waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riemke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:22

Ik heb vroeger een konijn gehad in een gewoon hok, maar het konijn bleek een vlaamse reus en paste dus echt niet in zijn hok meer.. Toen hebben we een behoorljke grote ren gemaakt waar die toen in zijn eentje in zat. Af en toe lieten mijn broers haar welleens los om de buurman te pesten want ze vond zijn groentetuintje zo lekker Maar ze bleef altijd in de buurt. Echt een tam konijn was het niet omdat ze altijd in die ren zat en ik haar niet te pakken kreeg door dat kleine luikje.. Maar ze is wel 12 jaar geworden en heeft dus altijd alleen gezeten!! Ik vind dat behoorlijk oud voor een konijn!
Nu heb ik een nieuw konijntje, ik weet niet wat het is maar ook deze werd wat groter dan gepland, en ik vind dus het hok te klein worden. Ik heb nu mijn balkon helemaal afgezet met gaas (ik woon op kamers en we hebben geen tuin hier) en het is een waar konijnenparadijs geworden!
Ik denk dat mijn konijn tevreden is, terratoriumgedrag heeft ze iig en ik weet niet of het slim is om er een ander vrouwtje bij te zetten want ik denk dat ze haar aan gaat vallen. Denken jullie dat een konijn agressief wordt als ze heel erg terratoriumgerag heeft als er een ander konijn bij komt???

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:27

Vrouwtjes gaan zelden samen, enkel als ze uit het zelfde nest komen.

Is een mannetje geen optie? In opvang centra's zit een overschot aan (gecrastreerde) mannetjes die nog op zoek zijn naar een goed tehuis

Riemke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:30

knolliepower schreef:
Vrouwtjes gaan zelden samen, enkel als ze uit het zelfde nest komen.

Is een mannetje geen optie? In opvang centra's zit een overschot aan (gecrastreerde) mannetjes die nog op zoek zijn naar een goed tehuis

ja maar ik ben dus bang dat ze elkaar de kiet uitvechten.. mijn konijn is nu al agressief bij alles wat ze in haar hok krijgt (ook met voeren enzo). Ze kan ook wel lief zijn hoor

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:36

Als je haar wilt gaan koppelen met een ander konijn moet je dat ook nooit in haar eigen hok doen. Altijd een neutrale ruimte voor beide konijnen opzoeken waar genoeg ruimte is zodat ze kunnen vluchten mocht er iets mis gaan. Ook is het altijd wel handig om er een spuitbus bij te houden (mochten ze gaan vechten kun je water op ze spuiten, dan stoppen ze vaak)
Zelf laat ik de nijntjes vaak eerst een tijdje naast elkaar leven, met trailies ertussen zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken. Meestal kun je daar de reactie ook wel zien. En dan 3x per dag verwisselen van deel, zodat ze goed aan elkaars geur gewend zijn.

IceBabY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:39

Ik heb een konijn is een best groot hok. Sinds kort zit mijn ratje ook bij haar in de kooi. Nooit verwacht dat het zo goed zou gaan tussen een rat en een konijn. Maar mijn konijn is een echte goedzak hoor. Toen ze de 1e x kennismaakte, liep mijn ratje zo onder mijn konijn door. Best grappig!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:53

iK heb momenteel verschillende voedsters bij elkaar zitten. Net bij elkaar ingeschaard. Rangordes moeten nog bepaald worden, de ruimte is groot en er zijn verschillende verblijven in de ruimte. Het gaat redelijk maar ik verwacht dat het beter zal gaan. Als er echter een bij zit die blijft donderjagen, dan haal ik haar uit de groep.

Sosha

Re: waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:02

Mijn konijn kwam bij de dierenbescherming vandaan...... die kregen hem destijds niet herplaatst en ik heb toen gezegd dat als ze hem echt niet kwijt konden ze hem dan bij mij konden brengen.

