard.
Vraag me af wat de eigenaar had gevoeld als hij zijn kat zo had gezien, maar die heeft hem pas gezien toen hij al dood was en gaan er zoals de meeste vanuit dat de kat op slag dood was.
Dat noem ik pas hard.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:24

ThePast03 schreef:
Crista schreef:

Dat is wat de kattenbaasjes er van willen maken.
Zoals al vele malen eerder gezegd, toen ik nog een klein Plunckje was liepen ook bijna alle honden (uitzondering rashonden) gewoon los in de buurt en die konden zich ook prima redden.

En je tuin kun je best zo maken dat je kat er niet meer uit gaat, kost wat geld en moeite maar het kan. Ook een kattenren (wel lekker groot natuurlijk) voorkomt dat je kat naar buiten gaat.
Maar jij ziet het eerder gebeuren dat een ander geld uitgeeft om jouw huisdier uit zijn tuin te houden?

Dat straatbeeld van honden buiten kan ik mij niet herinneren, en ik ben toch ook aardig op leeftijd...
Toen ik opgroeide zag ik geen enkele hond in mijn omgeving over straat zwerven, dat waren alleen katten...

Dan lees ik ook van veel mensen, dat als een kat aangeleerd is om binnen te verblijven, dan talen ze absoluut niet de wereld buiten..
Heel grappig, want ik heb 1.5 week geleden 2 katers van 3.5 jaar oud geadopteert.. Deze katers wilden volgens het vrouwtje absoluut niet naar buiten, zijn echte binnenkatten..

Nu wil het geval dat mijn achter deur opstond, en wie zaten er allebei buiten, ja juut en juul.. Ze zijn te dik om onder het hek door te komen, maar ik was wel verbaasd.. Dacht toch echt een keer een paar binnenkatten te hebben!
En nu het weer wat minder is, is mijn achterdeur gesloten, en staan ze beiden aan de deur te rommelen om buiten te komen..

Ik ben het met je eens dat een kat geen pain in the butt voor je omgeving moet worden, en ben ook voornemens voor deze katten de tuin af te gaan zetten.. Weliswaar verblijven ze nu nog in mijn tuin, maar dat zal niet lang meer duren, en dan zullen ze ook de omgeving gaan verkennen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:45

Wij hebben zo ook een kat uit het asiel gehaald, 3 jaar lang op een flat gewoond, zou niet naar buiten willen, was een echte binnenkat.
Nou, het dier zag een tuin en was gewoon niet meer binnen te houden, ze wilde zo ontzettend graag, dus we hebben haar gelaten.
Een kat die zo graag wil moet je niet binnen houden. Gelukkig is het er een die niet veel verder komt dan onze tuin.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:48

1 kat mag alleen s avonds naar 11 uur naar buiten en die andere wanneer ze wil.
het mannetje gaan namelijk overal binnen liggen slapen Vork de sukkel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:35

ThePast03 schreef:

Wij hebben blijkbaar zeer hardleerse katten in de buurt dan.
Emmers water erover gooien hielp niet, tuinslang erop niet en zelfs nadat onze Australian Cattle Dog een minuut of vijf boven op een buurtkat (met de kattennagels in zijn buik) heeft gelegen kwam dezelfde kat vrolijk terug. Haha!

Katten hebben ook altijd heel goed in de gaten als jij er niet bent met je emmertje water. En ze komen dus als je wegbent. Het helpt dus niet echt. En inderdaad is het de omgekeerde wereld als je probeert te voorkomen dat andermans kat in je tuin komt terwijl die kat niet onder jouw verantwoordelijkheid valt maar onder de verantwoordelijkheid van diens eigenaar.

Crista schreef:
ThePast03 schreef:

Misschien moet jij dan niet dat soort katten nemen omdat jij niet in een buurt woont (op het platteland waar iedereen ver uit elkaar woont) waar jouw dieren andere mensen niet lastig vallen

Ik zie wel eens honden die inderdaad over straat zwerven, met name op het platteland. Het ergert mij heel erg. Ik vraag me dan af of die baasjes er dan helemaal niet mee zullen zitten als hun hond aangereden wordt. Als je je hond wat vrijheid gunt, ga er dan mee wandelen, laat hem los lopen maar onder commando zodat je hem bij gevaar bij je kunt roepen. Je moet je dieren toch beschermen tegen gevaren die ze niet kennen? Ik vind het zo onverschillig om ze aan hun lot over te laten.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 02-08-06 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:38

Wij hebben ook weleens een kat binnen gehad.
Al verschillende keren geklaagd bij die mensen dat hij ons konijn over de zeik hielp, maar de kat deed niets volgens die mensen.
Opeens zat hij binnen bij mij op bed... Onze hond er natuurlijk achteraan.
Nu is het goed afgelopen, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen zeggen ze...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:42

_Michelle__ schreef:
Wij hebben ook weleens een kat binnen gehad.
Al verschillende keren geklaagd bij die mensen dat hij ons konijn over de zeik hielp, maar de kat deed niets volgens die mensen.
Opeens zat hij binnen bij mij op bed... Onze hond er natuurlijk achteraan.
Nu is het goed afgelopen, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen zeggen ze...

Dit is echt te absurd voor woorden... Andermans huisdier bij jou ongevraagd binnen. En maar niet rekening willen houden met jouw huisdieren. Echt te gek hoor.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:43

En toen we het tegen hun vertelde was hun antwoord... "moet je de deur maar niet open laten staan" Bloos!