Blijkbaar is een groot konijn dat zich niet op laat pakken niet erg in trek, want 3 maanden later kwamen ze hem brengen

Hij loopt altijd los in huis en lijkt het konijnen gezelschap wel te kunnen missen... maar hij houdt wel heel erg van gezelschap want hij ligt altijd bij je in de buurt (liefst op je voeten) of naast de hond

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:11

Ach ja... dat heb je ook met 'ratten 'cavias' muizen.. noem maar
op.
Maar met konijnen toch vaker denk ik... vooral omdat konijnen
echt horen te kunnen 'rennen'

Die van mij zitten in een groot buikenhok Vinden ze heerlijk
volgens mij...
En me vorige konijn .. is helaas doodgeschoten door de jagers...

Die leefde lekker bij mij in de paardenstal.. had ook z'n eigen box
... waar hij later letterlijk uitsprong! Het was een reuzenkonijn
dat wel.. maar later leefde hij in de schuur en in de stal
en had zijn eigen eet plekje met water en voer.
En soms was hij wel eens 2 dagen voetsie... lekker het land in.
En daarna kwam hij weer trouw terug de stal in
Maar paar maanden geleden waren de jagers er... en meneer ging
weer buiten spelen.. en kon helaas daarna niet meer terug komen.

Dat konijn had ik trounes gevonden in het robbenoord bos.
Mee genomen naar huis... 22 teken gegehaalt... Maar hij heeft
toch een leuke tijd hier gehad denk ik
Hij zag er altijd heel vrolijk uit.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:14

@ Knolliepower: vrouwtjes uit hetzelfde nest kunnen ook niet altijd samen, maakt geen verschil met vrouwtjes die elkaar niet kennen. Wij hebben regelmatig zusjes die elkaar de tent uitvechten en dan kunnen ze vaak wel weer samen met een ander voedstertje dat ze niet kennen.

Vandaag stond trouwens in de krant dat de dierenwinkels konijnen tekort kwamen vanwege de lange kou. Nou, ik weet dat hobbyfokkers hun dieren helemaal niet aan dierenwinkels willen leveren omdat ze op internet echte liefhebbers kunnen vinden en dan ook weten waar het diertje heen gaat. Dus het ligt helemaal niet aan de lange kou dit jaar, ale hobbyfokkers hebben juist een goed seizoen gedraaid. Ik hoop dat de dierenwinkels door dit tekort stoppen met de verkoop van konijnen en hopelijk ook ooit van andere dieren.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:32

op marktplaats STIKT het van de afdankertjes. Je kunt er overal aan gratis konijnen komen.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:34

D'r is al veel gezegd in dit topic. Dus eigenlijk onnodig om te herhalen.
Maar het zijn idd niet alleen de konijnen die er zo slecht bij zitten, ook de hamsters, ratten, fretten, gerbils. Ook zij worden in te kleine hokjes gestopt.

Zelf heb ik ook een konijn, en ja ze is alleen. Ze zit in een hok van 100cm bij 50cm en loopt vaak los. Ze zit nu al vanaf begin af aan alleen, is redelijk dominant (al is ze supertam bij mij ) en ik ben bang dat als ik er een maatje bijhaal dat ze hem(/haar) niet accepteerd. Het liefst zou ik er 1 uit Bunnybin halen. Maar ik ben zo bang dat het mislukt en Bunnybin is niet bepaald in de buurt.

Nijnie (mijn konijn), is trouwens een schoot konijn. Dan heeft ze de kans om los te lopen, terwijl ik film kijk, en dan gaat ze gerust 1½ uur op mijn schoot liggen. Ook klimt ze het liefst op mijn borst/schouder als ik zit Oftewel ze is best apart...

Frosti4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:41

ons konijntje stampertje zit in een buitenren met binnen hok. die ren is 3,5 x 1,5. dus rennenkan ze genoeg en ze heeft het ook reuze naar haar zin lijkt mij. ik zou er ook wel een ander konijn of een cavia bij willen zetten maar ben zo bang dat het niet goed gaat....